Сутність і причини етноконфліктів
Сутність
і причини етноконфліктів
У поліетнічному суспільстві існує безліч конфліктогенних
чинників, цих своєрідних «інкубаторів» етнополітичних конфліктів.
Головні з них:
1) величезна кількість етнонаціональних спільнот і
різноманітність форм та змісту їх існування;
2) лише біля 200 з приблизно 800
націй мають власні держави, решта чекає на свій «зоряний час» і за певних умов
може розпочати боротьбу за створення власної держави;
3) посилення процесів
глобалізації, модернізації та етнічного ренесансу;
4) поглиблення процесів
демократизації суспільно-політичного життя;
5) зростання міграційних процесів;
6) розвиток засобів масової інформації, зокрема Internet та ін.
До глобальних причин виникнення етнополітичних
конфліктів слід віднести:
1) суперечливість, несумісність і зіткнення
етнічних, національних та державних інтересів;
2) скорочення дефіцитних
природних ресурсів (питної води, енергоносіїв тощо);
3) глобальна екологічна
криза, яка торкнулася всіх спільнот, але найбільш боляче вдарила по
етнонаціональних меншинах (О. Картунов).
За типологією
етноконфлікти В. Андрющенко та М.Михальченко виділяють наступні:
– глобальні: зіткнення етнонаціональних
та державних інтересів, припинення холодної війни і відновлення «заморожених»
конфліктів, скорочення дефіцитних природних ресурсів, глобальна екологічна
криза;
– етноекономічні: нерівномірний рівень
економічного розвитку етнонаціональних спільнот, різний рівень їх доступу до
матеріальних цінностей і благ – «внутрішній колоніалізм» тощо;
– етноідеологічні: піднесення
націоналізму та етніцизму як ідеологій та психології етнонаціональних спільнот;
– етноісторичні: висвітлення історичних
подій негативного змісту для однієї етноспільноти з боку представників іншої;
– етнокультурні: нерівноправне становище
культур і мов різних етнонаціональних спільнот;
– етнополітичні: неоднаковий доступ
етнонаціональних спільнот до влади, її розподілу і використання, недемократичність
етнополітики, складність і суперечливість національно-державного будівництва…
Етнічний
конфлікт – це особлива форма соціального конфлікту, у якому
у ролі соціальної цілісності виступає етнос – спільнота людей, об’єднаних
єдиним етнічним походженням, що існує як структура у межах державних чи територіальних
кордонів.
Етнічним
конфліктам притаманні всі закономірності соціальних конфліктів.
Процес
розвитку конфлікту – що справедливо і для етнічних конфліктів – складається з кількох
стадій:
1) виникнення об’єктивних протиріч між суб’єктами (етносами);
2) усвідомлення
цих протиріч суб’єктами;
3) стадія елементарних конфліктів, що перетворюються
на загальний конфлікт;
4) розв’язання конфлікту.
С. Гантінгтон,
досліджуючи причини виникнення та перебіг конфліктів, дійшов висновку, що на
сучасному етапі їх основним джерелом є не ідеологія і не економіка, а
цивілізація. “Зіткнення цивілізацій стане домінуючим чинником світової політики.
Лінії розлому між цивілізаціями – це і є лінії майбутніх фронтів.”
Схема
розгортання етнополітичного конфлікту виглядає так:
1. Відродження
рідної мови та елементів етнічної культури.
2. Укріплення
почуття етнічної спільності, етнічної ідентичності.
3. Етнічне
самоствердження через посилення етноцентризму і формування етнонаціоналістичних
політичних організацій.
4. “Мовна суверенізація”
і витіснення інших мов, у тому числі за рахунок законодавчих механізмів.
5. Активне
відторгнення усього чужого, іншомовного, створення “образу ворога” з
представників іншого етносу або етносів.
6. Формування
конкретних цілей боротьби – від нетериторіальної культурної автономії до повної
державної незалежності.
7. “Війна
законів” із центральною (федеральною) владою, економічна суверенізація.
8. Здійснення
фактичної суверенізації території, що контролюється етносом та звернення до
міжнародних інститутів у пошуках визнання і підтримки свого права на
самовизначення.
9. Проголошення повної незалежності, націоналізація федерального майна, міжнародно-правове
визнання у якості суб’єкта міжнародних відносин – юридична суверенізація.
10. Утворення
етнократичної моделі політичної системи.
В рамках примордіалістського підходу етнічний
конфлікт зазвичай розглядається як прояв «давньої ворожнечі» – споконвічних
міжгрупових протиріч, які можуть придушуватися силою авторитарних режимів. Як
тільки режими слабшають, давня ворожнеча дає про себе знати з новою силою.
Згідно даної логки, конфлікт між сербами і хорватами пояснюється ненавистю їх
представників один до одного, а карабахський конфлікт – ненавистю один до
одного вірмен і азербайджанців. На думку прихильників такого підходу, названі
конфлікти були просто неминучі.
Інструменталістський підхід розгялдає етнічний конфлікт як наслідок міжгрупового суперництва за
володіння економічними чи природними ресурсами, особливо в ситуаціях, коли
групи мають нерівний доступ до влади, багатства і соціальний статус. З цієї
точки зору конфлікт між сербами і хорватами пояснюється не як прояв давньої
ворожнечі, а як зіткнення двох соціальних груп, чия етнічність, тобто
приналежність до сербської та хорватської етнічної спільноти, була використана
політичними лідерами як інструмент політичної мобілізації.