Види судових рішень та набрання ними законної сили
Зміст сторінки:
15.1 Види судових рішень та набрання ними законної сили
Судові рішення —
це імперативні процесуальні акти, в яких відображається державна воля про
процедуру захисту прав, свобод, інтересів та установлення обов’язків учасників
процесу, виконання яких є обов’язковим на всій території України.
Залежно від змісту питань, що вирішуються, на якій стадії провадження
вирішуються ці питання та у якій формі, судові рішення поділяються на:
1) постанови і ухвали;
2) попередні (поточні), кінцеві та остаточні;
3) письмові та усні.
Найбільш суттєве практичне значення у класифікації судових рішень
мають постанови і ухвали. Постанови приймаються при вирішенні
справи по суті. Ухвали постановляються при вирішенні процесуальних питань. В
юридичній літературі залежно від вирішення змісту та обсягів вимог постанови і
ухвали поділяються на відповідні різновиди. Такий підхід до класифікації
судових рішень має велике пізнавальне, теоретичне і прикладне значення, не
навести якого неможливо.
Отже,постанови бувають:
1) постанова суду першої інстанції
(ст. 162 КАСУ) — нею вирішуються вимоги адміністративного позову;
2) постанова суду апеляційної інстанції (ст. 205
КАСУ) — нею одночасно вирішуються вимоги апеляційної скарги і вимоги
адміністративного позову;
3) постанова суду касаційної інстанції (ст. 230 КАСУ) — нею одночасно
вирішуються вимоги касаційної скарги і вимоги адміністративного позову;
4) постанова Верховного Суду
України (ст. 242 КАСУ) — нею вирішуються вимоги скарги за винятковими
обставинами, а також можуть вирішуватися вимоги адміністративного позову;
5) постанова щодо частин позовних
вимог (ст. 164 КАСУ) — приймається судом до закінчення судового розгляду справи
за клопотанням особи, яка бере участь у справі, якщо з’ясовані судом обставини
мають можливість без шкоди для справи вирішити частину позовних вимог;
6) додаткова постанова (ст. 168
КАСУ) — приймається судом за заявою особи, яка брала участь у справі, чи за
власною ініціативою, якщо у постанові суду внаслідок недогляду було вирішено
не всі вимоги адміністративного позову, щодо яких досліджувалися докази, або
не встановлено способу виконання судового рішення, або не вирішено питання про
судові витрати.
Не менш пізнавальне, теоретичне та практичне значення має запропонована
класифікація ухвал адміністративного
суду, які бувають:
1) ухвала суду будь-якої інстанції
(статті 160, 169, 205, 230 КАСУ) — нею вирішуються поточні питання
процесуального характеру стосовно прийнятності заяви чи скарги, суті заявленого
клопотання, вчинення процесуальної дії, залишення скарги без задоволення та
ін.;
2) ухвала суду апеляційної
інстанції (ст. 205 КАСУ) — нею вирішуються лише вимоги апеляційної скарги, але
не вимоги адміністративного позову;
3) ухвала суду касаційної інстанції
(ст. 230 КАСУ) — нею вирішуються лише вимоги касаційної скарги, але не вимоги
адміністративного позову;
4) додаткова ухвала (ст. 168 КАС
України) — постановляється судом, якщо у його ухвалі внаслідок недогляду було
вирішено не всі клопотання, щодо яких досліджувалися докази, або не
встановлено способи виконання ухвали, або не вирішено питання про судові витрати;
5) окрема ухвала (статті 166, 208,
203 КАСУ) — спрямована на вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що
сприяли порушенню закону, а також у необхідних випадках про притягнення до
відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються
протиправними.
Судові рішення залежно від кола питань, які вирішуються, повноти їх
вирішення та стадії провадження можна поділити на:
а) попередні (поточні) судові рішення — ними вирішуються частина
позовних вимог з клопотаннями особи, яка бере участь у справі, або процесуальні
питання, що виникають під час руху адміністративної справи чи позову.
Наприклад, постановлення ухвали про залишення позовної заяви без руху чи
повернення позовної заяви, відкриття провадження у справі, закриття провадження
у справі тощо. Попередніми (поточними) судовими рішеннями провадження у справі
не закінчується;
б) кінцеві судові рішення — ними вирішується спір по суті. Кінцеві
судові рішення приймаються іменем України негайно після закінчення судового
розгляду. Постанова про задоволення частини позовних вимог, незважаючи на те,
що вона приймається у процесі судового розгляду, також приймається іменем
України. Це відповідає принципу ч. 5 ст. 124 Конституції України та ч. 1 ст. 14
КАС України. Кінцеві судові рішення приймаються, складаються та підписуються в
нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу. Будь-яке порушення цього
порядку буде підставою для скасування рішення у зв’язку з недодержанням норм
процесуального права;
в) остаточні судові рішення — ними вирішується адміністративний спір
по суті, остаточно, і рішення оскарженню у порядку провадження не підлягає.
Наприклад у деяких «виборчих спорах».
За формою викладення судові рішення можуть бути письмовими або усними.
У
вигляді письмового документа викладаються:
— усі постанови судів будь-якої інстанції;
— усі ухвали, що викладаються
окремими документами, які вирішуються під час судового розгляду. Орієнтовний
перелік цих ухвал наведений у ч. 4 ст. 160 КАС України. Такі ухвали теж
постановляються в нарадчій кімнаті і оголошуються безпосередньо після виходу
із нарадчої кімнати. Порушення процесуального порядку постанови ухвал веде до
їх скасування як постановлених з порушенням норм процесуального права;
— усі ухвали за результатами
розгляду апеляційних та касаційних скарг;
— усі ухвали судів з інших питань, якщо вони постановляються поза
судовим розглядом. Наприклад постановлення ухвали за судовим дорученням (ст.
115 КАСУ).
Законодавець не встановлює переліку випадків прийняття ухвал в усній
формі. Але зміст ч. 6 ст. 160 та ч. 2 ст. 165 КАС України дає підстави вважати,
якщо ухвали постановляються під час судового розгляду і законодавцем не
встановлена обов’язкова форма ухвали, то вони можуть бути, на розсуд суду, як
письмові, так і усні. При постановленні усної ухвали зміст її фіксується
секретарем судового засідання у журналі судового засідання та оголошується
висновок суду і мотиви, з яких суд дійшов такого висновку.
Судові рішення можуть бути класифіковані й за іншими ознаками залежно
від того, які підстави покладені в основу класифікації.
Судове рішення є процесуальним актом застосування норм матеріального
права до конкретних правовідносин, але властивість як акта правосуддя набуває
з набранням законної сили. Властивість судового рішення, що набрало законної
сили, виявляється в правових наслідках, у здатності викликати певні
результати, що ґрунтуються на авторитетності суду як єдиного органу державної
влади, що має здійснювати правосуддя, та загальнообов’язковості його рішень.
Важливе практичне значення має визначення моменту набрання законної
сили рішенням суду. В цьому зв’язку законодавством встановлено кілька строків
і способів визначення моменту набрання законної сили судовим рішенням:
1) рішення суду першої інстанції
набуває законної сили, якщо протягом певного строку воно не було оскаржене. За
загальним правилом, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає
законної сили: а) після закінчення строку подання заяви про апеляційне
оскарження (десять днів — для оскарження постанови, п’ять — для ухвали), якщо
таку заяву не було подано; б) після закінчення строку подання апеляційної
скарги (протягом двадцяти днів — після подання заяви — для оскарження
постанови, десяти днів — для ухвали), якщо було подано заяву про апеляційне
оскарження, але апеляційна скарга не була подана; в) після закінчення
апеляційного розгляду справи у разі подання апеляційної скарги, якщо рішення
суду першої інстанції не скасовано судом апеляційної інстанції.
Законодавець встановлює, якщо строк апеляційного оскарження буде
поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.
Проте логічним було б вважати, що поновлення строку апеляційного оскарження є
всього лише відкладенням строку набрання законної сили судовим рішенням, після
закінчення якого рішення набирає законної сили, якщо його не буде скасовано судом
апеляційної інстанції. Одночасно з поновленнями строку суд апеляційної
інстанції вирішує питання про зупинення виконання постанови або ухвали (ч. 3
ст. 257 КАСУ);
2) рішення набуває законної сили з
моменту його проголошення (до відома учасників). Постанова або ухвала суду
апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанови
Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення;
3) рішення набуває законної сили і
не може бути оскаржене з моменту його проголошення. Судові рішення Вищого адміністративного
суду України, ухвалені ним у першій інстанції, набирають законної сили з
моменту проголошення і не можуть бути оскаржені, так само, як деякі судові
рішення суду першої інстанції (див. наприклад ч. 4 ст. 177 КАСУ).
Судові рішення, які набрали законної сили тягнуть за собою певні
правові наслідки. До таких наслідків належать:
1) постанова або ухвала суду, які
набрали законної сили, обо’язкові для осіб, які беруть участь у справі, для їх
правонаступників, для осіб, які не брали участі у справі, але суд вирішив
питання про їх права, свободи, інтереси чи обов’язки, для усіх органів,
підприємств, установ, їх посадових осіб і підлягають виконанню на всій
території України. Це відповідає вимогам ч. 5 ст. 124, ст. 129 Конституції
України, ч. 2 ст. 14 та ч. 1 ст. 255 КАС України, за змістом яких основним
наслідком набрання законної сили рішенням є його виконання;
2) преюдиціальність рішення, що
набрало законної сили, зміст якого полягає в тому, що обставини, які були
встановлені в одній адміністративній справі, не можуть оспорюватися в іншій
судовій справі за участю тих самих сторін.
Частиною 1 та 4 ст. 72 КАС України встановлюється, що: обставини,
встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській
справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у
яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини;
вирок суду в кримінальній справі або постанова суду в адміністративній справі
про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов’язковими для
адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи
бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок чи постанова суду, лише в питаннях,
чи мало місце діяння та чи вчинено воно цією особою;
3) обов’язковість судових рішень
суду вищої інстанції в одній і тій самій справі для суду нижчої інстанції у
разі направлення справи на новий розгляд;
4) невиконання судових рішень тягне за собою
відповідальність, встановлену законом.
15.2 Поняття та
зміст виконання судових рішень
Виконання судових рішень є завершальною стадією провадження в
адміністративному судочинстві, сутність якого полягає в практичній реалізації
рішення (приписів) суду щодо захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб,
прав та інтересів юридичних осіб.
Виконання судових рішень — це функція суду, суб’єктів владних
повноважень, їх посадових осіб, здійснення якої потребує реалізації
відповідних процесуальних дій. При цьому головна роль у виконанні судових
рішень відводиться суду. Саме суддя адміністративного суду одноособово вирішує
питання, пов’язані з виконанням судових рішень (ч. 5 ст. 257 КАСУ), крім
питання про поворот виконання судового рішення, якщо воно вирішується судом
апеляційної чи касаційної інстанції (ч. 1 ст. 265 КАСУ).
До питань, пов’язаних з виконанням судових рішень, належать:
1) про видачу виконавчого листа,
про виправлення помилки в ньому або визнання його таким, що не підлягає
виконанню (ст. 258 КАСУ);
2) про видачу дубліката виконавчого
листа у разі його втрати (ст. 260 КАСУ);
3) про поновлення пропущеного
строку для пред’явлення виконавчого листа до виконання (ст. 261 КАСУ);
4) про визнання мирової угоди між
стягувачем і боржником (сторони виконавчого провадження) або про прийняття
відмови стягувача від примусового виконання і закінчення, в цьому зв’язку,
виконавчого провадження (ст. 262 КАСУ);
5) про відстрочення і розстрочення
виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення
(ст. 263 КАСУ);
6) про заміну сторони виконавчого
провадження (ст. 264 КАСУ);
7) про поворот виконання судового
рішення (за ст. 265 КАСУ);
8) про витребування звіту від
суб’єкта владних повноважень про виконання судового рішення (ст. 267 КАСУ);
9) вирішення інших питань щодо
забезпечення виконання судових рішень.
Судові рішення в адміністративній справі є обов’язковими до виконання
на всій території України з моменту набрання ними законної сили або їх належить
виконати негайно з метою забезпечення прав, свобод та інтересів фізичних осіб,
прав та інтересів юридичних осіб, а також забезпечення адміністративного
позову. Якщо судове рішення є незрозумілим, суд, який його ухвалив, за заявою
осіб, які беруть участь у справі, або державного виконавця, своєю ухвалою,
відповідно до ст. 170 КАС України, роз’яснює рішення, не змінюючи при цьому
його змісту.
У разі поновлення судом апеляційної інстанції строку апеляційного
оскарження автоматично продовжується строк набрання судовим рішенням законної
сили до закінчення апеляційного розгляду справи. В такому випадку одночасно
вирішується питання про зупинення виконання судових рішень на час апеляційного
розгляду справи (ст. 257 КАСУ).
Судове рішення в адміністративній справі звертається до виконання
судом, який виніс це рішення шляхом:
— роз’яснення змісту, порядку і строку його
виконання;
— визначення в необхідних випадках
способу, строку і порядку виконання у самому судовому рішенні;
— покладення обов’язків на
відповідних суб’єктів владних повноважень щодо забезпечення виконання рішення;
— видання виконавчого листа.
За загальним правилом, судові рішення виконуються добровільно. Проте
не виключений і примусовий порядок їх виконання, який здійснюється за
правилами, встановленими Законом України «Про виконавче провадження». Зазначеним
Законом встановлено загальний порядок виконання судових рішень
про стягнення майна чи грошових коштів з боржника (глави 5—6 Закону), про
зобов’язання відповідача—суб’єкта владних повноважень вчинити певні дії або
утриматися від їх вчинення (ст. 76 Закону), про примусове виселення зі службового
житла, якщо це пов’язано з відносинами публічної служби (ст. 79 Закону), про
примусовий розпуск (ліквідацію) об’єднання громадян (ст. 82 Закону) тощо.
Однак, як зазначають автори навчального посібника, практика може
виявити недостатність положень Закону «Про виконавче провадження» для
ефективного виконання судових рішень в адміністративних справах. Цілком
ймовірно, зазначають вони, що виконання судових рішень адміністративних судів
вимагатиме вироблення спеціальних процедур у виконавчому провадженні. На
підтвердження цієї думки, не вдаючись до поглибленого аналізу, слід зазначити,
що у ст. 19 КАС України передбачено підсудність адміністративних справ щодо
примусового розпуску, ліквідації політичної партії, а ст. 82 Закону «Про
виконавче провадження» встановлені загальні умови виконання рішення про
заборону діяльності лише об’єднання громадян, але правовий статус політичних
партій і об’єднань громадян суттєво різниться і може виникнути питання щодо
механізму виконання рішення адміністративного суду про анулювання
реєстраційного свідоцтва політичної партії, про заборону (примусовий розпуск,
ліквідацію) політичної партії, оскільки Законом «Про виконавче провадження»
умови і порядок виконання рішення про заборону політичної партії не
врегульовано.
Підставою для здійснення провадження примусового виконання рішень є
виконавчий лист як один із видів виконавчих документів. Згідно зі ст. 19 Закону
«Про виконавче провадження», у виконавчому документі повинні бути зазначені:
1) назва документа — виконавчий
лист, дата видачі та найменування адміністративного суду, прізвище та ініціали
судді, що видав лист;
2) дата і номер судового рішення,
за яким видано виконавчий лист;
3) найменування стягувача і боржника, їх адреси,
дата і місце народження боржника, його місце роботи (для громадян), номери
рахунків у кредитних установах (для юридичних осіб);
4) резолютивна частина судового
рішення;
5) дата набрання чинності рішенням;
6) строк пред’явлення виконавчого листа до
виконання.
Виконавчий
лист має бути підписаний суддею і скріплений печаткою.
Згідно зі ст. 258 КАС України за заявою осіб, на користь яких ухвалено
судове рішення, видається один виконавчий лист за кожним судовим рішенням, яке
набрало законної сили або яке належить виконати негайно. Якщо судове рішення
ухвалене на користь кількох позивачів чи проти кількох відповідачів, суд може
видати кілька виконавчих листів, точно зазначивши, яку частину судового рішення
треба виконати з кожним із них.
У разі коли суд припустився помилки при оформленні виконавчого листа
або видав його помилково, стягувач (позивач) або боржник (відповідач) мають
право звернутися до суду, який видав виконавчий лист, із заявою про виправлення
помилки у виконавчому листі або про визнання його таким, що не підлягає
виконанню, та стягнути на користь боржника безпідставно одержане стягувачем за
таким виконавчим листом (ч. 2 ст. 259 КАС України).
Суд розглядає таку заяву в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника і
постановляє ухвалу, якою вносить виправлення до виконавчого листа, а у разі
якщо його було видано помилково або якщо обов’язок боржника відсутній повністю
чи частково у зв’язку з його припиненням добровільним виконанням боржником чи
іншою особою або з інших причин, суд визнає виконавчий лист таким, що не
підлягає виконанню повністю або частково. Якщо стягнення за таким виконавчим
листом уже відбулося повністю або частково, суд одночасно на вимогу боржника
стягує на його користь безпідставно одержане стягувачем за виконавчим листом
(ч. 4 ст. 259 КАС України).
У разі втрати оригіналу виконавчого листа адміністративний суд, який
видав виконавчий лист, за заявою стягувача або поданням державного виконавця
може видати його дублікат. Заява (подання) про видачу дубліката розглядається
протягом десяти днів у судовому засіданні з повідомленням стягувача або
державного виконавця, що звернулися із заявою (поданням), та осіб, які беруть
участь у справі.
Виконавчий лист (дублікат виконавчого листа) можна пред’явити до
виконання протягом трьох років із наступного дня після набрання судовим рішенням
законної сили, а коли судове рішення належить виконати негайно — з наступного
дня після його ухвалення. Наслідком пропуску зазначеного строку для
пред’явлення виконавчого листа до виконання є відмова державного виконавця у
прийнятті до провадження виконавчого листа, про що державний виконавець
виносить відповідну постанову. Однак стягувач, який пропустив строк
пред’явлення виконавчого листа до виконання, може звернутися до адміністративного
суду, який видав виконавчий лист, або адміністративного суду за місцем
виконання судового рішення із заявою про поновлення пропущеного строку. Суд
розглядає таку заяву в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням
осіб, які беруть участь у справі. Якщо суд визнає поважними причини порушення
строку, то пропущений строк ухвалою суду може бути поновлено.
На стадії виконавчого провадження сторони (стягувач і боржник) можуть
примиритися. Примирення можливе у двох формах:
1) у формі укладення між сторонами
виконавчого провадження мирової угоди — як добровільної письмової згоди сторін
спору про свою домовленість щодо мирного врегулювання спору без подальшого
втручання суду або примусового виконання. Мирова угода може стосуватися лише
прав, свобод, інтересів та обов’язків сторін і предмета адміністративного позову.
Мирова угода повинна бути визнана (затверджена) судом, про що постановляється
відповідна ухвала, яка є підставою для закінчення виконавчого провадження та
його закриття;
2) у формі заяви стягувача
(позивача) про відмову від примусового виконання, яке повинно бути прийнято
судом, про що постановляється відповідна ухвала, яка є підставою для закінчення
виконавчого провадження та його закриття.
Мирова угода або заява про відмову від примусового виконання подається
у письмовій формі державному виконавцеві, який не пізніше триденного строку
передає її до суду за місцем виконання рішення. Суд у десятиденний строк у
судовому засіданні розглядає її з повідомленням осіб, які беруть участь у справі.
Суд не визнає мирову угоду або не приймає відмову стягувача від примусового
виконання, якщо це суперечить закону або порушує чиї-небудь права, свободи або
інтереси.
При виявленні обставин, що ускладнюють виконання судового рішення
(відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі,
стихійне лихо тощо), адміністративний суд, що видав виконавчий лист, за
зверненням із поданням державного виконавця, а сторони виконавчого провадження
— із заявою або за власною ініціативою, у виняткових випадках, може
відстрочити або розстрочити, змінити чи встановити інший спосіб чи порядок
виконання судового рішення. Питання про це розглядається в десятиденний строк
у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або сторони виконавчого
провадження, що звернулися із поданням (заявою), та осіб, які беруть участь у
справі.
У разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд за поданням
державного виконавця або за заявою заінтересованої особи може замінити сторону
виконавчого провадження її правонаступником. Це питання розглядається у
судовому засіданні в десятиденний строк з повідомленням державного виконавця
або заінтересованої особи, що звернулися з поданням (заявою), та осіб, які
беруть участь у справі.
Поворот виконання судового рішення — це зобов’язання позивача
(стягувача) повернути відповідачеві (боржникові) безпідставно стягнене з нього
за скасованим судовим рішенням все одержане майно чи грошові суми або здійснити
інші дії щодо забезпечення повороту виконання судового рішення.
Питання про поворот виконання судового рішення вирішує суд апеляційної
чи касаційної інстанції у разі:
1) скасування судового рішення і
закриття провадження у справі;
2) залишення позовної заяви без розгляду;
3) відмови у задоволенні адміністративного
позову;
4) задоволення позовної вимоги у меншому розмірі.
Якщо
питання про поворот виконання судового рішення
не було вирішене судом апеляційної чи касаційної інстанції, то
адміністративний суд, у якому знаходиться права, може окремо розглянути заяву
відповідача про поворот виконання рішення. Заява про поворот виконання може
бути подана протягом року з дня набрання законної сили рішенням, яким скасоване
судове рішення, що було виконане. Суд розглядає заяву про поворот виконання у
судовому засіданні з повідомленням осіб, які беруть участь у справі.
Однак поворот виконання судових рішень в окремих категоріях
адміністративних справ має певні особливості. Поворот виконання постанови у
справах: 1) про відшкодування шкоди, завданої суб’єктам владних повноважень
каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю фізичної особи; 2) про присудження
виплати заробітної плати чи інших виплат, що випливають із відносин публічної
служби, соціальних виплат — допускається лише у випадку, якщо скасована
постанова:
1) ґрунтувалася на повідомлених
позивачем завідомо неправдивих відомостях або 2) на поданих ним підроблених
документах.
Суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право
витребувати від суб’єкта владних повноважень звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту або у разі його ненадходження у встановлений строк
суд може постановити окрему ухвалу. Отже, законодавцем встановлено судовий
контроль за виконанням судового рішення, що підвищує авторитет судової влади,
надає певний ступінь довіри громадян.
Таким чином,виконання судових рішень — це
сукупність взаємопов’язаних процесуальних дій суду, суб’єктів владних
повноважень, їх посадових осіб, а також фізичних та юридичних осіб,
спрямованих на реалізацію та забезпечення охорони прав, свобод та інтересів
фізичних і юридичних осіб та виконання обов’язків усіма учасниками
адміністративного процесу.