Регулювання ринку телекомунікацій
Регулювання ринку телекомунікацій. Функції Національної комісії, що здійснює регулювання у сфері зв’язку та інформації
Закон України “Про телекомунікації” визначає телекомунікації як передавання, випромінювання та або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по радіо, проводових, оптичних або інших електромагнітних системах.
Суб’єктами інформаційної діяльності в галузі телекомунікації є оператори та провайдери телекомунікацій.
Оператор телекомунікації це – суб’єкт господарювання, який має право на діяльність у сфері телекомунікації із правом на технічне обслуговування та експлуатацію телекомунікаційних мереж;
Провайдер телекомунікаціїі – суб’єкт господарювання, який має право на діяльність у сфері телекомунікації без права на технічне обслуговування та експлуатацію телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку;
Органом регулювання у сфері телекомунікацій за ст. 17 Закону України “Про телекомунікації” визначається Національна комісія з питань регулювання зв’язку України. Основними засобами державного регулювання у сфері телекомунікації є: нагляд за ринком телекомунікації, ліцензування діяльності у сфері телекомунікації, визначення принципів взаємоз’єднання телекомунікаційних мереж, визначення основ розвитку та надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг, регулювання тарифів і розподіл номерного ресурсу.
Нагляд за ринком телекомунікації здійснюється шляхом:
– контролю за якістю телекомунікаційних послуг;
– перевірки додержання ліцензійних умов операторами, провайдерами телекомунікацій;
– контролю за додержанням суб’єктами ринку телекомунікація законодавства, стандартів та інших нормативних актів у сфері телекомунікацій.
Ліцензування у сфері телекомунікаціїі передбачає такі дії НКРЗ, як: видача, переоформлення, продовження терміну дії, визнання недійсними, анулювання ліцензій, видача копій і дублікатів ліцензій, ведення ліцензійних справ та ліцензійних реєстрів, контроль за додержанням ліцензійних умов, видача розпоряджень про усунення порушень ліцензійних умов;
Згідно зі ст. 43 Закону України “Про телекомунікації”, ліцензуванню підлягають такі види діяльності у сфері телекомунікацій:
– надання послуг фіксованого телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку;
– надання послуг фіксованого телефонного зв’язку з використанням безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв’язку;
– надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку;
Держава визначає основи розвитку та надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг, загальна мета яких полягає у наданні громадянам України, за регульованими державою тарифами, можливості задовольняти власні потреби в телекомунікаційних послугах, визначених цим Законом, повноцінно браги участь у політичному, економічному та громадському житті суспільства.
До загальнодоступних телекомунікаційних послуг належать:
– підключення кінцевого обладнання споживача до телекомунікаційних мереж загального користування (універсальний доступ);
– послуги фіксованого телефонного зв’язку в межах зони нумерації (місцевий телефонний зв’язок);
– виклик служб екстреної допомоги;
– послуги довідкових служб і зв’язку за допомогою таксофонів.
Загальнодоступними телекомунікаційними послугами є:
– дзвінки з телекомунікаційних мереж фіксованого телефонного на телекомунікаційні мережі рухомого (мобільного) зв’язку;
– послуги, що надаються з використанням безпроводового доступу.
Ще один напрям регулювання ринку телекомунікацій – регулювання тарифів. За загальним правилом тарифи на телекомунікаційні послуги встановлюють оператори, провайдери телекомунікацій самостійно, але при цьому вони повинні враховувати встановлені законодавством принципи регулювання тарифів, зокрема:
– базування розрахунків тарифів на собівартості цих послуг з урахуванням отримання прибутку;
– недопущення встановлення демпінгових або дискримінаційних цін з боку окремих операторів, провайдерів телекомунікацій;
– стягнення почасової плати за фактичний час отримання споживачем телекомунікаційних послуг.
Важливим аспектом регулювання ринку телекомунікацій є формування та розподіл номерного ресурсу. Відповідно до норм Закону України “Про телекомунікації” формування та розподіл номерного ресурсу здійснюються на основі того, що номерний ресурс є технічно обмеженим.
Розроблення та реалізацію технічної політики у формуванні номерного ресурсу здійснює Мінтрансв’язку, затверджуючи Національний план нумерації України, що розробляється згідно з міжнародними вимогами.
Відповідно до Національного плану нумерації, НКРЗ здійснює розподіл, присвоєння, облік номерного ресурсу, видачу та скасування дозволів, нагляд за його використанням.
Номерний ресурс надається оператору телекомунікацій на термін дії відповідної ліцензії для використання без права передачі іншим особам, крім випадків вторинного розподілу відповідно до законодавства, на підставі дозволу, що надається НКРЗ.
Основними завданнями НКРЗ є такі:
– проведення єдиної державної політики регулювання в галузі зв’язку;
– здійснення державного регулювання та нагляду в галузі зв’язку з метою максимального задоволення попиту споживачів на послуги зв’язку;
– забезпечення ефективного користування радіочастотним ресурсом України і функціонування ринку телекомунікаційних послуг та послуг поштового зв’язку на основі збалансування інтересів суспільства, операторів та користувачів цих послуг;
– сприяння розвитку конкуренції та підприємництва, забезпечення однакових умов діяльності суб’єктів усіх форм власності, вдосконалення механізмів регулювання ринкових відносин у галузі зв’язку.
Комісія складається із голови та семи членів, яких призначає на посади та припиняє їх повноваження на цих посадах Кабінет Міністрів України.
Голова і члени Комісії призначаються на посаду строком на п’ять років. Ні голова, ні жоден член Комісії не можуть обіймати посаду більше ніж десять років сумарно.