Українська освіта ХХ ст.: Грушевський, Макаренко, Сухомлинський
Українська освіта ХХ ст.: Грушевський, Макаренко, Сухомлинський
Михайло Грушевський – відомий вчений, творець української
національної історії, видатний громадський діяч і організатор освітньої справи в
Україні, талановитий педагог.
Грушевський цікавився розвитком українського
шкільництва. Він першим у Галичині подав думку заснувати українські приватні школи.
Вказував, що не треба вичікувати поки галицький сейм зі своєї ласки дозволить відкривати
українські гімназії та ще й до того ж з принесенням великих жертв з боку українського
народу. Але Грушевський не лише словом, а й ділом розв’язував цю проблему. На власні
кошти він заснував у Києві будинок під школу імені свого батька.
Дорогою для Грушевського була і справа
освіти широких народних мас. Він брав участь у багатьох культурно-освітніх товариствах.
У 1910 р. став на чолі “Краєвого шкільного союзу” у Львові, який боровся
за піднесення українського шкільництва та формування національної української інтелігенції
в Галичині. На кожному кроці підносячи значення народної освіти, Грушевський розумів
і цінував роботу львівської “Просвіти”. За прихильність до товариства
та до його праці головний відділ “Просвіти” йменував Грушевського своїм
почесним членом.
У своїх статтях Грушевський піднімає
широке коло питань освітнього характеру. Він з особливим запалом закликав, щоб у
народних школах навчання відбувалось українською мовою, щоб скрізь ширити українську
пресу і книгу, ґрунтовно обговорює справу заснування українських кафедр при університетах
тощо.
Грушевський доклав багато зусиль у
формуванні української школи в нових умовах, був ініціатором створення Головної
Шкільної Ради (1917 р.).
Антон Макаренко – один із найвідоміших педагогів світу.
Макаренко залишив багату педагогічну спадщину, написав понад 150 творів (романи,
повісті, оповідання, п’єси, сценарії, науково-педагогічні статті), хоч і не створив
спеціальної монографії з педагогіки.
Педагогіку Макаренко розглядав як науку
практичну, яку можна вивести тільки з педагогічного досвіду, закріпивши теорією,
а не з теорем.
Розвиваючи вчення про цілі виховання,
Макаренко вказував, що педагог повинен мати перед собою програму людської особи,
яка охоплює весь зміст особистості (зовнішня поведінка і внутрішні переконання,
політичне виховання і знання). Ця програма повинна включати загальну “стандартну”
частину (виховання сміливості, мужності, чесності, працьовитості і ін.) та індивідуальний
коректив до неї (розвиток індивідуальних задатків, нахилів, таланту і покликання).
Виходячи з умов часу і будучи його продуктом, Макаренко мету виховання вбачав
у підготовці культурної людини, для цього треба дати їй освіту, бажано середню
кваліфікацію, політично розвинути, дисциплінувати, розвинути почуття обов’язку і
поняття честі, виховати якості господаря і організатора.
Стрижнем педагогіки Макаренка є вчення
про дитячий колектив. Він розглядає повноцінний колектив як необхідну умову
найбільш повного розвитку особистості. Під колективом розуміє не випадкове зібрання
людей, а таке, що об’єднане спільною суспільно-цінною метою, спільною діяльністю
по досягненню цієї мети, де наявні органи самоуправління і координації та існують
відносини відповідальної залежності.
Василь Сухомлинський
Педагогічна спадщина Сухомлинського
багатоаспектна, її пронизує проблема проектування людини, яка ґрунтується на
ідеї всебічного розвитку особистості. Всі сторони виховання (розумове, моральне,
естетичне, трудове, фізичне) він розглядав у єдності, вважаючи, що при упущенні
чогось одного не розв’яжеться жодне виховне завдання. У Павлиській середній школі,
якою керував педагог, виховна робота була спрямована на те, щоб дитині дати, перш
за все, духовну повноту і насиченість життя.
Формування культури розумової праці школяра – піднесення
в учнів життєвої цінності знань, на залучення їх до розумової праці, на вироблення
у них вміння і бажання вчитися. Він закликав до створення у школі культу знань.
У Павлиській середній школі учням прищеплювалась думка, що знання не путівка до
вузу, а багатство, яке є необхідним незалежно від того, ким стане дитина.
Виховання колективізму у школярів.
Макаренко багато разів попереджував,
що виховання у колективі зовсім не означає нівелювання дітей, підгін під загальний
шаблон. Смисл виховання в колективі, на його думку, в розквіті особистості дитини.
Проблема сімейного виховання дітей. Сухомлинський
вважав, що найважливіші риси і якості дитини зароджуються в сім’ї. Він постійно
цікавився умовами й особливостями виховання дітей у різних сім’ях.