Соціологічні концепції права
Соціологічні концепції права
Соціологічний напрямок у теорії права методологічно виходив з того, що існування і розвиток права і держави визначаються суспільними чинниками. Тому представники цього напрямку надавали важливого значення вивченню суспільних інтересів і відносин, дослідженню психічних і моральних основ держави і права.
Професор цивільного права Московського університету Сергій Муромцев (1850—1910) головного значення надавав правовим відносинам.
С. Муромцев вважав, що в основі права лежать інтереси індивідів, суспільних груп, союзів і т.д., на базі яких у суспільстві і виникають різні відносини, регульовані за допомогою санкцій: юридичних, моральних, релігійних та ін. До правових належать ті відносини, що складаються з типових для даного суспільства інтересів окремих осіб чи їх об єднань.
Юридичні норми, що створює держава, заявляв учений, не завжди відповідають існуючому в даному суспільстві правопорядку. Тому великі надії на подолання протиріч між юридичними нормами і правопорядком він покладав на судові й інші правозастосовчі органи, здатні постійно приводити діючий правопорядок у відповідність зі «справедливістю».
Соціально-психологічне тлумачення права і державної влади давав професор Микола Коркунов (1853—1904).
Право, за визначенням Коркунова, є не просто захист інтересів, але їх розмежування, інструмент забезпечення певного порядку в процесі виникнення і врегулювання конфлікту інтересів.
Громадянське право, відзначав учений, розмежовує інтереси приватних осіб, кримінальне право — інтереси обвинувача і підсудного, громадянський процес — позивача і відповідача, державне право — інтереси всіх учасників державної спільноти від монарха до підданого.
Основа права — в індивідуальній свідомості, в якій Коркунов розрізняє суб єктивний і одночасно соціально-психологічний аспекти.
У розвитку соціологічного напрямку теорії права помітне місце належить М. Ковалевському.
На методологічну основу його вчення вплинула доктрина О. Конта і еволюційна теорія Г. Спенсера. Право, за Ковалевським, це — «норми, які мають на меті підтримку і розвиток солідарності», «що приводяться в життя організованою силою — державою» і володіють примусовою силою. Право, підкреслював учений, виникає раніш держави і незалежно від неї, його розвиток залежить від розвитку суспільства.
Отже, поняття права в концепції Ковалевського має подвійне значення:
1) право є відображенням вимог солідарності й обумовленої нею ідеї долгу, що змушує індивідів брати на себе обов язки;
2) воно породжує позитивне право, що має нормативний характер і забезпечене примусовою силою держави, виражає волю не окремого класу, а цілого суспільства.
Воно містить правила, покликані або розширити, або обмежити волю індивідів (у тій мірі, у якій держава бере на себе функції, виконувані раніше суспільними союзами).