Адміністративні провадження за ініціативою органу владних повноважень
Зміст сторінки:
9.3
Адміністративні провадження за ініціативою органу владних повноважень
Правове регулювання господарської діяльності підприємств, закладів та
підприємницької діяльності громадян визначається законами, підзаконними
нормативними актами на принципах економічної, організаційної і комерційної
незалежності та ринкової саморегуляції.
Разом із тим з метою забезпечення дотримання законодавства, прав,
свобод і законних інтересів фізичних чи юридичних осіб, державної безпеки та
громадського порядку, захисту прав споживачів, пом’якшення руйнівної сили
ринкових відносин та попередження негативних наслідків діяльності природних монополій
і зовнішньої економічної експансії державою створена відповідна система
органів, що здійснюють контроль, нагляд та перевірки господарської діяльності,
виконання законів і підзаконних нормативних актів усіма учасниками
правовідносин.
На даний момент існує велика кількість (понад 40) контрольно-наглядових
органів: органи державної податкової служби; органи санітарно-епідемічного
нагляду; органи державної митної служби; органи захисту прав споживачів; органи
дозвільної системи внутрішніх справ; органи державної автомобільної інспекції
тощо. В межах своєї компетенції та керуючись відповідними нормами чинного
законодавства вони мають право припиняти діяльність суб’єктів господарювання,
вилучати майно і речі, застосовувати фінансові санкції, інші заходи примусу– вилучення документів, скасування реєстрації, припинення дії
дозволів, ліцензій, примусовий поділ підприємств тощо.
Наприклад, згідно зі ст. 9 Закону України «Про порядок погашення
зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»
від 21 грудня 2000 р. податкові органи для погашення податкового боргу можуть
здійснювати арешт активів. Відповідно до п. 8 ст. 5 Закону України «Про захист
прав споживачів» від 12 травня 1991 р., спеціально уповноважені органи із
захисту прав споживачів мають право опломбувати у порядку, передбаченому
законодавством, у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг, виробничі,
складські, торговельні та інші приміщення, а також несправні, з невірними
показниками засоби вимірювальної техніки, за допомогою яких здійснюється
обслуговування споживачів. Головні державні санітарні лікарі (їх заступники)
відповідно до ст. 42 Закону України від 24 лютого 1994 р. «Про забезпечення
санітарного та епідемічного благополуччя» мають право тимчасово забороняти чи
припиняти діяльність підприємств, установ, закладів будь-якого призначення,
згідно з ч. 2 ст. 46 цього Закону застосовувати фінансові санкції. Припиняти
(призупиняти) діяльність суб’єктів господарювання за порушення відповідного
законодавства мають право і органи державної пожежної безпеки та державного
нагляду за охороною праці та ін. У випадках, визначених законом, уповноважені
на те органи можуть здійснювати особистий огляд та огляд речей, товарів, ручної
кладі та багажу.
Отже, у органів владних повноважень у процесі реалізації управлінських
функцій в публічній сфері, при забезпеченні реалізації прав та інтересів
фізичних чи юридичних осіб виникає потреба здійснення з їх ініціативи
різноманітних процесуальних і процедурних дій, спрямованих на охорону прав,
свобод та інтересів як окремих громадян, так і держави та суспільства в цілому.
Підставами для початку адміністративного провадження за ініціативою
органу владних повноважень є:
1) порушення встановлених
законодавчими актами правил у сфері здійснення господарської діяльності, в
сфері громадського порядку та громадської безпеки, а також встановлення
порядку управління;
2) порушення прав, свобод і
законних інтересів фізичних чи юридичних осіб, виявлене за результатами
перевірки, проведеної органами владних повноважень, їх посадовими особами у
порядку державного контролю, у тому числі й під час здійснення
адміністративного провадження;
3) проведення контрольних заходів
за зверненням правоохоронних органів;
4) обставини стихійного, природного
чи технічного характеру, що вимагають додаткових заходів для захисту прав, свобод
та інтересів фізичних чи юридичних осіб (встановлення карантину, обмеження
пересування, надзвичайного стану тощо).
Строк здійснення провадження за ініціативою суб’єкта владних
повноважень не повинен перевищувати тридцяти днів із дня його початку. В окремих випадках за мотивованим обґрунтуванням
строк може бути продовжено органом владних повноважень, але не більше ніж на п’ятнадцять днів із письмовим повідомленням усіх
заінтересованих осіб.
Учасниками адміністративного провадження за ініціативою суб’єкта
владних повноважень є:
1) орган владних повноважень —
органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і
службові особи;
2) заінтересована особа — фізична
чи юридична особа, права, обов’язки та інтереси якої зачіпає або може зачіпати
прийняття органом владних повноважень відповідного адміністративного акта;
3) інші учасники адміністративного
провадження — свідок, експерт, спеціаліст, перекладач, законні представники,
представники, особи, залучені до розгляду та вирішення справи по суті.
Орган владних повноважень під час здійснення адміністративного
провадження за його ініціативою зобов’язаний:
1) повідомляти заінтересованих осіб
про відкриття адміністративного провадження;
2) роз’ясняти заінтересованим
особам порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, їх права та
обов’язки, норми законодавства, на яких ґрунтується рішення, та можливі правові
наслідки прийняття адміністративного акта;
3) надавати заінтересованим особам
можливість подати документи, клопотання, заперечення та пояснення, зібрати
необхідні докази, довести інші обставини, що мають значення для розгляду
адміністративної справи і прийняття адміністративного акта;
4) вирішувати питання про
необхідність проведення слухання в адміністративній справі. У разі потреби
такого слухання визначати час і місце його проведення;
5) вживати заходів для залучення, у
разі необхідності, до адміністративного провадження інших учасників адміністративного
провадження відповідно до чинного законодавства.
За результатами розгляду адміністративної справи, за ініціативою
органу владних повноважень, приймається відповідний адміністративний акт
(постанова, рішення, наказ, протокол, акт тощо), який може бути оскаржений у
вищестоящому інстанційному порядку або до суду.
До розгляду і вирішення адміністративних справ, що мають широкий
громадський інтерес (наприклад, ліквідація, закриття, зупинення діяльності
підприємства зі шкідливими викидами), до участі в адміністративному
провадженні можуть залучатися громадські організації, засоби масової
інформації, яким повідомляється порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної
справи, час і місце розгляду справи, порядок подання ними документів, пояснень,
заперечень чи повідомлення інших обставин, що мають значення для розгляду і
вирішення справи.
Таким
чином, провадження за ініціативою органу владних повноважень
можна визначити як регламентовані адміністративними процесуальними нормами дії
органу владних повноважень щодо здійснення контролю, нагляду та перевірки
виконання законів, інших нормативних актів у сфері господарювання, забезпечення
громадського порядку і громадської безпеки, порядку управління та застосування
заходів примусу.
Універсальність сфери публічних відносин та динаміка їх розвитку як
спричинює постійне розширення нормативної бази, так і створює передумови для
здійснення різноманітних проваджень за ініціативою органу владних повноважень,
межі яких окреслюють у рамках здійснення контрольно-наглядових та
правозастосовчих функцій. Провадження за ініціативою органу владних
повноважень умовно можна поділити на дві групи: контрольно-наглядові
провадження та провадження із застосування заходів адміністративного примусу,
крім накладення адміністративних стягнень.
Контрольно-наглядові провадження здійснюються з
метою виявлення порушень норм права, що регулюють суспільні відносини. Контроль
є одним із найважливіших каналів отримання об’єктивної інформації політичного,
економічного, соціального та правового характеру.
Контроль реалізується шляхом вчинення планових, позапланових,
зустрічних та оперативних перевірок, підставами для яких є:
— витрати істотно перевищують доходи;
— провадження зовнішньоекономічної діяльності;
— користування податковими пільгами;
— операції з підакцизними товарами;
— інформація про господарські
зв’язки з шахрайськими фірмами, провадження забороненої діяльності, масштабні
фінансові операції, великі готівкові обороти тощо;
— виявлення недостовірних даних у
документах обов’язкової звітності;
— надходження скарги від
конкретної особи про порушення законодавства;
— звернення правоохоронних органів щодо правомірності використання
бюджетних коштів, державного і комунального майна та ін.
Разом із тим, контроль здійснюється й у формі нагляду уповноважених на
те державних інспекцій та державних органів нагляду (державна автомобільна
інспекція, державний орган нагляду з охорони праці, органи державної пожежної
безпеки, державні інспекції з карантину рослин, державні інспекції з
насінництва та розсадництва та ін.).
Контрольно-наглядові провадження як провадження в сфері управління
виконують кілька функцій, а саме:
а) функцію регулювання суспільних відносин, яка характеризується тим,
що у разі виявлення порушення законодавства дії підконтрольного органа
(об’єкта) спрямовуються у потрібному напрямі;
б) функцію соціальної превенції (профілактичну), яка спрямована на
попередження вчинення порушення законодавства, прав та інтересів фізичних чи
юридичних осіб;
в) правоохоронну функцію, тобто забезпечення поновлення порушених прав
учасників відносин;
г) інформаційну функцію, зміст якої полягає в отриманні контрольним
органом інформації про стан справ у сфері його інтересів, відповідності
діяльності підконтрольного органу нормативним актам, виконанню завдань
управлінського впливу.
{lang_content_nav} норм чинного законодавства дає підстави визначити, що
контрольно-наглядові провадження — це сукупність організаційних, економічних,
соціальних та правових заходів, спрямованих на систематичну перевірку виконання
Конституції і законів України, інших нормативних актів та втручання
контролюючих органів у оперативну діяльність підконтрольних органів, установ і
закладів з метою усунення виявлених недоліків, попередження вчинення
правопорушень та поновлення порушеного права фізичних чи юридичних осіб.
До
контрольно-наглядових проваджень належать:
1) провадження з контролю у сфері
фінансово-господарської та іншої діяльності, що здійснюється Головним контрольно-ревізійним
управлінням України, державною службою фінансового моніторингу, державним
казначейством, державною інспекцією з контролю за цінами, державною комісією з
цінних паперів, службою експортного контролю, іншими центральними органами
виконавчої влади та їх регіональними службами;
2) провадження з контролю у сфері
фінансових (фіскальних) відносин, тобто забезпечення надходження податків та
зборів до бюджетів усіх рівнів та внесків до державних цільових фондів, що
здійснюється органами державної податкової служби, державної митної служби
Міністерства фінансів України, Пенсійного фонду України, фондів соціального
страхування та ін.;
3) провадження з контролю у сфері
безпеки життєдіяльності, що здійснюється державними пожежно-рятувальними
службами, санітарно-епідемічними службами, службами захисту прав споживачів, з
нагляду за охороною праці тощо з метою створення безпечних умов проживання та
праці, забезпечення дотримання санітарно-епідемічних та санітарних норм, затвердження
та встановлення державних стандартів, їх дотримання при наданні послуг та
забезпечення прав споживачів;
4) провадження із забезпечення,
установленого судом, адміністративного нагляду за особами, звільненими з місць
позбавлення волі відповідно до Закону України «Про адміністративний нагляд за
особами, звільненими з місць позбавлення волі» від 1 грудня 1994 р.
Отже, контрольно-наглядові провадження «пронизують» усі сфери життя
суспільства, що, можливо, у ринкових відносинах не зовсім схвально
сприймається, оскільки в усьому світі бізнес поважають і оберігають на
державному рівні, проте у всіх випадках ця сфера діяльності органів владних
повноважень, як й провадження із застосування заходів примусу, має бути чітко,
якомога повно виписана в законодавстві й, бажано, на законодавчому рівні, а не
на рівні підзаконних нормативних актів.
Провадження
із застосування заходів адміністративного примусу, крім
накладення адміністративних стягнень, здійснюється у разі необхідності
попередження або припинення протиправних дій, забезпечення громадської безпеки,
коли настання виняткових умов потребує застосування примусових мір, і у
випадках відсутності правопорушення чи протиправних дій. Застосування заходів адміністративного примусу, як
відомо, набагато ширше, ніж тільки накладення адміністративних стягнень.
Важливою функцією заходів адміністративного примусу є їх правоохоронний
характер, спрямований на локалізацію, нейтралізацію і недопущення
правопорушень, на захист сформованих державою правовідносин. Особливості
адміністративного примусу:
1) заходи адміністративного примусу
встановлюються, змінюються, скасовуються виключно законами;
2) застосування заходів
адміністративного примусу не пов’язане з відношеннями службової
підпорядкованості. Вони застосовуються значною кількістю контрольно-наглядових
органів, їх посадових осіб;
3) заходи адміністративного примусу
можуть застосовуватися не лише до правопорушників, а й до законослухняних
громадян у випадках введення надзвичайного стану, необхідності подолання
епідемії, епізоотії, а також забезпечення безпеки життєдіяльності суспільства;
4) заходи адміністративного примусу
можуть бути застосовані як до конкретних осіб, так і до певної групи громадян
чи до юридичних осіб;
5) провадження по застосуванню заходів
примусу може встановлюватися, змінюватися та скасовуватися як законами, так й
актами управління, виданими з метою конкретизації законів та методичного
забезпечення їх виконання.
Отже, провадження
із застосування заходів адміністративного примусу можна визначити як
урегульовану нормами процесуального права діяльність органів владних
повноважень щодо застосування заходів фізичного, психічного,
організаційно-правового та майнового характеру, які спрямовані на припинення
правопорушень, ліквідацію негативних наслідків та охорону прав та інтересів
фізичних чи юридичних осіб.
Вивчення нормативної бази та аналіз адміністративної практики дає
можливість виділити кілька видів проваджень по застосуванню заходів
адміністративного примусу: 1) провадження по застосуванню заходів
адміністративного попередження; 2) провадження по застосуванню заходів
адміністративного припинення; 3) провадження по застосуванню адміністративно-господарських
санкцій.
Провадження із застосування заходів
адміністративного попередження — це застосування
уповноваженими на те компетентними органами комплексу заходів, спрямованих на
попередження правопорушення або недопущення ухилення від виконання
обов’язків, визначених нормами права. Законодавець строго регламентує не тільки
підстави, а й порядок застосування адміністративно-попереджувальних заходів,
відповідальність і компетенцію посадових осіб. Кожний захід застосовується органом
владних повноважень не за розсудом, а тільки у випадках, прямо передбачених
законом. До заходів адміністративного попередження належать провадження:
а) із застосування санітарно-охоронних обмежень (введення карантину,
профілактичне щеплення, вилучення для проведення аналізу проб продукції,
санітарні перевірки дитячих дошкільних та шкільних закладів, торговельних
підприємств та закладів громадського харчування, виробничих приміщень та
ін.);
б) з примусового вилучення майна (реквізиція) у разі забезпечення
необхідного правопорядку за надзвичайних умов, а також вилучення зброї,
боєприпасів, штампів, печаток та інших речей, добровільно зданих компетентним
органом владних повноважень;
в) з тимчасової заборони експлуатації транспортних засобів, механізмів,
устаткування, технічний стан яких загрожує громадській безпеці, безпеці праці,
дорожнього руху; тимчасового усунення від виконання наявних робіт тощо;
г) з припинення дії певних дозволів (ліцензій), примусового обстеження
підприємств, установ, закладів щодо їх професійної придатності (атестація) до
виконання завдань, передбачених установчими документами;
ґ)
провадження про визнання персони «нон грата».
Провадження із застосування заходів
адміністративного припинення — це примусові заходи
припинення порушень законодавства на стадії їх вчинення та усунення шкідливих
наслідків і забезпечення можливості притягнення до юридичної відповідальності.
До них належать провадження:
а) з
адміністративного затримання особи в порядку, передбаченому статтями 261—263
КУпАП; особистого огляду, огляду і вилучення речей, ручної кладі, багажу
(статті 264—265 КУпАП); відсторонення водіїв від керування транспортними
засобами, річковими і маломірними суднами та огляд на стан сп’яніння (ст. 266
КУпАП);
б) з видворення за межі держави іноземців та осіб без громадянства
відповідно до ст. 32 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без
громадянства» від 4 лютого 1994 р.;
в) у зв’язку із застосуванням зброї та спеціальних засобів, відповідно
до статей 14—15 Закону України «Про міліцію» від 20 грудня 1990 р.;
г) щодо вилучення і затримання речей, документів, транспортних
засобів, вантажів вогнепальної та іншої зброї; арешту активів відповідно до ст.
9 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед
бюджетами та державними цільовими фондами» від 21 грудня 2000 р.;
ґ) щодо заборони експлуатації окремих механізмів, машин та агрегатів,
транспортних засобів, виробничого устаткування, припинення або заборони
певного виробництва, експлуатації певних приміщень, цехів, заборони реалізації
певної продукції тощо;
д) з примусової ліквідації штучно створених монопольних підприємств;
тимчасового припинення фінансування, кредитування; інвестування; позбавлення
ліцензій і дозволів.
е) з порушення правил паркування транспортних засобів та примусового
евакуювання їх.
Провадження із застосування адміністративно-господарських санкцій. Установленням адміністративно-господарських санкцій законодавець
насамперед мав на меті забезпечення публічного впливу економічного змісту на
сферу підприємницької діяльності та господарювання, а по-друге, створення
певної системи правових засобів економічної відповідальності, які б
характеризували і за формою, і за змістом новий вид юридичної відповідальності
— господарсько-правову відповідальність. Відсутність у переліку в п. 22 ст. 93
Конституції України згадки щодо виключного визначення Законом України такого
виду відповідальності, як «господарсько-правова», пояснюється тим, що цей вид
юридичної відповідальності на час прийняття Конституції України знаходився в
стані емпіричного формування — розробки і прийняття низки нормативних актів,
які визначають механізм господарювання, регулювання економіки і соціальної
сфери, організації фінансово-бюджетної, кредитної та грошової системи України.
Проте ч. 2 ст. 238 Господарського кодексу України закріплює, що
адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Адміністративно-господарські санкції застосовуються за порушення
встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.
Адміністративно-господарськими санкціями визнаються не лише заходи майнового
характеру (штраф, вилучення прибутку, стягнення зборів), а й заходи
організаційно-правового характеру (анулювання ліцензії, обмеження діяльності
об’єкта тощо), спрямовані на запобігання та припинення правопорушень у сфері
господарювання, а за потреби — і застосування певних стягнень у вигляді інших
негативних для правопорушника наслідків.
Адміністративно-господарські санкції за своїми матеріальними та
процесуальними властивостями мають спільні риси з адміністративною відповідальністю.
Вони, як і адміністративна відповідальність, не мають компенсаційного
характеру, не відновлюють початкового майнового стану, їх стягнення не здійснюються
на користь іншої сторони або учасника господарсько-правових відносин, а
зараховуються (фінансові, штрафні санкції, як і адміністративні штрафи),
повністю або частково до державного бюджету та частково — до цільових
позабюджетних фондів розвитку органів державної влади чи підтримки підприємств
малого та середнього бізнесу, захисту конкуренції, сприяння зайнятості
населення тощо. Логічна структура норм адміністративних санкцій допускає
наявність гіпотези, диспозиції та санкції, які за змістом тотожні
адміністративно-деліктним нормам з їх імперативним, державно-владним
характером.
Складання актів про порушення вимог нормативних акутів у сфері
підприємницької і господарської діяльності та розгляд справ про порушення
здійснюються контрольно-наглядовими органами виконавчої влади (в окремих
випадках судами) або органами місцевого самоврядування за правилами відповідних
нормативних актів, але за принципами і умовами на зразок розгляду справ про
адміністративні правопорушення. Постанова (рішення) у справі про порушення в
сфері економіки та накладення стягнення у вигляді
адміністративно-господарських санкцій за змістом та порядком оголошення
аналогічні постанові у справі про адміністративні правопорушення. Порядок
оскарження і опротестування адміністративно-господарських санкцій (хоча
Господарським кодексом України його не визначено) у справі про порушення в
сфері економіки за деякими винятками майже такі, як і оскарження постанови у
справі про адміністративне правопорушення. Ці та інші загальні риси та ознаки
адміністративної відповідальності та адміністративно-господарських санкцій,
мабуть, і були підставою для стимулювання визнання окремими авторами наявності
адміністративної відповідальності юридичних осіб за законодавством України.
Однак ні спільні риси і ознаки, ні розгляд справи про порушення у
сфері господарювання і притягнення до відповідальності в адміністративному
порядку ще не означають, що це є адміністративна відповідальність юридичних
осіб. Адже притягнення до кримінальної, цивільно-правової відповідальності в
судовому порядку ми не називаємо «судовою» відповідальністю, а відповідно до
предмета регулювання — кримінальною або цивільно-правовою відповідальністю.
Застосування адміністративно-господарських санкцій органами державної влади
або органами місцевого самоврядування — це їх особливість і відмінність від
інших видів юридичної відповідальності.
Використання законодавцем вже напрацьованих механізмів і опробуваних
практикою юридичних режимів при застосуванні адміністративно-господарських
санкцій є правомірним, доцільним, економічно виправданим. Проте, незважаючи на
значну спільність загальних рис і ознак адміністративної відповідальності та
адміністративно-господарських санкцій існує значна їх відмінність. За строками
застосування стягнень: адміністративні — два місяці (ст. 38 КУпАП),
адміністративно-господарські — шість місяців з дня виявлення правопорушення,
але не пізніше як через рік з дня порушення (ст. 250 ГК України). При вчиненні
адміністративного проступку обов’язково складається протокол про
адміністративне правопорушення, а порушення у сфері підприємницької і господарської
діяльності оформлюються у більшості випадків актами, постановами тощо.
Притягнення до адміністративної відповідальності має певні юридичні наслідки —
повторність вчиненого, а стягнення вважається дійсним протягом року і є
обтяжуючою обставиною відповідальності у разі вчинення нового правопорушення
та кваліфікуючою ознакою при притягненні до адміністративної відповідальності
фізичних осіб за правопорушення у сфері господарювання (статті 163—1643,
165 КУпАП), а застосування адміністративно-господарських санкцій будь-яких
додаткових наслідків юридичного характеру не тягне. За часів існування
адміністративної преюдиції застосування адміністративно-господарських санкцій,
передбачених законами, не вважалося за адміністративне стягнення і у разі вчинення
повторно протягом року правопорушення особа не піддавалася кримінальному
переслідуванню. Ці та інші відмінності відмежовують адміністративну
відповідальність від адміністративно-господарських санкцій. Це дає змогу
зробити висновки, що відповідальність підприємств, установ і закладів у вигляді
фінансових, штрафних санкцій, передбачена (встановлена) законами та іншими
нормативними актами, яку деякі науковці вважають за адміністративну
відповідальність юридичних осіб, є не що інше, як адміністративно-господарські
санкції — одна зі складових реально існуючої господарсько-правової
відповідальності, якщо інше не визначено законом.
Аналіз адміністративно-господарських санкцій та їх застосування дає
можливість зазначити наступне.
1. Підставою для застосування адміністративно-господарських
санкцій є порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення
господарської діяльності, а не договору. Адміністративно-господарські санкції
застосовуються на такій юридичній підставі, як об’єктивні, дійсні протиправні
дії чи бездіяльність в основному винної особи, за які законом передбачена
відповідальність у вигляді (формі) адміністративно-господарських санкцій.
Законодавець не встановлює жодних інших умов відповідальності щодо заподіяння
шкоди (розміру збитків, форми вини). Розмір фінансової (штрафної) санкції та
вид адміністративно-господарської санкції чітко визначено законодавцем у
відповідних законах. Сплата штрафних, фінансових санкцій не виключає
застосування водночас інших адміністративно-господарських санкцій, що є
істотною особливістю (ознакою) такої відповідальності, законність чи
конституційність якої потребує окремого дослідження.
2. Суб’єктом відповідальності щодо
адміністративно-господарських санкцій визнаються учасники господарських відносин,
які здійснюють господарську діяльність. До них належать:
а) господарські організації — юридичні особи, державні, комунальні та
інші підприємства, створені відповідно до Цивільного кодексу України і
Господарського кодексу України, які здійснюють господарську діяльність та
зареєстровані в установленому порядку;
б) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які
здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як
підприємці зі створенням юридичної особи;
в) філії, представництва, інші виокремлені підрозділи господарських
організацій (структурні одиниці), утворені ними для здійснення господарської
діяльності.
Суб’єктами такої відповідальності можуть бути і громадські організації,
утворені для здійснення господарської діяльності та отримання прибутку.
3. Органами, яким надане право
застосування адміністративно-господарських санкцій, є уповноважені
відповідними законами чи іншими нормативними актами органи державної влади або
органи місцевого самоврядування та їх посадові особи. Досить часто
повноваження органів і їх посадових осіб щодо застосування
адміністративно-господарських санкцій і адміністративних стягнень збігаються в
одній особі.
Це вказує на імперативно-владний характер як адміністративної
відповідальності, так і відповідальності у вигляді адміністративно-господарських
санкцій, що переконливо свідчить про відсутність потреби застосування
адміністративної відповідальності до юридичних осіб.
В іншому випадку, визнання юридичної особи суб’єктом адміністративної
відповідальності, призведе до економічного поневолення і без того
малооплачуваних працівників підприємств, установ, закладів, адже тягар
адміністративної відповідальності буде перекладено власником на своїх
робітників, а власник чи особа, винна у вчиненні правопорушення залишиться
непокараною («незаплямованою») — це по-перше. По-друге,
адміністративно-господарські санкції більш суворі, ніж адміністративні
стягнення за аналогічні провини, що знову-таки виведуть юридичну особу (вважай,
власника) з-під організаційно-правового чи майнового впливу.
Стаття 239 Господарського кодексу України встановлює, що органи
державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх
повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до
суб’єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції:
1) безоплатне вилучення прибутку (доходу);
2) застосування штрафу як
адміністративно-господарської санкції;
3) стягнення зборів (обов’язкових платежів);
4) зупинення операцій за рахунками
суб’єктів господарювання;
5) застосування антидемпінгових заходів;
6) припинення експортно-імпортних операцій;
7) застосування індивідуального режиму
ліцензування;
8) зупинення ліцензії (патенту) на
здійснення суб’єктом господарювання певних видів господарської діяльності;
9) анулювання ліцензії (патенту) на
здійснення суб’єктом господарювання окремих видів господарської діяльності;
10) обмеження або зупинення
діяльності суб’єкта господарювання;
11) скасування державної реєстрації
та ліквідація суб’єкта господарювання;
12) інші адміністративно-господарські
санкції, встановлені законами.
Разом із тим відомо, що застосування будь-якого заходу
адміністративного примусу потребує відповідного процесуального
(документального) оформлення з дотриманням передбачених законом процедур,
тобто застосування будь-якого виду адміністративно-господарської санкції
потребує відповідного адміністративного провадження, які здійснюються органом
владних повноважень, їх посадовими та службовими особами.
Кожне провадження, перелік порушень, за які до об’єкта господарювання
застосовуються адміністративно-господарські санкції, розмір, вид, порядок їх
застосування визначаються законами, а порядок провадження в деяких випадках —
актами управління. Наприклад, ст. 31 Закону України «Про теплопостачання» від
2 червня 2005 р.; ст. 23 Закону України «Про захист прав споживачів» в редакції
від 1 грудня 2005 р.; ст. 60 Закону України. «Про автомобільний транспорт» в
редакції від 23 лютого 2006 р. визначається перелік порушень, за які
застосовуються штрафні санкції, розмір штрафів та органи, які уповноважені
застосовувати штрафні санкції, а також порядок їх застосування.
Таким чином,
на законодавчому рівні запроваджена відповідальність господарюючих суб’єктів
не тільки у формі адміністративно-господарських санкцій, а й у формі
організаційно-правових заходів, застосування яких потребує відповідних
проваджень та вчинення адміністративних процедур, визначених законами та
актами управління.
9.4
Адміністративні провадження за скаргою суб’єкта звернення
Провадження за скаргою розпочинається з моменту подання скарги,
оформленої в установленому законодавством порядку. Поняття скарги на
законодавчому рівні визначено лише в Законі України «Про звернення громадян»
від 2 жовтня 1996 р., де зазначається, що «скарга — звернення з вимогою про
поновлення права і захист законних інтересів громадян, порушених діями
(бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб» (ст. 3).
Це визначення може бути прийнято за основу і для адміністративного
провадження за скаргою суб’єкта звернення із зазначенням того, що суб’єктом
звернення — оскаржувачем (скаржником) може бути не лише фізична особа —
громадянин, а й юридична особа — підприємство, установа, заклад. Проте на
сьогодні юридичну особу суб’єктом звернення зі скаргою до вищестоящого органу,
в інстанційному порядку, в законодавстві прямо не визнано. Частина 1 ст. 30
Закону України «Про захист прав споживачів» встановлює, що скарги на рішення
органів виконавчої влади, що здійснюють захист прав споживачів, їх посадових
осіб, розглядаються в порядку, визначеному законодавством. Зі змісту цієї норми
можна допустити, що суб’єктом звернення зі скаргою може бути й юридична особа —
підприємство та заклади торгівлі чи інші установи. Однак практично скарги на
рішення органів виконавчої влади, що здійснюють захист прав споживачів,
подаються безпосередньо до органу, який розглядав цю справу або в порядку
позовного провадження за правилами Кодексу адміністративного судочинства
України чи Господарського процесуального кодексу України. Тому визнання
юридичної особи, на законодавчому рівні, суб’єктом звернення зі скаргою у
вищестоящому, інстанційному порядку на порушення органом владних повноважень її
прав та інтересів, надає додаткову можливість юридичній особі оперативного і
швидкого вирішення справи на професійній основі й, крім того, у разі незгоди з
прийнятим за скаргою рішенням не позбавляє її права звернення до суду за
захистом своїх прав та інтересів.
Скарга подається до відповідних органів або їх посадових осіб,
уповноважених законодавством розглядати і вирішувати порушені у скарзі питання.
Підставами для подання скарги є будь-які рішення, дії чи бездіяльність органа
публічного права, внаслідок яких:
1) порушені або можуть бути
порушеними права і законні інтереси чи свободи громадянина, права та інтереси
юридичної особи прийняттям адміністративного акта та його виконанням,
процедурним рішенням, дією або бездіяльністю органа публічного права;
2) створені перешкоди для
здійснення громадянином чи юридичною особою їх прав та законних інтересів;
3) незаконно покладено на
громадянина чи юридичну особу які-небудь обов’язки або їх незаконно притягнуто
до відповідальності.
Виходячи із зазначених підстав предметом адміністративного оскарження
є:
1) рішення, дії чи бездіяльність
органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб,
що порушують або можуть порушити права, свободи та законні інтереси фізичних
осіб, права та інтереси юридичних осіб, прийняті за результатом їх діяльності;
2) рішення, дії чи бездіяльність
керівників та посадових осіб підприємств, установ, організацій незалежно від
форм власності, об’єднань громадян при здійсненні ними владних управлінських
функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих
повноважень, що порушують або можуть бути порушеними права, свободи та законні
інтереси фізичних осіб, права та законні інтереси юридичних осіб, прийняті за
результатами їх діяльності, пов’язаної зі сферою публічних відносин;
3) адміністративні акти, процедурні
рішення, дії чи бездіяльність органа владних повноважень за результатом розгляду
адміністративної справи за заявою;
4) адміністративні акти, процедурні
рішення, дії чи бездіяльність органа владних повноважень за результатом розгляду
адміністративної справи за ініціативою органа владних повноважень.
Отже, як бачимо, предметом оскарження є досить широке коло суспільних
відносин у сфері управління, що певним чином впливає на формування
суб’єктивного складу учасників адміністративних проваджень за скаргою.
Обумовлюється це тим, що перегляду в порядку адміністративного провадження
підлягають не тільки рішення, дії чи бездіяльність органів (посадових осіб)
державної влади, а й рішення, дії чи бездіяльність керівників, посадових осіб
підприємств, установ, закладів незалежно від форм власності, громадських
організацій, якщо вони порушують права, обов’язки, свободи та законні інтереси
фізичних чи юридичних осіб у сфері управління. При цьому суб’єктом розгляду
скарги буде відповідний орган (посадова особа) державної влади залежно від
змісту порушеного права.
У разі порушення прав, свобод та законних інтересів громадян
рішеннями, діями чи бездіяльністю керівників та посадових осіб об’єднань
громадян, підприємств, установ, закладів незалежно від форм власності, засобів
масової інформації, не пов’язаних зі сферою публічних відносин, скарга
подається в порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не
позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного
законодавства. Розгляд і вирішення таких скарг здійснюється за правилами
провадження за зверненням громадян. Це одна із відмінностей провадження за
зверненням громадян від адміністративного провадження за скаргою суб’єкта
звернення.
Учасниками
адміністративного провадження за скаргою є:
1) суб’єкт звернення за скаргою
(скаржник, оскаржувач) — це особа або представник особи,
права, свободи і законні інтереси якої у сфері публічних відносин порушені або
можуть бути порушеними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів владних
повноважень, керівниками та посадовими особами підприємств, установ,
організацій незалежно від форм власності, об’єднань громадян та засобів масової
інформації при здійсненні ними владних управлінських функцій;
2) суб’єкт
розгляду скарги (орган владних повноважень) — це особи,
уповноважені законодавством розглядати і вирішувати порушені у скарзі питання:
а) відповідний орган (посадова особа), що уповноважений розглядати
адміністративну справу за скаргою;
б) відповідний орган (посадова особа), що розглянув адміністративну
справу за заявою чи за ініціативою органа владних повноважень і розглядає
скаргу в порядку перегляду прийнятого ним адміністративного акта, процедурного
рішення, його дії чи бездіяльності;
в) відповідний орган (посадова особа) виконавчої влади вищого рівня.
Наприклад, скарга на рішення, дії чи бездіяльність органа районної державної
адміністрації може розглядатися відповідним органом обласної державної
адміністрації чи її головою;
г) відповідний орган (посадова особа) місцевого самоврядування,
уповноважені розглядати скарги і приймати рішення. Наприклад, скарга на
рішення, дії чи бездіяльність виконавчого комітету сільської, селищної,
міської ради розглядається відповідною радою.
3) заінтересована
особа — це фізична чи юридична особа, права, обов’язки та
інтереси якої зачіпає або може зачіпати прийняття та реалізація органом владних
повноважень, іншими особами публічного права відповідного адміністративного
акта, процедурного рішення, його дії чи бездіяльності; заінтересована особа
користується усіма правами і обов’язками, передбаченими для суб’єкта звернення
за скаргою;
4) інші
учасники адміністративного провадження за скаргою — це
свідок, експерт, спеціаліст, перекладач, законні представники, представники,
особи, залучені до розгляду та вирішення скарги по суті.
Строк, протягом якого особа може звернутися зі скаргою у разі порушення
її прав, свобод чи законних інтересів, у законодавстві та актах управління
прямо не встановлено але побічно можна дійти висновку, що в деяких законодавчих
актах цей строк визначається. Наприклад, ч. 4 ст. 21 Закону України «Про
ліцензування певних видів господарської діяльності» встановлено: «рішення про
анулювання ліцензії набирає чинності через десять днів з дня його прийняття»,
а ч. 5 цієї самої статті передбачено: «Якщо ліцензіат протягом цього часу подає
скаргу до експертно-апеляційної ради, дія даного рішення органу ліцензування
зупиняється до прийняття відповідного рішення спеціально уповноваженого органу
з питань ліцензування». Отже, як бачимо, скарга в порядку адміністративного
провадження має бути подана у строк десять днів. Якщо в цей строк скаргу не подано, то рішення про анулювання ліцензії
може бути оскаржене лише в судовому порядку (ч. 8 ст. 21 зазначеного Закону).
Стислі строки оскарження в порядку адміністративного провадження
встановлено й в інших нормативних актах. Наразі у провадженнях у справах про
адміністративні правопорушення (ст. 289 КУпАП) та ін. Адміністративним
законодавством чітко не визначено давності звернення зі скаргою за зразком
позовної давності в три роки, передбаченої ст. 257 Цивільного кодексу, та
спеціальної позовної давності, визначеної ст. 258 Цивільного кодексу України.
Звичайно, у одній із наймобільніших галузей права — Адміністративному
праві України, яке пов’язане з регулюванням досить динамічних суспільних
відносин у сфері управлінської діяльності неможливо та й недоцільно
встановлювати загальний строк давності звернення зі скаргою в три роки, тим
більше, що нормами адміністративно-процесуального права забезпечується
реалізація матеріальних норм права інших галузей (трудового, природоохоронного,
господарського, транспортного тощо), які потребують оперативного вирішення
поставлених питань.
Разом із тим, можна погодитися з тим, щоб на законодавчому рівні було
встановлено строк звернення зі скаргою в один рік із моменту прийняття рішення
або вчинення дії чи бездіяльності, що порушують права, свободи та законні
інтереси фізичних чи юридичних осіб, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення
фізичних чи юридичних осіб з прийнятим рішенням. У сфері адміністративних
проваджень річний строк звернення за захистом прав, свобод та інтересів вже
закріплений на законодавчому рівні — ст. 99 Кодексу адміністративного
судочинства України, ст. 17 Закону України «Про звернення громадян».
Щодо перегляду адміністративних актів, прийнятих органом владних
повноважень за результатами розгляду адміністративної справи за заявою та за
ініціативою органа владних повноважень строк подання скарги, за загальним
правилом, може бути встановлено в тридцять днів із дня проголошення адміністративного акта, а оскарження процедурних
рішень — в межах строку, встановленого на здійснення адміністративного
провадження. Подання скарги тимчасово зупиняє дію адміністративного акта або
процедурного рішення.
За загальним правилом, адміністративне провадження за скаргою
здійснюється суб’єктом розгляду скарги протягом тридцяти
днів з дня реєстрації скарги. В окремих випадках цей строк
може бути продовжений, але не більш ніж на п’ятнадцять
днів.
Скарга подається у письмовій формі особисто особою, яка вважає, що її
права та інтереси порушено, або її представником, може бути надіслана поштою,
іншими засобами зв’язку.
У
скарзі зазначається:
1) назва суб’єкта розгляду скарги;
2) прізвище, ім’я та по батькові
суб’єкта звернення за скаргою, його місце проживання — для фізичних осіб чи
найменування, адреса, номер розрахункового рахунка — для юридичних осіб;
3) викладається суть порушеного
питання, прохання, вимоги, обставини і докази, на яких ґрунтується скарга;
4) скарга має бути підписана
суб’єктом звернення із зазначенням дати.
До скарги юридичної особи, а також фізичної особи — підприємця
додається копія свідоцтва про державну реєстрацію, посвідчена в установленому
порядку.
У скарзі можуть бути викладені інші відомості, необхідні для
правильного вирішення порушеного у скарзі питання, прохання чи вимоги.
Якщо скарга подається представником суб’єкта звернення за скаргою, до
неї додаються документи, які підтверджують його повноваження.
Скарга підлягає реєстрації відповідно до правил діловодства в день її
отримання суб’єктом розгляду скарги, про що суб’єкту звернення за скаргою
видається довідка із зазначенням дати і номера реєстрації.
Адміністративне провадження за скаргою не може бути розпочате, а
розпочате підлягає закриттю, у разі якщо:
1) розгляд і вирішення питань,
викладених у скарзі, не належить до повноважень даного суб’єкта розгляду
скарги. У такому разі скарга повертається суб’єкту звернення з відповідними
роз’ясненнями;
2) стосовно цієї адміністративної
справи є рішення суду, що набрало законної сили;
3) настала смерть фізичної особи,
яка подала скаргу, або ліквідована юридична особа — суб’єкт звернення за
скаргою.
Суб’єкт звернення за скаргою під час здійснення адміністративного провадження
має право:
1) вимагати у суб’єкта розгляду
скарги роз’яснення щодо порядку здійснення адміністративного провадження, прав
і обов’язків учасників провадження, інформації про процедурні дії та процедурні
рішення, прийняті під час розгляду скарги.
2) брати участь особисто або через
свого представника в адміністративному провадженні та перевірці поданої скарги;
3) знайомитися з матеріалами
адміністративного провадження, робити виписки та копії з матеріалів справи;
4) бути присутнім та вислуханим при
розгляді скарги, надавати пояснення та докази з питань, що є предметом
адміністративного провадження;
5) подавати клопотання про:
залучення до адміністративного провадження інших учасників; витребування
додаткових документів; призначення експертизи; тимчасове зупинення адміністративного
провадження або його поновлення чи продовження строків розгляду справи;
6) користування послугами адвоката
(захисника), перекладача, представника трудового колективу чи громадських організацій;
7) висловлювати усно або письмово вимогу
щодо дотримання таємниці розгляду скарги;
8) вимагати відшкодування збитків,
якщо вони стали результатом порушень встановленого порядку розгляду скарги;
9) отримувати примірники
адміністративного акта, прийнятого за результатом розгляду адміністративної
справи;
10) оскаржувати адміністративний
акт, процедурні рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта розгляду скарги.
Суб’єкт звернення за скаргою зобов’язаний подавати відповідні
документи, докази та матеріали, необхідні для здійснення адміністративного провадження;
своєчасно повідомляти про зміну своєї адреси та про причини неприбуття на запрошення
суб’єкта розгляду справи; виконувати вимоги, встановлені законодавством щодо
розгляду і вирішення адміністративних справ.
Розгляд справи за скаргою здійснюється в загальному порядку. З метою
забезпечення всебічного, повного та об’єктивного з’ясування обставин
адміністративної справи суб’єкт розгляду скарги призначає слухання, під час
якого учасникам адміністративного провадження роз’яснює їх права і обов’язки,
можливі наслідки прийняття адміністративного акта за результатами розгляду
справи, заслуховує доводи, міркування, заперечення та пояснення учасників
провадження, розглядає отримані документи, перевіряє та оцінює зібрані докази.
Під час слухання в адміністративній справі за скаргою складається
протокол, в якому зазначаються: дата, час і місце проведення слухання в
адміністративній справі; найменування та адреса суб’єкта розгляду скарги;
перелік учасників адміністративного провадження, які беруть участь у слуханні
справи; суть скарги, що розглядається; зміст доводів, міркувань, заперечень та
інших пояснень учасників адміністративного провадження; оцінка доказів,
відомості про заявлені клопотання, процедурні дії та прийняті процедурні
рішення тощо.
Суб’єкт розгляду скарги під час здійснення адміністративного
провадження за скаргою зобов’язаний:
1) невідкладно вжити заходів до
припинення неправомірних дій та бездіяльності, щодо яких подано скаргу:
2) об’єктивно, всебічно і вчасно розглянути
скаргу;
3) за клопотанням суб’єкта
звернення за скаргою надати письмове роз’яснення щодо рішення, прийнятого за
результатами розгляду скарги, та направити прийняте рішення відповідним
органам, посадовим особам, яких стосується його виконання;
4) забезпечити поновлення порушених прав;
5) вжити заходів щодо відшкодування
у встановленому законом порядку матеріальних збитків, завданих у результаті
порушення прав і законних інтересів суб’єкта звернення за скаргою;
6) вирішити, в межах своїх
повноважень, питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено
порушення;
7) у разі визнання скарги
необґрунтованою роз’яснити порядок вирішення порушеного у скарзі питання;
8) роз’яснити порядок оскарження
адміністративного акта, процедурного рішення, прийнятих за результатами
розгляду адміністративної справи за скаргою.
За рішенням суб’єкта розгляду скарги адміністративне провадження за
скаргою може бути тимчасово зупинене за таких підстав:
1) визнання в судовому порядку
фізичної особи, яка подала скаргу, безвісно відсутньою — провадження
зупиняється до скасування рішення суду про визнання фізичної особи безвісно
відсутньою (ст. 45 ЦК України);
2) хвороба фізичної особи, яка подала скаргу, в
результаті чого не може брати участь в адміністративному провадженні – провадження зупиняється до одужання чи встановлення за хворою особою
опікунства або піклування;
3) реорганізація юридичної особи —
провадження припиняється за заявою до визнання правонаступника;
4) з інших підстав, визначених
законодавством (відрядження, стихійне лихо тощо).
Провадження за скаргою може бути закрите на будь-якій стадії у разі:
1) якщо суб’єкт звернення за
скаргою у письмовій формі відмовився від продовження адміністративного
провадження;
2) коли учасники провадження за
скаргою досягли згоди за умови, що дії учасників не суперечать законам та не
порушують права, свободи, законні інтереси інших фізичних чи юридичних осіб.
За результатами розгляду адміністративної справи за скаргою суб’єкт
розгляду скарги приймає у формі адміністративного акта одне з таких рішень:
1) залишити рішення органів
виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, керівників, посадових осіб
об’єднань громадян, засобів масової інформації, підприємств, установ,
закладів незалежно від форм власності при здійсненні ними владних управлінських
функцій без змін, їхні дії визнати правомірними, а скаргу залишити без
задоволення;
2) залишити адміністративний акт,
процедурні рішення за результатами розгляду адміністративної справи за заявою
або за ініціативою органа владних повноважень без змін, а скаргу
— без задоволення;
3) скасувати повністю або частково
чи змінити оскаржуваний адміністративний акт, процедурне рішення, а скаргу
задовольнити повністю або частково.
4) задовольнити скаргу повністю або
частково порушивши при цьому питання перед органом владних повноважень про
внесення відповідних змін до прийнятого ним рішення.
Адміністративний акт суб’єкта розгляду скарги може бути також
оскаржений в установленому законом порядку до суду.
Виходячи зі змісту скарги провадження за скаргою суб’єкта звернення
умовно можна поділити на дві групи: провадження у зв’язку з порушенням прав і
законних інтересів громадян чи юридичних осіб; провадження за результатами
розгляду адміністративної справи за заявою суб’єкта звернення чи за
ініціативою органу владних повноважень.
Провадження у зв’язку з порушенням прав і законних інтересів громадян
чи юридичних осіб здійснюється у разі подання скарги суб’єкта звернення у
зв’язку з порушенням його прав діями, рішенням и державних органів, органів
місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян,
їх посадовими особами з вимогою про поновлення порушеного права чи інтересу.
Це можуть бути порушення прав та інтересів прийняттям адміністративного акта та
його виконанням, створенням перешкод для здійснення громадянином чи юридичною
особою своїх прав або незаконне покладення на них яких-небудь обов’язків.
Провадження за результатами розгляду адміністративної справи за заявою
суб’єкта звернення чи за ініціативою органа владних повноважень здійснюються у
випадках, коли розглядом справи за заявою суб’єкта звернення не досягнуто
бажаного результату або якщо за ініціативою органа владних повноважень справа
розглянута з порушенням законодавства, перевищені повноваження контролюючого
органа, застосовані заходи примусу, що не відповідають законодавству, тощо.