Правове регулювання використання радіочастот
Правове регулювання використання радіочастот.
Адміністрація зв’язку та
радіочастот
Одним із
важливих аспектів регулювання діяльності засобів телекомунікації та
електронних засобів масової інформації є розподіл і присвоєння радіочастот та
контроль за використанням радіочастотного ресурсу.
Згідно
зі ст. 1 Закону “Про радіочастотний ресурс України”, радіочастотний ресурс – це
частина радіочастотного спектра, придатна для передавання та приймання
електромагнітної енергії радіоелектронними засобами, яку можна використовувати
на території України та за її межами відповідно до законів України та міжнародного
права, а також на виділених для України частотно-орбітальних позиціях.
Надання
права на користування радіочастотним ресурсом реалізується за допомогою
триступеневої процедури.
На
першому етапі здійснюється розподіл смуг радіочастот, тобто
регламентування відповідним записом у Національній таблиці розподілу смуг
радіочастот України використання певної заданої смуги радіочастот однією чи
кількома радіослужбами.
На
другому, відповідно до розподілу смуг радіочастот, здійснюється виділення
радіочастот – надання відповідним записом у Плані використання
радіочастотного ресурсу України права використовувати певні смуги радіочастот
для застосування в Україні визначених цим Планом радіотехнологій.
Нарешті,
третім етапом є присвоєння смуг та номіналів радіочастот – реєстрація
дозволу на експлуатацію радіоелектронних засобів і випромінювальних пристроїв
у реєстрі присвоєнь смуг, номіналів радіочастот з визначенням смуги, номіналу
радіочастот, параметрів випромінювання та умов експлуатації конкретного
радіоелектронного засобу.
Згідно
зі ст. 5 Закону “Про радіочастотний ресурс України”, всі користувачі
радіочастотного ресурсу України залежно від напрямів його використання
поділяються на дві категорії: спеціальні користувачі та загальні
користувачі.
До спеціальних
користувачів радіочастотного ресурсу України належать:
–
підрозділи і організації Міністерства оборони України, Служби безпеки України,
Служби зовнішньої розвідки України, Державної служби спеціального зв’язку та
захисту інформації України, Міністерства внутрішніх справ України та ін.;
– Міністерства транспорту України в
частині застосування радіоелектронних засобів об’єднаної цивільно-військової
системи організації повітряного руху України та забезпечення польотів і в
частині застосування радіоелектронних засобів Державною спеціальною службою
транспорту.
Всі інші
користувачі радіочастотного ресурсу належать до категорії загальних користувачів,
які поділяються на три групи:
– суб’єкти господарювання, які
користуються радіочастотним ресурсом України для надання телекомунікаційних
послуг, за винятком розповсюдження телерадіопрограм;
– суб’єкти господарювання, які
здійснюють розповсюдження телерадіопрограм із застосуванням власних або
орендованих радіоелектронних засобів:
– технологічні користувачі і
радіоаматори – юридичні чи фізичні особи, які користуються радіочастотним
ресурсом України без надання телекомунікаційних послуг.
За
використання радіочастотного ресурсу стягується плата, яка розраховується
відповідно до ставок, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Органами,
що безпосередньо здійснюють управління та контроль за користуванням
радіочастотним ресурсом України, є:
– Генеральний штаб Збройних Сил
України, який здійснює виділення радіочастот, надання дозволів на
користування радіочастотним ресурсом та контроль за дотриманням законодавства
в цій галузі спеціальними користувачами;
– Національна комісія з питань
регулювання зв’язку (НКРЗ). Державна інспекція
зв’язку (ДІЗ) та Український державний центр радіочастот (УДЦР), які
виконують функції щодо виділення радіочастот, ліцензування та контролю за
діяльністю загальних користувачів.
Основними
нормативно-правовими актами, що безпосередньо визначають розподіл
радіочастотного ресурсу, є Національна таблиця розподілу радіочастот та План
використання радіочастотного ресурсу України.
Адміністрація зв’язку та радіочастот України (АЗРЧ) – центральний
орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, на який згідно з законодавством
покладаються функції Адміністрації зв’язку України і який забезпечує проведення
державної політики у сфері розподілу і використання радіочастотного ресурсу України.