Сутність адміністративного процесу та його зміст
Зміст сторінки:
5.1 Поняття
та особливості адміністративного процесу
Поняття адміністративного процесуального права тісно пов’язане з
поняттям «адміністративний процес».
В юридичній літературі немає одностайного підходу до визначення
поняття і сутності адміністративного процесу. Історія розвитку теорії
адміністративного права сформувала два підходи: «вузьке» і «широке» розуміння
адміністративного процесу, залежно від яких визначається його місце в правовій
системі, регуляторні можливості, обсяг і зміст.
Вузьке розуміння адміністративного процесу
зводиться до діяльності органів влади щодо розгляду справ про адміністративні
правопорушення та застосування заходів адміністративного примусу. Прихильники
цієї позиції — Н. Г. Саліщева, А. П. Клюшниченко та інші — підкреслювали
виключно юрис- дикційний характер адміністративного процесу. Вони зазначали,
що адміністративний процес — регламентована законом діяльність із вирішення спорів
та застосуванням мір адміністративного примусу.
Широке розуміння адміністративного процесу свого
часу було започатковано (обґрунтовано) С. С. Студеникіним, підтримано А. Є.
Луньовим та протягом багатьох років відображалося в наукових працях вчених-адміністративістів,
таких як: О. М. Якуба, Г. Н. Петров, А. П. Коренєв, Б. Д. Сорокін, Д. Н.
Бахрах, Р. С. Павловський та ін. Вони пов’язували широке розуміння (значення)
адміністративного процесу з визначенням того, що адміністративним процесом
охоплюється різноманітна управлінська діяльність з реалізації матеріальних
норм адміністративного права. Головним змістом цієї діяльності є система дій
компетентних органів управління, спрямованих на вирішення поставлених завдань і
досягнення управлінських цілей. Адміністративний процес у широкому розумінні
визначається не тільки як адміністративно-юрисдикційна діяльність, а й
будь-яка інша діяльність у сфері державного управління: розгляд і вирішення
конкретних індивідуальних справ: адміністративна юстиція; прийняття
нормативних актів управління; дисциплінарні провадження; діловодство тощо.
Перевагу позиції широкого розуміння адміністративного процесу на
сучасному етапі віддають О. М. Бандурка, М. М. Тищенко та інші автори, які
зазначають, що юрисдикційна діяльність є лише незначною частиною
виконавчо-розпорядчої діяльності, а зведення адміністративного процесу до
розгляду індивідуальних справ по суті відкидає управлінський характер і
ототожнює адміністративний процес із кримінальним і цивільним процесами, що неможливо
визнати правильним.
До позицій широкого розуміння адміністративного процесу приєднується В.
К. Колпаков, який зазначає, що «саме широке розуміння адміністративного процесу
відповідає сучасним нормам розвитку правової науки і втіленим у Концепції адміністративної
реформи принципам трансформації державного управління в дієвий інструмент
реалізації громадянами своїх прав і свобод, інструмент захисту людини від
неправомірних дій і адміністративних актів із боку органів управління і їхніх
службовців». О. В. Кузьменко також підкреслює, що лише широке розуміння
предмета адміністративно-процесуального права дає можливість окреслити його
сферу функціонування та визначити роль і місце у правовій системі країни. Під
цим слід розуміти, що автори відносять до адміністративного процесу як
створення і забезпечення та додержання відповідних правил належного поводження
суб’єктів і здійснення позитивної управлінської діяльності, так і застосування
примусових заходів, передбачених санкціями матеріальних норм. Проте здійснення
позитивної управлінської діяльності, а також вирішення широкого кола індивідуальних
конкретних справ значною мірою зачіпають інтереси громадян, нерідко навіть
незалежно від їх бажання (прийняття нормативних актів із підвищенням цін,
наприклад, притягнення до відповідальності, перевірка діяльності). Спілкування
з владою рідко буває приємною, оскільки ідеологія панування держави над
людиною і владно-розпорядчий вплив із боку державних органів поки що
залишаються.
Як вірно зазначає В. Б. Авер’янов, реалізація повноважень з боку
суб’єктів публічної адміністрації у стосунках з іншими учасниками
адміністративних правовідносин набуватиме рис необмеженого адміністративного
розсуду — аж до свавілля. У цьому зв’язку «широке» розуміння адміністративного
процесу, яке включає в свою структуру всю виконавчо-розпорядчу діяльність
органів державного управління, а сфера адміністративних проваджень стає
невичерпною, практично, врешті-решт, позбавляє конкретного визначення зміст
адміністративного процесу та сферу його впливу на суспільні відносини.
У структурі традиційного розуміння адміністративного процесу у
«широкому» значенні вчені-адміністративісти виділяють значну кількість
адміністративних проваджень, що включаються до сфери адміністративного процесу.
Виходячи з регламентації правовими актами різноманітної галузевої спрямованості,
сфери діяльності органів виконавчої влади, їх компетенції розрізняють такі види
впроваджень, як нормотворчі, установчі, правозастосовні, контрольно-наглядові,
адміністративно-деліктні, адміністративно-юрисдикційні, неюрисдикційного
характеру тощо, не розділяючи ані внутрішньої (провадження щодо створення,
організації, ліквідації організаційних структур, дисциплінарне провадження,
діловодство тощо), ані зовнішньої сфери діяльності (нормотворчі, правозастосовні,
контрольно-наглядові, адміністративно-деліктні тощо). Це викликає певний
сумнів. Чи можна відносити питання внутрішньої самоорганізації до
адміністративного процесу Якщо так, то яку тоді роль відіграють в
управлінському процесі правові та організаційні форми й методи державного
управління Як зазначає Т. О. Гуржій, подібна неузгодженість накладає суттєвий
відбиток на сучасне уявлення не лише про сам процес, а й про
адміністративно-процесуальне право як систему юридичних норм, науку та
навчальну дисципліну.
Як на нашу думку, то ні «вузьке», ні «широке» розуміння
адміністративного процесу не відповідає визначеній Конституцією України
принципово новій ролі держави у відносинах з людиною. «Вузьке» і «широке»
розуміння свідчить про розмитість визначення, відсутність методології
понятійного апарату. Визначення адміністративного процесу на рівні різноманітної
управлінської діяльності та розгляду і вирішення конкретних справ, що
виникають у сфері публічного управління залишає дослідників у «полоні ілюзій»,
сформованих на засадах позитивістського права і політичної доцільності, коли адміністративний
процес вивчався як виконавчо-розпорядча діяльність органів державного управління,
а дослідження зосереджені на обґрунтуванні залучення до адміністративних проваджень
якомога більше суспільних відносин.
На визначення поняття адміністративного процесу значний вплив
здійснюють взаємопов’язані з предметом правового регулювання норми права і
правові інститути, які входять до галузі права, становлять її систему. Аналіз
авторських концепцій та підходів щодо визначення адміністративного процесу дає
можливість дійти висновку про наявність двох форм адміністративного процесу: управлінської і судової. Ці форми неможливо ототожнювати, але на рівні проваджень вони
утворюють правові інститути і складають окрему галузь адміністративного
процесуального права, яка на противагу процесу (діяльності у сфері публічних
відносин) як цілісна правова система існує в реальності.
Управлінська форма адміністративного процесу як
комплексне нормативне утворення, на чому неодноразово наголошує у своїй роботі
О. В. Кузьменко, об’єднує низку врегульованих нормами адміністративного
процесуального права (а в окремих випадках й інших галузей права) відповідних
процесуальних проваджень, із застереженням зроблених вище, спрямованих на
забезпечення реалізації прав, свобод та інтересів громадян, прав та інтересів
юридичних осіб, держави і суспільства в цілому.
Управлінська форма своїм змістом охоплює і юрисдикційну концепцію
(«вузьке» розуміння) визначення адміністративного процесу, яка висвітлюється в
юридичній літературі і піддається критиці прибічниками управлінської
(позитивної) концепції адміністративного процесу.
Управлінська форма процесу — це система техніко-формальних приписів і
норм щодо установлення порядку здійснення конкретних процесуальних дій, у
сфері як позитивного регулювання, так і застосування примусових заходів при визнанні,
реалізації та захисті прав, обов’язків і законних інтересів фізичних чи
юридичних осіб.
Судова форма адміністративного процесу —
нормативне утворення, врегульоване адміністративно-процесуальними нормами і
спрямоване на захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів
юридичних осіб від порушень з боку органів владних повноважень або їх посадових
осіб. Судова форма процесу — це теж система техніко-формальних приписів і норм
щодо визначення повноважень адміністративних судів та встановлення порядку звернення
до адміністративних судів, розгляду і вирішення індивідуальних адміністративних
справ у адміністративних судах та здійснення адміністративного судочинства.
На перший погляд, ніби існує антагонізм між зазначеними формами процесу
— не може бути поєднання юридичних явищ, які лежать у різних площинах правової
дійсності — судова влада є продовженням виконавчої влади. Проте більш глибокий
аналіз показує, що і в управлінській формі процесу, і в судовій формі процесу
багато спільного. По-перше, вони діють, регулюють суспільні відносини у сфері
публічної влади. По-друге, вони забезпечують виконання і захист прав і
обов’язків громадянина, держави, суспільства в цілому. По-третє, процесуальна
діяльність врегульована відповідними нормами права; має досить високу
формалізацію. По-четверте, обов’язковими суб’єктами відносин є наявність
державного органу чи його посадової особи. Ці спільні ознаки, завдання і мета
дозволяють підкреслити, що між зазначеними формами процесу не існує
антагонізму, навпаки, і управлінська, і судова форми адміністративного процесу
є сукупністю процесуальних дій, спрямованих на вирішення конкретних
адміністративних справ або на виправлення та усунення управлінських недоліків і
помилок.
Таким
чином, адміністративний процес (звертаємо увагу: процес, а не
адміністративне процесуальне право)— це вид юридичного процесу, який регламентує порядок і умови
визнання та забезпечення реалізації прав, обов’язків, свобод та інтересів громадян,
юридичних осіб і держави, їх захисту, розгляду і вирішення конкретних справ у
публічній сфері органами владних повноважень, їх посадовими особами та
адміністративними судами відповідно до чинного законодавства.
Не претендуючи на беззаперечність та безапеляційність викладених вище
положень, вважаємо за найбільш прийнятну точку зору, згідно з якою можливо
певною мірою узагальнити процесуальні аспекти управлінської, юрисдикційної та
судової концепції адміністративного процесу, усунути дискусії щодо «вузького»
та «широкого» розуміння адміністративного процесу.
Крім цього, у адміністративному процесі управлінська і судова форми
проваджень вигідно відрізняються від своїх ближчих аналогів — кримінального та
цивільного процесів. Усі процеси — кримінальний, цивільний, господарський —
спрямовані на захист прав та інтересів учасників процесів, а адміністративний
процес, крім цього, ще й виступає як інструмент визнання та реалізації прав,
свобод, інтересів і обов’язків фізичних і юридичних осіб, держави і
суспільства в цілому. Він включає правові інститути позасудового, а інколи
досудового вирішення справ (здійснення провадження), яке за своїми якостями не
гірше, але дешевше, швидше, менш формалізоване.
Ознаками та особливостями адміністративного процесу є наступне:
1) однією із сторін у
адміністративно-процесуальних відносинах завжди виступає орган владних
повноважень, його посадова чи службова особа;
2) неслужбова сфера процесуальної
діяльності, тобто адміністративно-процесуальні відносини, не пов’язані зі
службовим підпорядкуванням (як це спостерігається у дисциплінарних
провадженнях);
3) наявність адміністративної
справи, задля розгляду і вирішення якої й здійснюється адміністративне
провадження;
4) чітка регламентація повноважень
органів влади в адміністративному процесі, а не віртуальна узагальненість їх
діяльності щодо реалізації матеріальних норм;
5) встановлення строків розгляду
адміністративної справи, тобто жорстка регламентація розгляду справи у часовому
вимірі, тоді як провадження в «широкому» розумінні у часові рамки не укладені
(видання нормативних актів, прийняття індивідуальних актів, діловодство тощо).
Отже, адміністративний процес — це сфера визнання та забезпечення
реалізації прав, обов’язків, свобод і законних інтересів фізичних чи юридичних
осіб, а також держави шляхом розгляду і вирішення конкретних адміністративних
справ, а управлінська діяльністьщодо реалізації норм матеріального права — це сфера функціонування всієї
системи повноважних органів, реалізації власної управлінської компетенції
шляхом організаційно-правових форм і методів державного управління. Нормами адміністративного процесуального праварегулюються відносини публічної адміністрації при вирішенні публічних інтересів
учасників адміністративного процесу, а не відносини в сфері державного
управління.
5.2 Структура адміністративного
процесу
Адміністративний процес являє собою системне утворення, певними і
основними частинами якого є окремо взяте адміністративне провадження, що
здійснюється уповноваженою особою у межах конкретної справи з метою виконання
поставлених завдань.
Адміністративний процес являє собою системне утворення, певними і
основними частинами якого є окремо взяте адміністративне провадження, що
здійснюється уповноваженою особою у межах конкретної справи з метою виконання
поставлених завдань.
Особливості адміністративного процесу, що зазначені вище, зумовлюють
коло охоплюваних ним суспільних відносин. Ці суспільні відносини складаються із
однопорядкових груп процесуальних правовідносин, утворюють різні види
адміністративних проваджень, які значною мірою детермінують структуру
адміністративного процесу.
Розподіл адміністративного процесу на окремі провадження відбиває
об’єктивну необхідність урегулювання якісно однорідних суспільних відносин за
сферою їх дії, мети, кола завдань та способів їх вирішення, а також з
урахуванням професійної спеціалізації процесуальної діяльності різних
уповноважених суб’єктів.
Усі адміністративні провадження органічно пов’язані між собою, наділені
багатьма загальними ознаками з притаманними кожному провадженню метою та колом
завдань. Наприклад, мета провадження з адміністративного судочинства зовсім
інша, ніж мета провадження із застосування заходів адміністративного примусу.
Кількість конкретних адміністративних проваджень, як зазначає В. К.
Колпаков, надзвичайно велика, що зумовлено характером самого публічного
управління, яке всебічно охоплює суспільне життя і різноманітністю
управлінських відносин. Повний перелік проваджень практично неможливий. Однак
в юридичній літературі види, підвиди адміністративних проваджень та їх
кваліфікація з певними ознаками настільки широко викладена, що в окремих
випадках не має ніякого значення для юридичної практики. Насправді, чи є
адміністративним провадженням дії щодо відпрацювання та прийняття нормативних
актів, видання індивідуальних актів; систематизації, інкорпорації та
кодифікації нормативних актів; діловодство, установчі, дисциплінарні
провадження тощо Це форми управлінської діяльності, які притаманні як сфері
державного управління, так і будь-якій соціальній управлінській системі. А чи
можемо ми в такому разі суто державницькі форми управлінської діяльності
поширювати на суспільні відносини у всіх соціальних системах
За радянських часів у науці існувала тенденція, яка збереглася і до
цього часу: для підсилення предмета адміністративного права якомога більше
розширити коло регулювання суспільних відносин нормами адміністративного права
та його процесуальним аналогом. Проте такий підхід на сьогодні нівелює
соціальне призначення і адміністративного права, і адміністративного процесу,
що виявляється у збільшенні надання адміністративних послуг та зменшенні
втручання органів владних повноважень, їх посадових осіб у публічне і приватне
життя громадян.
Адміністративним провадженням є система нормативно врегульованих якісно
однорідних процесуальних дій учасників адміністративного процесу у відповідній
сфері публічних відносин, спрямованих на вирішення конкретних адміністративних
справ з урахуванням професійної спеціалізації.
Кожне адміністративне провадження, яке входить до адміністративного
процесу, здійснюється в певній послідовності з дотриманням відповідних
процедур, що встановлюються державою у вигляді системи обов’язкових правил.
Послідовність здійснення процесуальних дій забезпечує рух
адміністративної справи від порушення (відкриття) до досягнення певної мети та
розв’язання відповідних завдань. Послідовність процесуальних дій логічно
визначена і створює низку окремих операцій в адміністративних провадженнях, які
спрямовані на вирішення конкретних часткових завдань у справі. Такі операції
прийнято називати стадіями провадження. Наприклад, стадія вирішення питання
про порушення або відмову в порушенні адміністративної справи.
Стадія провадження — це певна частина розгляду і
вирішення окремих питань в адміністративній справі з метою забезпечення
просування її до розгляду по суті. Стадію юридичного процесу розглядають як
динаміку відносно замкнутої сукупності закріплених чинним законодавством
способів, методів, форм, що забезпечують логіко-функціональну послідовність
досягнення кінцевого процесуального результату.
Стадії провадження, в свою чергу, складаються з етапів, спрямованих на
реалізацію проміжних цілей в адміністративній справі. Наприклад, на стадії
з’ясування фактичних обставин здійснюється вивчення матеріалів по справі,
встановлюється коло учасників адміністративного провадження, готується справа
до розгляду тощо.
Процесуальний етап провадження — це частина
стадії провадження, спрямований на вирішення окремих конкретних завдань щодо
забезпечення провадження в адміністративній справі.
Процесуальні дії (процедури) — це ще одна ланка
або складова структури адміністративного процесу, первинна підвалина того чи
іншого виду адміністративного провадження. Саме вони характеризують діяльність
учасників адміністративного процесу, спрямовану на визнання, реалізацію та
захист прав і законних інтересів фізичних чи юридичних осіб, держави і суспільства
в цілому.
Процесуальні дії (процедури) — це визначені законом обов’язкові
правила, вчинення яких спрямоване на забезпечення розгляду і вирішення
адміністративної справи.
Таким чином, структура
адміністративного процесу є п’ятирівневою: процесуальні дії — процесуальні
етапи — процесу-альні стадії — адміністративні провадження — адміністративний процес.