Права та обов’язки споживача, виконавця та виробника житлово-комунальних послуг
Зміст сторінки:
Права та обов’язки споживача
Споживач
має право:
1) одержувати вчасно та відповідної якості
житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на
надання житлово-комунальних послуг;
2) одержувати в установленому законодавством
порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх
вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми
споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості
тощо;
3) на відшкодування збитків, завданих його
майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров’ю внаслідок
неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг;
4) на усунення протягом строку, встановленого
договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних
послуг;
5) на зменшення розміру плати за надані
послуги в разі їх попадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості
в порядку, визначеному договором або законодавством;
6) па несплату вартості житлово-комунальних
послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім’ї при
відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної
відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку,
встановленому Кабінетом Міністрів України;
7) отримувати від виконавця компенсацію в
розмірі, визначеному договором, рішенням суду або законодавством, за
перевищення нормативних термінів на проведення аварійно-відновлювальних робіт;
8) на перевірку кількості та якості
житлово-комунальних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів
України.
Споживач має право на укладення договору з
виконавцем відповідних послуг на профілактику, повірку, а також заміну або
ремонт санітарно-технічних приладів, пристроїв, обладнання та засобів обліку,
що вийшли з ладу.
Споживач
зобов ‘язаний:
1) укласти договір на надання
житлово-комунальних | послуг, підготовлений виконавцем на основі типового
договору;
2) своєчасно вживати заходів щодо усунення
виявлених неполадок, пов’язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що
виникли з власної вини;
3) забезпечувати цілісність засобів обліку
комунальних послуг та не втручатися в їх роботу;
4) за власний рахунок ремонтувати та міняти
санітарно-технічні прилади і пристрої, обладнання, що вийшли з ладу з його
вини;
5) оплачувати житлово-комунальні послуги у
строки, встановлені договором або законом;
6) дотримуватися правил пожежної і газової
безпеки, санітарних норм;
7) допускати у приміщення, будинки і споруди
представників виконавця/виробника в порядку, визначеному законом і договором,
для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного
обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних і профілактичних
оглядів та перевірки показників засобів обліку;
8) дотримуватися вимог житлового та
містобудівного законодавства щодо здійснення ремонту чи реконструкції приміщень
або їх частин, не допускати порушення законних прав та інтересів інших учасників
відносин у сфері житлово-комунальних послуг;
9) своєчасно проводити підготовку жилого
будинку, помешкання (в якому він проживає або яке належить йому на праві
власності) та його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий
період;
10) у разі несвоєчасного здійснення платежів
за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню у встановлених законом чи
договором розмірах.
Права та обов’язки виконавця
Виконавець
має право:
1) розробляти і подавати на затвердження
розрахунки щодо рівня цін/тарифів па житлово-комунальні послуги першої і другої
групи в порядку, встановленому законодавством;
2) пропонувати при укладенні договору
ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги третьої групи;
3) брати участь у конкурсах на набуття права
виконувати житлово-комунальні послуги на певній території;
4) вимагати від споживача дотримання вимог
правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкової території,
санітарно-гігієнічних і протипожежних правил та інших нормативно-правових актів
у сфері житлово-комунальних послуг;
5) вимагати від споживача своєчасного
проведення робіт щодо усунення виявлених неполадок, пов’язаних з отриманням
житлово-комунальних послуг, що виникли з вини споживача, або відшкодування
вартості цих робіт;
6) отримувати компенсацію за надані відповідно
до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати
житлово-комунальних послуг і повертати їх у разі ненадання таких послуг чи
пільг;
7) на відшкодування втрат у разі затвердження
відповідним органом місцевого самоврядування цін/тарифів нижчими від розміру
економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво;
8) доступу в приміщення, будинки і споруди для
ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного
обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних
оглядів і перевірки показань засобів обліку в порядку, визначеному законом і
договором.
Виконавець
зобов’язаний:
1) забезпечувати своєчасність та відповідну
якість житлово-комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договору,
в тому числі шляхом створення систем управління якістю відповідно до
національних або міжнародних стандартів;
2) здійснювати контроль за технічним станом
інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень;
3) підготувати та укласти із споживачем
договір про надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності
за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором;
4) надавати в установленому законодавством
порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх
вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру цін/тарифів, норми
споживання, режим надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості
тощо;
5) своєчасно проводити підготовку жилого
будинку і його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період;
6) розглядати у визначений законодавством
термін претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки
розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не
в повному обсязі, зниження їх якості;
7) утримувати в належному технічному стані,
здійснювати технічне обслуговування та ремонт внутрішньобудинкових мереж,
вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості
послуг у терміни, встановлені договором та/або законодавством;
8) сплачувати споживачу компенсацію за
перевищення встановлених термінів проведення аварійно-відновлю-вальних робіт у
розмірі, визначеному договором або законодавством;
9) вести облік вимог (претензій) споживачів у
зв’язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їх
споживчих властивостей та перевищенням термінів проведення
аварійно-відновлювальних робіт;
10) своєчасно за власний рахунок проводити
роботи з усунення виявлених неполадок, пов’язаних з отриманням
житлово-комунальних послуг, що виникли з його вини.
Права та обов’язки виробника
Виробник
має право:
1) розробляти і подавати на затвердження
уповноваженим органам ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги першої та
другої груп;
2) пропонувати при укладенні договору ціни/тарифи
на житлово-комунальні послуги третьої групи;
3) укладати договори з органами місцевого
самоврядування на виробництво та створення житлово-комунальних послуг;
4) вимагати своєчасної і в повному обсязі
оплати наданих послуг від виконавців;
5) брати участь у конкурсах на набуття права
виробництва житлово-комунальних послуг на певній території;
6) видавати дозволи і технічні умови на
підключення споживачів до відповідних централізованих інженерних мереж у
встановленому законодавством порядку;
7) отримувати інформацію про місцеві програми
розвитку житлово-комунального господарства та інші галузеві програми для
відповідних територій;
8) на відшкодування втрат у разі затвердження
відповідним органом місцевого самоврядування цін/тарифів нижчими від розміру
економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
Виробник
зобов’язаний:
1) укласти договір з виконавцем (споживачем)
про умови надання житлово-комунальних послуг;
2) виробити житлово-комунальні послуги
відповідно до умов договору, стандартів, нормативів, норм і правил;
3) проводити в порядку, встановленому
Кабінетом Міністрів України, відповідні перерахунки розміру плати за
житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі,
зниження їх якості;
4) впроваджувати ресурсозберігаючі та новітні
технології виробництва житлово-комунальних послуг;
5) здійснювати технологічний облік
матеріальних та енергетичних ресурсів;
6) надавати в установленому порядку необхідну
інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну
вартість місячного платежу, структуру тарифів, норми споживання, режим надання
житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо.
Істотними умовами договору між
виконавцем/виробником та споживачем на надання житлово-комунальних послуг є:
1) найменування сторін;
2) предмет договору;
3) вичерпний перелік житлово-комунальних
послуг, тарифи та їх складові на кожну з цих послуг, загальна і вартість
послуг;
4) порядок оплати за спожиті
житлово-комунальні послуги;
5) порядок перерахунків розміру плати за
житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі,
зниження їх якості;
6) права та обов’язки сторін;
7) порядок контролю та звіту сторін;
8) порядок вимірювання обсягів та визначення
якості наданих послуг;
9) визначення точок розподілу, в яких
відбувається передача послуг від виконавця/виробника споживачу;
10) порядок обслуговування мереж та розподіл
повноважень щодо їх експлуатації та відновлення (ремонту);
11) умови доступу в квартиру, будинок,
приміщення, на, земельну ділянку для усунення аварій, неполадок, огляду мереж,
зняття контрольних показників засобів обліку;
12) порядок здійснення ремонту;
13) відповідальність сторін та штрафні санкції
за невиконання умов договору;
14) порядок вирішення спорів;
15) перелік форс-мажорних обставин;
16) строк дії договору;
17) умови зміни, пролонгації, припинення дії
договору;
18) дата і місце укладення договору.