Територіальна підсудність адміністративних справ
Зміст сторінки:
12.4
Територіальна підсудність адміністративних справ
Територіальна підсудність визначається місцезнаходженням позивача та
відповідача, а також рівнем повноважень адміністративного суду. Вона
встановлює територіальну компетенцію кожного суду з вирішення адміністративних
справ. Територіальна підсудність розмежовує предметну компетенцію судів одного
рівня залежно від місця розгляду справи та визначає, в якому конкретно
адміністративному суді повинна бути розглянута і вирішена дана адміністративна
справа. Кодекс адміністративного судочинства України (ст. 19) залежно від місцезнаходження
сторін та характеру публічно-правового спору вирізняє: загальну, виняткову, виключну та альтернативну територіальну підсудність.
Загальна територіальна підсудність формує основне
правило, за яким адміністративний позов подається до суду за місцезнаходженням
відповідача (ч. 1 ст. 19 КАСУ). Як вірно і влучно пояснюють автори навчального
посібника «Основи адміністративного судочинства в Україні», обрання цього
правила обумовлене тим, що рішення (нормативно-правовий акт) суб’єкта владних
повноважене стосується прав багатьох осіб і, відповідно, може бути оскаржено
багатьма позивачами. Якби позов можна було подавати за місцем свого проживання,
то виникли б ситуації, коли правомірність такого рішення перевірялася б
паралельно не одним адміністративним судом. Як наслідок можливі різні
результати перевірки. Щоб не виникало подібних ситуацій і щоб рішення суб’єкта
владних повноважень було предметом розгляду лише в одному адміністративному
суді першої інстанції, запроваджене правило про розгляд
справи за місцем знаходження відповідача (виділено нами.
— Е. Д.). Це правило встановлене і в інтересах відповідача для тих
поодиноких випадків, коли відповідачем є фізична чи юридична особа за позовом
суб’єкта владних повноважень. Дійсно, з метою однакового розуміння рішення
(нормативно-правового акта) суб’єкта владних повноважень та забезпечення
принципів верховенства права і законності при здійсненні правосуддя в
адміністративних судах й вводиться правило, що розгляд справи здійснюється
судом, юрисдикція якого поширюється на територію місцезнаходження відповідача.
Саме це правило характерне для адміністративного судочинства.
Виняткова територіальна підсудність формує
правило, за яким у разі оскарження правових актів індивідуальної дії, а також
дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, які стосуються інтересів
конкретної особи, вирішуються адміністративними судами за місцем проживання
(перебування, знаходження) позивача (ч. 2 ст. 19 КАСУ).
Різноманіття публічних правовідносин у сфері управлінської діяльності вимагає
для їх врегулювання прийняття рішень суб’єктом владних повноважень не тільки
загального характеру, а й правових актів, що стосуються інтересів конкретної
особи. В таких випадках немає потреби, щоб справа розглядалася лише в окремо
визначеному суді за місцем знаходження відповідача без урахування принципу
наближеності суду до особи, права і інтереси якої порушено. Тобто законодавець
робить виняток із загального правила подання позову до суду за місцем
знаходження відповідача і встановлює правило, за яким справи, що стосуються
інтересів конкретної особи, вирішуються за місцем проживання (перебування,
знаходження) позивача.
Оскільки таких справ найбільше, то навряд чи можна вважати, що розгляд
справи за місцем знаходження відповідача є універсальним правилом в
адміністративному судочинстві. Скоріше, навпаки — зазвичай адміністративні
справи розглядаються за місцем знаходження позивача. Не можна не погодитися з
цим висновком, адже за місцем знаходження позивача вирішуються також справи,
якщо ним є суб’єкт владних повноважень.
Отже, зміст частин 1 і 2 ст. 19 КАС України дає можливість зробити
висновок, що адміністративні справи розглядаються і вирішуються
адміністративними судами:
а) за місцем
знаходження відповідача у випадках,
коли відповідачем є:
— суб’єкт владних повноважень у разі оскарження нормативно-правових
актів;
— фізична чи юридична особа, якщо
позов подано суб’єктом владних повноважень;
б) за місцем
знаходження позивача у випадках,
коли позивачами є:
— фізична чи юридична особа у разі
захисту особистих прав і інтересів;
— суб’єкт владних повноважень,
якщо позов подано до іншого суб’єкта владних повноважень.
Виключна територіальна підсудність формує
правило, за яким оскарження окремих категорій адміністративних справ
здійснюється спеціально визначеним адміністративним судом, територіальна
юрисдикція якого поширюється на м. Київ (ч. 3 ст. 19 КАС України). Виключна
територіальна підсудність унеможливлює вибір позивачем іншого суду для
розгляду і вирішення адміністративних справ, визначених адміністративним
процесуальним законом.
До виключної підсудності до окружного адміністративного суду м. Києва
віднесено:
1) адміністративні справи з приводу
оскарження нормативно-правових актів Президента України, Кабінету Міністрів України,
міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного
банку України чи іншого суб’єкта владних повноважень, повноваження якого
поширюються на всю територію України (наприклад нормативно-правові акти Вищої
Ради юстиції України);
2) адміністративні справи,
відповідачем у яких є закордонне дипломатичне чи консульське представництво
України, їх посадова чи службова особа;
3) адміністративні справи про
анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, про заборону (примусовий
розпуск, ліквідацію) політичної партії.
Крім цього, гл. 6 Розділу III КАС України «Особливості провадження в
окремих категоріях адміністративних справ» до виключної підсудності окружного
адміністративного суду, територіальна компетенція якого поширюється на м.
Київ, віднесено:
1) усі рішення, дії або бездіяльність
Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії (крім тих, що стосуються
встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму) оскаржуються
до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється
на м. Київ (ч. 3 ст. 172 КАСУ);
2) позовна заява щодо оскарження
дій чи бездіяльності кандидата на пост Президента України, ініціативних груп
всеукраїнського референдуму, інших суб’єктів ініціювання всеукраїнського
референдуму, що порушують законодавство про вибори чи референдум, подається до
окружного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на м. Київ (ч. 3 ст.
175 КАСУ);
3) позовна заява про дострокове
припинення повноважень народного депутата України в разі невиконання ним вимог щодо
несумісності подається до окружного адміністративного суду, територіальна
юрисдикція якого поширюється на м. Київ (ч. 1 ст. 180 КАСУ);
Зазначеною главою також передбачені спеціальні правила територіальної
підсудності, наприклад:
1) рішення, дії чи бездіяльність
виборчих комісій, а також членів цих комісій оскаржуються до окружного
адміністративного суду чи місцевого загального суду як адміністративного суду
відповідно і залежно від рівня виборчої комісії (частини 4—5 ст. 172 КАСУ);
2) адміністративні справи щодо
уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний
суд за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 2 ст. 173 КАСУ);
3) позовна заява щодо дій чи
бездіяльності засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори
та референдум, подається до місцевого загального суду як адміністративного
суду за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 174 КАСУ);
4) органи виконавчої лади,
місцевого самоврядування мають право звернутися до окружного адміністративного
суду за своїм місцезнаходженням із позовною заявою про заборону або обмеження
права на мирні зібрання (ч. 1 ст. 182 КАСУ);
5) організатори зборів, мітингів,
походів мають право звернутися до адміністративного суду за місцем проведення
цих заходів із позовною заявою про усунення обмежень у реалізації права на
мирні зібрання (ч. 1 ст. 180 КАСУ).
Альтернативна територіальна підсудність формує
правило, за яким у разі невизначеності територіальної підсудності адміністративної
справи така справа розглядається місцевим адміністративним судом за вибором
позивача (ч. 4 ст. 19 КАСУ). Отже, позивач за власним розсудом може звернутися
до місцевого загального суду як адміністративного за місцем знаходження або
до окружного адміністративного суду як суду першої інстанції, але з дотриманням
при цьому правил предметної підсудності.
Частиною 3 ст. 175 КАС України передбачені спеціальні правила
альтернативної територіальної підсудності, за якими:
1) позовна заява щодо оскарження
дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної, міської ради
подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцем
вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена;
2) позовна заява щодо оскарження
дій чи бездіяльності кандидатів, їх довірених осіб, партій, місцевої
організації партії, їх посадових осіб та інших осіб, передбачених частинами 1
та 2 ст. 175 КАС України, подається до окружного адміністративного суду за
місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена.
Законодавець
не регулює територіальної підсудності спорів, що виникають із адміністративного
договору, проте автори науково-практичного коментаря Кодексу адміністративного
судочинства України зазначають, що такі спори мають бути підсудні
адміністративному суду за місцем виконання договору, якщо у договорі не
визначена інша підсудність, з чим варто погодитися, адже виникнення таких
спорів у практичній діяльності не виключене.
12.5
Інстанційна підсудність адміністративних справ
Інстанційна підсудність визначається установленням судів, які мають
розглядати конкретну адміністративну справу в першій, апеляційній та
касаційній інстанціях. При виробленні правил інстанційної підсудності
дотриманий принцип, за яким кожна ланка адміністративних судів виконує функції
лише однієї інстанції за винятком випадків, коли Вищий адміністративний суд
України як суд касаційної інстанції розглядає адміністративні справи як суд
першої і останньої інстанції або як суд апеляційної інстанції. Отже, Кодекс
адміністративного судочинства України встановлює наступну інстанційну
підсудність.
1. Місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як
адміністративні суди та окружні адміністративні суди) вирішують
адміністративні справи як суди першої інстанції.
Вищий адміністративний суд України розглядає адміністративні справи щодо
встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або
всеукраїнського референдуму, а також скасування реєстрації кандидата на пост
Президента України і вирішує їх як суд першої і
останньої інстанції.
2. Апеляційні адміністративні суди переглядають судові рішення
місцевих адміністративних судів (місцевих загальних судів як адміністративних
судів та окружних адміністративних судів), які знаходяться у межах їх
територіальної юрисдикції в апеляційному порядку як суди
апеляційної інстанції.
Вищий адміністративний суд України переглядає в апеляційному порядку
судові рішення окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого
поширюється на м. Київ, щодо дій чи бездіяльності Центральної виборчої комісії,
члена цієї комісії (крім встановлення нею результатів виборів та всеукраїнського
референдуму), як суд апеляційної інстанції (ч. 6 ст. 177 КАСУ).
3. Вищий адміністративний суд України переглядає судові рішення місцевих
та апеляційних адміністративних судів у касаційному порядку як суд касаційної інстанції.
Різновидом касаційного провадження є перегляд судових рішень за
винятковими обставинами (ч. 2 ст. 235 КАС) або як називається в літературі —
повторна касація.
Верховний Суд України переглядає судові рішення адміністративних судів
за винятковими обставинами. Такими обставинами, відповідно до ст. 237 КАС
України можуть бути:
1) неоднакове застосування судом
(судами) касаційної інстанції однієї й тієї самої норми права;
2)визнання судових рішень міжнародною судовою
установою, юрисдикція якої визнана Україною, такими, що порушують міжнародні
зобов’язання України.
12.6 Підсудність
за зв’язком вимог
Позивач може заявити кілька вимог в одній позовній заяві, якщо вони
пов’язані між собою і підсудні одному адміністративному суду (ч. 1 ст. 21
КАСУ). Такими вимогами, наприклад, можуть бути: вимога визнання нечинним
рішення суб’єкта владних повноважень; вимога повернути виконання нечинного
рішення суб’єкта владних повноважень; вимога про відшкодування шкоди,
заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб’єкта владних
повноважень тощо. Ці вимоги пов’язані між собою, що дає можливість розглянути
їх в одному процесі.
Правила підсудності кількох вимог, пов’язані між собою, застосовуються
і у випадках, коли: а) подається зустрічна заява до адміністративного суду за
місцем розгляду первісного позову;
б) подається
адміністративний позов третіх осіб, що заявляють самостійні вимоги на предмет
спору, якщо такий позов подається за місцем розгляду спору між первісними
сторонами.
Правила підсудності кількох вимог створюють умови для більш повного
дослідження усіх фактичних матеріалів справи, забезпечують економію часу і
процесуальні засоби розгляду адміністративної справи.
Не допускається, за загальним правилом, об’єднання в одне провадження
кількох вимог, які належить розглядати в порядку різного судочинства, якщо інше
не встановлено законом (ч. 3 ст. 21 КАСУ).
Вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями,
діями чи бездіяльністю суб’єкта владних повноважень або іншим порушенням прав,
свобод і інтересів суб’єктів публічно-правових відносин розглядаються:
а) адміністративним судом, якщо вони заявлені в одному провадженні з
вимогою вирішити публічно-правовий спір (в одній позовній заяві);
б) в порядку
цивільного або господарського судочинства, якщо вимоги про відшкодування шкоди
не були заявлені в позовній заяві разом з вирішенням публічно-правового спору.
12.7 Наслідки порушення правил
підсудності
Питання про підсудність адміністративної справи вирішується, як правило,
суддею одноособово при прийнятті позовної заяви (п. 4 ч. 1 ст. 107 КАСУ). За
загальним правилом, справа, прийнята адміністративним судом до свого провадження
з дотриманням правил про підсудність, повинна бути розглянута цим судом по
суті (ч. 2 ст. 107 КАСУ). Однак правила підсудності можуть бути порушені як
особою, яка звернулася до суду, так і самим судом (п. 2—3 ч. 1 ст. 22 КАСУ).
Законодавець передбачає кілька випадків можливого порушення правил
підсудності.
1. Особа, яка звертається до суду,
подала адміністративний позов з порушенням правил підсудності (п. 1 ч. 1 ст.
106 КАСУ). В такому випадку суд, який розглядає питання про відкриття
провадження, повертає позивачеві позовну заяву (п. 6 ч. 3 ст. 108 КАСУ) у
зв’язку з тим, що справа не підсудна цьому суду. В ухвалі про повернення
позовної заяви суд зазначає, якому суду підсудна ця адміністративна справа.
Якщо заява не належить розгляду в порядку адміністративного судочинства, суддя
постановляє ухвалу про відмову у відкритті провадження в адміністративній
справі (п. 1 ч. 1 ст. 109 КАСУ).
Копія ухвали про повернення позовної заяви, а також (або) про відмову у
відкритті провадження в адміністративній справі невідкладно надсилається особі,
яка її подала, разом із позовною заявою й усіма доданими до неї матеріалами.
Ухвали про повернення позовної заяви або про відмову у відкритті
провадження в адміністративній справі можуть бути оскаржені особою, яка подала
позовну заяву.
2. Після відкриття провадження у
справі виявилося, що провадження у справі відкрите без дотримання правил предметної
підсудності (п. 2 ч. 1 ст. 22 КАСУ). В такому випадку суд повинен передати її
на розгляд відповідного адміністративного суду, незалежно від того, на якому
етапі провадження виявлено порушення предметної підсудності. У разі виявлення
порушення правил предметної підсудності в суді вищої інстанції (апеляційному
суді), рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, а справа передається
до компетентного суду (ст. 207 КАСУ).
Отже, в будь-якому випадку порушення правил предметної підсудності
тягне за собою скасування рішення у справі, якщо воно було прийняте, та
передачу справи до компетентного суду.
Питання про передачу адміністративної справи розглядається судом у
судовому засіданні з повідомленням осіб, які беруть участь у справі. Неприбуття
у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає
розгляду цього питання (ч. 2 ст. 22 КАСУ). Про передачу справи суд постановляє
ухвалу, яка може бути оскаржена. Фактична передача адміністративної справи з одного
суду до іншого здійснюється після закінчення строку на оскарження ухвали суду,
а в разі подання апеляційної скарги — після залишення її без задоволення
(частини 3—4 ст. 22 КАСУ).
Передана адміністративна справа розглядається судом, до якого вона надіслана
(ч. 5 ст. 22 КАСУ). Спори між судами щодо підсудності не допускаються (ч. 6 ст.
22 КАСУ).
У разі виявлення на будь-якому етапі провадження, що справу належить
розглядати в порядку адміністративного судочинства, суд постановляє ухвалу про
закриття провадження у справі, а позивачеві роз’яснює, до юрисдикції якого суду
віднесено розгляд тих справ (частини 2—3 ст. 157 КАСУ). Ухвала суду про
закриття провадження у справі може бути оскаржена. Повторне звернення з тією
самою позовною заявою не допускається.
3. Якщо після відкриття провадження у
справі та до початку судового розгляду виявилося, що провадження у справі відкрито
без дотримання правил територіальної підсудності (п. 3 ч. 1 ст. 22 КАСУ), то адміністративна справа повинна бути
передана до належного суду. Питання про передачу адміністративної справи
вирішується відповідно до правил, передбачених частинами 2—5 ст. 22 КАС
України.
Однак якщо порушення правил територіальної підсудності виявлено під час
судового розгляду, законодавець не встановлює будь-яких обмежень чи заборон
щодо відкриття провадження в адміністративній справі (ст. 107 КАСУ), залишення
позовної заяви без руху (ст. 108 КАСУ), відмови у відкритті провадження в
адміністративній справі (ст. 109 КАСУ), залишення позовної заяви без розгляду
(ст. 155 КАСУ), зупинення провадження у справі (ст. 156 КАСУ), закриття
провадження у справі (ст. 157 КАСУ) тощо. Законодавець вважає, що рівень суду
належний і суд може (повинен) завершити розгляд справи та ухвалити судове
рішення по суті спору, отже правила територіальної підсудності передбачають
достатньо підстав альтернативного вибору місця розгляду справи, які на зміст
рішення не впливають. Тому на сьогодні, на жаль, і в цивільному, і в
господарському, і в адміністративному судочинстві мають місце випадки, коли
справи розглядаються судами далеко за межами місцезнаходження, проживання,
перебування відповідача, позивача, третіх осіб тощо. Такий стан, по-перше,
створює додаткові незручності, у першу чергу, для однієї із сторін; по- друге,
сприяє розвитку корупції в судовій системі, пошуку «свого» судді для вирішення
справи. На нашу думку, доцільним було б доповнити ст. 155 КАСУ нормою, яка б передбачала в таких
випадках залишення заяви без розгляду, а ст. 204 КАС України — нормою, яка б
скасовувала судове рішення, прийняте з порушенням правил територіальної
підсудності й направлення адміністративної справи на новий розгляд до суду
відповідно до територіальної підсудності.
4. Адміністративну справу розглянуто
судом з порушенням правил інстанційної підсудності, порушені норми процесуального
права оскільки правилами інстанційної підсудності законодавець чітко виписав
повноваження усіх ланок судів. У таких випадках постанова суду підлягає
скасуванню на підставі порушення норм процесуального права (ст. 227 КАСУ), що
призвело до постановлення незаконного, неправосудного рішення. Постанова
скасовується, а адміністративна справа (відповідно до правил ч. 2 ст. 22 КАСУ)
направляється до суду на новий розгляд з урахуванням усіх видів підсудності
адміністративних справ.
Законодавством передбачені інші випадки передачі адміністративних
справ з одного суду до іншого. Суд передає адміністративну справу на розгляд
іншого адміністративного суду, якщо:
1) задоволено клопотання
відповідача, місце проживання (перебування) якого раніше не було відоме, про
передачу справи за місцем його проживання (перебування). Отже, йдеться про
витребування розгляду адміністративної справи за місцем проживання
(перебування) особи, яка не є суб’єктом владних повноважень;
2) після задоволення відводів
(самовідводів) чи в інших випадках (наприклад, хвороби суддів, довгострокового
відрядження), неможливо утворити повний склад суду для розгляду справи;
3) ліквідовано адміністративний суд, який
розглядав справу.
У
всіх випадках передача адміністративних справ (ст. 22 КАСУ) з одного
адміністративного суду до іншого має відбуватися з урахуванням правил
підсудності адміністративних справ.