6. ЛЮДИНА ЯК СУБ’ЄКТ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
Зміст сторінки:
6. ЛЮДИНА ЯК СУБ’ЄКТ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
6.1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Можливість засвоєння і використання знань у сфері управління безпекою життєдіяльності залежить від усвідомлення, яке міститься в простому питанні: навіщо потрібна система управління
Відповідь на це питання, як і усвідомлення необхідності в системі управління, знаходиться в змісті розвитку охорони праці, з одного боку, а з іншого, — в системних уявленнях, що наведені в попередніх розділах і будуть поширені в наступному підрозділі.
Первинна назва одної з попередніх наук, що складають основу безпеки життєдіяльності, є “техніка безпеки”. За своїм змістом ця наука фактично склалася з системи заборон і вказівок, що створювали передумову небезпеки. В процесі подальшого розвитку “техніка безпеки” трансформувалась в охорону праці. В змісті цієї наступної трансформованої дисципліни вже був блок організації роботи з безпеки життєдіяльності. На цей час тільки завдяки наявності організації робіт неможливо отримати необхідний рівень безпеки. Тому життя і практика забезпечення життєдіяльності склали стійку необхідність в наявності відповідного інструменту для впровадження визначених вимог безпеки. Інструментом впровадження і є система управління охороною праці.
Підставою для розробки системи управління є:
— законодавство України, яке формує правові відносини в сфері безпеки життєдіяльності;
— національна програма України з питань поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
— концепція організації робіт з профілактики невиробничого травматизму;
— рекомендації Українських конференцій з охорони праці; існуючі недоліки в функціональному забезпеченні управління
охороною праці в рамках регіону.
Структура і зміст складових, що визначають систему управління безпекою життєдіяльності, є:
— терміни та визначення;
— цілі і завдання;
— формування зовнішніх та внутрішніх зв’язків;
— встановлення складових частин системи;
— встановлення участі в підсистемі кожного його елемента;
— кінцевий продукт роботи системи;
— самозахист системи.
6.1.1. Цілі та завдання системи управління
В більшості випадків у розроблених системах управління безпекою життєдіяльності за мету визначають:
1. Розробку і впровадження рішень.
2. Забезпечення безпеки життєдіяльності та інші.
Це докорінно неправильно. Бо такі цілі відображають тільки цілі окремих підсистем і не відповідають системним уявленням. Крім того, такі цілі не дають можливості відтворити поєднання складових системи так необхідних для практики безпеки життєдіяльності. З іншого боку, коли зміст управління і зміст охорони праці складають однакові за змістом цілі, то формується безвихідна ситуація, оскільки при цьому збігається зміст управління і зміст охорони праці.
Виходячи а цього, можна сформулювати основні вимоги до цілей — вони мають відображати системні процеси, які сприяють впровадженню безпеки життєдіяльності, а сама система, в широкому розумінні, має регулювати взаємовідносини між своїми підсистемами.
До таких цілей, що за змістом можуть виконати вищезгадані умови, належать:
1. Упорядкування в сфері управління безпекою життєдіяльності.
2. Адаптація управлінських дій до реальних умов життєдіяльності і до функціонування системи.
Визначені цілі є найвищою метою в системі управління безпекою життєдіяльності. В практиці мають місце багато цілей. В своїй сукупності вони створюють “дерево цілей” і відповідно до них існує “дерево завдань”. Основними з “дерева цілей” є:
— ті, що стосуються встановлення, створення передумов для роботи і удосконалення системи;
— методичні цілі;
— загальносистемні цілі;
— ті, що формують можливість функціонування системи управління.
Завданням системи управління безпекою життєдіяльності с визначення природи і змісту упорядкування та адаптації за всіма складовими частинами системи управління, а також — шляхів використання під час їх реалізації в практиці безпеки життєдіяльності.
Кінцевим продуктом системи управління с легкокерований (виробничий чи інший) простір, який завдяки своему існуванню створює передумови для виконання основних цілей і завдань.
Принципи побудови і функціонування системи управління формують:
— зміст і характер впливу суб’єкта на об’єкт;
— вплив здійснюється шляхом реалізації загальних управлінських і конкретних функцій безпеки життєдіяльності;
— виконавцем впливу суб’єкта на об’єкт с органи управління, на які суб’єкт управління здійснює перерозподіл частини своїх прав та обов’язків;
— передача впливу здійснюється шляхом розробки і реалізації рішень, встановлень прямої і зворотної інформації та ін.
До основних загальних функцій управління безпекою життєдіяльності належать:
— організація та координація робіт;
— обмін, аналіз та оцінка ставу умов та безпеки праці;
— планування робіт;
— контроль за функціонуванням системи управління;
— стимулювання.
За спрощеним уявленням система управління складається з:
— суб’єкта управління;
— органу (структури) управління;
— законодавчої підсистеми (бази);
— функціональної підсистеми;
— інформаційної підсистеми;
— об’єктів управління.
До складу системи належать об’єкти соціально-економічного і матеріального характеру.
{lang_content_nav}ом управління об’єктів соціально-економічного характеру є управління дієвістю функціональних служб, структурних підрозділів, власника, органів регіональної та місцевої державної влади, відділів і управлінь міністерств та відомств.
{lang_content_nav}ом управління об’єктів матеріального характеру є управління параметрами, які характеризують (оцінюють стан) умови і безпеки праці в рамках “людино-машинних систем”.
Суб’єктами управління є робітники, службовці, керівники структурних підрозділів підприємств, власники, керівники (заступники керівників) центральних та місцевих органів державної виконавчої влади та виконавчих комітетів області, селища та міста.
Питання адаптації в системі управління мають вирішуватися конкретно з урахуванням:
— політики в сфері безпеки життєдіяльності;
— стану безпеки життєдіяльності;
— рівня підготовки і кваліфікації виконавців;
— характеру взаємодій в системі.
Інформаційна підсистема являє собою складну сукупність взаємопов’язаної інформації, поєднаної в окремі структурні групи в залежності:
— від конкретних вимог, які пред’являються їй у процесі управління;
— від структури управління;
— від характеру рішень, що приймаються в системі управління. Усвідомлююча інформація мас бути:
— оптимальною — містити мінімальну кількість показників, що дають можливість максимально характеризувати необхідний фактор для прийняття ефективного рішення;
— своєчасною — за терміном представлення співпадати з потребою;
— вірогідною —відповідно висвітлювати об’єкти, процеси, системи, зміст яких вона відображає;
— цінною — містити свідчення, які зменшують ступінь невизначеності знань про об’єкти управління;
— простою та зрозумілою — що дає змогу скористатись нею без будь-яких додаткових перетворень;
— вимірювальною — складеною в однакових з нормативною інформацією одиницях.
Інформаційну систему можна вважати повною, коли вона визначає:
— види інформації, що характеризують стан охорони праці та системи її управління;
— джерела та обсяг інформації;
— періодичність відбору;
— осіб, яким потрібна ця інформація;
— осіб, які повинні займатися збором цієї інформації;
— методи відбору, переробки, зберігання та передачі інформації.