Звернення до адміністративного суду та відкриття провадження в адміністративній справі
Розділ 5
ПРОВАДЖЕННЯ З АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДОЧИНСТВА
Глава 13 Провадження в суді першої інстанції
13.1 Звернення до адміністративного суду та відкриття
провадження в адміністративній справі
Конституційне положення (ст. 55) про те, що кожен має право на
оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади,
органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, знаходить своє
конкретне відображення у ст. 104 КАС України. Цією нормою передбачено, що
особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері
публічно-правових відносин, має право звернутися до суду з адміністративним
позовом для захисту порушених прав і свобод.
Зі змісту статей 17 та 50 КАСУ правом звернення до адміністративного
суду з позовом наділені усі особи, які не належать до суб’єктів владних
повноважень:
1) громадяни України;
2) іноземці та особи без громадянства;
3) підприємства, установи,
організації (юридичні особи) при захисті прав та інтересів у сфері
публічно-правових відносин.
Суб’єкти владних повноважень теж можуть звертатися до адміністративного
суду з адміністративним позовом для захисту своїх прав та інтересів у сфері
публічно-правових відносин. Законом установлено (п. 3 ч. 1 ст. 17 КАСУ), що
компетенція адміністративних судів поширюється на:
1) спори між суб’єктами владних
повноважень із приводу реалізації їх компетенції у сфері управління;
2) спори між суб’єктами владних повноважень із приводу виконання
делегованих повноважень;
3) спори, які виникають із приводу
укладання та виконання адміністративних договорів.
Отож, законодавець надає суб’єктам владних повноважень можливість
захисту прав та інтересів у сфері публічно-правових відносин в
адміністративному суді.
Крім цього, п. 4 ст. 17 КАС України закріплено, що адміністративний
суд розглядає спори за зверненням суб’єкта владних повноважень у випадках,
встановлених законом. Разом із тим, ч. 4 ст. 50 КАС України передбачено, що
громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об’єднання, юридичні
особи, які не є суб’єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб’єкта
владних повноважень. Випадками, встановленими законом, звернення суб’єкта
владних повноважень з адміністративним позовом до адміністративного суду
можуть бути:
1) про тимчасову заборону
(зупинення) окремих видів або всієї діяльності об’єднання громадян. Відповідно
до ст. 31 Закону України «Про об’єднання громадян» від 16 червня 1992 р. з
метою припинення незаконної діяльності об’єднання громадян
за поданням легалізуючого органу або прокурора суд може
тимчасово заборонити окремі види діяльності або тимчасово заборонити
діяльність об’єднання громадян на строк до трьох місяців. За поданням органу,
який звертався до суду, суд може продовжити цей термін, але загальний термін
не повинен перевищувати шести місяців. При усуненні причин, що стали підставою
для тимчасової заборони, за клопотанням об’єднання громадян його діяльність
може бути відновлена судом у повному обсязі;
2) про примусовий розпуск
(ліквідацію) об’єднання громадян. Відповідно до ст. 32 Закону України «Про
об’єднання громадян» від 16 червня 1992 р. за поданням легалізуючого органу
або прокурора рішенням суду об’єднання громадян примусово розпускається
(ліквідується). Підставою для ліквідації є вчинення дій, передбачених ст. 4
цього Закону. До таких дій належать: зміна шляхом насильства конституційного
ладу і в будь- якій протизаконній формі територіальної цілісності держави;
підрив безпеки ведення діяльності на користь іноземних держав; пропаганда
війни, насильства чи жорстокості; розпалювання національної та релігійної
ворожнечі; створення незаконних воєнізованих формувань; обмеження
загальновизнаних прав людини. Суд одночасно вирішує питання про припинення
випуску друкованого засобу масової інформації об’єднання громадян, яке
примусово розпускається. Про примусовий розпуск (ліквідацію) об’єднання
громадян реєструючий орган протягом п’ятнадцяти днів після набрання рішенням
суду законної сили повідомляє у засобах масової інформації;
3) про примусове видворення
іноземця чи особи без громадянства з України. У випадках якщо іноземець або
особа без громадянства ухиляються від виїзду після прийняття рішення про
видворення або є обґрунтовані підстави вважати, що вони будуть ухилятися від
виїзду, орган внутрішніх справ чи орган охорони державного кордону можуть
затримати і примусово видворити з України іноземця або особу без громадянства
тільки на підставі постанови адміністративного суду. Така постанова, відповідно
до ч. 5 ст. 32 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без
громадянства» від 4 лютого 1994 р., приймається судом за зверненням органу
внутрішніх справ, органу охорони державного кордону або Служби безпеки України;
4) про обмеження щодо реалізації
права на мирні зібрання (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо). Органи
виконавчої влади, органи місцевого самоврядування мають право звернутися до
окружного адміністративного суду за своїм місцезнаходженням із позовною заявою
про заборону, проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій тощо чи про
інше обмеження права на мирні зібрання щодо місця чи часу їх проведення та
ін. (ст. 182 КАС України);
5) в інших випадках, встановлених
законом. Такі випадки прямо передбачені або адміністративно-процесуальним законом,
або галузевими законами, що характеризує підвідомчість судам публічно-правових
спорів як виключну.
Звернення суб’єкта владних повноважень до адміністративного суду з
адміністративним позовом може бути у випадках виникнення спорів щодо
правовідносин, пов’язаних із виборчим процесом чи процесом референдуму (п. 5
ч. 1 ст. 17 КАС України), а також про анулювання чи заборону політичної партії
(ч. 3 ст. 19 КАСУ). До таких випадків належать:
1) скасування реєстрації кандидата на
пост Президента України за зверненням з позовною заявою Центральної виборчої комісії
України до Вищого адміністративного суду України (ст. 176 КАС України);
2) припинення повноважень народного
депутата України у разі невиконання ним вимог щодо несумісності за зверненням з
позовною заявою Голови Верховної ради України до окружного адміністративного
суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на м. Київ (ст. 180 КАСУ);
3) анулювання реєстраційного
свідоцтва політичної партії у разі: невиконання політичною партією вимоги про
утворення та реєстрацію своїх обласних, міських, районних організацій;
виявлення протягом трьох років із дня реєстрації політичної партії
недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах; невисування
протягом десяти років своїх кандидатів на виборах Президента України та
народних депутатів України. Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства
України (ч. 3 ст. 19) анулювання реєстраційного свідоцтва вирішується окружним
адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на м. Київ.
А Законом України «Про політичні партії України» від 5 квітня 2001 р. (ст. 24)
передбачено, що орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання
реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного
свідоцтва не допускаються;
4) заборона (примусовий розпуск,
ліквідація) політичної партії відповідно до Кодексу адміністративного
судочинства України (ч. 3 ст. 19) вирішується окружним адміністративним судом,
територіальна юрисдикція якого поширюється на м. Київ, а Законом України «Про
політичні партії в Україні» від 5 квітня 2001 р. (ст. 21) передбачено, що
політична партія може бути за поданням Міністерства юстиції України чи
Генерального прокурора України заборонена в судовому порядку (без визначення
конкретної підсудності) у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності
політичних партій, встановлених Конституцією України та іншими законами
України. До порушень щодо утворення і діяльності політичної партії належать
умови, якщо її програмні цілі або дії спрямовані на: ліквідацію незалежності
України; зміну конституційного ладу насильницьким шляхом; порушення суверенітету
і територіальної цілісності України; підрив безпеки держави; незаконне
захоплення державної влади; пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної
ворожнечі; посягання на права і свободи людини; посягання на здоров’я населення
тощо. Політичні партії не можуть мати воєнізованих формувань. Частиною 3 ст. 5
зазначеного закону передбачено, що в першій інстанції справу про заборону
політичної партії розглядає Верховний Суд України.
Відповідно до змісту ст. 22 та п. 4 ст. 32 Закону України «Про об’єднання
громадян» від 16 червня 1992 р. політична партія може бути заборонена
(примусово розпущена, ліквідована) також за поданням легалізуючого органу або
прокурора (не персоніфіковано якого прокурора) у разі систематичного або
грубого порушення обмежень щодо одержання коштів та іншого майна політичними
партіями чи зменшення кількості членів політичної партії до числа, коли вона не
визнається як така.
Разом з тим слід звернути увагу, що розгляд справ: про тимчасову
заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об’єднання громадян;
про примусовий розпуск (ліквідацію) об’єднання громадян; про анулювання
реєстраційного свідоцтва політичної партії; про заборону (примусовий розпуск,
ліквідацію) політичної партії законодавством України чітко не визначено ані
предметної та інстанційної підсудності цих адміністративних справ, ані форми
звернення до суду. Так, у Законі «Про об’єднання громадян» (статті 31, 32)
питання предметної, територіальної, інстанційної підсудності взагалі не
визначені. Не вирішені вони і в Кодексі адміністративного судочинства України,
незважаючи на те, що ст. 50 передбачає можливість об’єднання громадян бути
відповідачем у цих питаннях, а який суд розглядає — залишається невизначеним
ані територіально, ані інстанційно. Щоправда, адміністративно-процесуальним
законом передбачена альтернативна підсудність (ч. 5 ст. 18, ч. 4 ст. 19 КАСУ),
однак, на нашу думку, вирішення цих питань за допомогою норм альтернативної
підсудності призведе до плутанини і взагалі не буде реалізованим. У Законі «Про
політичні партії в Україні» (статті 5, 24) питання підсудності віднесені до
компетенції Верховного Суду України, в той час, як Кодексом адміністративного
судочинства (ч. 3 ст. 19)
— до компетенції окружного адміністративного
суду, юрисдикція якого поширюється на м. Київ. Немає й однозначного тлумачення
форми звернення: у зазначених законах до суду звертаються за поданням; у Кодексі адміністративного судочинства
— за адміністративним позовом.
Така невизначеність у законодавстві
практично позбавляє орган владних повноважень можливості на звернення до суду
щодо застосування норм про анулювання реєстраційного свідоцтва чи заборону
політичної партії (об’єднання громадян). Ця невизначеність у законодавстві
сприяє тому, що лише в Україні можуть діяти і брати участь у виборах дивовижні
«партія прибічників Путіна», «Русский союз» тощо з гаслами «З нами Бог і
Росія», назви яких кажуть самі за себе — про інтереси яких держав піклуються їх
засновники.
Зрозуміло, що у демократичній державі дозволено все, що не заборонено
законом. Проте безмежна демократія без урахування рівня суспільного розвитку,
свідомості, ступеня загрози економічній, ідеологічній, інформаційній, державній
безпеці перетворюється на неповагу до власного народу. Така пильна увага до
цього питання обумовлена тим, що багато політичних партій на сьогодні не
відповідають вимогам чинного законодавства, потребують відповідної
реорганізації, а у певних випадках мають бути ліквідовані. Адже відомо, що
жодна із партій (об’єднань громадян) не виробляє матеріальних цінностей, а
споживає добуте працею інших за рахунок податків, зборів, внесків тощо. Навіть
спонсорська допомога — це вилучені із заробітної плати працівника гроші або
сплачені кошти за товари споживання понад ті, які б могли бути сплачені. Тому
для суспільства не байдужа кількість партій та їх ідеологія.
Враховуючи значний вплив політичних партій на свідомість громадян,
державне будівництво, законотворчу та правозастосовну діяльність, доцільним
було б, на наш погляд, до законів України «Про об’єднання громадян», «Про
політичні партії в Україні» та Кодексу адміністративного судочинства України
внести відповідні зміни, за якими чітко й остаточно було б урегульовано
предметну, територіальну, інстанційну підсудність та форму звернення до адміністративного
суду. В цьому питанні не може бути невизначеності та подвійного тлумачення.
Розділ III Кодексу адміністративного судочинства України, главу 6 «Особливості
провадження в окремих категоріях адміністративних справ» доповнити статтею 175
«Особливості провадження у справах щодо анулювання реєстраційного свідоцтва
або заборону політичної партії (об’єднання громадян)», норми якої повинні
регулювати питання суб’єктного складу щодо звернення з позовом до
адміністративного суду, строки розгляду справи, наслідки неприбуття у судове
засідання осіб, які зацікавлені у вирішенні справи, особливості винесення судового
рішення та його оприлюднення, а також порядок оскарження та інші питання, що
стосуються особливостей анулювання реєстраційного свідоцтва чи заборони
політичної партії (об’єднання громадян).
{lang_content_nav} ст. 104 КАС України вказує на те, що адміністративний суд
розглядає справи в порядку позовного провадження, тобто для того, щоб порушити
провадження про захист прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових
відносин в адміністративному суді, необхідно звернутися до нього тільки з
адміністративним позовом. Для позовного провадження характерні певні ознаки:
1) між сторонами є спір. В
адміністративному судочинстві цей спір повинен виникати із публічно-правових
відносин;
2) спір стосується (допускає)
оскарження не тільки фактичних обставин рішення, дії чи бездіяльності суб’єкта
владних повноважень), а й самих правовідносин вимоги про зобов’язання
відповідача вчинити відповідні дії чи утриматися від цього;
3) подача позову відбувається
шляхом звернення до суду з письмовою заявою (ст. 105 КАС України), в якій
позивач формулює свою вимогу до суб’єкта владних повноважень, а у випадках,
передбачених законом, і до інших осіб про судовий захист прав і інтересів як
власних, так і інших осіб, держави та суспільства в цілому також.
Поняття адміністративного позову законодавець закріплює у п. 6 ч. 1 ст.
3 КАС України і визначає, що адміністративний позов — звернення до
адміністративного суду про захист прав, свобод та інтересів у публічно-правових
відносинах. Визначення поняття адміністративного позову на законодавчому рівні
знімає низку дискусійних питань, які мають місце у цивільно-процесуальній
літературі. Проте дослідники з питань адміністративного судочинства звертають
увагу на те, що в адміністративному судочинстві без застережень можна
застосувати вчення про структуру позову, вироблене у доктрині цивільного
судочинства, з чим не можна не погодитися, адже підстави, предмет та зміст
позову в цивільному та господарському процесах досліджені на досить високому
рівні. Інша справа — це зв’язок власне «позову» з «правом на адміністративний
позов».
Право на адміністративний позов у юридичній літературі визнається за
своєю структурою складним і розглядається як нерозривна єдність двох його
сторін: процесуально-правової та матеріально-правової.
Процесуально-правова сторона позову — це вимога
позивача до суду з проханням про розв’язання публічно-правового спору по суті і
захисту порушених прав та інтересів. При цьому ця вимога повинна мати певні
об’єктивні передумови, а саме:
а) підвідомчість
позовної заяви даному адміністративному суду (статті 18—20 КАСУ); б) наявність
відповідача чи позивача (наприклад, чи припинено або ліквідовано орган владних
повноважень, юридичну особу, яка звернулася до суду з адміністративним
позовом; в) чи не пропущено строки звернення до адміністративного суду (ст. 99
КАСУ). Процесуально-правова сторона позову відбиває право на звернення до
адміністративного суду.
Матеріально-правова сторона позову — це спірна
вимога позивача до відповідача, без якої не може бути позову. При цьому спірна
вимога повинна мати певні суб’єктивні передумови, а саме: а) наявність у особи
адміністративної процесуальної правосуб’єктності (ст. 48 КАСУ); б) особа
повинна бути впевненою, що її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових
відносин порушені й потребують захисту в адміністративному суді (ст. 104
КАСУ). Матеріально-правова сторона позову відбиває право на задоволення позову.
Адміністративний позов складається з трьох елементів, які визначають
його зміст. Такими елементами є підстава, предмет та зміст позову.
Підставу позову складають юридичні факти, на яких
позивач обґрунтовує свої позовні вимоги до відповідача. Важливе значення, крім
юридичних фактів, має правова підстава чи доказові факти, на основі яких можна
зробити висновок про наявність чи відсутність порушених прав. Наприклад, рішення
Київради від 26 вересня 2002 р. № 47/207, додаток № 2, пункт 8.2 у частині
примусового переміщення транспортних засобів у разі їх залишення водієм у
порушення правил зупинки і стоянки, може викликати певний сумнів щодо його
легітимності, оскільки порядок зупинки і стоянки транспортних засобів
регламентується Правилами дорожнього руху, а відповідальність за порушення
цього порядку передбачена ст. 122 Кодексу України про адміністративні
правопорушення. Проте підстави позову не можна змішувати з нормами права, на
які посилається позивач, а також із документами, які є письмовими доказами
фактів. Підстава позову складає ту частину позову, яка характеризує його
процесуально-правову сторону.
Предмет позову складають матеріально-правові
вимоги позивача до відповідача, перелік яких законодавцем викреслено у
ч. 3 ст. 105
КАС України. Саме з приводу цих вимог адміністративний суд має прийняти
рішення у справі. Це може бути вимога про скасування або визнання нечинним
рішення відповідача повністю чи окремих його положень та ін. Стосовно, наприклад,
зазначеного раніше рішення Київради від 26 вересня 2002 р. № 47/207 позивач
може вимагати прийняття рішення судом про визнання нечинним п. 8.2 цього
рішення як такого, що суперечить Правилам дорожнього руху, які затверджені
постановою Кабінету Міністрів України. Предмет позову складає ту частину
позову, яка характеризує його матеріально-правову сторону.
{lang_content_nav} позову — це зазначена позивачем форма
судового захисту, за якою позивач вимагає від суду прийняття певного рішення,
передбаченого частинами 3—4 ст. 105 КАС України:
1) скасування або визнання нечинним
рішення відповідача — суб’єкта владних повноважень повністю чи окремих його
положень;
2) зобов’язання відповідача —
суб’єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії;
3) зобов’язання відповідача — суб’єкта владних
повноважень утриматися від вчинення певних дій;
4) стягнення з відповідача коштів на відшкодування шкоди, завданої
суб’єктам владних повноважень незаконним рішенням, дією або бездіяльністю;
5) виконання зупиненої чи невиконаної дії;
6) встановлення наявності чи
відсутності компетенції (повноважень) суб’єкта владних повноважень.
Перелік вимог позивача залишається відкритим відповідно до ч. 4 ст. 105
КАС України. Позовна заява може містити інші вимоги на захист прав, свобод чи
інтересів у сфері публічно-правових відносин. Наприклад, вимога до суду про включення
особи до списку виборців.
Однак питання щодо змісту як третього елементу позову в юридичній
літературі спірне. В літературі з цивільного процесу зміст позову переважною
більшістю авторів розглядається як окремий (третій) елемент позову, у якому виражається
волевиявлення позивача. У літературі з адміністративного процесу визначення
елементів позову також неоднозначне. В посібнику «Основи адміністративного
судочинства в Україні» елементами адміністративного позову визнаються:
підстава, предмет і зміст позову. Автори науково-практичного коментаря Кодексу
адміністративного судочинства України вказують, що зміст позову складають два
елементи — підстава та предмет позову, та що {lang_content_nav} адміністративного позову визнається елементом позову разом із підставою та предметом
позову. Дослідники в галузі цивільного процесу теж
вказують на два елементи позову: підставу і предмет позову. Як на наш погляд,
то вбачається, що підстава і предмет позову саме і складають його зміст і
ніякого третього елементу позову не повинно бути. Втім, на жаль, автор з цього
питання не визначився і дискутувати не готовий.
Протягом усього часу розгляду справи позивач може змінити підставу або
предмет адміністративного позову (ст. 51 КАСУ) в межах спірних правовідносин та
зазначеного матеріально-правового спору, а саме:
1) змінити фактичні чи юридичні
підстави, якими обґрунтовуються позовні вимоги;
2) змінити предмет
адміністративного позову, замінити одні позовні вимоги іншими;
3) змінити розмір позовних вимог,
збільшити або зменшити позовні вимоги.
Крім зазначеного під час усього часу розгляду справи позивач може
частково або повністю відмовитися від адміністративного позову. Якщо позивач
частково відмовляється від позовних вимог, то суд постановляє ухвалу, якою
закриває провадження у справі щодо частини позовних вимог (ч. 2 ст. 112 КАСУ),
а щодо решти вимог — продовжує розгляд. У разі відмови від адміністративного
позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі (ч. 2 ст. 112
КАСУ).
Яскравим прикладом закриття справи провадженням у разі відмови позивача
є ухвала Вищого адміністративного суду України від 16 червня 2006 р. як суду
касаційної інстанції на касаційну скаргу Київської міської ради на рішення
Шевченківського районного суду м. Києва від 30 серпня 2005 р. та на ухвалу
Апеляційного суду м. Києва від 9 грудня 2005 р. у справі за заявою заступника
Генерального прокурора України — прокурора м. Києва про визнання незаконними
пунктів 8.2—8.13 додатку № 2 до рішення Київської міської ради «Про встановлення
Правил благоустрою території, паркування транспортних засобів, тиші в
громадських місцях, торгівлі на ринках у місті Києві» від 26 вересня 2002 р. №
47/207 щодо застосування примусового переміщення транспортних засобів, водії
яких порушили правила зупинки і стоянки.
На обґрунтування заявлених вимог прокурор м. Києва посилається на те,
що затверджені Київською міською радою Правила паркування транспортних засобів
є незаконними в частині застосування примусового переміщення транспортних
засобів.
Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що порядок зупинки і
стоянки транспортних засобів встановлено Правилами дорожнього руху, а
відповідальність за їх порушення передбачена Кодексом України про
адміністративні правопорушення. Відповідно до Закону України «Про власність»
на той час жодний державний орган не міг втручатись у здійснення власниками їх
правомочностей.
Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, Київська міська рада
звернулася з касаційною скаргою, в якій зазначила, що вони прийняті з
порушенням норм матеріального права.
Разом із тим, у процесі підготовки справи до розгляду від прокуратури
м. Києва надійшла заява про відмову від адміністративного позову.
Розглянувши зазначену заяву, колегія суддів вважає, що вона підлягає
задоволенню.
Керуючись статтями 51, 112, 221, 223, 231 Кодексу адміністративного
судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України ухвалила:
1. Заяву прокурора про відмову від
адміністративного позову задовольнити.
2. Рішення Шевченківського
районного суду м. Києва від 30 серпня 2005 р. та ухвалу Апеляційного суду м.
Києва від 9 грудня 2005 р. скасувати.
Провадження у справі за заявою прокурора м. Києва про визнання
незаконними пунктів 8.2—8.13 додатку № 2 до рішення Київської міської ради від
26 вересня 2002 р. № 47/207 — закрити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не
підлягає.
Отакої! Не більш і не менш. Проте така чільна увага до наведеної
ухвали пояснюється тим, що вона є класичним зразком відмови захисту прав
громадян без жодного порушення чинного законодавства, має велике навчальне і
практичне значення.
Зрозуміло, що паркування транспортних засобів у містах можна розглядати
як стихійне лихо — створюються перешкоди працівникам комунальних служб для
обслуговування доріг, вулиць, комунікацій, пішоходам, перекриваються під’їзди
для спеціальних служб (01, 02, 03, 04) тощо. Використання власності не може
завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства,
погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі (ст. 41 Конституції
України). Водночас ця сама стаття Конституції встановлює, що право приватної
власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права
власності. Знову ж таки зрозуміло, що потрібне правове врегулювання питань
паркування, однак ніяк не на місцевому, а на законодавчому рівні. Посилання
Київради на ч. 2 ст. 5 КУпАП, що органи місцевого самоврядування можуть
приймати рішення, відповідальність за порушення яких передбачена статтями 152,
159, 182 КУпАП, м’яко кажучи не витримує критики. Отже, по-перше, сама ця
норма (ч. 2 ст. 5 КУпАП) суперечить п. 22 ст. 92 Конституції України; по-друге,
у статтях 152, 159, 182 КУпАП і натяку немає на пар- кування транспортних
засобів, а до Правил благоустрою віднести паркування транспортних засобів — це
називається «притягнути за вуха» невластиві повноваження до своєї юрисдикції.
Отже, стовідсотково правильною була позиція прокурора м. Києва і рішення
Шевченківського районного суду м. Києва, Київського апеляційного суду та
Вищого адміністративного суду України. Ніхто з них не порушив закону, проте
права та інтереси громадян залишилися незахищеними, незважаючи на те, що
відмова від позову певним чином зачіпає охоронювані законом права третіх осіб —
громадян. Точно так можна «відпрацювати» будь-яке рішення органу владних
повноважень: тарифи на комунальні послуги; правила торгівлі або здійснення
торговельної діяльності лише великими супермаркетами і тим самим створення
штучних монополістів; тарифи за прибирання прибудинкових територій; на
вивезення сміття тощо. Отже, основний принцип Кодексу адміністративного судочинства
України «Особа проти держави» не спрацьовує. Влада — вона будь-де Влада.
Крім цього, незаконне рішення органу владних повноважень після таких
розглядів справ в адміністративному суді стає легітимним і може повністю
застосовуватися. Адже позовні заяви залишаються без руху і підлягають
поверненню або залишаються без розгляду, якщо у провадженні цього або іншого
адміністративного суду є адміністративна справа про спір між тими самими
сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав (п. 5 ч. 3 ст. 108; п. 3
ч. 1 ст. 155 КАС України), а також суддя відмовляє у відкритті провадження в
адміністративній справі, якщо у спорі між тими самими сторонами, про той самий
предмет і з тих самих підстав є такі, що набрали законної сили: постанова суду
чи ухвала суду про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі,
про закриття провадження в такій справі у зв’язку з відмовою позивача від адміністративного
позову або примиренням сторін (п. 2 ч. 1 ст. 109 КАС України).
Види позовів. Всі позови різняться між собою
залежно від змісту, від вимог, які в ньому містяться: скасування рішення органу
владних повноважень; зобов’язання відповідача вчини ти певні дії або утримання
від їх вчинення; встановлення наявності чи відсутності компетенції тощо. В
цивільно-процесуальній літературі в основу класифікації позовів покладено
спосіб процесуального захисту. Гадаємо, що такий спосіб класифікації можна
застосовувати й в адміністративному судочинстві. Отже, за способом
процесуального захисту адміністративні позови поділяються на:
1) зобов’язуючі
позови, які спрямовані на примусове здійснення вимог
позивача. У них позивач вимагає від суду зобов’язати відповідача:
а)
прийняти рішення або вчинити певні дії;
б)
утриматися від вчинення певних дій;
в)
виконати зупинену чи невчинену дію;
г) сплатити кошти на відшкодування шкоди, завданої незаконним
рішенням, дією або бездіяльністю відповідача.
ґ) усунути обмеження у реалізації прав, свобод та інтересів суб’єктів.
Підстава зобов’язуючого позову складається з юридичних фактів, з якими
пов’язане виникнення публічно-правових відносин і фактів, з якими пов’язане
виникнення права на вимогу.
Предметом зобов’язуючого позову є матеріально-правова вимога,
спрямована на поновлення порушеного права чи інтересів позивача.
{lang_content_nav}ом зобов’язуючого позову є вимога позивача до суду про примус
відповідача до виконання визначених у позові дій;
2) установчі
позови, спрямовані на підтвердження судом наявності чи
відсутності легітимності нормативних актів чи повноважень осіб, які беруть
участь у справі. У них позивач вимагає від суду:
а) скасування або визнання нечинним рішення відповідача повністю чи
окремих його положень;
б) визнання законності (крім конституційності) постанов Верховної Ради
України, указів та розпоряджень Президента України, постанов та розпоряджень
Кабінету Міністрів України, постанов Верховної Ради Автономної Республіки
Крим;
в) визнання законності та відповідності правовим актам вищої юридичної
сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів
виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних
адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів владних
повноважень;
г) встановлення
наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб’єкта владних
повноважень;
ґ) встановлення легітимності результатів виборів чи всеукраїнського
референдуму Центральною виборчою комісією України.
Підстава установчого позову складається з юридичних фактів, з якими
пов’язане виникнення публічно-правових відносин та доказових фактів, на основі
яких можна зробити висновок про наявність чи відсутність порушеного права.
Предметом установчого позову є матеріально-правова вимога, спрямована
на недопущення порушення права та інтересів учасників адміністративного
судочинства (позивача).
{lang_content_nav}ом установчого позову є вимога позивача до суду про визнання
наявності чи відсутності легітимності нормативних актів, а також суб’єкта
владних повноважень;
3) застосовчі позови, спрямовані на примусове забезпечення виконання вимог законодавства за
зверненням до суду суб’єкта владних повноважень. У них позивач вимагає від
суду:
а) скасування реєстрації кандидата на пост Президента України;
б) дострокове припинення повноважень народного депутата України в разі
невиконання ним вимог щодо несумісності;
в) заборону чи інші обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання;
г) анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії (об’єднання
громадян);
ґ) заборону (примусовий розпуск, ліквідацію) політичної партії
(об’єднання громадян).
Підстава застосування позову складається з юридичних фактів, з якими
пов’язане порушення вимог законодавства та правоприпиняючих фактів.
Предметом застосовчого позову є матеріально-правова вимога суб’єкта
владних повноважень, спрямована на припинення порушеного права та зміни
правовідносин.
{lang_content_nav}ом застосовчого позову є вимога позивача до суду щодо припинення
та зміни правовідносин.
Право на позов. У літературі — як в адміністративно-правовій,
так і в цивільно-правовій — автори відзначають дискусійність і складність
визначення змісту права на позов. Однак усі автори доходять висновку, що право
на позов — єдине поняття. Воно складається з права на пред’явлення
адміністративного позову і права на задоволення адміністративного позову.
Право на позов характеризується єдністю двох його сторін:
матеріально-правової і процесуально-правової. Матеріально-правова сторона характеризується правом вимоги позивача до відповідача
(предмет позову) і становить право на задоволення адміністративного позову,
тобто позитивного вирішення справи. Процесуально-правова сторона
характеризується правом вимоги до суду про захист права (підстава позову) і
становить право на пред’явлення адміністративного позову тобто право на
звернення до адміністративного суду. Обидві ці сторони тісно взаємопов’язані,
хоча й не збігаються за своїм змістом.
Право на позов — це право на звернення до суду у
встановленому законом порядку за захистом порушених суб’єктивних прав і свобод
або інтересів у сфері публічно-правових відносин.
Для реалізації права на позов необхідні певні передумови. Такі
передумови в процесуальній літературі класифікуються із різноманітних підстав,
але найчастіше їх поділяють на суб’єктивні та об’єктивні.
Суб’єктивні передумови: а) впевненість особи, що
її права, свободи чи інтереси потребують судового захисту; б) наявність
адміністративної процесуальної правоздатності в особи, яка звертається до
адміністративного суду з позовом (ст. 48 КАСУ).
Об’єктивні передумови: а) підвідомчість позовної
заяви адміністративному суду (ст. 17 КАСУ); б) відсутність підстав для відмови
у відкритті провадження в адміністративній справі (ст. 108 КАСУ); в) дотримання
строків звернення до адміністративного суду (ст. 99 КАСУ).
Форма і зміст адміністративного позову. Захист
прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у
сфері публічно-правових відносин здійснюється шляхом адміністративного позову
до адміністративного суду. Зовнішньою формою адміністративного позову слугує
письмова позовна заява, яка може подаватися до адміністративного суду шляхом:
а)
передачі позовної заяви особисто позивачем;
б)
передачі позовної заяви представником позивача;
в) надіслання позовної заяви до адміністративного суду поштою.
Частина 2 ст. 105 КАСУ встановлює важливе положення стосовно того, що
на прохання позивача службовцем апарату адміністративного суду може бути надана
допомога в оформленні позовної заяви. Це положення передбачає забезпечення у
штатно-посадовому розкладі апарату кожного адміністративного суду хоча б
одного службовця, який би надавав таку допомогу. Законодавець не встановлює,
кому саме надається така допомога: особам незаможним; особам, які не володіють
достатніми знаннями; особам похилого віку; особам, які з інших причин не
можуть оформити позовну заяву. Безумовно, це зручно для громадян, забезпечення
принципу права на судовий захист, гуманно і нарешті є виправданим в умовах
відсутності можливості одержання доступної правової допомоги для всіх. Чим це
викликане Можливо, тим, що в адміністративному судочинстві в абсолютній
більшості випадків відповідачем є орган владних повноважень, а утвердження і
забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (ст. 3 Конституції
України). Проте, на нашу думку, надання такої допомоги в сучасних умовах є
нереальним. По-перше, утримання в апараті кожного адміністративного суду
службовців, які б надавали таку допомогу всім, потребує чималих коштів.
По-друге, відповідно до ч. 1 ст. 18 КАСУ як адміністративні суди певну
категорію адміністративних справ розглядають місцеві загальні суди, в яких у
штатно-посадовому розписі апарату суду не передбачається посада службовця з
надання допомоги в оформленні позовної заяви. Крім того, надання допомоги в
оформленні позовних заяв чи інших судових документів службовцями апарату суду
в кримінальних, цивільних чи господарських провадженнях не передбачене.
Вимоги до позовної заяви. Позовна заява повинна
бути оформлена належним чином із дотриманням усіх вимог, встановлених
законодавством. Необхідні реквізити позовної заяви, встановлені пунктами 1, 2,
3 ч. 1 ст. 106 КАСУ. Суд вимагає, щоб відомості про обидві сторони були якомога
детальніші та повні. Це має важливе значення для забезпечення з’явлення осіб, які
беруть участь у справі, в судове засідання.
Однією з вимог до позовної заяви є також повнота викладення змісту
позовних вимог (предмета позову) та викладення обставин, якими позивач
обґрунтовує свої вимоги (підстави позову), тобто юридичних фактів, з наявністю
або відсутністю яких закон пов’язує виникнення, зміну або припинення публічно-правових
відносин.
У позовній заяві у разі необхідності можуть подаватися різноманітні
клопотання. Наприклад, про звільнення від сплати судового збору; про звільнення
від оплати правової допомоги; про призначення судової експертизи; про
витребування доказів; про виклик свідків тощо (п. 5. 1 ст. 106 КАСУ).
У позовній заяві має бути зазначено перелік документів та інших
матеріалів, що додаються.
З метою встановлення об’єктивної істини, повного і всебічного розгляду
справи позивач зобов’язаний на підтвердження обставин, якими обґрунтовуються
позовні вимоги, надати докази, про які йому відомо і які можуть бути
використані судом. Це можуть бути будь-які фактичні дані, на підставі яких суд
встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги
позивача. Докази мають бути належними, які містять інформацію щодо предмета
доказування та одержані законним шляхом.
До позовної заяви додаються її копії та копії всіх документів, що
приєднуються до неї, відповідно до кількості відповідачів, а також документ
про сплату судового збору (ст. 89 КАСУ). Проте законодавець не передбачає форми
посвідчення копії позовної заяви чи копії всіх документів, що приєднуються до позовної
заяви. Отже, копії зазначених документів можуть бути подані без будь-якого їх
посвідчення: нотаріального, органом владних повноважень чи іншим шляхом. Однак
у судовій практиці до деяких документів встановлюється вимога щодо їх відповідного
посвідчення.
У разі подання позовної заяви представником позивача та разом із заявою
та іншими документами подається довіреність чи інший документ, що підтверджує
повноваження представника та у заяві зазначаються усі реквізити представника
(ім’я, поштова адреса, засоби зв’язку тощо).
Позовна заява підписується позивачем або його представником із
зазначенням дати її підписання.
Строк звернення з позовною заявою до
адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюєтьсяодин рік із дня, коли особа
дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав (ст. 99 КАС
України). Днем подання позовної заяви є день її надходження до відповідного
суду, але строк подання позову не вважається пропущеним, якщо до його
закінчення позов, позовна заява, скарга, інші документи чи матеріали або
грошові кошти здано на пошту чи передано іншими відповідними засобами зв’язку
(ч. 9 ст. 103 КАС України). Пропущення строку звернення до адміністративного
суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови,
якщо на цьому наполягає одна із сторін (ч. 1 ст. 100 КАС). Пропущений з
поважних причин процесуальний строк, встановлений законом, може бути поновлений,
а процесуальний строк, встановлений судом — продовжений судом. Про поновлення
чи продовження процесуального строку судом постановляється ухвала. При
визнанні причини пропущення строку звернення з позовом поважною адміністративна
справа розглядається відповідно до Кодексу адміністративного судочинства
України.
Кодексом або іншими законами можуть бути встановлені інші строки
звернення з позовом. Наприклад, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності
виборчої комісії з референдуму, членів цих комісій, можуть бути подані до
адміністративного суду в п’ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення
дії або допущення бездіяльності.
Днем подання заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до
відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг,
установлені статтями 172—177 КАС України, не можуть бути поновлені. Позовні
заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без
розгляду (ч. 5 ст. 179 КАС України).
Відкриття провадження в адміністративній справі
здійснюється не пізніше наступного дня після надходження позовної заяви до
адміністративного суду або після закінчення строку, встановленого судом, для
усунення недоліків позовної заяви у разі залишення її без руху. Перед тим, як
відкрити провадження у справі, суддя має з’ясувати, чи:
1) подана позовна заява особою, яка
має адміністративну процесуальну дієздатність;
2) має представник належні
повноваження, якщо позовну заяву подано представником;
3) відповідає позовна заява
вимогам, встановленим ст. 106 КАС України;
4) належить позовну заяву
розглядати в порядку адміністративного судочинства і чи підсудна позовна заява
даному адміністративному суду;
5) немає інших підстав для
повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в
адміністративній справі.
Цей перелік не є вичерпним. Наприклад, суддя повинен з’ясувати, чи
немає перешкод для відкриття провадження у справі, передбачених статтями 108 і
109 КАС України.
Пересвідчившись у додержанні усіх вимог до позовної заяви, суддя
приймає позовну заяву і відкриває на її підставі провадження в
адміністративній справі. Про початок провадження суддя постановляє ухвалу, в
якій зазначаються усі реквізити, передбачені ч. 4 ст. 107 КАС України. Проте
суддя може прийняти ухвалу й про відмову у відкритті провадження у разі виявлення
недоліків чи перешкод у розгляді позовної заяви.
Копія ухвали невідкладно після постановлення про відкриття провадження
у справі надсилається особам, які беруть участь у справі, разом з інформацією
про їх процесуальні права. Відповідачам надсилаються також копії позовної
заяви та додані до неї документи.
Законодавцем
не визначено порядок оскарження ухвали, надсилання копії ухвали про відмову у
відкритті провадження. За загальним правилом убачається, що копія ухвали про
відмову надсилається в такому самому порядку, як й про відкриття провадження.
Щодо оскарження, то ухвала про відмову у відкритті може бути оскаржена, а
ухвалу про відкриття провадження немає сенсу оскаржувати, оскільки вона не
породжує перешкод правам інших осіб.