Прийомна сім’я
Зміст сторінки:
Прийомна сім’я
Прийомна сім’я — сім’я або окрема особа, яка не перебуває у
шлюбі, що добровільно за плату взяла на виховання та спільне проживання від
одного до чотирьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Діти, уражені ВІЛ “інфекцією, можуть влаштовуватися для виховання та спільного
проживання у прийомній сім’ї за наявності відповідних висновків органів опіки
та піклування і закладів охорони здоров’я, а їх загальна кількість не повинна
перевищувати чотирьох осіб.
Метою утворення прийомної сім’ї є забезпечення належних
умов для зростання в сімейному оточенні дітей-сиріт і дітей, позбавлених
батьківського піклування, шляхом влаштування їх у сім’ї на виховання та
спільне проживання.
Ознаки прийомної сім’ї:
— Рішення про утворення прийомної сім’ї
приймається органом опіки та піклування, який укладає договір про влаштування
дітей на виховання та спільне проживання у прийомній сім’ї.
— До прийомної сім’ї приймається від одного до
чотирьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Вони
виховуються у прийомній сім’ї до досягнення 18-річного віку, а в разі
продовження навчання у професійно-технічних, вищих навчальних закладах І-IV
рівня акредитації — до його закінчення, але не пізніше досягнення ними
23-річного віку.
— На дітей, які проживають у прийомній сім’ї,
Щомісячно виплачується державна соціальна допомога, яка становить два
прожиткових мінімуми для дітей відповідного віку.
— Прийомні батьки беруть прийомних дітей на свою
житлову площу.
— За прийомними дітьми зберігаються пільги і державні
гарантії, передбачені законодавством для дітей-сиріт і дітей, позбавлених
батьківського піклування. За ними також зберігаються раніше призначені
аліменти, пенсія, інші види державної допомоги.
— Прийомні діти мають право підтримувати
особисті контакти з батьками та іншими родичами, якщо це не суперечить їхнім
інтересам і не заборонено рішенням суду. Форми такого спілкування визначають
органи опіки та піклування за погодженням з прийомними батьками й за участю
центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
— Прийомні батьки є законними представниками
прийомних дітей на підприємствах, в установах та організаціях без спеціальних
на те повноважень.
— Одному з прийомних батьків виплачується грошове
забезпечення.
— Центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та
молоді постійно здійснюється соціальне супроводження прийомних сімей, що
передбачає надання комплексу правових, психологічних, соціально-педагогічних,
соціально-економічних, соціально-медичних та інформаційних послуг.
Прийомні батьки — подружжя або окрема особа, яка не
перебуває у шлюбі, які взяли на виховання та спільне проживання дітей-сиріт і
дітей, позбавлених батьківського піклування.
Прийомні діти — діти-сироти і діти, позбавлені
батьківською піклування, влаштовані до прийомної сім’ї.
Утворення прийомної сім’ї
Рішення про утворення прийомної сім’ї приймається районною,
районною у містах Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчим
комітетом міської ради (міст республіканського значення Автономної Республіки
Крим і міст обласного значення) на підставі заяви сім’ї або окремої особи, які
виявили бажання утворити прийомну сім’ю, за поданням відповідного висновку
служби у справах дітей районної, районної у містах Києві та Севастополі держадміністрації,
виконавчих комітетів міських рад про можливість утворення прийомної сім’ї за
результатами проходження курсу підготовки і рекомендацією відповідного центру
соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Зазначена сім’я або окрема особа,
яка не перебуває у шлюбі, обов’язково інформується про стан здоров’я, фізичний
та розумовий розвиток дітей, яких вони бажають взяти на виховання та спільне
проживання. Орган, який прийняв рішення про утворення прийомної сім’ї, несе
відповідальність за її функціонування відповідно до законодавства.
На підставі рішення про утворення прийомної сім’ї між
прийомними батьками та органом, який прийняв рішення про її утворення,
укладається договір про влаштування , дітей до прийомної сім’ї на виховання та
спільне проживання. Дія договору припиняється у разі виникнення в прийомній
сім’ї несприятливих умов для виховання дітей та спільного проживання (важка
хвороба прийомних батьків, зміна їх сімейного стану, відсутність взаєморозуміння
батьків з дітьми, конфліктні стосунки дітей), невиконання прийомними батьками
обов’язків щодо належного виховання, розвитку та утримання дітей, порушення
схеми антиретровірусної терапії дитини, повернення дітей рідним батькам
(опікуну, піклувальнику, усиновителю), досягнення дитиною повноліття,
досягнення батьками пенсійного віку, за згодою сторін та з інших причин, передбачених
договором, а також за наявності обставин, зазначених у ст. 212 Сімейного
кодексу України.
Дія договору також припиняється у разі, коли прийомним
батькам або членам сім’ї, з якими вони проживають на спільній житловій площі, у
тому числі малолітнім та неповнолітнім дітям, діагностовано такі захворювання:
глибокі органічні ураження нервової системи, хворі на СНІД (крім сімей, які
беруть на виховання дітей, уражених ВІЛ-інфекцією), відкриту форму
туберкульозу, психотичні розлади.
У разі припинення дії договору сім’я позбавляється статусу
прийомної, а питання про подальше влаштування дітей вирішується органом опіки
і піклування (дітей, уражених ВІЛ-інфекцією, — органом опіки і піклування на
підставі висновку закладу охорони здоров’я), який вживає вичерпних заходів до
запобігання поверненню (влаштуванню) дітей в інтернатні заклади.
Контроль за виконанням договору, а також за умовами
проживання, виховання прийомних дітей здійснюють місцеві служби у справах дітей
і органи опіки та піклування районних, районних у містах Києві та Севастополі
держадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад.
Місцеві служби у справах дітей, відділи освіти, охорони
здоров’я (головні лікарі центральних районних лікарень), праці та соціального
захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі
держадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад, адміністрація закладів, у
яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування,
надають допомогу кандидатам у прийомні батьки в підборі дітей та налагодженні
контактів з ними.
Влаштування дітей у прийомну сім’ю проводиться з урахуванням
віку прийомних батьків та дітей, щоб на час досягнення обома прийомними
батьками пенсійного віку всі прийомні діти досягли віку вибуття з прийомної
сім’ї. У разі досягнення пенсійного віку одним з прийомних батьків час
перебування дітей визначається за віком молодшого з батьків. В окремих випадках
за згодою сторін прийомна сім’я може функціонувати і після досягнення
прийомними батьками пенсійного віку, але не більше ніж протягом п’яти років.
Влаштування дітей до прийомної сім’ї
На кожну дитину, яка передається у прийомну сім’ю, органи
опіки і піклування зобов’язані видати такі документи:
— рішення органу опіки і піклування про
направлення дитини у прийомну сім’ю;
— свідоцтво про народження дитини;
— висновок про стан здоров’я, фізичний та
розумовий розвиток дитини;
— довідка (атестат) про освіту або висновок про рівень
розвитку, наданий психолого-медико-педагогічною консультацією;
рішення органу опіки і піклування за місцем походження
дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, про
встановлення відповідного статусу такої дитини та документи, на підставі яких
ухвалено таке рішення (документи про батьків або осіб, що їх замінюють: копія
свідоцтва про смерть, вирок або рішення суду, довідка про хворобу, розшук
батьків та інші документи, що підтверджують відсутність батьків або
неможливість виховання ними своїх дітей тощо; опис належного дитині майна, у
тому числі житла, та відомості про осіб, які відповідають за його збереження);
— довідка про наявність та місцезнаходження
братів і сестер чи інших близьких родичів дитини;
— пенсійне посвідчення на дітей, які одержують
пенсію, копія ухвали суду про стягнення аліментів.
За прийомними дітьми зберігаються раніше призначені
аліменти, пенсія, інші види державної допомоги. Суми коштів, що належать
прийомним дітям як пенсія, аліменти, інші види державної допомоги, переходять у
розпорядження прийомних батьків і витрачаються ними на утримання прийомних
дітей. Органи опіки та піклування забезпечують збереження житла та майна
прийомних дітей за місцем його знаходження і здійснюють контроль за його
використанням.
Прийомні батьки, їх права та обов’язки
Прийомними батьками можуть бути працездатні особи, які
перебувають у шлюбі, крім випадків, коли хоча б одна з них:
— не пройшла курс підготовки потенційних кандидатів
у прийомні батьки;
— визнана в установленому порядку недієздатною
або обмежено дієздатною;
— позбавлена батьківських прав;
— була усиновлювачем, опікуном, піклувальником,
прийомним батьком, батьком-вихователем іншої дитини але усиновлення було
скасовано або визнано недійсним, опіку, піклування чи діяльність прийомної
сім’ї або дитячого будинку сімейного типу було припинено з її вини;
— за станом здоров’я не може виконувати обов’язки щодо
виховання дітей (інваліди І і її групи, які за висновком медико-соціальної
експертної комісії потребують стороннього догляду, особи, в яких офіційно
зареєстровані асоціальні прояви, нахили до насильства);
— перебуває на обліку або на лікуванні у психоневрологічному
чи наркологічному диспансері;
— зловживає спиртними напоями або наркотичними засобами;
— страждає на хвороби, перелік яких затверджений МОЗ щодо
осіб, які не можуть бути усиновлювачами;
була засуджена за злочини проти життя і здоров’я, волі, честі
та гідності, статевої свободи та статевої недоторканості особи, проти
громадської безпеки, громадського порядку та моральності, у сфері обігу
наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів, а також
за злочини, передбачені статтями 148, 150, 150і, 164, 166, 167, 169, 181, 187,
324 і 442 Кримінального кодексу України, або має непогашену чи не зняту в
установленому законом порядку судимість за вчинення інших злочинів.
Не можуть бути прийомними батьками особи, з якими на
спільній житловій площі проживають члени сім’ї (у тому числі малолітні та
неповнолітні діти), які мають глибокі органічні ураження нервової системи,
хворі на СПІД (крім сімей, які беруть па виховання дітей, уражених
ВІЛ-інфекцією), відкриту форму туберкульозу, психотичні розлади, в яких
офіційно зареєстровані асоціальні прояви, нахили до насильства, а також особи,
які не мають постійного місця проживання та постійного заробітку (доходу).
Середньомісячний сукупний дохід сім’ї з розрахунку на одну
особу за попередні шість місяців, що передували місяцю звернення із заявою про
утворення прийомної сім’ї, не може бути менший ніж розмір прожиткового
мінімуму, встановлений законом для відповідних соціальних і демографічних груп
населення.
Особи, які виявили бажання стати прийомними батьками, в
обов’язковому порядку мають пройти навчання, організоване обласними центрами
соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді із залученням спеціалістів з питань
психології, педагогіки, медицини тощо, за програмою, затвердженою
Міністерством у справах молоді та спорту.
Кандидати у прийомні батьки подають до органу, який утворює
прийомну сім’ю, такі документи:
— заява кандидатів у прийомні батьки про
утворення прийомної сім’ї;
— копії паспортів кандидатів у прийомні батьки;
— довідка про склад сім’ї (форма № 3);
— копія свідоцтва про шлюб;
— довідка про стан здоров’я кандидатів у
прийомні батьки та членів сім’ї, які проживають разом з ними (довідка про
відсутність хронічних захворювань, обстеження нарколога, венеролога, психіатра);
— довідка про доходи потенційної прийомної сім’ї
за останні шість місяців або копія декларації про доходи, засвідчена в
установленому порядку;
— довідка про проходження навчання кандидатів і
прийомні батьки і рекомендація центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо включення їх у банк даних
про сім’ї потенційних усиновителів, опікунів, піклувальників, прийомних
батьків, батьків-вихователів;
— письмова згода всіх повнолітніх членів сім’ї, які
проживають разом з кандидатами у прийомні батьки, на утворення прийомної сім’ї,
засвідчена нотаріально.
Прийомні батьки є законними представниками прийомних дітей
на підприємствах, в установах та організаціях без спеціальних на те
повноважень, несуть персональну відповідальність за життя, здоров’я, фізичний і
психічний розвиток прийомних дітей та дотримання принципу конфіденційності
інформації щодо ураження прийомних дітей ВІЛ-інфекцією.
Лікувально-профілактичні заклади проводять щорічне медичне
обстеження прийомних батьків, які виховують дітей, уражених ВІЛ-інфекцією, у
тому числі за їх бажанням на ВІЛ-інфекцію.
Матеріальне забезпечення прийомної сім’ї
Фінансування прийомних сімей здійснюється за рахунок
державного бюджету. Розмір щомісячної державної соціальної допомоги на
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, становить два
прожиткових мінімуми для дітей відповідного віку. Одному з прийомних батьків
виплачується грошове забезпечення. Порядок призначення і виплати грошового
забезпечення визначається Кабінетом Міністрів України.
Нарахування та сплата страхових внесків на загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування за прийомних батьків із сум їх грошового
забезпечення здійснюються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Кошти, що виділяються на утримання дітей у прийомній сім’ї,
перераховуються на особистий рахунок одного з прийомних батьків, відкритий в
установі банку за місцем проживання прийомної сім’ї. Заощаджені протягом року
бюджетні кошти вилученню не підлягають і використовуються прийомними батьками для
задоволення потреб прийомних дітей у наступному році.
Раз на рік місцева служба у справах дітей готує звіт про
стан виховання, утримання і розвитку дітей у прийомній сім’ї на основі
інформації, що надається соціальним працівником, який здійснює соціальне
супроводження родини, вихователем дошкільного навчального закладу або класним
керівником загальноосвітнього навчального закладу, де навчається дитина,
дільничним лікарем-педіатром, дільничним інспектором місцевого відділку
міліції. Прийомні батьки обов’язково ознайомлюються з складеним звітом, який
затверджується начальником служби у справах дітей.
На час навчання прийомних дітей у професійно-технічних
навчальних закладах, вищих навчальних закладах І-ІV рівня акредитації після досягнення
ними 18-річного віку кошти на їх утримання виділяються прийомним батькам з
державного бюджету, якщо прийомні діти на час навчання проживають у прийомній
сім’ї.
Місцеві відділи у справах сім’ї, дітей та молоді щороку забезпечують
безкоштовне оздоровлення прийомних дітей у дитячих оздоровчих закладах.
Прийомні діти, які за медичними показаннями потребують санаторно-курортного
лікування, забезпечуються путівками до спеціалізованих санаторіїв органом, який
прийняв рішення про утворення прийомної сім’ї.