Засади посередницької діяльності
Засади посередницької діяльності: поняття третьої сторони та технологія посередництва
Часто буває, що дві конфліктуючі сторони не хочуть “сісти за стіл переговорів”, в такому разі є потребау втручанні третьої сторони – посередника, він допомагає віднайти спосіб вирішення конфлікту. Мета його – прагнення перетворити опонентів у партнерів.
Поняття “третя сторона” є широким і збірним, що включає в себе зазвичай такі терміни, як “посередник”, “спостерігач за ходом переговорного процесу”, “арбітр”. Під “третьою стороною” може розумітися також будь-яка особа, яка не має статусу посередника або спостерігача, проте зайнята питаннями врегулювання конфліктних відносин між іншими сторонами. Взагалі, коли мова йде про втручання в конфлікт когось іншого, крім самих його учасників, то використовують загальне поняття “третя сторона“. При цьому важливо підкреслити, що третя сторона втручається в конфлікт саме з метою його мирного врегулювання, а не для надання допомоги одному з учасників.
Третьою стороною можуть бути і нерідко бувають групи держав об’єднані для врегулювання конкретного конфлікту; міжнародні універсальні (тобто ті, які відкриті для всіх країн світу) і регіональні організації; церква; неурядові інститути та організації, а в деяких випадках – окремі особи.
Третя сторона може втручатися в конфлікт самостійно, а може на прохання конфліктуючих сторін.
Серед засобів впливу розрізняють дві групи:
- переконання і надання допомоги в знаходженні мирного рішення (є основними засобами впливу третьої сторони при використанні переговорного підходу)
- примус, надання тиску (наприклад, надання політичного або економічного тиску)
Посередництво – це процес, у якому “третя сторона” (посередник) допомагає сторонам конфліктної ситуації провести переговори, спрямовані на досягнення взаємоприйнятного рішення.
Можна сказати, що посередництво – спеціально організована форма спілкування двох конфліктуючих сторін, що здійснюється за допомогою третьої, нейтральної сторони (посередника) з метою опосередкованого управління процесом розв’язання конфлікту згідно з правилами діалогічної взаємодії.