Бюджетні повноваження — це права і обов'язки органів державної влади та місц самоврядування у галузі бюджетної діяльності, що визначаються БКУ, ЗУ про державний бюджет, ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", іншими законами, рішеннями місцевих рад та локальними актами. Повноваження України як суверенної держави у сфері бюджету широкі. У Бюджетному кодексі вони конкретизуються через повноваження органів держ влади, що виступають від імені держави.
Бюджетні права об'єднуються у три групи: повноваження у галузі зведеного бюджету, у галузі Державного бюджету України; у галузі місцевих бюджетів.
1. Повноваження у галузі зведеного бюджету ґрунтуються на необхідності забезпечення:
ВРУ забезпечує повноваження держави у галузі зведеного бюджету:
• встановлює види бюджетів, порядок і принципи об'єднання їх у бюджетну систему;
• визначає види видатків, які включаються до державного і місцевих бюджетів;
• визначає склад дохідних джерел, з яких до державного і місцевого бюджетів надходять кошти;
• встановлює загальний порядок і принципи розподілу доходів між окремими ланками бюджетної системи;
• встановлює загальний порядок розподілу видатків між ланками бюджетів різного рівня;
• затверджує бюджетну класифікацію, що забезпечує єдність бюджетної системи;
• встановлює принципи й основні засади організації бюджетного процесу незалежно від рівня його здійснення;
• встановлює основні бюджетні повноваження;
• визначає загальну систему заходів щодо збалансування бюджетів усіх рівнів;
• встановлює порядок складання Державного бюджету України.
2. Повноваження у галузі Державного бюджету України
Вищі органи державної влади мають право:
• визначення розміру доходів, закріплених за державним бюджетом у поточному бюджетному періоді;
• цільового спрямування використання бюджетних асигнувань та їх розмірів;
• організації та здійснення бюджетного процесу;
• встановлення межі бюджетного дефіциту і розробки заходів на його скорочення;
• створення резервних та інших цільових фондів;
• прийняття законодавчих актів із регулювання всіх питань бюджетного процесу; реалізації всіх стадій бюджетного процесу; визначення переліку регулюючих доходів для місцевих бюджетів; уточнення статей доходів і видатків Державного бюджету України в процесі його виконання;
• забезпечення постійного і всебічного фінансового контролю на всіх стадіях бюджетного процесу; затвердження звіту про виконання Державного бюджету України.
3. Бюджетні повноваження ОМС реалізуються щодо Держ бюджету Укр, власного бюджету і бюджетів нижчого рівня.
- право отримувати з Держ бюджету Укр в повному обсязі фінансування для здійснення окремих повноважень органів виконавчої влади;
- право виконувати рішення органів держ влади, що призводить до додаткових витрат ОМС, тільки в межах переданих їм ресурсів;
- право на поділ видатків місц бюджетів на такі, що пов’язані з виконанням власних повноважень і делегованих повноважень органів виконавчої влади;
- право спрямовувати кошти заг фонду місц бюджету на фінансування установ і закладів, які утримуються за рахунок бюджетних асигнувань;
- право на фінансування програм соц-екон розвитку своєї території, пов’язаних зі здійсненням інвестиційної та інноваційної діяльності, а також надання субвенцій, пов’язаних із розширеним відтворенням;
- право на власні і закріплені законом за місц бюджетами на стабільній основі загальнодерж доходи і визначення напрямів використання бюджетних коштів як гарантії самостійності;
- право на забезпечення збалансованості своїх бюджетів з боку центр органів держ влади без урахування доходів від місц податків і зборів;
- право ОМС одержувати компенсацію з держ бюджету у разі, коли держава не забезпечує заздалегідь їх видатки щодо виконання рішень держ органів;
- обов’язок ОМС передавати з місц бюджету до держ бюджету частину надлишку доходів над видатками у разі, коли доходи від закріплених за місц бюджетами загальнодерж податків і зборів перевищують мінімальний розмір місц бюджету.
- право всіх представницьких ОМС затверджувати свої бюджети.