Бюджетні правовідносини, їх суб’єкти та особливості
Бюджетні правовідносини, їх суб’єкти та особливості
Бюджетні правовідносини – це суспільні відносини, врегульовані бюджетно-правовими нормами і пов’язані з формуванням, розподілом та витрачанням ресурсів бюджетної системи країни.
Суб’єктом бюджетних правовідносин виступає Україна як суверенна держава в особі Верховної Ради України, Президента України і Кабінету Міністрів України, Верховної Ради Автономної республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, місцевих органів самоуправління. Суб’єктами бюджетних правовідносин є також галузеві органи виконавчої влади, особливе місце займають фінансові органи, вони діють від імені держави і вступають у бюджетні відносини з усіма органами держави, які мобілізують або витрачають грошові кошти, беруть участь у всіх стадіях бюджетного процесу.
Кожний суб’єкт цих відносин бере участь у розподілі дохідної і витратної частини Державного бюджету, в складанні, розгляді, затвердженні, виконанні бюджетів і розгляді звітів про їх виконання, а також у контролі за виконанням бюджетів.
Особливості бюджетних правовідносин:
1) це вид фінансових правовідносин;
2) виникають із фінансової діяльності та мають грошовий характер;
3) одна зі сторін наділяється владними повноваженнями щодо іншої;
4) виникнення, зміна та припинення завжди пов’язані з нормативно-правовими актами;
5) мають періодичний характер (з початком нового бюджетного періоду та дією нового закону про Державний бюджет або рішенням про місцевий бюджет виникають нові бюджетні правовідносини);
6) у бюджетних правовідносинах бере участь більш вузьке коло суб’єктів, ніж в інших видах фінансових правовідносин (суб’єктами бюджетного права є юридичні особи, які беруть участь у розподілі доходів та видатків між різними видами бюджетів або одержують із державного чи місцевих бюджетів грошові кошти у різних формах (фінансування, дотації, субвенції тощо), або беруть участь у бюджетному процесі). Таким чином, не є суб’єктами бюджетних правовідносин юридичні особи недержавної чи немуніципальної форм власності. Їх взаємовідносини з бюджетом опосередковуються через по-даткові або кредитні відносини. Не можуть бути суб’єктами бюджетних правовідносин і окремі громадяни. Їх взаємовідносини з бюджетом також опосередковуються через податкові, трудові та інші види правовідносин.
Щодо видів бюджетних правовідносин, то їх можна класифікувати залежно від інститутів галузі бюджетного права:
А) правовідносини у сфері бюджетного устрою;
Б) правовідносини у сфері бюджетного процесу;
В) правовідносини у сфері розрахунково-касового обслуговування бюджетних коштів;
Г) правовідносини у сфері кошторисно-бюджетного та програмно-цільового фінансування;
Ґ) правовідносини у сфері державного та муніципального боргу;
Д) правовідносини у сфері державного та муніципального кредиту.