Перегляд судових рішень за винятковими обставинами
Зміст сторінки:
14.4 Перегляд судових рішень за
винятковими обставинами
Перегляд судових рішень за винятковими обставинами є ще однією
інстанцією розгляду адміністративних справ, виступає додатковою гарантією щодо
однакового застосування судами норм права, надає можливість виправлення судових
помилок.
Судом, який переглядає судові рішення за винятковими обставинами, є
Верховний Суд України (ч. 1 ст. 235 КАСУ), а конкретніше — Судова палата з
адміністративних справ Верховного Суду України, яка здійснює судочинство в
порядку, встановленому процесуальним законом.
В юридичній літературі такий перегляд прийнято називати «повторною
касацією», оскільки перегляду за винятковими обставинами підлягають судові
рішення, що набрали законної сили та які були переглянуті в касаційному порядку
або які є рішеннями суду касаційної інстанції. Законодавець встановлює, що
перегляд судових рішень за винятковими обставинами є різновидом касаційного
провадження (ч. 2 ст. 235 КАСУ), а відтак для перегляду за винятковими
обставинами застосовуються усі правила касаційного розгляду адміністративних
справ з урахуванням особливостей, визначених статтями 235–244 КАС України.
Завданням перегляду судових рішень за винятковими обставинами є:
1) встановлення (визначення)
порядку, умов та вимог однакового застосування судом (судами) однієї й тієї
самої норми права;
2) виправлення помилок суду (судів)
касаційної інстанції в питаннях застосування норм матеріального чи
процесуального права;
3) формування судової практики і
визначення політики та ідеології правозастосування для судів загальної
юрисдикції, оскільки рішення Верховного Суду України обов’язково враховуються
при розгляді справ та носять прецедентний характер.
Предметом перегляду судових рішень у Верховному Суді України за
винятковими обставинами згідно зі ст. 236 КАС України є:
1) судові рішення в
адміністративних справах після їх перегляду в касаційному порядку;
2) судові рішення суду касаційної інстанції;
3) судові рішення, а також рішення
Верховного Суду України в адміністративних справах, які визнані міжнародною
судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною такою, що порушує
міжнародні зобов’язання України.
Міжнародними судовими установами, юрисдикція яких визнана Україною, є,
зокрема, Європейський суд з прав людини та Міжнародний суд ООН.
Одним із міжнародних зобов’язань України щодо забезпечення прав і
свобод людини є Закон України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини
і основоположних свобод 1950 року від 17 липня 1997 р., Першого протоколу та
протоколів 2, 4, 7 та 11 до Конвенції», згідно з якими Україна визнала положення
цієї Конвенції частиною національного законодавства та взяла на себе
зобов’язання виконувати рішення Європейського суду з прав людини.
З метою зменшення навантаження на Верховний Суд України законодавець
встановлює певні обмеження щодо оскарження за винятковими обставинами судових
рішень суду касаційної інстанції. Зі змісту ч. 3 ст. 236 КАС України випливає,
що оскарженню окремо за винятковими обставинами підлягають не всі рішення суду
касаційної інстанції, а лише його постанови, а також ухвали, що перешкоджають
провадженню у справі. За правилами касаційного провадження до них належать
ухвали про:
1) залишення позовної заяви (касаційної скарги)
без руху;
2) повернення позовної заяви (касаційної скарги);
3) відмову у постановленні чи
продовженні порушеного процесуального строку (ч. 3 ст. 102 КАС України);
4) відмову у відкритті касаційного
провадження в адміністративній справі;
5) залишення позовної заяви
(касаційної скарги) без розгляду;
6) зупинення провадження у справі;
7) закриття провадження у справі.
Ухвали суду касаційної інстанції, які не перешкоджають провадженню у
справі, не можуть бути оскаржені окремо від судового рішення за винятковими
обставинами. На такі ухвали можуть бути подані заперечення, які включаються до
скарги на судове рішення, ухвалене за наслідками касаційного провадження.
Розгляд таких ухвал окремо лише ускладнює роботу судів.
Право на оскарження до Верховного Суду України за винятковими
обставинами судових рішень суду першої та апеляційної інстанцій після їх
перегляду в касаційному порядку, а також судових рішень суду касаційної
інстанції повністю або частково мають:
а)
сторони (позивач, відповідач);
б) особи, які беруть участь у справі (треті особи, представники сторін
та третіх осіб);
в) особи, які не брали участі у справі, але суд вирішив питання про їх
права, свободи, інтереси та обов’язки;
г)
правонаступники (відповідно) згідно зі ст. 55 КАС України;
ґ) особи, яким законом надано право захищати права, свободи та
інтереси інших осіб зі ст. 60 КАС України (Уповноважений Верховної Ради
України з прав людини, прокурор, органи державної влади та органи місцевого
самоврядування).
Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, керуються правом
касаційного (тобто «повторної касації») оскарження незалежно від фактичної
участі у судовому процесі. Ця теза обґрунтовується тим, що перегляду за
винятковими обставинами підлягають судові рішення після перегляду їх у
касаційному порядку. Водночас суд касаційної інстанції не може розглядати
позовні вимоги осіб, які беруть участь у справі, що не були заявлені у суді
першої інстанції (ч. 3 ст. 220 КАСУ). Однак у такому випадку суд касаційної
інстанції повинен скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій з
направленням справи для продовження розгляду або на новий розгляд (ч. 3 ст. 227
КАСУ). Таким чином, усі питання щодо позовних вимог осіб, які беруть участь у
справі, що не були заявлені у суді першої інстанції, вирішуються на стадії
касаційного провадження. Тому сторони та інші особи, які беруть участь у
справі, мають право оскаржити до Верховного Суду України за винятковими
обставинами судові рішення в адміністративних справах незалежно від фактичної
участі у судовому процесі.
Підставами для провадження за винятковими обставинами є оскарження
судових рішень в адміністративних справах з мотивів:
1) неоднакового застосування судом
(судами) касаційної інстанції однієї й тієї самої норми права;
2) визнання судових рішень
міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, такими, що
порушують міжнародні зобов’язання України.
Отже, для порушення провадження за винятковими обставинами касаційна
скарга на судове рішення повинна містити посилання на наявність неоднакового
застосування судом касаційної інстанції однієї й тієї самої норми, або
оскарження судового рішення, що порушує міжнародні зобов’язання України.
Неоднакове застосування однієї й тієї самої норми матеріального чи
процесуального права може проявлятися у самих різноманітних випадках.
Наприклад, неоднакове визначення перебігу процесуального строку; одноособове
вирішення суддею Вищого адміністративного суду України питання щодо повернення
скарги після порушення касаційного провадження тощо.
Право на оскарження за винятковими обставинами може бути реалізоване
протягом одного місяця з дня відкриття обставин, які можуть бути підставою для
провадження за винятковими обставинами. Днем відкриття таких обставин
вважається:
1) для обставин, пов’язаних з
неоднаковим застосуванням однієї й тієї самої норми права — день прийняття
судового рішення;
2) для обставин, пов’язаних з
визнанням судового рішення міжнародною судовою установою, такими, що порушує
міжнародні зобов’язання України, — день ухвалення Європейським судом з прав
людини відповідного рішення про встановлення порушення Україною міжнародних
зобов’язань.
Пропуск встановлених законом строків звернення зі скаргою тягне за
собою залишення скарги без розгляду. Проте за заявою (письмовим клопотанням)
особи, яка подала скаргу, Верховний Суд України своєю ухвалою може поновити
строк оскарження рішення, якщо знайде відповідні підстави для цього. Заява
(клопотання) про відновлення строку подається особою та розглядається судом до
вирішення питання про допуск касаційної скарги до провадження за винятковими
обставинами або одночасно під час розгляду скарги про допуск її до провадження
за винятковими обставинами. Отже, як бачимо, строк подання касаційної скарги є
тим запобіжником, який забезпечує раціональну роботу суддів та перешкоджає
перенавантаженню Верховного Суду України адміністративними справами. У разі
відмови у поновленні строку касаційна скарга подається особі, яка подала
скаргу, про що також постановляється ухвала.
Касаційне провадження за винятковими обставинами складається з кількох
стадій:
1) звернення зі скаргою щодо
касаційного провадження за винятковими обставинами;
2) допуск скарги до провадження за
винятковими обставинами;
3) розгляд скарги за винятковими обставинами;
4) постановлення судових рішень за
наслідками провадження за винятковими обставинами.
Звернення зі скаргою щодо касаційного провадження
за винятковими обставинами здійснюється шляхом подання скарги безпосередньо до
Верховного Суду України з дотриманням порядку, строку та вимог до касаційної
скарги.
Касаційна скарга має бути викладена у письмовій формі з обґрунтуванням
вимог особи, що подає касаційну скаргу, та дотриманням вимог до форми і змісту,
встановленими ст. 213 КАС України. До касаційної скарги додаються:
— копії касаційної скарги за
винятковими обставинами відповідно до кількості осіб, які беруть участь у
справі;
— копії судових рішень, які оскаржуються;
— судове рішення міжнародної
судової установи про визнання судових рішень України такими, що порушують
міжнародні зобов’язання України (відповідно до підстав оскарження);
— документ про сплату судового
збору (судовий збір не стягується у разі оскарження рішень, що порушують
міжнародні зобов’язання України).
Зазначені вимоги до форми і змісту касаційної скарги встановлені
законом та мають юридичні наслідки. Тому недотримання цих вимог тягне за собою
залишення скарги без руху або її повернення скаржникові.
Про залишення скарги без руху суддя Верховного Суду України протягом десяти днів із дня отримання скарги постановляє
ухвалу, в якій зазначає недоліки скарги, спосіб їх усунення та встановлює
строк, достатній для усунення недоліків. Копія ухвали невідкладно надсилається
особі, що подала касаційну скаргу. Після усунення зазначених в ухвалі недоліків
у встановлений судом строк скарга приймається та вважається поданою у день
первинного її подання (ст. 108 КАСУ). У разі неусунення недоліків суддя
Верховного Суду України виносить ухвалу про повернення скарги, копія якої
невідкладно надсилається особі, що подала скаргу, разом із касаційною скаргою й
усіма доданими до скарги матеріалами. Повернення скарги не позбавляє права на
повторне звернення особи до Верховного Суду України з касаційною скаргою в
порядку, встановленому законом, тобто з дотриманням строків та інших
процесуальних вимог.
Допуск скарги до провадження за винятковими
обставинами полягає у перевірці судом наявності таких обставин та виявлення
необгрунтованих скарг. Допуск скарги до провадження за винятковими обставинами
здійснюється колегією суддів Судової палати в адміністративних справах
Верховного Суду України за участю не менше 2/3 її чисельності (але не менше
п’яти суддів) протягом п’ятнадцяти днів після надходження скарги без виклику
осіб, які беруть участь у справі. Це обумовлено тим, що на цій стадії розгляду
справи суд має всі необхідні дані, щоб прийняти відповідне процесуальне
рішення і виклик осіб, які беруть участь у справі, не є необхідним. Щодо участі
осіб, які беруть участь у справі під час розгляду справи, то все залежить від
того, чи було клопотання особи про розгляд справи за її участю (ч. 3 ст. 213
КАСУ).
Касаційна скарга, яка відповідає всім встановленим вимогам щодо форми
та змісту, а також за наявності підстав для оскарження вважається допущеною до
провадження за винятковими обставинами, якщо хоча б три судді з колегії дійшли
висновку про необхідність цього. Про допуск скарги і витребування адміністративної
справи або про відмову колегія суддів постановляє ухвалу, яка оскарженню не
підлягає.
Ухвала про допуск скарги і витребування адміністративної справи
надсилається до Вищого адміністративного суду України (касаційної інстанції)
для витребування справи для розгляду її у Верховному Суді України за
винятковими обставинами, а копії ухвали разом з копіями скарги надсилаються
особам, які беруть участь у справі.
За загальним правилом, подання касаційної скарги не зупиняє виконання
рішення, що оскаржується. Однак, якщо скарга допущена до провадження за
винятковими обставинами, суд своєю ухвалою, за письмовим клопотанням особи, що
подає скаргу, може зупинити виконання відповідних рішень.
У разі відсутності підстав для провадження за винятковими обставинами колегія
суддів постановляє ухвалу про відмову в прийнятті касаційної скарги до
провадження, яка не може бути оскаржена. Копія ухвали разом з касаційною
скаргою та усіма доданими до неї матеріалами надсилається особі, яка подала
скаргу.
Зазначені положення не застосовуються до скарги, поданої з мотивів
визнання судових рішень міжнародною судовою установою такими, що порушують
міжнародні зобов’язання України. Така скарга вважається допущеною до
провадження за винятковими обставинами в силу Закону України «Про виконання
рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» та відповідно
до ч. 6 ст. 240 КАС України.
Розгляд скарги за винятковими обставинами
здійснюється за правилами адміністративного судочинства колегією суддів (ст. 24
КАС України) та незмінності складу суду (ст. 26 КАСУ), а також у порядку
касаційного розгляду справи у судовому засіданні (ст. 221 КАСУ) та за
правилами, встановленими для касаційного провадження з урахуванням особливостей
провадження за винятковими обставинами.
Справа розглядається колегією суддів Судової палати в адміністративних
справах Верховного Суду України за участі не менш як 2/3 її чисельності (але не
менше п’яти суддів). Склад суду під час розгляду і вирішення справи не може
змінюватися. У разі неможливості продовження розгляду справи одним із суддів,
до розгляду залучається інший суддя. Однак у таких випадках судовий розгляд
справи починається спочатку.
Якщо судовою колегією під час розгляду справи буде встановлено
наявність неоднакового застосування судами касаційної інстанції одного й того
самого положення закону, то адміністративна справа має бути передана на
розгляд спільного засідання Судових палат Верховного Суду України. Це обумовлено
необхідністю формування єдиної судової політики з метою однакового
застосування законів судами загальної юрисдикції, що потребує обов’язкової
участі усіх Судових палат Верховного Суду України.
Судовий склад спільного засідання формується головами відповідних палат
у рівній кількості. Відповідно до Закону України «Про судоустрій України» (ч.
2 ст. 48) у складі Верховного Суду України діють:
1) Судова палата у цивільних справах;
2) Судова палата у кримінальних справах;
3) Судова палата у господарських справах;
4) Судова палата в адміністративних справах.
Спільне засідання Судових палат Верховного Суду України відбувається
під головуванням почергово голови відповідної палати.
Постановлення судових рішень за
наслідками провадження за винятковими обставинами. Повноваження
Верховного Суду України за наслідками провадження за винятковими обставинами
подібні до повноважень суду касаційної інстанції. Однак, на відміну від суду
касаційної інстанції, Верховний Суд України стосовно вимог скарги в усіх
випадках приймає постанову.
Постанова приймається більшістю голосів колегії суддів, при цьому жоден
із суддів не має права утриматися від голосування та підписання судового
рішення. Головуючий у судовому засіданні голосує останнім. Судді, які не
погоджуються з постановою, можуть письмово висловити окрему думку. Окрема
думка судді не оголошується в судовому засіданні. Вона додається до постанови
і є відкритою для ознайомлення.
Верховний
Суд України приймає одну з таких постанов:
1) про повне або часткове задоволення скарги;
2) про відмову у задоволенні скарги.
Постанова Верховного Суду України є остаточною і не може бути
оскарженою за винятком постанов за наслідками провадження щодо визнання судових
рішень міжнародною судовою установою такими, що порушують міжнародні
зобов’язання України. Постанови Верховного Суду України мають бути вмотивованими.
Постанова Верховного Суду України про повне або часткове задоволення
скарги приймається у разі:
1) виявлення неоднакового
застосування судом (судами) касаційної інстанції однієї й тієї самої норми
права;
2) встановлення судом, що оскаржене
судове рішення є незаконним;
3) визнання судового рішення
міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, таким, що
порушує міжнародні зобов’язання України.
У випадках встановлення, що оскаржене судове рішення є незаконним, а
також визнання судового рішення міжнародною установою, що порушує міжнародні
зобов’язання України, Верховний Суд України скасовує такі рішення повністю або
частково та направляє справу на новий розгляд до суду першої, апеляційної чи
касаційної інстанції залежно від того, суд якої інстанції першим допустив
порушення норм матеріального чи процесуального права, яке призвело до
неправильного вирішення справи.
Верховний Суд України може також скасувати рішення судів апеляційної
або касаційної інстанції і залишити в силі помилково скасовані судові рішення
судів першої або апеляційної інстанції. Верховний Суд України в частині
судових рішень визнаних міжнародною судовою установою такими, що порушують
міжнародні зобов’язання України, може також скасувати судові рішення і
прийняти нову постанову.
Постанова Верховного Суду України про відмову у задоволенні скарги
приймається, якщо:
1) обставини, які стали підставою
для провадження за винятковими обставинами не підтвердилися. Наприклад, постановою
від 26 квітня 2006 р. Верховний Суд України відмовляє у задоволенні скарги за
винятковими обставинами, оскільки обставини, які стали підставою для
провадження, не підтвердились у зв’язку з їх подальшою зміною самим заявником;
2) встановлено, що судове рішення,
оскаржене з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної
інстанції однієї й тієї самої норми права, є законним. В такому випадку
Верховний Суд України констатує порушення, яке допущене в іншому судовому
рішенні касаційної інстанції, що не було оскаржене. Проте змінювати чи
скасовувати це рішення Верховний Суд України не може.
Постанови
Верховного Суду України набирають законної сили з моменту їх проголошення і
оскарженню не підлягають, крім випадку, встановленого п. 2 ст. 237 КАС України.
14.5 Перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами
Постанова або ухвала суду, якими закінчено розгляд адміністративної
справи, що набрала законної сили, можуть бути переглянуті у зв’язку з
нововиявленими обставинами, про які не міг знати адміністративний суд та хоча б
одна особа, яка брала участь у справі. Нововиявленими обставинами вважаються:
— обставини, які об’єктивно існували на момент вирішення
адміністративної справи, але не були відомі й не могли бути відомі хоча б одній
особі, яка брала участь у справі, та суду, який розглянув справу;
— відкриття таких невідомих раніше
обставин, на підставі яких ухвалено завідомо неправосудне рішення, але під час
розгляду справи хоча б одна особа, яка брала участь у справі, не знала про
існування цієї обставини;
— обставини, які виникли у зв’язку
із встановленням неконституційності закону, іншого нормативного акта або у
разі скасування судового рішення, яке стало підставою для прийняття судового
рішення;
— обставини, які виникли у зв’язку
з прийняттям закону, що пом’якшує чи скасовує відповідальність фізичної особи.
На відміну від виняткових обставин, які характеризуються неоднаковим
застосуванням норм права, нововиявлені обставини характеризуються їх
об’єктивною наявністю, але не досліджені у суді у зв’язку з відсутністю
інформації, відомостей, про їх існування.
Не належать до нововиявлених або не можуть бути ними визнані:
— обставини, що виникли або
змінилися після постанов- лення судового рішення;
— обставини, на які посилалася
особа, яка брала участь у справі, у своїх поясненнях у суді першої інстанції,
апеляційній або касаційній скарзі, але не враховані судом;
— обставини, які могли бути
встановлені судом при виконанні вимог принципу змагальності сторін,
диспозитивності та офіційного з’ясування всіх обставин у справі;
— обставини, що виникли у зв’язку
з прийняттям законів, та інших нормативних актів, якими скасовані закон та інші
нормативні акти, що діяли під час розгляду справи.
Таким чином, нововиявленими тільки ті обставини, які існували в
об’єктивній дійсності на момент розгляду і вирішення судом адміністративної
справи, але не були і не могли бути відомі учасникам процесу та суду.
Нововиявлені обставини вказують на невідповідність судового рішення
об’єктивній істині, його необґрунтованості на підставі повного і всебічного
з’ясування спірного правовідно- шення. Це зумовлює перегляд судового рішення у
зв’язку з його необґрунтованістю або незаконністю. Наявність таких обставин
обґрунтовується належними доказами заінтересованою особою.
Підставами, згідно зі ст. 245 КАС України, для
перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є:
1) істотні для справи обставини, що
не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час
розгляду справи;
2) встановлення вироком суду, що
набрав законної сили, завідомо неправдивих показань свідка, завідомо
неправильного висновку експерта, завідомо неправильного перекладу, фальшивості
документів або речових доказів, що потягли за собою ухвалення незаконного або
необґрунтованого рішення;
3) встановлення вироком суду, що
набрав законної сили, вини судді у вчиненні злочину, внаслідок якого було
ухвалено незаконне або необґрунтоване рішення;
4) скасування судового рішення, яке
стало підставою для прийняття постанови чи постановлення ухвали, що належить
переглянути;
5) встановлення Конституційним Судом
України неконституційності закону, іншого правового акта чи їх окремого положення,
застосованого судом при вирішенні справи, якщо рішення суду ще не виконано.
Незважаючи на ніби повний перелік нововиявлених обставин, убачається,
що цей перелік не є вичерпним. Наприклад, істотними обставинами буде вирішення
питання, яке суттєво вплинуло на права, свободи, інтереси чи обов’язки особи,
яка не брала участі у справі, якщо суд не знав й не міг знати про
заінтересованість такої особи, а сама особа теж не знала про розгляд такої
справи. Так само можна віднести прийняття нових законів, коли вони пом’якшують
або скасовують відповідальність фізичної особи, адже такі випадки мали місце у
зв’язку зі зміною порядку кваліфікації злочинів або правопорушень, встановленому
Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб». До нововиявлених
обставин можуть бути віднесені й інші обставини, які існували на час
постановлення судового рішення, що мають істотне значення для обґрунтованого і
законного вирішення справи, але про них не знали і не могли знати
заінтересована сторона і суд.
Право на звернення із заявою про перегляд
судового рішення суду будь-якої інстанції, яке набрало законної сили, за
нововиявленими обставинами мають заінтересовані особи. З цього визначення
випливає кілька принципових положень:
1) перегляду за новоявленими
обставинами підлягає судове рішення суду будь-якої інстанції лише те, яке
набрало законної сили, оскільки саме ці рішення, які набрали законної сили,
визначають питання про права, свободи, інтереси чи обов’язки особи, а не
рішення, які вступили в законну силу;
2) заява про перегляд за
нововиявленими обставинами подається до суду тієї інстанції, який першим
допустив помилку при вирішенні справи, оскільки цей суд, у якому нововиявлена
обставина мала переважне значення в ухваленні рішення, але не була відомою ні
особам, які беруть участь у справі, ні суду, найбільш обізнаний з матеріалами
справи і повинен усунути помилки рішення, тобто виправити власну похибку (ст.
249 КАСУ);
3) право на звернення із заявою про
перегляд судового рішення мають тільки ті особи, порушення прав яких здійснено
внаслідок невідомості обставин під час розгляду справи. До таких осіб
належать:
а)
сторони (позивач, відповідач);
б) особи, які беруть участь у справі (треті особи, законні
представники, представники сторін та третіх осіб). При цьому у представників
сторін та третіх осіб відповідним документом, актом має бути визначене право
звертатися із заявою про перегляд судового рішення за нововиявленими
обставинами;
в) особи, які не брали участі у справі, але суд вирішив питання про їх
права, свободи, інтереси або обов’язки;
г) особи, яким законом надано право захищати права, свободи та
інтереси інших осіб згідно зі статтями 60–61 КАС України.
Питання про перегляд за заявами правонаступників сторін, до яких
перейшли права та обов’язки у правовідношенні, залишається дискусійним. Окремі
автори звертають увагу на те, що перегляд за заявами правонаступників сторін
суперечить вимогам процесуального закону, а якого саме — не вказується.
Проте усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу
правонаступника, обов’язкові для нього такою самою мірою, у якій вони були
обов’язкові для особи, яку він замінив (ст. 55 КАСУ). Обов’язок співвідноситься
з правом у мірі, необхідній для його реалізації. Тому не виключено, що й
правонаступник може звертатися із заявою про перегляд судового рішення за
нововиявленими обставинами.
Строк звернення про перегляд судового рішення за
нововиявленими обставинами встановлено протягом одного місяця після того, як
особа, яка звертається до суду, дізналася або могла дізнатися про ці обставини
(ст. 247 КАСУ).
Важливим для визначення строків звернення про перегляд судових рішень
за нововиявленими обставинами є питання установлення моменту відкриття цих
обставин. Днем відкриття нових обставин слід вважати:
1) щодо істотних для справи
обставин, що не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою,
на час розгляду справи — день отримання особою інформації про виявлення цих
обставин:;
2) щодо встановлення вироком суду
завідомо неправдивих показань свідка, завідомо неправильного висновку експерта;
завідомо неправильного перекладу, фальшивості документів або речових доказів,
що потягли за собою ухвалення незаконного або необґрунтованого рішення, — день
набрання законної сили вироком суду;
3) щодо встановлення вироком суду
вини судді у вчиненні злочину, внаслідок якого було ухвалене незаконне або
необґрунтоване рішення, — день набрання законної сили вироком суду;
4) щодо скасування судового рішення,
яке стало підставою для прийняття постанови чи постановлення ухвали, що належить
переглянути, — день набрання законної сили судовим рішенням;
5) щодо встановлення Конституційним
Судом України неконституційності закону, іншого правового акта чи їх окремого
положення, застосованого судом при вирішенні справи, якщо рішення суду ще не
виконано, — день набрання законної сили рішенням Конституційного Суду України;
6) щодо прийняття нових законів,
коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність фізичної особи, — день набрання
чинності закону.
Пропущений з поважних причин строк звернення із заявою про перегляд
судового рішення за нововиявленими обставинами може бути поновлений за
клопотанням особи, яка звертається із заявою. Питання про поновлення пропущеного
строку суд вирішує за участю осіб, які беруть участь у справі. У разі
неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про час
і місце розгляду справи, суд розглядає клопотання за їх відсутності. Ухвала
суду про відмову у поновленні пропущеного строку може бути оскаржена особами,
які беруть участь у справі. Прийняття рішення з порушенням строку без його
поновлення за клопотанням особи, яка бере участь у справі, підлягає скасуванню.
Заява про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами
подається у письмовій формі, в якій зазначається:
1) найменування адміністративного
суду, до якого передається заява про перегляд;
2) ім’я (найменування) особи, яка
подає заяву, її номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;
3) судове рішення, про перегляд
якого за нововиявленими обставинами подається заява;
4) обставини, що могли вплинути на
судове рішення, але не були відомі та не могли бути відомі суду та особі, яка
звертається із заявою, під час вирішення справи;
5) обґрунтування з посиланням на
докази, що підтверджують наявність нововиявлених обставин, та зміст вимог
особи, яка подає заяву до суду;
6) перелік документів та інших матеріалів, які
додаються.
Заява підписується як безпосередньо особою, яка звертається до суду,
так і її представником, повноваження якого засвідчені документом, оформленим
належним чином.
До заяви додаються: 1) копії заяви відповідно до кількості осіб, які
брали участь у справі; 2) документ про сплату судового збору; 3) документи або
їх копії, що мають значення для правильного вирішення справи і не були відомі
на час ухвалення судового рішення.
На особу, яка звертається із заявою про перегляд судового рішення за
нововиявленими обставинами, покладається обов’язок надати докази: 1) щодо
наявності нововиявлених обставин; 2) щодо часу отримання інформації про
наявність нововиявлених обставин.
Заява про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, що
надійшла до адміністративного суду, передається в порядку черговості судді
адміністративного суду, який не пізніше наступного дня перевіряє її
відповідність вимогам, установленим для заяви і вирішує питання про відкриття
провадження за нововиявленими обставинами або залишення заяви без руху чи її
повернення.
Якщо заява не відповідає вимогам, встановленим ст. 248 КАС України,
неправильно оформлена, відсутні необхідні документи, то застосовуються правила
ст. 108 КАС України. Копія ухвали про залишення позовної заяви без руху або її
повернення невідкладно надсилаються особі, що звернулася із заявою. Такі
ухвали можуть бути оскаржені особою, яка подала заяву про перегляд судового
рішення за нововиявленими обставинами.
У розгляді заяви та перегляді судового рішення за нововиявленими
обставинами не може брати участь суддя, котрий брав участь в ухваленні судового
рішення, про перегляд якого ставиться питання.
У разі відкриття провадження за нововивленими обставинами, суддя
надсилає особам, які беруть участь у справі, копії заяви про перегляд і
призначає дату, час та місце розгляду справи, а також повідомляє осіб, які
беруть участь у справі.
До початку розгляду справи у судовому засіданні особа, яка подала заяву
про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, може відмовитися
від заяви. При цьому подання заяви до порушення провадження тягне за собою
лише повернення заяви, а подання заяви після порушення провадження, але до
початку розгляду у судовому засіданні — тягне закриття провадження, про що суд
постановляє ухвалу.
У разі прийняття відмови від заяви, а також залишення заяви без задоволення,
інші особи, які брали участь у справі, можуть вимагати компенсації від особи,
яка подала заяву у зв’язку із судовими витратами, понесеними ними під час перегляду
справи за правилами, встановленими статтями 91–92 КАС України.
Перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами здійснюється
за загальним правилом протягом розумного строку, але не довше двох місяців
після надходження заяви про перегляд та за правилами провадження у суді тієї
інстанції, яка здійснює цей перегляд.
Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином
повідомлені, не перешкоджає розгляду заяви і перегляду судового рішення.
З метою забезпечення перегляду судового рішення та забезпечення
процесуальної економії суд може:
1) своєю ухвалою зупинити виконання
судового рішення, яке переглядається за нововиявленими обставинами, до закінчення
перегляду;
2) одночасно переглянути судове
рішення по суті й ухвалити нове судове рішення;
3) не досліджувати докази, і
належним чином були досліджені й оцінені при минулому вирішенні справи, якщо
вони не оспорюються.
За наслідками провадження за нововивленими обставинами, користуючись
повноваженнями суду відповідної інстанції, суд може:
1) скасувати постанову чи ухвалу у
справі і прийняти нову постанову чи ухвалу;
2) залишити заяву про перегляд
судового рішення за ново- виявленими обставинами без задоволення.
При скасуванні постанови чи ухвали у справі за результатами перегляду
за нововиявленими обставинами судом апеляційної або касаційної інстанції може
бути здійснено поворот виконання судового рішення за правилами ст. 265 КАС
України.
Судове рішення за наслідками провадження за нововиявленими обставинами
може бути оскаржене в порядку, встановленому КАС України за правилами
оскарження судових рішень суду відповідної інстанції.
З набранням законної сили новим судовим рішенням в адміністративній
справі втрачають законну силу рішення інших адміністративних судів у цій
справі.