Форма державного устрою та його види
3. Форма державного устрою та
його види
Форма державного устрою – це елемент форми держави, що відображає спосіб територіального устрою держави, який визначає порядок взаємодії центральної, регіональної та місцевої влад.
Цей елемент характеризує: принципи поділу території держави на складові
частини; можливість врахування інтересів національних меншин шляхом надання території,
де вони проживають, певних прав щодо територіального самоврядування; відносини між
різними рівнями владних органів (центральних, регіональних, місцевих).
За формою устрою держави поділяють на прості й складні.
Простою або унітарною (від лат. Unitas – єдність) є держава, що характеризується цілковитою політичною єдністю,
частини якої є адміністративно-територіальними одиницями, що не володіють сувереними
правами (Болгарія, Україна, Франція, Італія, Фінляндія, Іспанія, Греція, Японія,
Китай та ін.). До основних ознак унітарної держави відносяться:
- єдина конституція;
- єдина система вищих органів державної влади – глава
держави, уряд, парламент, юрисдикція яких розповсюджується на всю територію держави; - єдине громадянство та єдина державна символіка;
- єдина система законодавства та єдина судова система;
- адміністративно-територіальні одиниці не можуть володіти
будь-якою політичною самостійністю; - в міжнародних відносинах виступає в однині.
Частини
унітарної держави мають різні назви: у Польщі – воєводства, В Англії – графства,
В Італії – провінції, В Україні – області.
Деякі унітарні держави (Великобританія, Грузія, Ізраїль, Португалія та ін.)
включають автономні утворення (адміністративні автономії). Такі держави називаються
децентралізованими унітарними державами або унітарними державами з елементами федералізму.
Вони відрізняються від централізованих унітарних держав, в яких на чолі місцевих
органів влади стоять призначені з центру посадові особи, що підкоряють собі місцеві
органи самоуправління. В децентралізованих унітарних державах місцеві органи влади
обираються населенням та володіють правом самостійно вирішувати більшість питань
місцевого життя. В них автономії мають внутрішнє самоуправління, як правило, в сфері
адміністративної діяльності. Вони можуть мати визначену самостійність і в сфері
законодавства. В такому випадку закони приймаються парламентом автономії в межах
своєї компетенції (головним чином в порядку делегування йому законодавчих повноважень
центральним законодавчим органом у випадках, передбачених конституцією).
До складних держав належать:
І. Федерація – це союзна держава, що складається з територій суб’єктів (складових держави), які мають обмежений суверенітет (США, Росія, Австрія, Індія, Австралія). Юридичними ознаками федерації є:
- наявність єдиної території, яка в політично-адміністративному
відношенні не представляє собою єдиного цілого, а складається з територій – суб’єктів
федерації, що мають власний адміністративно-територіальний поділ; - наявність загальної конституції федерації та конституцій
її суб’єктів, тобто наділення суб’єктів федерації установчою владою; - наявність системи законодавства всієї федерації та
системи законодавства її суб’єктів, тобто наділення суб’єктів федерації в межах
встановлених для них компетенції правом видання законодавчих актів, які діють тільки
на території суб’єкта федерації та повинні відповідати союзному законодавству; - наявність федерального двухпалатного парламенту та
парламентів суб’єктів федерації, федерального уряду та самостійних органів управління
суб’єктів федерації; - наявність громадянства як всієї федерації, так і її
суб’єктів; в ряді федерацій допускається подвійне громадянство (ФРН,Австрія); - можливість суб’єктів федерації мати власну правову
та судову системи (США); - наявність загальнофедеральної податкової та грошової
системи; - суб’єкти федерації не володіють суверенітетом та не
є суб’єктами міжнародного права, але в договорних міжнародних відносинах може виступати
як федерація в цілому, так і кожний з її суб’єктів.
Федерації
різноманітні. Класифікувати їх можливо за різними підставами:
1. За способом створення:
- Договірні – виникають на підставі договору, виникають, як правило, знизу.
- Конституційні – установлюються шляхом прийняття конституції, виникають,
як правило, зверху (Індія). - Договірно-конституційні
– їх більшість (США, ФРН, Російська Федерація).
2. За способом взаємовідносин федерації та її суб’єктів:
- На підставі союзу (США, ОАЕ, СРСР – в минулому).
- На підставі автономії (Бельгія, Австрія, Індія).
3. За способом розподілу та здійснення владних повноважень:
- Централізовані (Індія, Пакістан, Мексика).
- Відносно централізовані (США, Австралія, ФРН).
4. За принципом переваги або поєднання національного
та територіального підходів:
- Територіальний підхід (США, Індія, Мексика).
- Національний підхід (В минулому Союзі, в чистому
варианті зараз немає). - Поєднання національно-територіального та територіального
підходів (Росія).
ІІ. Конфедерація – тимчасовий союз суверених держав, що об’єдналися для досягнення визначених цілей та сумісно здійснюючих ряд направлень державної діяльності (оборона країни, зовнішня торгівля, грошова-кредитна система) при збереженні в інших питаннях повної самостійності (через етап конфедерації пройшли США, Нідерланди, Швейцарія, остання конфедерація – Сенегамбія 1981-1989 рр., що об’єднує Сенегал і Гамбію).
До основних ознак конфедерації відносяться:
- відсутність загальної для всієї конфедерації єдиної
території та державних кордонів; - відсутність загальних законодавчих органів та системи
управління; - відсутність загальних для всієї конфедерації конституції,
системи законодавства, громадянства, судової та фінансової систем; - відсутність суверенітету конфедерації, збереження суверенітету
та міжнародно-правового статусу учасників конфедерації; - наявність загального конфедеративного органу, що складається
з делегатів суверених держав; - рішення загальних конфедеративних органів, що приймається
за принципом консенсусу; у випадку незгодності з ним членів конфедерації, не є обов’язковим
та не тягне за собою ніяких санкцій (право відхилення); - наявність права виходу із складу конфедерації у кожного
з її суб’єктів.
Конфедерації
мають нестійкий, перехідний характер: вони або розпадаються, або еволюціонують у
федерацію.
ІІІ. Співдружність – особлива форма об’єднання держав (СНД, Британська співдружність націй, Європейська співдружність в Західній Європі). Це рідке, більш аморфне, ніж конфедерація, але ж організаційно оформлене об’єднання держав, що виступають в якості асоціованих учасників при збереженні ними повного суверенітету та незалежності. В основі співдружності, як і при конфедерації, знаходяться міждержавний договір, устав, декларація, інші юридичні акти. Цілі, які висуваються при створенні співдружності, можуть бути різноманітні – економічні, культурні та ін.
Співдружність може мати перехідний характер: розвитися
у конфедерацію і також у федерацію при наявності необхідних передумов, або, навпаки,
привести до дезінтеграції, роз’єднання.
ІV. Імперія – це складна держава, яка включає суверенну державу-метрополію і підвладні їй несуверенні держави – колонії. Ця форма державного устрою нині вже відійшла в історію (Римська імперія, Російська імперія).