Адміністративні провадження та їх види
Зміст сторінки:
5.3 Адміністративні
провадження та їх види
В юридичній літературі немає чітко вираженої дискусії з приводу
визначення поняття адміністративного провадження. Більшість авторів, до яких ми
приєднуємося, розглядають адміністративне провадження як
нормативно врегульований порядок здійснення процесуальних дій з вирішення
індивідуальних адміністративних справ, об’єднаних спільністю предмета, як адміністративну
процесуальну діяльність (сукупність процесуальних дій) компетентного суб’єкта,
що здійснюється у межах конкретної адміністративної справи для її вирішення. Аналогічно визначають поняття провадження і в інших процесуальних галузях
права. Щоправда, деякі автори взагалі не дають власної дефініції поняття
адміністративного провадження, а деякі адміністративне провадження визначають
не як складову, а як вид адміністративного процесу. Останнє не виглядає цілком
незапреречним, оскільки провадження є складовою, елементом структури
адміністративного процесу, а не його видом. Процес і провадження
співвідносяться як ціле і часткове. Адже провадження притаманне усім видам
юридичних процесів — кримінальному, господарському тощо. Проте О. В. Кузьменко
вказує, що провадження щодо розгляду конкретної індивідуальної справи є
первинним елементом структури адміністративного процесу. Кожне таке провадження
є своєрідною «цеглиною» у фундаменті адміністративного процесу.
Наведені дефініції адміністративного провадження (визначення)
дозволяють виділити його основні загальні ознаки. На нашу думку, до них
належать: а) нормативне врегулювання процесуальних дій; б) наявність конкретної
індивідуальної справи; в) спільність предмета правового регулювання в кожному
конкретному провадженні; г) наявність не пов’язаного зі службовим
підпорядкуванням уповноваженого суб’єкта вирішення справи; ґ) об’єктивізація
дій у межах конкретної індивідуальної справи; д) прийняття відповідного
рішення (акта) і звернення його до виконання. Кожна із зазначених ознак характеризується
певними властивостями.
Нормативне врегулювання процесуальних дій означає
повну і сувору регламентацію процесуальних дій, їх широку та об’ємну
формалізацію. Вчинення будь-яких дій у сфері управління без певної нормативної
регламентації не дає підстав вести мову про адміністративні провадження
зокрема, і адміністративний процес узагалі.
Наявність конкретної індивідуальної справи.Виходячи із поняття адміністративного провадження (що воно здійснюється у
межах конкретної адміністративної справи), слід звернути увагу на те, що саме
справа передбачає вирішення чого-небудь відповідно до законодавства і є ознакою
адміністративного провадження, а не вчинення будь-яких управлінських дій. В
цьому зв’язку аж ніяк не можна стверджувати, що відпрацювання та прийняття
нормативних та індивідуальних актів управління належить до одного із видів
адміністративних проваджень, як це зазначається в юридичній літературі.
Прийняття нормативних та індивідуальних актів управління не пов’язане з
розглядом адміністративної справи, тобто адміністративна справа як така зовсім
відсутня. Нормативне врегулювання дій щодо прийняття нормативних та
індивідуальних актів теж відсутнє, не встановлені й строки прийняття
нормативних актів. Окремі розрізнені вимоги до правових актів та актів управління,
їх форми, змісту можна знайти у правовому полі. Але це не свідчить про те, що є
відповідна система правових норм, є правові інститути, які б регулювали
відносини провадження з прийняття нормативних чи індивідуальних актів
управління. Крім цього, нормотворчі процеси відбуваються не тільки в органах
виконавчої влади чи місцевого самоврядування а й на рівні законодавчих та
судових органів, громадських організацій та політичних партій, на локальному
рівні в цивільно-правових, господарсько-правових та трудових відносинах тощо.
Це можуть бути будь-які форми, методи, засоби управлінської діяльності, які,
до речі, теж виконуються за певними правилами і у відповідній послідовності
однак не належать до процесу. В практичній діяльності взагалі досить часто
приймаються нормативні акти, що не відповідають Конституції і законам України
і підлягають оскарженню чи скасуванню або в інстанційному (адміністративному)
порядку, або судовому в порядку позовного адміністративного провадження.
Спільність предмета правового регулювання в кожному конкретному
провадженні відрізняє їх одне від одного, конкретизує, в
якій саме площині має розглядатися справа, встановлює межі провадження, коло
осіб, вимоги, що ставляться при розгляді справи, та відповідний порядок
правового регулювання. Спільність предмета правового регулювання передбачає
наявність кола однорідних відносин правової дійсності та виключення із обсягу
предмета регулювання явищ, які лежать у різних площинах. Не можуть, наприклад,
розглядатися дисциплінарні та атестаційні провадження для однієї категорії
громадян (державних службовців) як адміністративні провадження — штучно
віднесені дослідниками в частині застосування дисциплінарних стягнень до сфери
адміністративних процесуальних відносин, для інших громадян (працівників
підприємств, установ приватної форми власності) як дисциплінарні, що становлять
сферу трудових відносин.
Наявність не пов’язаного зі службовим підпорядкуванням уповноваженого
суб’єкта вирішення справи традиційно пов’язана з тим, що,
з одного боку, в адміністративних правовідносинах виступає орган владних
повноважень, його посадова особа чи суд, а з іншого — громадянин, організація,
заклад, установа, державний орган тощо. Отже, адміністративні провадження може
здійснювати лише уповноважена на те особа, а не власник підприємства, керівник
чи інша особа у разі віднесення так званих дисциплінарних, атестаційних,
нотаріальних, контрольних, облікових та інших проваджень до адміністративного
процесу.
Об’єктивізація дій у межах конкретної індивідуальної справи означає, що процесуальні дії виникають, змінюються та припиняються
лише у разі відкриття провадження у конкретній справі уповноваженою особою за
ініціативою учасників, сторін процесу. А вже ознакою процесу, провадження має
бути справа, яка розглядається і вирішується компетентною особою, а не
діяльність (наприклад з діловодства), яку здійснюють усі суб’єкти незалежно від
форм власності.
Прийняття відповідного рішення (акта) і звернення його до виконання є обов’язковою ознакою провадження, яка символізує розгляд справи,
вирішення її по сутті і закінчення її провадженням. Відсутність відповідного
рішення або акта вказує на незакінченість розгляду справи чи/або
некомпетентність осіб, які розглядають справу. Отже, має спрацювати логіка правового
регулювання суспільних відносин за системою: матеріальне
регулювання—його процесуальне забезпечення—виконання прийнятого рішення.
Зазначені ознаки відокремлюють питання внутрішньої самоорганізації та
певних видів виконавчо-розпорядчої діяльності від адміністративного процесу.
Адже публічні служби і без того надто розгалужені, щоб питання їх внутрішнього
управління включати до адміністративного процесу.
Адміністративний процес можна характеризувати як таким: суспільство
найняло державу та її органи для надання сервісу у вигляді адміністративних
послуг забезпечення законності, прав, свобод та інтересів учасників
правовідносин, охорони громадського порядку та конституційного ладу.
Аналіз зазначених ознак адміністративного провадження дає підстави
зробити висновок, що усі провадження за формою їх здійснення можна поділити на
три групи:
1) провадження в сфері управління;
2) провадження з адміністративного судочинства;
3) адміністративно-деліктні провадження.
1. Провадження в сфері управління складаються під час вирішення конкретної індивідуальної справи
органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими
особами або іншим суб’єктом, який на основі законодавства уповноважений
розглядати і вирішувати адміністративні справи в інстанційному
(адміністративному, позасудовому) порядку, крім притягнення до
адміністративної відповідальності.
До проваджень у сфері управління належать: а) провадження за заявою
суб’єкта звернення з приводу реалізації суб’єктивних прав і обов’язків
фізичними чи юридичними особами; б) провадження за ініціативою органа владних
повноважень у зв’язку з реалізацією контрольно-наглядових функцій та
застосування заходів адміністративного примусу, крім накладення адміністративних
стягнень; в) провадження за скаргою суб’єкта звернення з приводу розгляду
скарг фізичних чи юридичних осіб на рішення, дії чи бездіяльність органів
владних повноважень, їх посадових (службових) осіб у позасудовому
(адміністративному, інстанційному) порядку.
2. Провадження
з адміністративного судочинства — це розгляд і вирішення адміністративним
судом публічно-правового спору, у якому хоча б однією із сторін є орган
виконавчої влади, орган місцевого самоврядування їх посадова чи службова особа
або інший суб’єкт, який здійснює функції на основі законодавства в сфері
державного управління, в тому числі й на виконання делегованих повноважень.
До
проваджень з адміністративного судочинства належать:
а) провадження в суді першої інстанції; б) провадження в окремих
категоріях адміністративних справ; в) апеляційне провадження; г) касаційне
провадження; ґ) провадження за винятковими обставинами; д) провадження за
нововиявленими обставинами.
3. Адміністративно-деліктні
провадження — це розгляд і вирішення адміністративних
справ, пов’язаних із вчиненням адміністративних проступків та притягнення
правопорушників до адміністративної відповідальності.
До адміністративно-деліктних проваджень належать: а) провадження в
справах про адміністративні правопорушення;
б) деліктні провадження у разі прийняття нового Кодексу України про
адміністративні (чи кримінальні) проступки (делікти).
Разом із тим, в юридичній літературі й на сьогодні вітчизняні
дослідники в багатьох працях спираються на здобутки радянського періоду,
механічно репродукують наукові позиції «широкого» розуміння адміністративного
процесу, невиправдано розширюючи обсяг його предмета, включаючи в систему адміністративних
проваджень різнопорядкові явища правової дійсності. За влучним висловом В. Б.
Авер’янова, адміністративний процес стає «безрозмірним», що позбавляє це
поняття конкретно визначеного змісту. Це свідчить про недостатнє усвідомлення
багатьма авторами нової ідеології права, його філософії, щире копіювання ними
без всебічного порівняльного аналізу наукової думки вчених Російської
Федерації, правова система якої, до речі, значно відрізняється від правової
системи України.
Дивно, але факт, що деякі автори підручників, навчальних посібників та
монографій до адміністративного процесу відносять провадження про прийом
студентів до вузу, дисциплінарні провадження стосовно студентів вищих
навчальних закладів, вирішення окремої думки члена Центральної виборчої комісії
України, застосування дисциплінарних стягнень до учнів професійно-технічного
навчального закладу; до осіб, узятих під варту і засуджених, атестаційні
провадження тощо. Методична необґрунтованість такого підходу призводить до
введення в понятійний апарат правової системи непереконливих аргументів та
визначень.
Можливо, це було б зрозумілим за радянських часів, коли будь-який
керівник уособлював представника влади — державну адміністрацію. Процес завжди
асоціюється з державно-владними повноваженнями, а як бути з підприємствами,
закладами, установами інших форм власності, крім державних. Звісно,
управлінські відносини на цих підприємствах, зокрема установах, теж існують,
але не у формі виконавчо-розпорядчої діяльності. Адже там не здійснюються
державно-владні повноваження, і одне соціально-правове явище — дисциплінарна
відповідальність, врегульована нормами трудового права (будь-яка дисципліна —
військова, службова, виконавча — це сфера трудових відносин), не може
розглядатися за подвійними стандартами — це по-перше. По-друге, якщо ми
відносимо до адміністративного процесу дисциплінарне провадження, то за
логікою потрібно відносити до нього і провадження з прийому на роботу та
звільнення, призначення на посаду, переведення, підвищення на посаді та інші,
що буде звичайнісіньким абсурдом. По-третє, не можна відносити суспільні
відносини, врегульовані нормами однієї галузі права, до предмета іншої галузі
права. Тому, на наше глибоке переконання, дисциплінарні провадження аж ніяким
чином не належать до адміністративного процесу, якщо навіть вони здійснюються
за дисциплінарними статутами, положеннями, законами, що регулюють проходження
державної служби, тощо. Адже суб’єктами дисциплінарних правопорушень є особи,
які знаходяться у службовому чи трудовому підпорядкуванні, а відповідно, має
бути порушення службового чи трудового розпорядку, а не встановленого порядку
управління, за порушення якого передбачена адміністративна або дисциплінарна
відповідальність.
Затверджуючи дисциплінарні статути, положення, правила, законодавець
прямо вказує на дисциплінарну природу відносин, їх підпорядкування і
регулювання процесуальним інститутом трудового права. Державна служба, служба
в Збройних Силах України, МВС, СБУ — це особлива форма суспільно корисної
праці, і правове регулювання її відбувається за допомогою спеціальних
нормативних актів, в основу яких покладено принципи, форми і методи
законодавства про працю. Дисциплінарна відповідальність, а відповідно, й
дисциплінарні провадження осіб, узятих під варту, засуджених до позбавлення
волі, поміщених у дисциплінарні батальйони, регламентується Кримінально-виконавчим
кодексом України (статті 68, 69, 71, 82, 132 та ін.) і є сферою
кримінально-виконавчого процесу і відповідної, визнаної науковцями, галузі
права, а не адміністративного.
Розгляд спорів щодо прийняття громадян на публічну службу, її
проходження та звільнення з неї (п. 2 ч. 1 ст. 17 КАСУ) зовсім не належить до
дисциплінарних проваджень, а правовий спір виникає з приводу протиправних дій
чи бездіяльності органу владних повноважень і оскаржуються саме ці дії, а не
вирішуються спори у сфері трудових відносин.
Не належать до адміністративних проваджень і виконавчі провадження,
оскільки, як зазначає В. К. Колпаков, виконавче провадження, організаційно і
нормативно виокремлено у самостійний юридичний інститут виконавчого
провадження. Логіка діалектико-правового підходу до розгляду досліджуваної
проблеми ставить виконавче провадження у площину правового регулювання
суспільних відносин за схемою: норми матеріального—процесуального—виконавчого
права, тобто правове регулювання; вирішення справ; виконання рішень. Порушення
цього правила невідворотно призведе до визнання виконавчого-кримінального,
виконавчо-господарського, виконавчо-цивільного та виконавчо-адміністративного
проваджень.
Ствердження С. В. Щербак, що виконавче провадження перебуває у сфері
дії адміністративного процесу, на підставі того, що Державна виконавча служба
входить до структури Міністерства юстиції України з усіма наслідками за
ознаками органа виконавчої влади, не виглядає цілком незаперечним. Адже Державний
департамент України з виконання покарань — теж орган виконавчої влади зі
спеціальним статутом, але виконавчо- виправні правовідносини складають окрему
галузь права.
Державна виконавча служба забезпечує виконання рішень юрисдикційних
органів не тільки у сфері виконавчо-розпорядчої діяльності, а й у сферах
цивільно- та господарсько-правових відносин публічного і приватного характеру.
В цьому зв’язку місце виконавчого провадження в системі процесуальних відносин
визначається, щонайменше, як самостійний юридичний інститут у системі
виконавчих правовідносин.
Дискусійним залишається віднесення до адміністративного процесу
проваджень за зверненням громадян. Як зазначалося раніше, звернення громадян є
одним із винятків, коли в адміністративно-процесуальних відносинах виступає
непублічний суб’єкт права. Це вдалий винахід правлячої політичної сили
тотального доносу зразка 1968 р., щоб підтримати міф про ефективність
радянської системи управління, де всі питання вирішуються шляхом звернення
громадян до органів владних повноважень, громадських, профспілкових організацій
тощо, тільки не до суду.
Звернення громадян за усіма ознаками належить до адміністративних
проваджень. Але згідно зі ст. 1 Закону України від 2 жовтня 1996 р., який, до
речі, є удосконаленим варіантом зазначеного Указу Президії Верховної Ради СРСР
від 12 квітня 1968 р., громадяни України мають право звернутися до органів
державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств,
установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації,
посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що
стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо
реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних
інтересів та скаргою про їх порушення.
Надання права звернення з пропозиціями, заявами та скаргами до
громадських організацій, власників підприємств, установ, закладів, засобів
масової інформації незалежно від форм власності законодавець фактично дозволив
непублічним суб’єктам права, в тому числі й іноземним громадянам та особам без
громадянства, оскільки за чинним законодавством вони можуть бути суб’єктами
власності, вирішувати питання адміністративно-процесуального характеру, що
породжує певний сумнів щодо віднесення цих проваджень до адміністративних, у
яких за суб’єктивним складом обов’язковою ознакою однієї із сторін має бути
орган владних повноважень. Крім цього, звернення громадян до професійних
спілок, громадських організацій, власників підприємств у значній кількості випадків
відбувається з питань, пов’язаних із вирішенням сімейних та побутових проблем,
які публічних відносин майже не торкаються.
Як убачається з аналізу наукових та нормативних джерел, не належать до
адміністративного процесу провадження з діловодства, яке за своїм призначенням спрямоване на документування управлінської
інформації та роботу із службовими документами. Діловодство є важливішим
засобом керування в установі, закладі, підприємстві і виконує управлінську
функцію, а не процесуальну. Не належать до адміністративного процесу так звані облікові провадження. Облік — це функція управління.
Здійснення відповідними органами виконавчої влади та місцевого самоврядування
обліку військовозобов’язаних, мігрантів, іноземців та осіб без громадянства,
безробітних громадян, ветеранів праці, учасників бойових дій, платників податків,
постраждалих унаслідок катастрофи на ЧАЕС та від інших аварій техногенного
характеру, психічно хворих осіб, осіб хворих на туберкульоз, ВІЛ-інфікованих
тощо є обов’язком відповідних органів і становить управлінську діяльність, а
не вирішення і розгляд адміністративних справ.
Отже, такий
підхід до класифікації адміністративних проваджень певним чином дозволяє
вибудувати відповідну складову адміністративного процесу і систему
адміністративного процесуального права як галузі правової системи України.
Хоча немає сумніву, що з’являться певні заперечення.
5.4 Стадії
адміністративних проваджень
Важливими складовими (елементами) адміністративних проваджень і
відповідно адміністративного процесу в цілому є процесуальні стадії, етапи,
процесуальні дії, здійснення яких визначається логікою процесуальної
діяльності. Саме вони визначають послідовність вчинення дій при вирішенні конкретних
адміністративних справ.
Процесуальні дії, етапи, мають бути певним чином врегульовані
адміністративними процесуальними нормами, і лише за таких умов їх можна
відносити до адміністративних проваджень і адміністративного процесу в цілому.
Адже більшість науковців вважають, що адміністративний процес — це врегульована
нормами права діяльність повноважних органів влади, їх посадових і службових
осіб. Ступінь врегулювання має бути якомога повним — тобто найбільш повне
закріплення порядку здійснення тих чи інших процесуальних дій. Якщо стадії, етапи,
дії не врегульовані нормами права, то чи варто їх відносити до
адміністративного (державно-владного) процесу Наприклад, як провадження щодо
комплектування організаційних структур персоналом, провадження про заохочення
громадян. Це, скоріше, творча діяльність керівника щодо роботи з кадрами, ніж
чітко врегульовані нормами адміністративного процесуального права процесуальні
дії.
В цьому зв’язку, на нашу думку, спірною є теза, що стадії одних видів
проваджень зафіксовані в нормативному порядку, інших — не зафіксовані. У цьому
випадку вирішення питання про стадію залежить не тільки від характеру адміністративного
провадження і ступеня його врегульованості адміністративно-процесуальними
нормами, а й від позиції того чи іншого дослідника, або не зафіксовані в нормативному
порядку стадії проваджень являють собою специфічний результат доктринального
узагальнення чинних у тій чи іншій сфері правил. Виникає питання: як можна
говорити про врегульований на державному рівні у сфері державного управління
процес, визначення дій, етапів, стадій, якого віддане на відкуп дослідників
чи виконавців Отже, процесуальні дії мають бути зафіксовані в нормативному
порядку. Інша річ, що в окремих видах проваджень законодавець не визнає за
доцільне чітко окреслювати обсяг, межі, перелік та назву стадій. В таких
випадках їх виділення є дійсно специфічним результатом узагальнення чинних у
тій чи іншій сфері правил. Наприклад, у провадженнях за зверненням громадян,
реєстраційно-дозвільних та інших провадженнях законодавство не фіксує в
нормативному порядку назву стадій, їх обсяг, мету, а лише регламентує порядок,
умови, строки вчинення тих чи інших дій з метою вирішення завдання по суті.
Процесуальна стадія в юридичній літературі майже
одностайно визнається як відносно відокремлена частина провадження,
спрямована на досягнення певної мети та розв’язання відповідних завдань.
У кримінальному процесі, з урахуванням його специфіки, стадії
визначаються як самостійні, пов’язані між собою кримінально-процесуальними
нормами частини кримінального процесу, відмежовані одна від одної підсумковим
процесуальним рішенням, які характеризуються безпосередніми завданнями, що
випливають із загальних завдань судочинства, колом органів і осіб, учасників
провадження у справі, порядком виконання процесуальних дій і характером
кримінально-процесуальних відносин. У цивільному процесі стадія визначається
як система цивільних процесуальних дій, об’єднаних найближчою процесуальною
метою.
Таким чином, стадію адміністративного провадження можна визначити як урегульовані нормами адміністративного процесуального
права порядок і умови здійснення відносно самостійних і логічно пов’язаних
процесуальних дій, спрямованих на вирішення і розв’язання завдань певної
частини конкретного адміністративного провадження. Наприклад, вирішення питання
про порушення адміністративної справи.
Звісно, що стадії адміністративного провадження характеризуються колом
суб’єктів, порядком виконання процесуальних дій, особливостями
адміністративних процесуальних відносин, метою досягнення тощо. У більшості
випадків завершення стадії оформляється процесуальним документом. Наприклад, у
провадженнях з адміністративного судочинства суд постановляє ухвалу або приймає
постанову.
В юридичній літературі існує дуже багато точок зору щодо кількості
стадій в окремих провадженнях. Проте це не має практичного значення, важливим
є те, щоб у своїй сукупності стадії відображали цілісну картину провадження та
послідовність вчинення процесуальних дій. Все, що стосується конкретизації
стадій, зазначає В. К. Колпаков, — назва, мета, кількість, — стосується
наукових проблем і розв’язується науковцями відповідно до їх поглядів, з чим,
безумовно, слід повністю погодитися.
Водночас, з метою наукової класифікації стадій адміністративних
проваджень можна віднайти спільні ознаки вчинення тих чи інших процесуальних
дій в будь-якому виді проваджень, що складають процесуальні стадії. На нашу
думку, до таких процесуальних стадій адміністративних проваджень та адміністративного
процесу в цілому належать: 1) вирішення питання про відкриття адміністративної
справи; 2) з’ясування фактичних обставин справи; 3) розгляд справи і винесення
рішення у справі; 4) перегляд рішення у справі; 5) виконання прийнятого
рішення у справі.
Зазначені стадії носять узагальнюючий характер для усіх видів
проваджень. Тому кожна із стадій залежно від адміністративного процесуального
статусу суб’єктів процесу адаптується до конкретної мети і завдань провадження,
являє собою відносно самостійну і завершену частину того чи іншого адміністративного
провадження. В цьому зв’язку кожному виду адміністративних проваджень
притаманні свої стадії, і не виключено, що деякі стадії можуть і не
повторюватися в інших видах проваджень. Наприклад, перегляд рішення у справі у
більшості реєстраційно-дозвільних проваджень не відбувається, а збираються
необхідні документи для реєстрації і передаються на новий розгляд.
Кожна стадія, в свою чергу, складається з окремих
етапів, що реалізують проміжні цілі і завдання. Так, на
стадії вирішення питання про порушення адміністративної справи здійснюється
комплекс процесуальних дій, спрямованих на збирання та фіксацію інформації про
фактичний стан справи та реальні факти.
Характерною особливістю етапів є необхідність вирішення конкретного
завдання провадження певним колом суб’єктів. Наприклад, в адміністративному
судочинстві на стадії вирішення питання про порушення адміністративної справи
суддею вирішується завдання — відкриття провадження в адміністративній
справі, в ході якого суддя повинен з’ясувати, чи відповідає позовна заява
вимогам, чи подана заява процесуально здатною особою, чи немає підстав для
повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження та ін. (ст. 107
КАСУ).
Процесуальний етап адміністративного провадження— це комплекс процесуальних дій, спрямованих на вирішення завдань стадії
провадження, що здійснюються уповноваженими на те органами, їх посадовими і
службовими особами.
Узагальнена система стадій і етапів провадження може бути представлена
наступним чином.
1. Вирішення питання про відкриття адміністративної
справи: а) збирання та фіксація
інформації про фактичний стан справи та реальні факти; б) здійснення
процесуальних дій щодо забезпечення провадження у справі; в) прийняття рішення
про відкриття або відмову у відкритті порушенні адміністративної справи.
2. З’ясування
фактичних обставин у справі: а) попереднє вивчення
матеріалів справи; б) установлення кола суб’єктів (учасників) адміністративного
провадження; в) підготовка справи до розгляду; г) направлення справи для розгляду
за підвідомчістю (підсудністю); ґ) застосування заходів процесуального
примусу.
3. Розгляд
справи і винесення рішення у справі: а) здійснення
юридичної оцінки зібраних матеріалів; б) повне та всебічне дослідження
матеріалів справи; в) встановлення об’єктивної істини у справі; г) винесення
рішення (прийняття постанови, ухвали) і доведення їх до відома учасників
провадження.
4. Перегляд
рішення у справі: а) оскарження, опротестування рішення
(постанови); б) перевірка законності рішення; в) винесення відповідного
рішення (постанови); г) доведення рішення (постанови) до відома учасників
процесу.
Стадія перегляду рішення у справі носить факультативний характер і
застосовується, якщо учасники процесу (провадження) вважають, що
адміністративна справа розглянута з порушеннями, або неправомірно прийняті
рішення, або ці рішення не задовольняють учасників процесу.
5. Виконання
прийнятого рішення у справі: а) звернення рішення
(постанови) до виконання; б) безпосереднє виконання;
в) повернення виконання.
Процесуальні стадії — це етапи, що складаються з певних
адміністративно-процесуальних дій, які становлять основу конструкції всієї
системи адміністративного процесу. Наприклад, складання протоколу (акта) про
порушення норми матеріального права; адміністративне затримання особи; особистий
огляд, огляд речей та вилучення речей і документів та ін. У кримінальному та
цивільному судочинстві дії, що регулюють порядок розгляду і вирішення судових
справ, урегульовані нормами процесуального права, розглядаються відповідно як
кримінально-процесуальна форма та цивільна процесуальна форма, значення якої
полягає в забезпеченні умов послідовного здійснення демократичних принципів
судочинства та забезпечення інтересів особи і держави. Адміністративісти
чомусь замовчують існування такої процесуальної форми. Це, мабуть, пояснюється
тим, що ступінь урегульованості, ступінь напруженості процедури провадження
забезпечується не тільки на законодавчому рівні, а й на рівні підзаконних
актів, що складає специфіку адміністративного процесу у порівнянні з кримінальним,
цивільним, господарським, у яких процесуальні режими забезпечуються на
законодавчому рівні.
Процесуальна дія — це врегульована нормами
адміністративного процесуального права діяльність учасників адміністративного
процесу з питань захисту прав, свобод та інтересів громадян, прав та інтересів
юридичних осіб, розгляд і розв’язання конкретних адміністративних справ.
Автори
відомого в Україні підручника «Адміністративний процес» підкреслюють, що
адміністративна процесуальна діяльність відображається у видах процесуальних
дій, у зв’язку з чим їх доцільно класифікувати на попередні, проміжні та
завершальні. До попередніх дій вони відносять, наприклад, медичний огляд на
предмет наявності і ступеня алкогольного сп’яніння, до проміжних — призначення
експертизи під час розгляду адміністративної справи, до завершальних — заходи
щодо виконання прийнятого рішення. Важко визначити прикладне значення такої
класифікацій дій, проте, з точки зору теоретичного опанування проблеми,
безумовно, вона має значення.