Особливості правового режиму земель сільськогосподарського призначення
Зміст сторінки:
§ 3. Особливості правового режиму земель сільськогосподарського
призначення
Визнання землі нерухомим майном і залучення її
до цивільного обігу спричинює потребу докладно проаналізувати взаємозв’язок правового
режиму такої найважливішої категорії земель, як землі сільськогосподарського
призначення, і правомочностей громадянина-власника щодо цих земель і, як
наслідок, уточнити сфери застосування цивільного і земельного права в
регулюванні відносин власності на землі сільськогосподарського призначення.
Поняття “режим” означає сукупність
правил, заходів, норм для досягнення будь-якої мети. Під правовим режимом
розуміють встановлені законодавством порядок використання об’єкта, припустимі
межі та способи розпорядження ним. Правовий режим забезпечується відповідними
заходами впливу (заохочення й відповідальності) з боку органів державної влади
і місцевого самоврядування.
“Правовий режим” земель
сільськогосподарського призначення є теоретичним поняттям, яке узагальнює
правову характеристику земель цієї категорії як об’єкта земельних відносин і
містить вказівку на коло найважливіших правових відносин, що складаються з приводу
земель сільськогосподарського призначення. У радянський період розвитку
земельного права й законодавства основним складовим і головним елементом
правового режиму земель був примат виключної державної власності на землю, в
тому числі і на землі сільськогосподарського призначення. Аналіз чинного
земельного законодавства дає змогу дійти висновку, що правовий режим земель сільськогосподарського
призначення поширюється на землі цієї категорії і визначається сукупністю
правил їх використання, включення до цивільного обігу, охорони, обліку,
моніторингу, установлених чинним законодавством.
Безпосереднім об’єктом правового режиму є
конкретне земельне угіддя — земельна ділянка, незалежно від її площі, яка
надана й використовується за безпосереднім цільовим призначенням. Це — перший
елемент правового режиму.
Правовий режим різних ділянок земель
сільськогосподарського призначення неоднорідний. Така неоднорідність зумовлена:
видами земель сільськогосподарського призначення, їх економічними й
екологічними властивостями; юридичним статусом суб’єктів, які використовують ці
землі; іншими об’єктивними обставинами. Тому зазвичай розрізняють загальний,
особливий і спеціальний правові режими земель сільськогосподарського
призначення.
Об’єктом загального правового режиму є вся площа земель, придатних для потреб
сільського господарства. Основне цільове призначення цих земель — бути засобом
виробництва продуктів харчування і кормів для тварин, а також сировини
для промисловості. Для будівництва промислових підприємств, об’єктів житлово-комунального
господарства, залізничних і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та
зв’язку, магістральних трубопроводів, а також для інших потреб, не пов’язаних
із веденням сільськогосподарського виробництва, згідно зі ст. 23 ЗК, надаються
переважно несільськогосподарські угіддя або сільськогосподарські угіддя гіршої
якості.
Особливий правовий режим установлюється законодавством для сільськогосподарських
угідь із кадастровою оцінкою вище середньорайонного рівня. До
сільськогосподарських угідь у такому правовому значенні належать рілля,
багаторічні насадження, сіножаті, пасовища й перелоги (ст. 22 ЗК). Правовий
режим цих земель полягає в пріоритетному використанні їх для
сільськогосподарських цілей.
Спеціальний правовий режим встановлюється для особливо цінних
сільськогосподарських угідь. До таких земель, відповідно до ст. 150 ЗК,
належать землі дослідних полів науково-дослідних установ і навчальних
закладів, землі природно-заповідного фонду, землі історико-культурного
призначення та ін. Вилучення (викуп) особливо цінних земель для
несільськогосподарських потреб допускається тільки у виняткових випадках, а
саме: під час будівництва об’єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній
електропередачі та зв’язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів,
геодезичних пунктів, житла, об’єктів соціально-культурного призначення,
нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов’язаних з їх
експлуатацією. Причому таке вилучення (викуп) здійснюється за постановою
Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, які, в
свою чергу, повинні попередньо погодити його з Верховною Радою України.
У літературі зазначається, що правовий режим
земель сільськогосподарського призначення спрямований на виконання двох головних
завдань: забезпечення ґрунтової родючості земель, тобто охорони якості
сільськогосподарських угідь (якісний аслект), і збереження кількості цих
земель, запобігання зменшенню площ сільськогосподарських угідь (кількісний аспект).
Перше завдання вирішується здійсненням заход
в: щодо збереження і підвищення родючості ґрунтів; щодо захисту земель від водної
і вітрової ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення,
висушування, ущільнення та інших процесів, що призводять до деградації земель
(меліорація); щодо захисту від зараження сільськогосподарських угідь
бактеріально-паразитичними та карантинними шкідниками й хворобами рослин,
заростання бур’янистими рослинами, чагарником і дрібноліссям, від інших видів
погіршення стану земель; щодо рекультивації порушених земель, відновлення їх
родючості, своєчасного залучення до господарського обігу (ст. 166 ЗК); щодо
збереження і використання родючого шару ґрунту та консервації земель (ст. ст.
171, 172 ЗК).
Розв’язання другого завдання забезпечується
регулюванням надання й вилучення земель, встановленням обмежень для їх переведення
в несільськогосподарські. Забезпеченню виконання цього завдання сприяють
основні принципи, закріплені в ЗК: пріоритет використання земель
сільськогосподарського призначення (ст. 23), планування використання земель
(гл. 30) і відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва (глави 23,
24). Безперечно, виконання зазначених завдань здійснюється в основному державою,
яка встановлює стандарти, норми, нормативи, правила, регламенти в галузі
забезпечення родючості земель.
Проблема збереження й підвищення родючості
земель вирішується здебільшого на рівні управління використанням і охороною земель.
Це управління здійснюється спеціально уповноваженими державними органами,
основними функціями яких є: облік; планування; розподіл і перерозподіл земель;
регулювання порядку експлуатації земель; контроль і правове забезпечення
правового режиму використання земель; охорона земель. Наявність системи
спеціально уповноважених державних органів, які здійснюють функції управління
в галузі охорони й використання земель, є другим елементом правового режиму
земель сільськогосподарського призначення.
Однак усе це не зменшує значущості таких
обов’язків громадян — власників земельних ділянок сільськогосподарського призначення,
як використання цих ділянок за цільовим призначенням, підвищення родючості
ґрунтів і збереження інших корисних властивостей землі (ст. 91 ЗК). Громадяни
України входять у коло суб’єктів правовідносин з використання земель сільськогосподарського
призначення. Суб’єкти, які здійснюють господарську діяльність на
сільськогосподарських угіддях, є третім елементом правового режиму цієї
категорії земель.
Слід зауважити, що права та обов’язки
суб’єктів правовідносин із використання земель залежать як від правового
статусу цих суб’єктів, так і від особливостей конкретної земельної ділянки. Отже,
четвертим елементом правового режиму земель сільськогосподарського призначення
є наявність прав і обов’язків суб’єктів правовідносин.
П’ятим елементом правового режиму земель учені
вважають наявність ефективного правового механізму, який забезпечує належний
правовий режим використання земель. До елементів такого механізму належать:
— наявність правових норм, виконання яких
запобігає порушенню правового режиму земель і забезпечує пріоритет земель
сільськогосподарського призначення перед землями несільськогос-подарського
призначення, а також норм, що не дозволяють вилучення цінних
сільськогосподарських земель;
— наявність правових норм, застосування яких
усуває умови, що спричинюють порушення правового режиму земель. Наприклад, заборона
фінансування проектно-дослідницьких робіт до прийняття місцевою адміністрацією
рішення про попереднє узгодження місця розміщення об’єкта або рішення суду в
разі виникнення спору;
— наявність покарань за порушення правового
режиму земель. Так, відповідальність у вигляді штрафів передбачена за знищення межових
знаків земельних ділянок, за самовільне зайняття землі, за псування і знищення
родючого шару землі тощо;
— наявність правових норм, виконання яких
дозволить відновити порушення режиму використання земель. Наприклад, самовільно
зайняті земельні ділянки мають бути повернуті за належністю без відшкодування
витрат, які виникли за час незаконного користування.
Отже, під правовим режимом земель
сільськогосподарського призначення розуміється спеціальний порядок
використання земель, встановлений законодавством для найбільш цінної категорії
земельного фонду України.
Усі землі, придатні для сільськогосподарського
виробництва, мають пріоритетний режим використання. Це означає, що:
По-перше, вони
надаються, насамперед, для сільськогосподарського використання (ст. 23 ЗК).
Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, здійснюється
на підставі даних державного земельного кадастру.
По-друге, земельним
законодавством встановлені певні обмеження на угоди із земельними ділянками,
призначеними для сільськогосподарських цілей. Вимоги полягають передусім у
встановленні земельним законодавством переліку видів земель сільськогосподарського
призначення, цілком вилучених із цивільного обігу, тобто тих, котрі не можуть
бути об’єктами права приватної власності. До них належать, зокрема, техногенно
забруднені землі сільськогосподарського призначення, на яких не забезпечується
одержання продукції, що відповідає установленим вимогам (нормам, правилам,
нормативам), а також деградовані й малопродуктивні землі, які вилучаються з
цивільного обігу (ст. ст. 170, 172 ЗК). Крім того, стосовно земель, які
перебувають у приватній власності, земельне законодавство може встановлювати
особливі правила здійснення угод. Так, покупцями земельних ділянок
сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського
виробництва можуть бути громадяни України, які мають сільськогосподарську
освіту або досвід роботи в сільському господарстві, або які займаються
веденням товарного сільськогосподарського виробництва, а також юридичні особи
України, установчими документами яких передбачене ведення
сільськогосподарського виробництва, а переважне право купівлі земельних ділянок
сільськогосподарського призначення мають ті громадяни України, які постійно
проживають на території відповідної місцевої ради, де здійснюється продаж
земельної ділянки (ст. 130 ЗК).
Крім того, за п. 15 Перехідних положень ЗК
громадяни та юридичні особи, які мають у власності земельні ділянки для
ведення фермерського господарства та іншого товарного сільськогосподарського
виробництва, а також громадяни України — власники земельних часток (паїв) не
вправі до 1 січня 2005 р. продавати чи іншим способом відчужувати належні їм
земельні ділянки та земельні частки (паї), крім міни, передачі їх у спадщину
та при вилученні земель для суспільних потреб. Отже, право розпорядження землями
сільськогосподарського призначення підлягає певним обмеженням, які
встановлюються державою з метою мінімізації негативних наслідків, пов’язаних з
функціонуванням ринку землі.
По-третє, господарське
використання земель сільськогосподарського призначення має не тільки не
погіршувати стан земель внаслідок виробничої діяльності, але й сприяти
відновленню та поліпшенню родючості грунтів, їх корисних властивостей. У цьому
зв’язку власники земельних ділянок і землекористувачі повинні виконувати
заходи щодо захисту земель від водної і вітрової ерозії, селів, підтоплень,
заболочування, вторинного засмічення, висушування, ущільнення, забруднення
відходами виробництва, хімічними й радіоактивними речовинами та від інших
несприятливих природних і техногенних процесів. Вони зобов’язані також
провадити рекультивацію порушених земель, вживати заходів щодо підвищення їх
родючості та поліпшення інших корисних властивостей землі. Всі організації,
які здійснюють діяльність, пов’язану з порушенням поверхневого шару ґрунту,
повинні здійснювати зняття, складування, збереження поверхневого шару грунту і
нанесення його на ділянку, з якої він був знятий, чи на іншу земельну ділянку
для підвищення її продуктивності й інших властивостей.
По-четверте, при вилученні (викупі) земель сільськогосподарського
призначення для потреб, не пов’язаних із сільськогосподарським виробництвом,
при тимчасовому зайнятті сільськогосподарських угідь для інших видів
використання, при обмеженні використання або погіршенні якості
сільськогосподарських угідь тощо власникам землі й землекористувачам
відшкодовуються збитки і втрати сільськогосподарського виробництва.
§ 4. Права та обов’язки сільськогосподарських землекористувачів
Землі сільськогосподарського призначення
надаються як громадянам, так і юридичним особам. Громадяни одержують їх для
задоволення своїх особистих потреб у виробництві продуктів харчування, для
відпочинку, дозвілля, задоволення інших соціальних, культурних, оздоровчих
потреб (для ведення особистого селянського господарства, садівництва,
городництва, сінокосіння та випасання худоби, здійснення товарного
сільськогосподарського виробництва). Щоб досягти названих цілей, громадяни можуть
об’єднуватися в садівничі чи городницькі некомерційні
об’єднання, які можуть бути створені у формі товариства, споживчого
кооперативу.
З метою товарного сільськогосподарського
виробництва земельні ділянки надаються сільськогосподарським підприємствам
(юридичним особам): фермерським господарствам, приватним (приватно-орендним)
підприємствам, сільськогосподарським виробничим кооперативам, господарським
товариствам, державним сільськогосподарським підприємствам. Зазначені суб’єкти
здійснюють товарне виробництво з метою реалізації продукції та одержання прибутку.
Для дослідних і навчальних цілей, пропаганди
передового досвіду землі сільськогосподарського призначення надаються сільськогосподарським
науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським
професійно-технічним училищам і загальноосвітнім школам. Певні ділянки одержують
і деякі несільськогосподарські підприємства й організації, промислові
підприємства, які мають підсобні сільські господарства, що вирощують продукцію
в основному для своїх працівників. Такі підсобні господарства можуть бути
складовою частиною підприємства, організації, не маючи прав юридичної особи,
або самостійним суб’єктом (юридичною особою). У другому випадку земельні
ділянки надаються безпосередньо цим господарствам із врахуванням їхніх
організаційно-правових форм.
Певну кількість земель сільськогосподарського
призначення мають релігійні організації та об’єднання, які також провадять підсобне
сільське господарство.
Отже, землі сільськогосподарського призначення
можуть бути надані для сільськогосподарського виробництва і тим юридичним особам,
для яких ведення сільського господарства не є основним видом діяльності.
Основну площу земель сільськогосподарського
призначення займають підприємства та організації, які безпосередньо провадять сільськогосподарське
виробництво — сільськогосподарські товаровиробники. Згідно зі ст. 1 Закону
України від 17 липня 1997 р. “Про сільськогосподарську кооперацію”‘,
сільськогосподарським товаровиробником є фізична або юридична особа незалежно
від форми власності та господарювання, валовий доход якої від операцій з
реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів
її переробки, за наявності сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей,
пасовищ і багаторічних насіджень тощо) та/або поголів’я сільськогосподарських
тварин у власності, користуванні, в тому числі й на умовах оренди за
попередній звітний (податковий) рік, перевищує 50% загальної суми валового
доходу.
У сільському господарстві найпоширенішими є:
сільськогосподарські кооперативи, господарські товариства, приватні (приватно-орендні)
підприємства, державні сільськогосподарські підприємства.
Порядок створення, діяльності, реорганізації
та ліквідації окремих організаційно-правових форм суб’єктів
сільськогосподарського виробництва визначаються законодавством України.
Підприємець має право вибору організаційно-правової форми свого підприємства.
Виходячи з особливостей тих функцій, які
виконують суб’єкти сільськогосподарського виробництва, останні можуть бути
поділені на такі групи:
— засновані на різних формах власності
сільськогосподарські формування, головною метою діяльності яких є виробництво
товарної маси продуктів харчування і сировини;
— підприємці, чия діяльність заснована на різних
формах власності й організаційно-правових формах господарювання і чия правосуб’єктність
та статутна діяльність спрямована на забезпечення сучасної
виробничо-господарської діяльності аграрних підприємств-товаровиробників;
— установи, чия правосуб’єктність і статутна
діяльність спрямована на надання різноманітних фінансово-кредитних, страхових, комерційних,
посередницьких та інших послуг для забезпечення підприємницької діяльності
аграрних товаровиробників.
Більшість суб’єктів, які використовують землі
сільськогосподарського призначення, було створено завдяки паюванню земель і
реструктуризації колективних сільськогосподарських підприємств. Цей процес
здійснювався шляхом надання кожному члену колективного сільськогосподарського
підприємства сертифіката на право приватної гласності на земельну частку (пай)
з визначенням у ньому розміру частки (паю) в умовних (кадастрових) гектарах, а
також у вартісному вираженні. При цьому земельні ділянки на місцевості не
виділялися й існували в документальному вираженні до того моменту, поки у
визначених законом випадках і порядку не було здійснено виділення в натурі
земельної ділянки відповідно до земельного сертифікату із видачею Державного
акта на право приватної власності на землю.
{lang_content_nav} правового режиму земель
сільськогосподарського призначення, які є власністю громадян, визначають
залежно від характеру сільськогосподарського виробництва. Так, відповідно до
ст. 22 ЗК громадяни одержують землі сільськогосподарського призначення у
власність для ведення особистого селянського господарства, садівництва й
товарного сільськогосподарського виробництва.
Правовий режим земель особистих селянських
господарств регулюється ст. 33 ЗК. Відповідно до її положень громадяни України
можуть мати на праві власності й орендувати земельні ділянки для провадження
особистого селянського господарства. За ст. ст. 12 — 16 Закону України від 20
квітня 2000 р. “Про планування і забудову територій”,
надання земельної ділянки громадянам для ведення особистого селянського
господарства здійснюється з урахуванням вимог генерального плану населеного пункту,
докладного плану території та плану її забудови. Ці акти є основними правовими
й архітектурно-технічними документами, в яких питання організації території
присадибних ділянок вирішуються у взаємодії із проблемами соціальної
перебудови села: спеціалізації й територіальної організації
сільськогосподарського виробництва, формування інженерно-технічної
інфраструктури, охорони навколишнього середовища. Відповідно до цього земельне
законодавство формує загальне правило про надання громадянам земельних ділянок
для ведення особистого селянського господарства у двох місцях: біля житлового
будинку і за межами населеного пункту. Причому земельна ділянка біля будинку
може бути меншого розміру.
Правовий режим земель для ведення садівництва
спрямований передусім на задоволення потреб громадян у земельних ділянках для
зазначених цілей. Земельні ділянки, призначені для садівництва, можна
використовувати для закладення багаторічних плодових насаджень, вирощування
сільськогосподарських культур, а також для зведення потрібних будівель,
господарських споруд тощо.
Громадянин — член садівничого товариства —
може приватизувати земельну ділянку без згоди на те інших членів цього товариства.
Розмір земельної ділянки для ведення садівництва, яку можна приватизувати
безкоштовно, становить не більше 0,12 га (ст. 121 ЗК). Громадяни — власники
садових ділянок можуть вільно розпоряджатися ними, якщо вони (ділянки) не
обмежені в обігу і не вилучені з нього.
Громадяни мають право одержувати
сільськогосподарські землі у власність не тільки для задоволення власних
потреб, але й для здійснення товарного сільськогосподарського виробництва.
Громадяни можуть займатися виробництвом
товарної сільськогосподарської продукції шляхом ведення особистого селянського
і фермерського господарств. Селянське господарство не має статусу юридичної
особи, а товарне виробництво сільськогосппродукції розглядається як
підприємницька діяльність і обкладаєтеся прибутковим податком. Тому громадянин
— власник земельної ділянки, який має намір займатися товарним сільськогосподарським
виробництвом, — повинен зареєструватися як підприємець.
На відміну від особистого селянського
господарства, яке не має статусу юридичної особи, фермерське господарство має
такий статус. Сьогодні, згідно зі ст. 31 ЗК, до земель фермерського господарства
належать земельні ділянки, які є власністю фермерського господарства як
юридичної особи, а також громадян — членів фермерського господарства на праві
приватної власності. Фермерське господарство може орендувати земельні ділянки.
Зазначається, що у власності громадянина-фермера можуть бути тільки
сільськогосподарські угіддя, на яких немає виробничих будівель чи споруд (
такі будівлі та споруди разом з ділянкою, на якому вони розташовані становлять
єдиний об’єкт нерухомості й мають перебувати на балансі фермерського
господарства як юридичної особи).
Ще однією особливістю правового режиму земель
для ведення товарного сільськогосподарського виробництва є те, що звернення
стягнення на них допускається тільки тоді, коли у їх власників відсутнє інше
майно, на яке може бути звернене стягнення (ч. 2 ст. 139 ЗК).
Набуваючи права власності на земельну ділянку,
громадянин водночас набуває комплексу земельних прав та обов’язків, що становить
зміст його права власності.
Правомочності земельного власника вичерпно
зафіксовані в ст. 90 ЗК. Вони включають право: продавати або іншим шляхом відчужувати
земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину; самостійно
господарювати на землі; право власності на посіви, насадження
сільськогосподарських та інших культур, на вироблену сільськогосподарську
продукцію; використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні
на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, лісові
насадження, водні об’єкти, а також інші корисні властивості землі; на відшкодування
збитків у випадках, передбачених законом; споруджувати житлові будинки,
виробничі та інші будівлі й споруди. Як видно зі змісту зазначених
правомочностей, більшість із них безпосередньо стосуються власників земельних
ділянок сільськогосподарського призначення.
Як відомо, право власності на майно, в тому
числі й на землю, передбачає наявність у його суб’єкта 3 груп правомочностей, а
саме: володіння, користування й розпорядження майном чи землею. Аналіз
правомочностей власників земельних ділянок згідно зі ст. 90 ЗК дає підстави
стверджувати, що практично всі ці правомочності стосуються володіння та
користування і за змістом збігаються з колом правомочностей, наданих
землекористувачам (ст. 95 ЗК). І тільки одна з них передбачена п. “а”
ч. 1. ст. 90, є правомочністю власників розпоряджатися земельними ділянками:
продавати або іншим шляхом відчужувати їх, передавати в оренду, заставу, спадщину.
Однак на сьогодні не кожного з наданих законом правомочностей власник
земельної ділянки сільськогосподарського призначення може скористатися через
наявність певних обмежень, встановлених Перехідними положеннями ЗК.
Правомочності власників земельних ділянок не
підлягають розширеному тлумаченню, водночас це не стосується їхніх обов’язків,
зафіксованих ст. 91 ЗК, а саме: забезпечувати використання земельних ділянок
за їх цільовим призначенням; дотримуватися вимог законодавства про охорону
довкілля; своєчасно сплачувати земельний податок; не порушувати прав власників
суміжних земельних ділянок і землекористувачів; підвищувати
родючість ґрунтів і зберігати інші їх корисні властивості; своєчасно подавати
відповідним органам виконавчої влади й органам місцевого самоврядування дані
про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку,
встановленому законом; дотримуватися правил добросусідства та обмежень,
пов’язаних із встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; зберігати
геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних
систем. Законом також можуть бути встановлені інші обов’язки власників земельних
ділянок.
Специфіка використання сільськогосподарських
угідь полягає у втручанні їх користувача в механізм екозв’язків земель з іншими
природними об’єктами, у перетворенні екосистем через зміни режиму їх
функціонування. Це зумовлено тим, що сільськогосподарські угіддя поділяються
на біоценози (природні угіддя) — не піддані окультуренню пасовища, сіножаті,
луки тощо й агроценози (окультурені людською працею) — рілля, багаторічні
насадження, окультурені (меліоровані) пасовища, сіножаті й інші сільськогосподарські
угіддя. Розорювання природних угідь перетворює їх на сільськогосподарські
угіддя, які здійснюють свою природну функцію тільки під впливом людської праці.
З урахуванням специфіки земель
сільськогосподарського призначення закон установлює такі основні обов’язки
громадян-власників та інших осіб щодо використання сільськогосподарських угідь:
а) забезпечення
оптимального водного режиму грунтів. Власники земельних ділянок і землекористувачі
повинні здійснювати захист земель від підтоплення, заболочування, висушування;
мають право в установленому порядку провадити зрошувальні й осушувальні заходи,
не допускаючи безгосподарного виливу води, засолення й заболочування земель,
створюючи найбільш сприятливий режим ґрунтової вологи. Наприклад, використання
земель затоплення в сільськогосподарському виробництві здійснюється відповідно
до проектів землевпорядження, розроблених, у визначеному законодавством порядку
з урахуванням можливої причини затоплення (повінь, паводок), типу річки (чи
окремих її ділянок) по нахилу дна й частоті можливого затоплення;
б) забезпечення
належного сольового режиму грунтів, для чого необхідно здійснювати захист
земель від вторинного засолення. Кожна особа, яка використовує сільськогосподарські
угіддя, зобов’язана боротися з підвищеною кислотністю грунтів, здійснюючи
вапнування й інші землеробські заходи;
в) забезпечення
такого живильного режиму ґрунтів, за якого родючість не тільки не зменшувалася
б, незважаючи на винесення живильних речовин із врожаєм, а збільшувалася б.
Підвищення родючості ґрунтів є одним із головних обов’язків кожного власника та
землекористувача, який стимулюється державою;
г) забезпечення
належного культурно-технічного стану ґрунтів, ведення боротьби із заростанням земель
чагарником, дрібноліссям, бур’янистою рослинністю, для чого кожен
землекористувач наділений правами провадити у встановленому порядку
культурно-технічні роботи на своїй ділянці;
д) забезпечення
належної екологічної обстановки на земельній ділянці, не допускаючи її
погіршення.
Отже,
правовий режим земель нерозривно пов’язаний з повноваженнями їх власників,
зумовлює їх і залежить від характеру сільськогосподарського виробництва, яке
здійснюється власником. Усі повноваження власників землі та землекористувачів
спрямовані не тільки на забезпечення їхніх інтересів і потреб, але й більшою
мірою на підтримання і додержання правового режиму земель
сільськогосподарського призначення, що знаходяться в їхньому веденні.