Службова таємниця
Службова таємниця
Поняття “конфіденційна інформація, що знаходиться у власності держави“, охоплює широке коло відомостей, що збираються, обробляються, зберігаються в процесі діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших державних установ і організацій. Для визначення цього виду інформації використовують також терміни “службова таємниця”та, відповідно до грифу обмеження доступу, що надається її матеріальним носіям, – “інформація для службового користування ” (ДСК).
Термін “службова таємниця” використовується у зв’язку з тим, що найбільше вид інформації використовують органи виконавчої влади та місцевого самоврядування, і доступ до її використання безпосередньо пов’язані з виконанням посадовими особами своїх службових обов’язків. В науковій літературі досить поширеним є таке визначення: “Службова таємниця – це конфіденційна інформація, що захищається законом і стала відома в державних органах та органах місцевого самоврядування тільки на законних підставах і у зв’язку виконанням їх представниками службових обов’язків, а також службова інформація про діяльність державних органів, доступ до якої обмежений законом”.
Основні ознаки цього виду конфіденційної інформації такі:
1) вона є власністю держави.
2) її використання, поширення і зберігання здійснюють, як правило. посадові особи, які є державними або муніципальними службовцями у зв’язку з виконанням своїх службових обов’язків відповідно до закону;
3) режим цієї інформації, який визначає: порядок її віднесення до службової таємниці та розсекречування, порядок захисту, зберігання, передачі та доступу до неї, встановлюється спеціальними нормативно-правовими актами.
Ч. 4 ст. 30 Закот України “Про інформацію” дає перелік відомостей, які не можутьбути віднесені до конфіденційної інформації, що є власністю держави і знаходиться в користуванні органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності. Цей перелік містить відомості про:
– стан довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту;
– аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці громадян;
– стан здоров’я населення, його життєвий рівень, зокрема, харчування. одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і культури населення;
– стан справ із правами і свободами людини та громадянина, а також факти їх порушень;
– незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб;
Загальні вимоги до захисту службової таємниці визначено Законом України “Про державну службу”. Ст. 10 цього Закону серед обов’язків державного службовця, визначає зокрема, “збереження державної таємниці, інформації про громадян, що стала їм відома під час виконання обов’язків державної служби, а також іншої інформації, яка згідно з законодавством не підлягає розголошенню”.
Положення Закону України “Про державну службу” розкриваються також у Загальних правилах поведінки державного службовця, (п. 20): “Державному службовцю забороняється розголошувати довірену йому державну таємницю, іншу інформацію з обмеженим доступом, установлену Законами України “Про інформацію” та “Про державну таємницю”, у тому числі й після залишення ним державної служби, а також використовувати таку інформацію для власного інтересу або інтересу інших осіб шляхом порад чи рекомендацій”.
Аналогічну вимогу до “збереження державної таємниці, інформації про громадян, що стала їм відома у зв’язку з виконанням службових обов’язків, а також іншої інформації, яка згідно із законом не підлягає розголошенню містять і норми Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”, якою встановлено основні обов’язки посадових осіб органів місцевого самоврядування.
Основним нормативно-правовим актом, який регулює питання службової таємниці, є затверджена Постановою Кабінету Міністрів України “Інструкція про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави” .
Відповідно до цієї інструкції органи державної влади розробляють і затверджують відомчі інструкції з питань обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави; та розробляють і вводять вдію переліки конфіденційної інформації, що є власністю держави.
За цією Інструкцією переліки відомостей, що містять конфіденційну інформацію і є власністю держави і яким надається гриф обмеження доступу “Для службового користування”, розробляють експертні комісії і затверджують міністерства інші центральні органи виконавчої влади, облдержадміністрації.