Розгляд справи про адміністративне правопорушення
Зміст сторінки:
17.3 Розгляд справи про адміністративне правопорушення
Одержавши матеріали справи про адміністративне правопорушення,
конкретний компетентний орган (посадова особа) адміністративної юрисдикції, що
визначені у статтях 218—244 КУпАП, ст. 386 МКУ, іншими законами
України, здійснює офіційне вирішення справи та дає правову оцінку діям правопорушника.
На цій стадії орган (посадова особа) вивчає: протокол про
адміністративне правопорушення; пояснення особи, що притягається до
адміністративної відповідальності; пояснення потерпілих, свідків, якщо вони є;
висновки експерта, спеціаліста, показання технічних приладів, речові докази;
протоколи про вилучення речей і документів та інші матеріали, що містяться у
справі. Вивчення зазначених матеріалів справи дає змогу органу (посадовій
особі) на етапі підготовки справи до розгляду вирішити такі питання:
1) чи належить до його компетенції розгляд даної
справи;
2) чи правильно складено протокол
та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення;
3) чи сповіщено осіб, які беруть
участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду;
4) чи витребувано необхідні додаткові матеріали;
5) чи підлягають задоволенню
клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності,
потерпілого, їх законних представників і адвоката.
Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім
випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці (ст. 249
КУпАП). Справа здебільшого розглядається за місцем вчинення правопорушення (ст.
276 КУпАП). Лише окремі правопорушення, пов’язані з правилами дорожнього руху,
можуть також розглядатися за місцем обліку транспортних засобів або за місцем
проживання порушників. Тому у випадках, коли законом передбачена альтернативна
підсудність, питання про те, до якого суду надсилати протокол про
адміністративне правопорушення, вирішується відповідним органом внутрішніх
справ.
За місцем проживання порушника розглядаються справи, які підвідомчі
адміністративним комісіям.
Справи, пов’язані з придбанням самогону та розпиванням спиртних напоїв
у громадських місцях, розглядаються за місцем їх вчинення або за місцем
проживання правопорушника, а справи про порушення митних правил розглядаються
за місцезнаходженням митного органу, в зоні якого вчинено правопорушення.
Розгляд справи розпочинається з оголошення складу колегіального
органу, тобто складу адміністративної комісії чи виконкому сільської,
селищної, міської ради або представлення посадової особи, яка розглядає дану
справу. Головуючий на засіданні колегіального органу або посадова особа, які
розглядають справу, оголошують, яка справа підлягає розгляду, хто притягається
до адміністративної відповідальності, роз’яснює особам, які беруть участь у
розгляді справи, їх права та обов’язки. Після цього оголошується протокол про
адміністративне правопорушення.
На засіданні заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді
справи, досліджуються докази і вирішуються клопотання. У разі участі в розгляді
справи прокурора заслуховується його висновок.
Засідання колегіального органу (адміністративної комісії, виконкому
сільської, селищної, міської ради) у справі про адміністративне правопорушення
оформляється протоколом, в якому зазначаються: дата і місце засідання;
найменування і склад органу, який розглядає справу; зміст справи, що розглядається;
відомості про явку осіб, які беруть участь у справі; пояснення осіб, які беруть
участь у розгляді справи, їх клопотання і результати їх розгляду; документи і
речові докази, досліджені при розгляді справи; відомості про оголошення прийнятої
постанови і роз’яснення порядку та строків її оспорення. Протокол засідання
колегіального органу підписується на засіданні й секретарем цього органу.
Законодавець не встановлює ведення протоколу при розгляді справи
уповноваженою посадовою особою, оскільки дані відображаються в постанові у
справі. Проте фіксація розгляду справи про адміністративне правопорушення у
такому процесуальному документі була б незайвою, адже не всі дані (інформацію,
відомості) про порушення можливо включити до описової частини постанови у
справі.
Під
час розгляду справи орган (посадова особа) з’ясовує:
1) чи було вчинено
адміністративне правопорушення;
2) чи
винна дана особа в його вчиненні;
3) чи
підлягає вона адміністративній відповідальності;
4) чи
є обставини, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність;
5) чи
завдано майнову шкоду;
6) чи є підстави для передачі
матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської
організації, трудового колективу;
7)
інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Якщо при розгляді справи орган (посадова особа) дійде висновку, що у
порушенні є ознаки злочину, він передає матеріали прокурору, органу досудового
слідства або дізнання (ст. 253 КУпАП).
Загальний строк розгляду справи встановлений в п’ятнадцять днів з дня
одержання органом (посадовою особою), правомочним розглядати справу, протоколу
про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи (ст. 277 КУпАП),
а деякі правопорушення розглядаються й в більш скорочені строки — одна доба,
три-, п’яти- і семиденний строк. Наприклад, порушення порядку обігу
наркотичних засобів або психотропних речовин без мети збуту в невеликих
розмірах; незаконні посів та вирощування снодійного маку чи конопель; незаконне
перетинання державного кордону, дрібне хуліганство, неповага до суду тощо
розглядаються протягом доби. У триденний строк розглядається незаконна
торговельна діяльність, порушення законодавства про вибори Президента України і
народних депутатів та ін. У п’ятиденний строк розглядаються справи про дрібне
викрадення чужого майна, виготовлення, зберігання самогону та апаратів для
його вироблення тощо. У семиденний строк розглядаються справи, пов’язані з
порушенням використання газу, ефективного використання паливно-енергетичних
ресурсів.
Такі строки розгляду справ про адміністративні правопорушення
характеризують адміністративно-деліктне провадження, з одного боку, як
оперативне реагування компетентного органу на вчинення правопорушення, а з
іншого боку, спонукають орган (посадову особу) до вчасного, всебічного
розгляду справи і притягнення винної особи до адміністративної відповідальності
в строк, встановлений ст. 37 КУпАП, а саме протягом двох місяців з дня
вчинення (чи виявлення) правопорушення або протягом місяця з дня прийняття
рішення про відмову в порушенні кримінально справи чи її закриття у разі
наявності в діях правопорушника ознак адміністративного проступку.
У процесі розгляду справи орган (посадова особа) зобов’язаний
встановити причини та умови, що сприяли вчиненню правопорушення, та внести до
відповідних органів пропозиції про вжиття заходів щодо усунення цих причин і
умов. Про вжиті заходи протягом місяця з дня надходження пропозиції повинно
бути повідомлено орган (посадову особу), який вніс пропозицію.
Підсумковим
процесуальним документом стадії розгляду справи про адміністративне
правопорушення мав би бути протокол розгляду справи про адміністративне
правопорушення.
17.4 Винесення постанови у справі про
адміністративне правопорушення
Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова
особа) відповідно до ст. 283 КУпАП виносить одну із таких постанов:
1) про накладення адміністративного стягнення;
2 про
застосування заходів впливу, передбачених ст. 24 КУпАП;
3) про закриття справи.
Про порушення митних правил митний орган або суд, що розглядає справу,
виносить одну з таких постанов (ст. 391 МКУ): 1) про проведення додаткової
перевірки; 2) про накладення адміністративного стягнення; 3) про закриття
провадження у справі; 4) про порушення кримінальної справи про контрабанду.
Отже, специфіка суспільних відносин у сфері митної справи накладає відбиток й
на розгляд правопорушень у цій сфері.
Постанова про закриття справи виноситься: а) при оголошенні усного
зауваження відповідно до ст. 22 КУпАП; б) при передачі матеріалів на розгляд
громадської організації чи трудового колективу відповідно до ст. 21 КУпАП; в)
при передачі матеріалів прокурору, органу досудового слідства чи дізнання
відповідно до ст. 253 КУпАП; г) за наявності обставин, передбачених ст. 247
КУпАП.
Усі реквізити постанови заповнюються розбірливим почерком, державною
мовою. Не допускаються закреслення чи виправлення відомостей, що заносяться до
постанови, а також внесення додаткових записів після того, як постанова оголошена
особі, щодо якої вона винесена.
{lang_content_nav} постанови та її форму врегульовано ст. 283 КУпАП. У ній
законодавець встановлює основні вимоги до постанови.
Разом із тим, практикою розгляду справ про адміністративні
правопорушення відпрацьовано і закріплено у підзаконних нормативних актах
органів адміністративної юрисдикції певну форму і зміст постанови у справі про
адміністративне правопорушення. Вона містить три частини: вступну, описову
(«Встановив»), резолютивну («Постановив»).
У вступній частині вказується число, місяць, рік і місце її винесення,
найменування органу, посада, прізвище та ініціали посадової особи, яка
розглянула матеріали адміністративно справи і винесла постанову, а також
вказуються відомості про особу, щодо якої розглядається справа. Зазначається повністю
без скорочень її прізвище, ім’я та по батькові, число, місяць і рік народження,
місце народження, фактичне місце проживання особи на час вчинення
правопорушення, найменування підприємства, установи, організації, де вона
працює або навчається, і посада, вказується документ, який засвідчує особу.
В описовій частині («Встановив») вказується число, місяць, рік, час
вчинення правопорушення, прізвище та ініціали особи, яка його вчинила.
Викладаються обставини і суть вчиненого правопорушення, встановлені при
розгляді справи, зазначається стаття КУпАП чи іншого закону України, яка
передбачає відповідальність за дане адміністративне правопорушення, а також
результати заслуховування осіб, які беруть участь у розгляді справи, їх
пояснення і клопотання, прізвище, ім’я та по батькові, в якості кого бере
участь у розгляді справи.
У резолютивній частині («Постановив») вказується прийняте у справі
рішення; про накладення адміністративного стягнення (якщо штраф, то вказується
сума в гривнях) чи про застосування заходів впливу, передбачених ст. 24 КУпАП,
або про закриття справи.
У резолютивній частині, якщо одночасно вирішується питання про
відшкодування винним майнової шкоди (ст. 40 КУпАП), зазначається розмір шкоди,
що підлягає стягненню, порядок і строки її відшкодування. В ній міститься
вирішення питання про вилучені речі й документи, про їх конфіскацію у
встановленому порядку, повернення власнику або знищення, про що робиться
відповідний запис.
У постанові міститься вказівка про порядок її виконання та порядок і
строк оскарження.
Постанова виконавчого органу сільської, селищної, міської ради у справі
про адміністративне правопорушення приймається у формі рішення.
Постанова колегіального органу (адміністративної комісії, виконавчого
органу сільської, селищної, міської ради) приймається простою більшістю
голосів членів колегіального органу, присутніх на засіданні.
Постанова підписується посадовою особою, яка розглянула справу, а
постанова колегіального органу — головуючим на засіданні, секретарем цього органу.
Постанова оголошується негайно після закінчення розгляду
адміністративної справи. Копія постанови не пізніше трьох днів вручається або
надсилається особі, щодо якої цю постанову винесено.
Якщо копія постанови вручається особі, притягнутій до адміністративної
відповідальності, особисто, то в постанові вказується дата її вручення і
ставиться підпис правопорушника.
Копія постанови у той самий строк вручається або надсилається
потерпілому, батькам неповнолітніх правопорушників або особам, що їх замінюють,
чи іншим заінтересованим особам на їх прохання. У постанові зазначається дата
і ставиться підпис особи, яка її отримала.
Якщо копія постанови надсилається правопорушнику, потерпілому чи іншим
заінтересованим особам поштою, то про це у постанові робиться відповідна
помітка і вказується дата направлення копії постанови.
Постанова
про накладення адміністративного стягнення з метою забезпечення громадського
осуду правопорушників може бути доведена до відома громадськості, власників
підприємства, керівників установ і організацій у випадках та порядку,
встановлених ст. 286 КУпАП.