Сім’я релігійного та традиційного права
5. Сім’я релігійного та традиційного права
До сім’ї релігійного права відносяться правові системи таких мусульманських
країн, як Іран, Ірак, Пакистан, Судан та ін., а також індуське право громад Індії,
Сінгапуру, Бірми, Малайзії та іудейське право – Ізраїлю.
Серед ознак цієї правової
сім’ї можна виділити такі:
- головний творець права Бог, а не суспільство чи держава, тому юридичні розпорядження
дані раз і назавжди, у них потрібно вірити та суворо дотримуватись; - джерелами права є релігійно-моральні норми і цінності, що містяться, зокрема,
у Корані та поширюються на мусульман, в Шастрах, Ведах та діють на поведінку індусів
або в Торі – для іудеїв тощо; - дуже тісне переплетення юридичних положень з релігійними, філософськими і
моральними постулатами, а також з місцевими звичаями утворить у своїй сукупності
єдині правила поведінки; - особливе місце в системі джерел права займають праці вчених (доктрини), що
конкретизують і тлумачать першоджерела і покладені в основу конкретних рішень; - відсутній розподіл права на приватне і публічне;
- нормативно-правові акти (законодавство) мають вторинне значення;
- судова практика у власному змісті слова не є джерелом права;
- багато в чому заснована на ідеї обов’язків, а не прав людини (як це має місце
в романо-германській і англо-американській правових сім’ях).
До сім’ї традиційного
права відносяться правові системи Мадагаскару, ряду країн екваторіальної Африки
і Далекого Сходу.
Серед ознак даної правової
родини можна виділити наступні:
- домінуюче місце в системі джерел права займають звичаї і традиції, які мають,
як правило, неписаний характер і передаються з покоління в покоління; - звичаї і традиції являють собою синтез юридичних, моральних, міфічних розпоряджень,
що склалися природним шляхом і визнані державами; - звичаї і традиції регулюють відносини в першу чергу груп та співтовариств,
а не окремих індивідів; - нормативно-правові акти (писані закони) мають вторинне значення, хоча останнім
часом їх приймається все більше і більше; - судова практика (юридичний прецедент) не виступає як основна форма права;
- судова влада керується ідеєю примирення, встановлюючи згоду в суспільстві
та забезпечуючи його згуртованість; - юридична доктрина не відіграє істотної ролі в юридичному житті даних суспільств;
- архаїчність багатьох звичаїв і традицій.
Попередній розділ
Романо-німецька правова сім’я і її особливості Наступний розділ