Перегляд постанови у справі про адміністративне правопорушення
Зміст сторінки:
17.5 Перегляд постанови у справі про
адміністративне правопорушення
Перегляд постанови у справі про адміністративне правопорушення є
важливою гарантією захисту прав, свобод та інтересів як особи, що притягається
до адміністративної відповідальності, так й потерпілої сторони. Перегляд
постанови — це форма перевірки законності та обґрунтованості прийнятого
рішення, виправлення помилок і недоліків у роботі органів адміністративної
юрисдикції. Перегляд постанови є фундаментальною стадією провадження у справах
про адміністративні правопорушення і відбувається у тих випадках, коли особа,
що притягається до адміністративної відповідальності, або потерпілий незгодні
з винесеною щодо них постановою.
Перегляд постанови у справі про адміністративне правопорушення
здійснюється в порядку провадження за скаргою або опротестування. З прийняттям Кодексу адміністративного судочинства
України вбачається, що з’явилася можливість перегляду постанови й в порядку провадження за позовом (п.
2 ч. 1 ст. 18 КАС України).
Перегляд постанови у порядку
провадження за скаргою. Право на оскарження
постанови про адміністративне правопорушення мають: особа, щодо якої винесено
постанову; потерпілий; їх законні представники та за їх дорученням захисник
шляхом подання скарги. Закон не встановлює обов’язкової форми та змісту скарги,
проте деякі реквізити згідно з п. 3 постанови Пленуму Верховного Суду України
«Про практику розгляду судами скарг на постанови у справах про адміністративні
правопорушення» від 24 червня 1988 р. № 6 обов’язково мають бути. Скарга
повинна містити такі дані:
— відомості про заявника (особи,
до якої застосовано стягнення потерпілого);
— найменування органу (посадової
особи), дії якого оскаржуються;
— дата винесення постанови;
— викладення обставин, якими
заявник обґрунтовує свої заперечення та докази, що стверджують їх.
Якщо скарга не відповідає необхідним для її вирішення вимогам,
застосовуються загальні правила процесуального провадження, встановлені ст.
108 КАС України, ст. 121 ЦПК України.
Порядок оскарження постанови та подання скарги на постанову у справі
про адміністративне провадження врегульовано ст. 288 КУпАП (у справах про
порушення митних правил — ст. 393 МКУ), згідно з якою:
1) постанову адміністративної
комісії оскаржують до виконавчого комітету відповідної ради;
2) рішення виконавчого комітету
сільської, селищної, міської ради — до відповідної ради;
3) постанову іншого органу
(посадової особи) про накладення адміністративного стягнення — до вищестоящого
органу (вищестоящої посадової особи).
На розсуд заявника скарги у всіх наведених випадках постанову
(рішення) може бути оскаржено й до районного, районного у місті, міського чи
міськрайонного суду, рішення якого, як і постанова про накладення стягнення, є
остаточним і оскарженню в порядку провадження у справах про адміністративні
правопорушення не підлягає (ч. 2 ст. 287 КУпАП).
Отже, законодавець дає можливість заявнику скарги звернутися з
оскарженням постанови про накладення адміністративного стягнення до вищестоящого органу (вищестоящої посадової особи), якщо це простіше і доступніше для заявника, або використати своє
конституційне право (ст. 55), звернувшися безпосередньо
до суду.
На практиці можливий інший варіант оскарження, хоча закон цього не
вимагає, а саме: заявник оскаржує постанову про накладення адміністративного
стягнення до вищестоящого органу (вищестоящої посадової особи) і у разі
відмови у позитивному її вирішенні звертається до суду.
Оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення
відбувається до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду,
оскільки розгляд зазначеними судами справи про адміністративне правопорушення
та притягнення до адміністративної відповідальності здійснюється за правилами
провадження у справах про адміністративні правопорушення судами загальної
юрисдикції, а не адміністративними судами. Це обумовлено оперативністю
виконавчо-розпорядчої діяльності органів і потребує вчасного втручання у вирішення
справи у зазначені законом конкретні, порівняно невеликі, строки, що виключає
зволікання у розгляді справи чи оскарженні постанови у справі, з одного боку,
а з іншого — дозволяє забезпечити вимоги статей 29 та 41 Конституції України.
За загальним правилом, скарга подається протягом десяти днів із дня
винесення постанови до органу (посадової особи), який виніс постанову у справі
про адміністративне провадження. Скарга, що надійшла, протягом трьох діб
надсилається разом із справою до органу (посадової особи), який правомочний її
розглядати, або до суду, якщо скарга адресована йому.
Десятиденний строк оскарження постанови обчислюється з дня винесення
постанови, а у разі оскарження постанови відповідно до ст. 288 КУпАП — до
виконкому відповідної ради або до вищестоящого органу (посадової особи), але
скарга позитивного вирішення не отримала і заявник змушений звернутися зі
скаргою до суду, то перебіг строку для звернення до суду обчислюється з
наступного дня після прийняття рішення у скарзі цим органом (посадовою особою).
Порушення встановленого десятиденного
строку оскарження постанови за загальним процесуальним правилом не може бути
підставою для відмови у прийнятті скарги. Однак скарга і документи, подані
після закінчення цього строку, згідно з п. 4 постанови Пленуму Верховного Суду
України «Про практику розгляду судами скарг на постанови у справах про
адміністративні правопорушення» від 24 червня 1988 р. № 6 відповідно до ст.
100 КАС України або ч. 2 ст. 72 ЦПК України залишається без розгляду, якщо
орган (посадова особа) чи суд правомочні розглядати справу, не знайдуть
підстав для поновлення строку, хоча ст. 289 КУпАП норми про залишення скарги
без розгляду не містить.
Перегляд постанови за
протестом. Постанова про адміністративне правопорушення може бути
опротестована прокурором. Право прокурора брати участь у розгляді справ про
адміністративні правопорушення та опротестовувати постанови у цих справах
передбачено статтями 250 та 290 КУпАП, а право вносити подання у справах про
порушення митних правил — також ч. 8 ст. 393 МКУ.
Наявність інституту опротестування дуже
важливо для захисту прав, свобод та інтересів громадян. Адже відповідно до ч.
2 ст. 287 КУпАП постанова районного, районного у місті, міського чи
міськрайонного суду про накладення адміністративного стягнення є остаточною і
оскарженню у порядку провадження в справах про адміністративні правопорушення
не підлягає. Така постанова суду згідно з ч. 1 ст. 294 КУпАП може бути
скасована чи змінена за протестом (поданням) прокурора самим суддею або
незалежно від наявності протесту (подання) — головою вищестоящого суду.
У цьому зв’язку органи (посадові
особи), суди не вправі відмовляти у прийнятті протесту (подання) навіть у тому
випадку, коли прокурор не брав участі в розгляді справи.
Протест (подання) прокурора має бути
розглянутий органом (посадовою особою), судом, який виніс постанову за правилами,
передбаченими статтями 292, 293 КУпАП.
Копія протесту (подання) прокурора на
постанову в справі про адміністративне правопорушення з повідомленням про час і
місце його розгляду направляється особі, стосовно якої винесено постанову,
потерпілому, їх законним представникам, захиснику, який брав участь у розгляді
справи.
Подання в установлений строк скарги чи принесення прокурором протесту
(подання) зупиняють виконання постанови про накладення адміністративного
стягнення до розгляду скарги або протесту. Виняток становлять випадки коли:
1)штраф стягнуто на місці вчинення
правопорушення;
2) винесено постанову про
застосування заходу стягнення у вигляді попередження;
3) винесено постанову про
застосування заходу стягнення у вигляді адміністративного арешту.
Орган (посадова особа), суддя, який одержав скаргу чи протест на
постанову в справі про адміністративне правопорушення і відповідні до неї
матеріали (тобто саму справу про адміністративне правопорушення) у
десятиденний строк перевіряє: 1) чи накладене адміністративне стягнення
правомочним органом; 2) чи є в діях даної особи ознаки проступку, за який
законом передбачена адміністративна відповідальність, і вина у його вчиненні;
3) чи не сплив строк давності для притягнення до адміністративної
відповідальності; 4) чи правильні висновки органу (посадової особи), який виніс
постанову, про тяжкість вчиненого проступку і обтяжуючі обставини; 5) чи враховані
пом’якшуючі обставини, майновий стан винного.
Після розгляду скарги чи протесту (подання) орган (посадова особа),
суддя приймає одне із таких рішень:
1) залишає постанову без зміни, а
скаргу або протест — без задоволення;
2) скасовує постанову і надсилає справу на новий
розгляд;
3) скасовує постанову і закриває справу;
4) змінює захід стягнення в межах,
передбачених законом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з
тим, однак, щоб стягнення не було посилене.
У разі встановлення, що постанову винесено органом (посадовою особою),
неправомочним вирішувати цю справу, постанова скасовується, а справа
надсилається на розгляд компетентного органу (посадової особи).
Копія рішення у скарзі або протесті на постанову протягом трьох днів
надсилається заявникові та іншим зацікавленим особам. Про результати розгляду
протесту ставиться до відома прокурор.
Рішення у скарзі на постанову у справі про адміністративне
правопорушення може бути опротестоване прокурором. Протест вноситься до
вищестоящого органу (вищестоящої посадової особи) щодо органу (посадової
особи), який прийняв рішення у скарзі.
У разі скасування постанови із закриттям справи про адміністративне
правопорушення особі, яка незаконно була притягнута до відповідальності, на
підставі цього самого рішення повертаються усі стягнуті суми, оплатно вилучені
і конфісковані предмети, а у разі неможливості їх повернення повертається їх
вартість, скасовуються усі інші обмеження, пов’язані з незаконною постановою.
Відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконним накладенням
адміністративного стягнення у вигляді адміністративного арешту або виправних
робіт, проводиться в порядку, встановленому законом.
Перегляд постанов у порядку
адміністративного судочинства (провадження за позовом). Положення
п. 2 ч. 1 ст. 18 КАС України про те, що місцевим загальним судам як
адміністративним судам підсудні усі адміністративні справи з приводу рішень,
дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень у справах про притягнення до
адміністративної відповідальності, дає підстави вважати, що особа, стосовно
якої винесено постанову про притягнення до адміністративної відповідальності,
потерпілий від вчиненого адміністративного правопорушення, їх законні
представники, а також захисник, який брав участь у розгляді справи, за їх
дорученням, мають право звернутися до адміністративного суду з позовом про
оскарження неправомірних дій суб’єктів владних повноважень у справах про
притягнення до адміністративної відповідальності.
Йдеться не про перегляд постанови про накладення адміністративного
стягнення за правилами провадження у справах про адміністративні
правопорушення, а про можливість оскарження рішень, дій чи бездіяльності
органів владних повноважень, їх посадових осіб, вчинених під час розгляду і
винесення рішення у справі про адміністративне правопорушення. Це може бути,
наприклад, відмова органа владних повноважень щодо перегляду справи за
правилами провадження у справах про адміністративні правопорушення; неправильне
застосування органом владних повноважень норм матеріального чи процесуального
права при розгляді й вирішенні справи про адміністративне правопорушення, й ці
недоліки за правилами провадження у справах про адміністративні правопорушення
не усунуто; зволікання у розгляді справи про адміністративне правопорушення;
відшкодування завданої шкоди неправомірними діями органа владних повноважень у
справах про притягнення до адміністративної відповідальності тощо.
У цьому зв’язку не має сумніву, що дії чи бездіяльність суб’єктів
владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної
відповідальності, їх рішення — постанови у справи про адміністративне
правопорушення — є предметом оскарження в адміністративному суді шляхом подання
адміністративного позову.
Разом із тим, дискусійним залишається питання щодо оскарження
постанови районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду про
накладення адміністративного стягнення, оскільки суд за ознаками п. 7 ч. 1 ст.
3 КАС України не належить до суб’єктів владних повноважень. Проте дискусії науковців
і практиків останнім часом у спеціальній літературі щодо компетенції
адміністративних судів підводять до висновку, зробленого Р. О. Куйбідою, що з
метою забезпечення положень Європейської конвенції про захист прав людини і
основоположних свобод, прав і свобод гарантованих ст. 55 Конституції України,
та для цілей захисту прав особи від порушень з боку суду у вигляді
бездіяльності суд необхідно відносити до суб’єктів владних повноважень. Отже,
постанова зазначених судів загальної компетенції про накладення
адміністративного стягнення, яка є остаточною і оскарженню в порядку
провадження у справах про адміністративні правопорушення не підлягає, може
бути оскаржена у порядку адміністративного судочинства через подання
адміністративного позову, а далі може бути використано апеляційний та
касаційний механізм оскарження.
На відміну від скарги, адміністративний позов може бути поданий до
адміністративного суду протягом одного року з дня, коли особа дізналася або
повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (ч. 2 ст.
99 КАС України). Для адміністративного прозову законодавством встановлюються
певні форма, зміст і вимоги, недотримання яких тягне за собою залишення
позовної заяви без руху або її повернення. В адміністративному позові одночасно
може бути заявлена вимога про відшкодування завданої шкоди.
Порядок і умови здійснення адміністративного судочинства викладено у
розділі III даного посібника.
Отже, перегляд постанови у справі про адміністративне правопорушення
може бути здійснений в:
а) адміністративному (інстанційному) порядку шляхом подання скарги до
вищестоящого органу (посадової особи);
б) змішаному порядку шляхом подання скарги до вищестоящого органу
(посадовій особі), а у разі незадовільного вирішення — до суду;
в) в судовому порядку за скаргою на органи, уповноважені розглядати
адміністративні справи;
г) в порядку адміністративного судочинства шляхом подання позову до
органів владних повноважень з приводу їх рішень, дій чи бездіяльності у справах
про притягнення до адміністративної відповідальності.
Таким чином,
постанова у справі про адміністративне правопорушення у певних випадках за
наявності відповідних умов може пройти всі інстанції адміністративного й
судового оскарження, а заявник скарги — одержати гарантований, повний і
всебічний розгляд справи та здійснити захист особистих прав, свобод та
інтересів.
17.6 Виконання постанови у справі про
адміністративне правопорушення
Постанова про накладення адміністративного стягнення є обов’язковою для
виконання державними і громадськими органами, підприємствами, установами,
організаціями незалежно від форм власності, посадовими особами та громадянами.
Виконання постанови про накладення адміністративного стягнення — є
завершальною стадією провадження у справах про адміністративні правопорушення,
зміст якої полягає в практичній реалізації обмежень особистого, морального і матеріального
характеру, передбачених призначеним правопорушнику стягненням.
На відміну від рішень інших видів (форм) судочинства, які, за загальним
правилом, підлягають виконанню після закінчення строку апеляційного та
касаційного оскарження, постанова про накладення адміністративного стягнення
підлягає виконанню з моменту її винесення, якщо інше не встановлено КУпАП та
іншими законами України (ст. 299 КУпАП).
У разі оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення
особою, щодо якої її винесено, потерпілим, їх законними представниками чи за їх
дорученням захисником або опротестування прокурором, її виконання підлягає
після залишення скарги або протесту без задоволення. Це правило не поширюється
на випадки накладення стягнення у вигляді попередження, а також коли штраф
стягнуто на місці вчинення адміністративного правопорушення, оскільки
попередження вважається виконаним з моменту оголошення постанови, а штраф — з
моменту його стягнення і видання установленого зразка відповідного документа.
Постанова про накладення адміністративного стягнення має бути звернута до виконання органом (посадовою особою),
який виніс постанову.
{lang_content_nav} звернення постанови до виконання становить певну діяльність
органу (посадової особи), який виніс конкретну постанову і складається з
наступного:
1) своєчасне вручення (надсилання)
правопорушникові копії постанови про накладення адміністративного стягнення;
2) роз’яснення правопорушникові
порядку та умов виконання постанови;
3) своєчасне надсилання постанови
органу-виконавцю;
4) здійснення контролю за
виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення та вирішення
інших питань — відстрочка виконання, припинення виконання, давність виконання
постанови тощо.
Постанова про накладення адміністративного стягнення виконується
уповноваженими на те органами у порядку, встановленому КУпАП та іншими
законами України. До органів, що здійснюють безпосереднє виконання постанов,
належать:
1) Державна виконавча служба
(державні виконавці здійснюють: примусове виконання постанов про стягнення
штрафу; виконання постанов про оплатне вилучення предмета, який став знаряддям
вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення;
виконання постанов про конфіскацію предмета, який став знаряддям вчинення або
безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення, та грошей, одержаних
внаслідок вчинення адміністративного правопорушення; виконання постанов про
відшкодування майнової шкоди у порядку виконавчого провадження);
2) органи внутрішніх справ (їх
посадові особи здійснюють: виконання постанов про позбавлення права керування
транспортними засобами; виконання постанов про застосування адміністративного
арешту);
3) органи Держаного департаменту
України з питань виконання покарань (здійснюють виконання постанов про застосування
виправних робіт);
4) Головна державна інспекція
України з безпеки судноплавства (здійснює виконання постанов про позбавлення
права керування річковими і маломірними суднами);
5) органи мисливського господарства
(здійснюють виконання постанов про позбавлення права полювання);
6) інші органи, визначені статтями
222—24415 КУпАП, що мають право розглядати справи про
адміністративні правопорушення та виносити у них постанови (здійснюють:
виконання постанов про накладення адміністративного стягнення у вигляді
попередження; виконання постанов про накладення штрафу на місці вчинення
адміністративного правопорушення, а також контроль за виконанням постанови про
накладення адміністративного стягнення).
За загальним правилом, постанова підлягає виконанню з моменту її
винесення (ч. 1 ст. 299 КУпАП). Але за наявності обставин, що роблять
неможливим виконання постанови про накладення адміністративного стягнення у
вигляді адміністративного арешту чи виправних робіт або ускладнюють їх виконання
(наприклад, хвороба правопорушника, сімейні питання, питання, пов’язані з
працевлаштуванням, тощо), орган (посадова особа), який виніс постанову, може
її виконання відстрочити строком до одного місяця. Аналогічно вирішується
державним виконавцем питання щодо відстрочки виконання постанови про накладення
адміністративного стягнення у вигляді штрафу.
Законодавець передбачає обставини (ст. 302 КУпАП), з настанням яких,
орган (посадова особа), який виніс постанову про накладення адміністративного
стягнення, припиняє її виконання, а разом з тим — й провадження з виконання
постанови. До цих обставин належать: 1) видання акта амністії, якщо він усуває
застосування адміністративного стягнення; 2) скасування акта, який встановлює
адміністративну відповідальність за даний проступок; 3) смерть особи, щодо якої
винесено постанову про накладення адміністративного стягнення.
Постанова повинна бути звернута до виконання протягом трьох місяців з
дня її винесення. Якщо постанова за цей час не була звернута до виконання, крім
випадків конфіскації товарів — безпосередніх предметів порушення митних правил,
які підлягають конфіскації незалежно від часу вчинення або виявлення
порушення митних правил (ст. 328 МКУ), то вона не підлягає виконанню (ст. 303
КУпАП). У разі зупинення виконання постанови у зв’язку з оскарженням чи
опротестуванням або відстрочки виконання постанови перебіг строку давності зупиняється
до розгляду скарги чи протесту або до закінчення строку відстрочки.
Залежно від конкретного виду адміністративного стягнення провадження з
виконання постанови мають певні особливості.
Постанова про винесення попередження вважається виконанню з моменту її
оголошення правопорушнику органом (посадовою особою), який виніс постанову. За
порушення на транспорті, перераховані у ч. 3 ст. 306 КУпАП, попередження може
оформлятися способом, встановленим Міністерством внутрішніх справ України або
Міністерством транспорту та зв’язку України.
Постанова про накладення штрафу вважається виконаною з моменту
фактичної сплати штрафу. Штраф має бути сплачений правопорушником не пізніш як
через п’ятнадцять днів із дня вручення йому постанови про накладення стягнення,
або з дня повідомлення про залишення скарги або протесту без задоволення, або
з дня закінчення відстрочки виконання.
У разі відсутності самостійного заробітку в осіб віком від шістнадцяти
до вісімнадцяти років, які вчинили адміністративне правопорушення, штраф
стягується з батьків або осіб, які їх замінюють.
При стягнення штрафу на місці вчинення правопорушення порушникові
видається квитанція встановленого зразка, яка є документом суворої фінансової
звітності.
У разі несплати штрафу у строк, установлений ст. 307 КУпАП, постанова
про накладення штрафу надсилається до відділу державної виконавчої служби за
місцем проживання правопорушника або за місцем знаходження його майна для
примусового виконання.
Постанова про оплатне вилучення предмета вважається виконаною з
моменту вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім
об’єктом адміністративного правопорушення, його реалізації в установлену
порядку та поверненні колишньому власникові суми, вирученої від реалізації
предмета з відрахуванням витрат, пов’язаних з проведенням виконавчих дій.
Постанова про конфіскацію предмета, грошей вважається виконаною з
моменту вилучення для конфіскації предмета, який став знаряддям вчинення або
безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення, та грошей, одержаних
внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, реалізації та передачі
цього предмета або грошей у власність держави чи знищення предмета в
установленому порядку.
Постанова про позбавлення спеціального права вважається виконаною з
моменту фактичного вилучення посвідчення на право керування транспортними
засобами, право керування річковими і маломірними суднами, право полювання.
Якщо в результаті розгляду скарги буде прийнято рішення про скасування
постанови і закриття справи або заміну позбавлення спеціального права іншим
заходом стягнення, вилучене посвідчення повертається особі, у якої його було
вилучено.
При сумлінному ставленні до праці і зразковій поведінці особи,
позбавленої на певний строк спеціального права, орган (посадова особа), який
застосував таке стягнення, за клопотанням громадської організації чи трудового
колективу, може скоротити строк позбавлення спеціального права, після закінчення
не менш як половини призначеного строку.
Обчислення строку позбавлення спеціального права здійснюється з дня
фактичної здачі або вилучення документа про надання спеціального права.
Після закінчення призначеного строку, а також у разі його скорочення
особі, щодо якої було застосовано стягнення у вигляді позбавлення спеціального
права, повертаються в установленому порядку вилучені у неї документи. Вилучене
посвідчення водія транспортного засобу повертається особі, яку було позбавлено
права керування транспортними засобами, після проходження нею перевірки знань
правил дорожнього руху в Державній автомобільній інспекції (ч. 2 ст. 321
КУпАП).
Постанова про застосування виправних робіт вважається виконаною з часу
фактичного закінчення строку відбування стягнення за місцем постійної роботи
правопорушника. Відбування виправних робіт обчислюється часом, протягом якого
порушник працював і з його заробітку проводилось відрахування в дохід держави.
Кількість днів, відпрацьованих правопорушником, має бути не менше кількості
робочих днів, що припадають на встановлений судом календарний строк стягнення.
До строку відбування стягнення зараховується час, протягом якого
правопорушник не працював із поважних причин, але йому відповідно до закону
виплачувалася заробітна плата і, звісно, здійснювалися певні відрахування із
заробітної плати в дохід держави. До цього строку зараховується: час хвороби;
час, наданий для догляду за хворим; час, проведений у відпустці по вагітності й
пологах.
У разі ухилення особи від відбування виправних робіт, застосованих за
вчинення дрібного хуліганства, постановою судді невідбутий строк виправних
робіт може бути замінено штрафом від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або адміністративним арештом з розрахунку один день арешту за
три дні виправних робіт, але не більш як на п’ятнадцять днів (ст. 325 КУпАП).
Постанова про застосування адміністративного арешту вважається
виконаною після фактичного відбування адміністративного арешту в місцях, що їх
визначають органи внутрішніх справ. До відбування адміністративного арешту
зараховується строк адміністративного затримання.
Особам, підданим адміністративному арешту, за час перебування під
арештом заробітна плата за місцем постійної роботи не виплачується.
Постанова в частині відшкодування майнової шкоди вважається виконаною
з моменту фактичного відшкодування шкоди. Постанова в частині про
відшкодування майнової шкоди є виконавчим документом і підлягає виконанню
правопорушником не пізніш як через п’ятнадцять днів із дня вручення йому
копії. У разі невиконання постанови у частині відшкодування майнової шкоди у
встановлений строк, застосовуються правила примусового виконання у порядку
виконавчого провадження.
Звісно,
що адміністративно-деліктні провадження потребують певного вдосконалення і
закріплення усіх стадій на законодавчому рівні.