Умови та порядок державної реєстрації друкованих ЗМІ
Умови та порядок державної реєстрації друкованих ЗМІ
Друкований засіб масової інформації може бути виданий після його державної реєстрації. Порядок державної реєстрації визначається Законом “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні” та Положенням про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації в Україні.
Зокрема, здійснюється реєстрація друкованих ЗМІ:
- загальнодержавної, регіональної та зарубіжної сфери розповсюдження – Міністерством юстиції;
- місцевої сфери розповсюдження – Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
У заяві про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації мають бути зазначені:
1) засновник (співзасновники) видання;
2) вид видання;
3) назва видання;
4) мова видання;
5) сфера розповсюдження (місцева, регіональна, загальнодержавна. зарубіжна) та категорії читачів;
6) програмні цілі (основні принципи) або тематична спрямованість;
7) передбачувані періодичність випуску, обсяг і формат видання;
8) юридична адреса засновника, кожного із співзасновників та його (їх) банківські реквізити;
9) місцезнаходження редакції.
Реєструючий орган має право зажадати від засновника (співзасновників) подання документів, якими підтверджується його (їх) цивільна правоздатність та цивільна дієздатність (паспорт, статут, договір між співзасновниками. договір з правонаступником, довіреність тощо).
Заява про реєстрацію друкованого ЗМІ розглядається у місячний строк з дня її одержання реєструючим органом, який за результатами розгляду заяви приймає одне з таких рішень:
- про державну реєстрацію;
- про відмову в державній реєстрації;
- про зупинення строку розгляду заяви про державну реєстрацію;
- про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого ЗМІ (на підставі письмового повідомлення засновника (співзасновників), погодженого з редакцією, або рішення суду про припинення випуску друкованого засобу масової інформації).
За державну реєстрацію друкованих ЗМІ сплачується збір у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України.
Державній реєстрації не підлягають:
1) законодавчі, офіційні нормативні та інші акти, бюлетені судової практики, що видаються органами законодавчої, судової та виконавчої влади;
2) інформаційні матеріали та документація, що видаються підприємствами, організаціями, навчальними закладами і науковими установами з метою використання їх у своїй діяльності;
3) видана за допомогою технічних засобів друкована продукція, не призначена для публічного розповсюдження, або машинописна, розмножувана на правах рукопису.
Після оформлення реєструвальним органом рішення про державну реєстрацію та сплати збору за державну реєстрацію зареєстрованому друкованому ЗМІ присвоюються відповідний номер і серія, а заявникові видається свідоцтво встановленого зразка. Після державної реєстрації друкованого ЗМІ його редакція набуває статусу юридичної особи.
Законодавство встановлює також певні вимоги до продукції друкованих засобів масової інформації, які стосуються вихідних даних та контрольних примірників видання.
За ст. 32 Закону “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні”, у кожному випуску друкованого засобу масової інформації мають бути вихідні дані:
1) назва видання;
2) засновник (співзасновники);
3) прізвище та ініціали редактора (головного редактора);
4) порядковий номер випуску і дата його виходу в світ;
5) індекс видання, розповсюджуваного за передплатою;
6) тираж;
7) ціна або помітка “Безкоштовно”;
8) адреси редакції, видавця, друкарні;
9) серія, номер і дата видачі свідоцтва про державну реєстрацію;
10) видавець (співвидавці).
Законодавством забороняється розповсюдження продукції друкованого засобу масової інформації без вихідних даних.
Ст. 33 цього Закону вимагає від редакції обов’язково безкоштовно надсилати засновникові (співзасновникам) і реєструючому органу контрольні примірники періодичних і таких, що продовжуються, видань відразу після надрукування.