Порядок складання проекту державного бюджету України
Порядок складання проекту державного бюджету України
Робота зі складання проекту Державного бюджету розпочинається задовго до початку нового бюджетного року. Згідно із ст. 96 Конституції України та Бюджетним кодексом України право складання проекту бюджету належить виключно органам виконавчої влади. Це положення не виключає можливості брати участь у цій діяльності іншим державним органам, однак координацію останніх здійснюють тільки уряд та інші органи виконавчої влади, які наділені певними повноваженнями.
Державний бюджет формується на основі найважливіших економічних документів країни. Складанню проекту Державного бюджету України передує проведення підготовчих заходів, забезпечення відповідними даними органів влади, що триває близько чотирьох місяців (із січня до кінця квітня поточного року). Так, під час цієї роботи Міністерство економічного розвитку і торгівлі України розробляє прогноз основних макропоказників економічного і соціального розвитку України на плановий рік і наступні за плановим два бюджетні періоди, зокрема, щодо обсягу валового внутрішнього продукту, зведеного балансу фінансових ресурсів, балансу доходів і витрат населення. Нацбанк України розробляє та подає такі документи: до 15 березня року, що передує плановому, – прогнозні монетарні показники на наступний рік; до 1 квітня року, що передує плановому, – інформацію про розрахунок частини прогнозованого прибутку до розподілу поточного року, яка підлягатиме перерахуванню до Державного бюджету; до 1 вересня року, що передує плановому, – інформацію про розрахунок частини прогнозованого прибутку до розподілу наступного року, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету. Також провадиться робота щодо аналізу звітних даних з виконання Державного та місцевих бюджетів за попередні роки, виявлення тенденцій у виконанні як дохідної частини бюджетів (наприклад, визначаються збільшення або зменшення доходів за кожним видом податків та неподаткових надходжень тощо), так і видаткової частини.
Крім того, Мінфін України на підставі основних макропоказників економічного та соціального розвитку України на наступний бюджетний період (із зазначенням показників обсягу валового внутрішнього продукту, індексів споживчих та гуртових цін, прогнозованого офіційного обмінного курсу гривні у середньому за рік та на кінець року, прогнозованого рівня безробіття) та аналіз виконання бюджету в поточному періоді визначає загальний рівень доходів та видатків бюджету і оцінює обсяг фінансування бюджету для складання пропозицій проекту Державного бюджету України.
Крім того, новелою бюджетного законодавства є встановленя обов’язку Мінфіну України складати прогноз Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди. Цей документ ґрунтується на щорічному посланні Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, Програмі діяльності Кабінету Міністрів України, прогнозних та програмних документах економічного та соціального розвитку, державних цільових програмах. Прогноз Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди включає індикативні прогнозні показники:
1) основних макропоказників економічного і соціального розвитку України (із зазначенням показників номінального і реального обсягу валового внутрішнього продукту, індексів споживчих цін та цін виробників, офіційного обмінного курсу гривні у середньому за рік та на кінець року, прибутку підприємств, фонду оплати праці, рівня безробіття, експорту та імпорту товарів і послуг, а також інших показників, які застосовуються при складанні проекту бюджету);
2) зведеного бюджету України за основними видами доходів, фінансування, видатків та кредитування;
3) державного бюджету за основними видами доходів, фінансування, видатків та кредитування;
4) державного боргу та гарантованого державою боргу, що визначаються з урахуванням стратегії управління державним боргом. Така стратегія затверджується Кабінетом Міністрів України і включає визначення пріоритетних цілей і завдань управління державним боргом на серед- ньострокову або довгострокову перспективу та засобів їх реалізації; за бюджетними програмами, які забезпечують протягом декількох років виконання інвестиційних програм (проектів), у тому числі тих, що здійснюються із залученням державою кредитів (позик) від іноземних держав, банків та міжнародних фінансових організацій. Такі бюджетні програми за умови схвалення у встановленому законодавством порядку відповідних інвестиційних програм (проектів) включаються до прогнозу Державного бюджету України на наступні за пла- 136 новим два бюджетні періоди протягом усього строку їх реалізації з урахуванням вимог Бюджетного кодексу; 5) взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами. Розглядуваний прогноз подається до Верховної Ради України разом з проектом закону про Державний бюджет України, уточнюється на підставі прийнятого закону про Державний бюджет України та схвалюється Кабінетом Міністрів України у місячний строк з дня опублікування закону про Державний бюджет України. (далі питання 39 про Основні напрямки бюджетної політики)
Для підготовки пропозицій до проекту Державного бюджету Мінфін України розробляє і доводить до головних розпорядників бюджетних коштів інструкції щодо підготовки бюджетних запитів. У цих документах головні розпорядники коштів на підставі своєї діяльності зазначають розподіл фінансових та інших ресурсів, необхідних для здійснення конкретних програм та заходів, що зумовлює визначення саме реальних пропозицій стосовно проекту Державного бюджету. Після цього Мінфін України аналізує одержані від головних розпорядників коштів запити і пропозиції щодо обсягу видатків, визначає їх відповідність Основним напрямам, на базі чого готує проект закону про Державний бюджет України, який подає на розгляд Кабінету Міністрів України.
Розроблений проект закону про Державний бюджет Мінфін подає до Кабінету Міністрів. Кабінет Міністрів України приймає постанову щодо схвалення проекту закону про Державний бюджет України. Схвалений проект Кабінет Міністрів України не пізніше 15 вересня року, що передує плановому, подає Верховній Раді України. Крім цього, після схвалення Кабінетом Міністрів України проекту закону про Державний бюджет Мінфін доводить до місцевих органів влади розрахунки прогнозних обсягів міжбюджетних трансфертів, методику їх визначення та інші показники, необхідні для складання проектів місцевих бюджетів.
Разом з проектом закону про Державний бюджет України, схваленим Кабінетом Міністрів України, також подаються:
1) пояснювальна записка до проекту закону про Державний бюджет України, яка містить інформацію про економічне становище держави та основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на наступний бюджетний період, покладені в основу проекту Державного бюджету України; оцінювання надходжень доходів та інших коштів (позик), що пропонуються для забезпечення фінансовими ресурсами витрат бюджету, та інші відомості;
2) прогнозні показники зведеного бюджету України (включаючи оцінювання Державного бюджету України та місцевих бюджетів) відповідно до бюджетної класифікації, а також зведений баланс фінансових ресурсів України;
3) перелік пільг за податками, зборами (іншими обов’язковими платежами) із розрахунком втрат доходів бюджету від їх надання;
4) переліки та обсяги коштів за державними цільовими програмами, які включено головними розпорядниками коштів Державного бюджету до бюджетних програм, передбачених у проекті закону про Державний бюджет України;
зведення та структура державних боргових та гарантійних зобов’язань на поточний і наступні бюджетні періоди до повного погашення таких зобов’язань, включаючи обсяг видатків на обслуговування державного боргу;
5) план державних запозичень на наступний бюджетний період, а також перелік інвестиційних програм (проектів), під які можуть надаватися державні гарантії у наступному бюджетному періоді. План державних запозичень на наступний бюджетний період має включати перелік кредитів (позик) із зазначенням кредиторів, видів, мети, назви валюти, строку та відсоткової ставки державних запозичень, а також стану укладання кредитних договорів;
6) прогнозування Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди;
7) доповідь про перебіг виконання Державного бюджету України у поточному бюджетному періоді, та інші документи, передбачені ст. 38 Бюджетного кодексу України.