Форми підприємництва
Форми підприємництва
Форми організації підприємництва характеризують яким чином підприємці організовують власну справу, як вони взаємодіють один з одним, з органами державної влади та з іншими учасниками підприємницької діяльності. Форми організації підприємницької діяльності, що визначені юридично, називаються організаційно правовими формами підприємництва. Найбільш поширеними є – організаційно-правові та організаційно-економічні форми підприємництва.
Організаційно-правові форми підприємницької діяльності
Загальновідомі три основні організаційно-правові форми підприємницької діяльності:
1) одноосібне володіння;
2) партнерство (товариство);
3) корпорація.
Одноосібне володіння
Суть його полягає в тому, що все майно фірми належить одному власникові, який самостійно управляє фірмою, одержує прибуток і несе повну особисту відповідальність за всі зобов’язання фірми.
Партнерство (товариство)
Ця форма організації підприємництва є логічним продовженням розвитку одноосібного володіння. Така організаційно-правова форма підприємницької діяльності передбачає об’єднання капіталів двох і більше окремих фізичних або юридичних осіб за умов розподілу ризику, прибутку і збитків на основі рівності, спільного контролю результатів бізнесу, активної участі в його веденні. Основою взаємин між сторонами, що вступають у партнерство, є договір.
Корпорація (акціонерне товариство)
Корпорація (акціонерне товариство) є нині домінуючою формою підприємницької діяльності, її власниками вважаються акціонери, що мають обмежену відповідальність у розмірі свого внеску в акціонерний капітал корпорації. Весь прибуток корпорації належить її акціонерам.
До основних організаційно-економічних форм діяльності підприємства належать: концерни, асоціації, консорціуми, синдикати, картелі.
Концерн — це багатогалузеве акціонерне товариство, що контролює підприємства через систему участі.
Асоціації — це форма добровільного об’єднання економічно самостійних підприємств, організацій, що одночасно можуть входити в інші утворення.
Консорціум — це об’єднання підприємців з метою спільного проведення великої фінансової операції.
Синдикат — об’єднання з метою збуту продукції підприємцями однієї галузі для усунення зайвої конкуренції між ними.
Картель — це угода між підприємствами однієї галузі про ціни на продукцію, послуги, розділ ринків збуту, частки у загальному обсязі виробництва та ін.