Кримінальна відповідальність неповнолітніх
Зміст сторінки:
Кримінальна відповідальність неповнолітніх
Кримінальну відповідальність
несуть особи, яким до вчинення злочину виповнилось 16 років. За вчинення деяких
злочинів, спеціально зазначених в ст. 22 Кримінального кодексу України (КК),
кримінальна відповідальність може наставати з 14 років.
Особи, що вчинили злочини у віці
від чотирнадцяти до шістнадцяти років, підлягають кримінальній відповідальності
лише за умисне вбивство (статті 115-117 КК), посягання на життя державного чи
громадського діяча, працівника правоохоронного органу, члена громадського
формування з охорони громадського порядку і державного кордону або
військовослужбовця, судді, народного засідателя чи присяжного у зв’язку з їх
діяльністю, пов’язаною із здійсненням правосуддя, захисника чи представника
особи у зв’язку з діяльністю, пов’язаною з наданням правової допомоги, представника іноземної держави
(статті 112 КК, 348 КК, 379 КК, 400
КК, 443 КК), умисне тяжке тілесне ушкодження
(стаття 121 КК, частина
третя статей 345 КК, 346 КК, 350 КК, 377 КК, 398 КК), умисне середньої
тяжкості тілесне ушкодження
(стаття 122 КК, частина друга статей 345 КК, 346 КК, 350 КК, 377 КК, 398 КК),
диверсію (стаття 113 КК),
бандитизм (стаття 257 КК),
терористичний акт (стаття 258 КК),
захоплення заручників (статті 147 КК
і 349 КК), зґвалтування (стаття 152 КК),
насильницьке задоволення статевої
пристрасті неприродним способом (стаття 153 КК), крадіжку (стаття 185 КК,
частина перша статей 262 КК, 308 КК), грабіж (статті 186 КК, 262 КК, 308 КК),
розбій (стаття 187 КК, частина третя статей 262 КК, 308 КК), вимагання (статті
189 КК, 262 КК, 308 КК), умисне знищення або пошкодження майна (частина друга
статей 194 КК, 347 КК, 352 КК, 378 КК, частини друга та третя статті 399 КК),
пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів (стаття 277 КК), угон або
захоплення залізничного рухомого складу, повітряного, морського чи річкового
судна (стаття 278 КК), незаконне заволодіння транспортним засобом (частини
друга, третя статті 289 КК), хуліганство (стаття 296 КК).
Поряд із загальними положеннями, що відносяться до кримінальної
відповідальності осіб, які вчинили злочини, кримінальний закон передбачає певні
особливості кримінальної відповідальності для неповнолітніх. Встановлюючи ці
особливості, законодавець виходить з психологічної характеристики цього віку:
неусталеності психічних процесів, відсутності достатнього життєвого досвіду,
знань, навичок соціальної поведінки. Така психофізична незавершеність процесу
формування особи призводить до нездатності повного мірою (на рівні
психофізичного розвитку дорослої особи) усвідомлювати фактичні ознаки і
суспільну небезпечність такого складного соціального явища, як злочин, адекватно
оцінювати свої вчинки.
КК передбачає певні особливості кримінальної відповідальності і
покарання неповнолітніх за вчинений злочин. Ці особливості знаходять своє
відображення в нормах КК, які стосуються звільнення неповнолітніх від
кримінальної відповідальності, видів покарання, що застосовуються до
неповнолітнього, призначення покарання, звільнення від покарання та його
відбуття, погашення і зняття судимості. Звільнення неповнолітніх від
кримінальної відповідальності може мати два види: звільнення від кримінальної
відповідальності із застосуванням примусових заходів виховного характеру та
звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку із закінченням строків
давності.
Відповідно до ст. 97 КК неповнолітнього, який вперше вчинив злочин невеликої
тяжкості або необережний злочин середньої тяжкості, може бути звільнено від
кримінальної відповідальності, якщо його виправлення можливе без застосування
покарання. У цих випадках суд застосовує до неповнолітнього примусові заходи
виховного характеру. У ст. 105 КК наведений вичерпний перелік примусових
заходів виховного характеру, а саме:
— застереження;
— обмеження дозвілля і встановлення особливих
вимог до поведінки неповнолітнього;
— передача неповнолітнього під нагляд батьків чи
осіб, які їх заміняють, чи під нагляд педагогічного або трудового колективу за
його згодою, а також окремих громадян на їхнє прохання;
— покладення на неповнолітнього, який досяг
п’ятнадцятирічного віку і має майно, кошти або заробіток, обов’язку
відшкодування заподіяних майнових збитків;
— направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної
установи для дітей і підлітків до його виправлення, але на строк, що не
перевищує трьох років. Умови перебування в цих установах неповнолітніх та
порядок їх залишення визначаються законом.
До неповнолітнього може бути
застосовано кілька примусових заходів виховного характеру.
У разі ухилення неповнолітнього,
що вчинив злочин, від застосування до нього примусових заходів виховного характеру ці заходи скасовуються і він
притягується до кримінальної відповідальності.
У ст. 106 КК передбачені особливості звільнення неповнолітніх від
кримінальної відповідальності у зв’язку із вченням строків давності.
Кримінальний закон визначає, що необхідно враховувати загальні підстави застосування
цього правового інституту, але мати при цьому на увазі особливості, що
стосуються неповнолітніх. Такими особливостями є можливість застосування ст.
106 КК до осіб, які не досягли 18-ти років до вчинення злочину, незалежно від
їх віку на момент вирішення питання про звільнення, а також встановлення
знижених строків давності, а саме:
1) два роки — у разі вчинення злочину невеликої тяжкості;
2) п’ять років — у разі вчинення злочину середньої тяжкості;
3) сім років — у разі вчинення тяжкого злочину;
4) десять років — у разі вчинення особливо тяжкого злочину.
У ст. 98 КК визначений вичерпний перелік основних і додаткових
покарань, які можуть застосовуватись до неповнолітнього.
Основні покарання:
1) штраф;
2) громадські роботи;
3) виправні роботи;
4) арешт;
5) позбавлення волі на певний строк.
До неповнолітніх можуть бути застосовані додаткові покарання у виді
штрафу та позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною
діяльністю.
Штраф застосовується лише до неповнолітніх, які мають самостійний дохід,
власні кошти або майно, на яке може бути звернуто стягнення. Максимальний
розмір штрафу не повинен перевищувати п’ятисот неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян.
Громадські роботи можуть бути
призначені неповнолітньому у віці від 16 до 18 років на строк від тридцяти до
ста двадцяти годин і полягають у виконанні неповнолітнім робіт у вільний від
навчання чи основної роботи час. Тривалість виконання даного виду покарання не
може перевищувати двох годин на день.
Виправні роботи можуть бути
призначені неповнолітньому в віці від 16 до 18 років за місцем роботи на строк
від двох місяців до одного року. Із заробітку неповнолітнього, засудженого до
виправних робіт, здійснюється відрахування в дохід держави в розмірі, встановленому
вироком суду, в межах від п’яти до десяти відсотків.
Арешт полягає у триманні
неповнолітнього, який на момент постановлення вироку досяг шістнадцяти років,
в умовах ізоляції в спеціально пристосованих установах на строк від
п’ятнадцяти до сорока п’яти діб.
Покарання у виді позбавлення волі
особам, які не досягли до вчинення злочину вісімнадцятирічного віку, може бути
призначене на строк від шести місяців до десяти років (крім випадку вчинення
особливо тяжкого злочину, поєднаного з умисним позбавленням життя людини).
Неповнолітні, засуджені до покарання у виді позбавлення волі, відбувають його
у спеціальних виховних установах.
Позбавлення волі не може бути
призначене неповнолітньому, який вперше вчинив злочин невеликої тяжкості.
Покарання у виді позбавлення волі
призначається неповнолітньому:
— за вчиненим повторно злочин невеликої тяжкості
— на строк не більше одного року шести місяців;
— за злочин середньої тяжкості — на строк не
більше чотирьох років;
— за тяжкий злочин — на строк нс більше семи
років;
— за особливо тяжкий злочин — на строк не більше
десяти років;
— за особливо тяжкий злочин, поєднаний з умисним
позбавленням життя людини, — на строк до п’ятнадцяти років.
При призначенні покарання
неповнолітньому суд, крім загальних обставин, враховує умови його життя та виховання,
вплив дорослих, рівень розвитку та інші особливості особи неповнолітнього.
Звільнення неповнолітніх від покарання також має свої
особливості. По-перше, КК передбачає звільнення від покарання із застосуванням
примусових заходів виховного характеру. Такий вид заходу може застосовуватися
лише до неповнолітніх. По-друге, ті види звільнення від покарання, які можуть
застосовуватися як до повнолітнього, так і до неповнолітнього, щодо
неповнолітніх мають пільгові умови.
Неповнолітній, який вчинив злочин
невеликої або середньої тяжкості, може бути звільнений судом від покарання,
якщо буде визнано, що внаслідок щирого розкаяння та подальшої бездоганної
поведінки він на момент постановлений вироку не потребує застосування
покарання. Види примусових заходів виховного характеру при звільненні від
покарання ті ж самі, що і при звільненні від кримінальної відповідальності
(див. вище).
Звільнення неповнолітніх від
відбування покарання з випробуванням передбачене ст. 104 КК. Таке звільнення
відбувається за загальних умов і підстав, однак враховуючи особливості
неповнолітнього.
Звільнення від відбування
покарання з випробуванням може бути застосоване до неповнолітнього лише у разі
його засудження до арешту або позбавлення волі. Іспитовий строк установлюється
тривалістю від одного до двох років. У разі звільнення неповнолітнього від
відбування покарання з випробуванням суд може покласти на окрему особу, за її
згодою або на її прохання, обов’язок щодо нагляду за засудженим та проведення зним виховної роботи.
Ст. 106 КК передбачає звільнення
від відбування покарання у зв’язку із закінченням строків давності виконання
обвинувального вироку. Для закінчення давності виконання обвинувального вироку
встановлюються такі строки:
1) два роки — у разі засудження до
покарання, не пов’язаного з позбавленням волі, а також при засудженні до
покарання у виді позбавлення волі за злочин невеликої тяжкості;
2) п’ять років — у разі засудження
до покарання у виді позбавлення волі за злочин середньої тяжкості, а також при
засудженні до покарання у виді позбавлення волі на строк не більше п’яти років
за тяжкий злочин;
3) сім років — у разі засудження
до покарання у виді позбавлення волі на строк більше п’яти років за тяжкий
злочин;
4) десять років — у разі
засудження до покарання у виді позбавлення волі за особливо тяжкий злочин.
Стаття 107 КК передбачає підставу
і умови умовно-дострокового звільнення осіб, що вчинили злочини у віці до
вісімнадцяти років, незалежно від їх віку на момент звільнення.
До осіб, які відбувають покарання
у виді позбавлення волі за злочин, вчинений у віці до вісімнадцяти років, може
бути застосоване умовно-дострокове звільнення від відбування покарання
незалежно від тяжкості вчиненого злочину. Умовно-дострокове звільнення від
відбування покарання може бути застосоване, якщо засуджений сумлінною
поведінкою та ставленням до праці і навчання довів своє виправлення.
Умовно-дострокове звільнення від
відбування покарання може бути застосоване до засуджених за злочин, вчинений у віці
до вісімнадцяти років, після фактичного відбуття:
— не менше третини призначеного строку покарання
у виді позбавлення волі за злочин невеликої або середньої тяжкості і за
необережний тяжкий злочин;
— не менше половини строку покарання у виді
позбавлення волі, призначеного судом за умисний тяжкий злочин чи необережний
особливо тяжкий злочин, а також, якщо особа раніше відбувала покарання у виді
позбавлення волі за умисний злочин і до погашення або зняття судимості знову
вчинила у віці до вісімнадцяти років новий умисний злочин, за який вона
засуджена до позбавлення волі;
— не менше двох третин строку покарання у виді
позбавлення волі, призначеного судом за умисний особливо тяжкий злочин, а
також, якщо особа раніше відбувала покарання у виді позбавлення волі і була
умовно-достроково звільнена від відбування покарання, але до закінчення
невідбутої частини покарання та до досягнення вісімнадцятирічного віку знову
вчинила умисний злочин, за який вона засуджена до позбавлення волі.
До неповнолітніх заміна невідбутої
частини покарання більш м’яким покаранням не застосовується.
Погашення і зняття судимості
щодо осіб, які неповнолітніми вчинили злочин, відбувається за загальних
умов і підстав, однак враховуючи особливості неповнолітнього.
Такими, що не мають судимості,
визнаються неповнолітні:
— засуджені до покарання, не пов’язаного з
позбавленням волі, після виконання цього покарання;
— засуджені до позбавлення волі за злочин
невеликої або середньої тяжкості, якщо вони протягом одного року з дня відбуття
покарання не вчинять нового злочину;
— засуджені до позбавлення волі за тяжкий
злочин, якщо вони протягом трьох років з дня відбуття покарання не вчинять
нового злочину;
— засуджені до позбавлення волі за особливо
тяжкий злочин, якщо вони протягом п’яти років з дня відбуття покарання не
вчинять нового злочину.
В контексті питання щодо
кримінальної відповідальності неповнолітніх слід окремо зазначити, що в Україні
діє закон «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для
дітей». Цей закон визначає правові основи діяльності органів і служб у справах
дітей та спеціальних установ для дітей, на які покладається здійснення
соціального захисту і профілактики правопорушень серед осіб, які не досягли
вісімнадцятирічного віку.
Здійснення соціального захисту
дітей і профілактики серед них правопорушень покладається в межах визначеної
компетенції на:
— спеціально уповноважений
центральний орган виконавчої влади у справах сім’ї, дітей та молоді,
уповноважений орган влади Автономної Республіки Крим у справах сім’ї, дітей та
молоді, служби у справах дітей обласних, Київської та Севастопольської міських, районних держав них адміністрацій,
виконавчих органів міських і районних у містах рад;
— кримінальну міліцію у справах дітей органів
внутрішніх справ;
— приймальники-розподільники для дітей органів
внутрішніх справ;
— школи
соціальної реабілітації та професійні училищасоціальної реабілітації органів освіти;
— центри
медико-соціальної реабілітації дітей закладів охорони здоров’я;
— спеціальні виховні установи Державної
кримінально-виконавчої служби України;
— притулки для дітей;
— центри соціально-психологічної реабілітації
дітей;
— соціально-реабілітаційні центри (дитячі
містечка).
У здійсненні соціального захисту і
профілактики правопорушень серед дітей беруть участь у межах своєї компетенції
інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства,
установи та організації незалежно від форми власності, окремі громадяни.
Спеціально уповноваженим
центральним органом виконавчої влади у справах сім’ї, дітей та молоді є
Міністерство України у справах сім’ї, дітей та молоді.
Кримінальна міліція у справах
дітей є складовою частиною кримінальної міліції органів внутрішніх справ.
Кримінальна міліція у справах дітей зобов’язана:
— проводити роботу щодо запобігання правопорушенням
дітей;
— виявляти, припиняти та розкривати злочини,
вчинені дітьми, вживати з цією метою оперативно-розшукових і профілактичних
заходів, передбачених чинним законодавством;
— розглядати у межах своєї компетенції заяви і
повідомлення про правопорушення, вчинені дітьми;
— здійснювати досудову підготовку матеріалів про
правопорушення, вчинені дітьми, провадити дізнання в межах, визначених
кримінально-процесуальним законодавством;
— виявляти причини та умови, що сприяють
вчиненню правопорушень дітьми, вживати в межах своєї компетенції заходів до їх
усунення; брати участь у правовому вихованні дітей;
— розшукувати дітей, що зникли, дітей, які
залишили сім’ї, навчально-виховні заклади (бродяжать) та спеціальні установи
для дітей;
— виявляти дорослих осіб, які втягують дітей у
злочинну діяльність, проституцію, пияцтво, наркоманію та жебрацтво;
— виявляти осіб, які займаються виготовленням та
розповсюдженням порнографічної продукції, видань, що пропагують насильство,
жорстокість, сексуальну розпусту;
— виявляти батьків або осіб, що їх замінюють,
які ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо
створення належних умов для життя, навчання та виховання дітей;
— вести облік правопорушників, що не досягли 18
років, у тому числі звільнених зі спеціальних виховних установ, з метою
проведення профілактичної роботи, інформувати відповідні служби у справах дітей
стосовно цих дітей;
— повертати до місця постійного проживання, навчання
або направляти до спеціальних установ для дітей у термін не більше восьми годин
з моменту виявлення дітей, які бу ло підкинуто, або які заблукали чи залишили
сім’ю або навчально-виховні заклади;
— викликати дітей, їх батьків (усиновителів) або
опікунів (піклувальників), а також інших осіб у справах та інших матеріалах про
правопорушення і у разі ухилення без поважних причин від явки за викликом —
піддавати їх приводу;
— відвідувати правопорушників, що не досягли 18
років, за місцем їх проживання, навчання, роботи, проводити бесіди з ними, їх
батьками (усиновителями) або опікунами (піклувальниками);
— отримувати від підприємств, установ та
організацій незалежно від форм власності відомості, необхідні у зв’язку з
матеріалами про правопорушення, що перебувають у її провадженні;
— затримувати і тримати у спеціально відведених
для цього приміщеннях дітей віком до 14 років, які залишилися без опіки та
піклування, — на період до передачі їх законним представникам або до
влаштування у встановленому порядку, а дітей, які вчинили правопорушення до
досягнення віку, з якого за такі діяння особи підлягають кримінальній
відповідальності, — до передачі їх законним представникам або направлення до приймальників-розподільників,
але не більш як на вісім годин;
— здійснювати згідно з чинним законодавством
гласні та негласні оперативно-розшукові заходи з метою розкриття злочинів,
вчинених дітьми або за їх участю;
— виявляти, вести облік осіб, які втягують дітей
в антигромадську діяльність;
— проводити обшуки, вилучення та інші слідчі дії відповідно до
кримінально-процесуального законодавства;
— проводити за наявності законних підстав огляд
дітей, речей, які є при них, транспортних засобів;
— вилучати документи і предмети, що можуть бути
речовими доказами правопорушення або використані на шкоду здоров’ю дітей;
— складати протоколи про адміністративні
правопорушення дітей, а також їх батьків (усиновителів) або опікунів
(піклувальників), які не виконують обов’язків щодо виховання і навчання дітей,
інформувати відповідні служби у справах дітей;
— вносити підприємствам, установам та
організаціям незалежно від форм власності обов’язкові для розгляду подання про
необхідність усунення причин та умов, що сприяють вчиненню правопорушень
дітьми;
— доставляти в органи внутрішніх справ на строк
до трьох годин дітей, які вчинили адміністративне правопорушення, але не
досягли віку, з якого настає адміністративна відповідальність, для встановлення
особи, обставин вчинення правопорушення та передачі їх батькам чи особам, які
їх замінюють, або до приймальників-розподільників для дітей;
— після встановлення особи дитини невідкладно
сповіщати батьків або осіб, які їх замінюють, про адміністративне затримання
дитини, а в разі вчинення злочину також інформувати органи прокуратури;
— повідомляти органи опіки та піклування за
місцем перебування дитини про відомий факт залишення його без опіки
(піклування) батьків;
— інформувати відповідні служби у справах дітей
про дітей, які затримані чи обвинувачуються у вчиненні злочинів;
— здійснювати відповідно до
законодавства заходи соціального патронажу щодо дітей, які відбували покарання
у виді позбавлення волі на певний строк;
— вести облік правопорушників, що
не досягли 18 років, які потребують медичної допомоги, у тому числі звільнених
із спеціальних виховних установ, з метою проведення профілактичної роботи,
інформувати відповідні служби у справах дітей стосовно цих дітей.
Кримінальна міліція у справах
дітей виконує й інші обов’язки та має інші права, передбачені чинним
законодавством.
Положення про кримінальну міліцію
у справах дітей затверджується Кабінетом Міністрів України. На сьогоднішній
день діє Постанова Кабінету Міністрів України «Про створення кримінальної
міліції у справах дітей» від 8 липня 1995 року № 502.
Приймальники-розподільники для
дітей створюються в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та
Севастополі і підпорядковуються органам внутрішніх справ.
У приймальники-розподільники
можуть бути доставлені діти віком від 11 до 18 років на термін до 30 діб, які:
— вчинили правопорушення до
досягнення віку, з якого за такі діяння особи підлягають кримінальній
відповідальності, якщо є потреба негайно ізолювати їх (за постановою органу
дізнання, слідчого, санкціонованою прокурором, або за постановою суду);
— згідно з рішенням суду направляються
у спеціальні установи для дітей;
— самовільно залишили спеціальний
навчально-виховний заклад, де вони перебували;
— перебувають у розшуку.
Не підлягають поміщенню у
приймальники-розподільники діти, які перебувають у стані алкогольного або
наркотичного сп’яніння, психічно хворі з вираженими симптомами хвороби, діти,
які вчинили правопорушення у віці, з якого за такі діяння можлива кримінальна
відповідальність, крім випадків припинення кримінальної справи і направлення
винних осіб у спеціальні установи для дітей за рішенням суду.
Питання функціонування
приймальників-розподільників врегульоване наказом Міністерства внутрішніх справ
України від 13 липня 1996 року № 384 «Про затвердження Положення про
приймальники-розподільники для неповнолітніх органів внутрішніх справ».
Загальноосвітні школи та
професійні училища соціальної реабілітації є спеціальними
навчально-виховними закладами для дітей, які потребують особливих умов
виховання, та підпорядковуються спеціально уповноваженому центральному органу
виконавчої влади у галузі освіти і науки. До цих закладів можуть направлятися
особи, які вчинили злочин у віці до 18 років або правопорушення до досягнення
віку, з якого настає кримінальна відповідальність.
Основними завданнями
загальноосвітніх шкіл і професійних училищ соціальної реабілітації є:
— створення належних умов для життя, навчання і
виховання учнів, підвищення їх загальноосвітнього і культурного рівня,
професійної підготовки, розвитку індивідуальних здібностей і нахилів,
забезпечення необхідної медичної допомоги;
— забезпечення соціальної реабілітації учнів, їх
правового виховання та їх соціального захисту в умовах постійного
педагогічного режиму.
До загальноосвітніх шкіл
соціальної реабілітації направляються за рішенням суду діти віком від 11 до 14
років, а до професійних училищ соціальної реабілітації — віком від 14 років.
Дітей тримають у зазначених школах
і професійних училищах соціальної реабілітації у межах встановленого судом
терміну, але не більше трьох років.
У загальноосвітніх школах
соціальної реабілітації дітей можуть тримати у виняткових випадках до
досягнення ними 15 років, а у професійних училищах соціальної реабілітації —
до досягнення 19 років, якщо це необхідно для завершення навчального року або
професійної підготовки.
Учні загальноосвітніх шкіл
соціальної реабілітації, яким виповнилося 15 років, але вони не стали на шлях
виправлення, за рішенням суду за місцезнаходженням зазначеного закладу можуть
бути переведені до професійного училища соціальної реабілітації. Це переведення
може здійснюватися у межах терміну, встановленого рішенням суду, що застосував
примусовий захід виховного характеру, але не більше трьох років.
Звільнення учнів із
навчально-виховних закладів І соціальної реабілітації провадиться достроково
або після закінчення терміну перебування.
Діти, звільнені із
загальноосвітніх шкіл соціальної реабілітації, направляються директором школи
до батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників), а ті, які не мають
батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників), — до відповідних
навчально-виховних закладів загального типу.
Діти, звільнені з професійних
училищ соціальної реабілітації, направляються директором училища, як правило,
за місцем проживання для працевлаштування за набутою спеціальністю, а в окремих
випадках — до іншої місцевості за умови письмового підтвердження відповідної
служби у справах дітей або державної служби зайнятості про можливість
працевлаштування та забезпечення житлом дитини у цій місцевості.
Дострокове звільнення дітей із
загальноосвітніх шкіл та професійних училищ соціальної реабілітації провадиться
судом за місцезнаходженням закладу за клопотанням ради школи чи училища.
Центри медико-соціальної
реабілітації дітей створюються в державній системі охорони здоров’я за
визначенням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у
справах сім’ї, дітей та молоді і Міністерства охорони здоров’я України для
дітей, які вживають алкоголь, наркотики, а також для дітей, які за станом
здоров’я не можуть бути направлені до шкіл соціальної реабілітації та
професійних училищ соціальної реабілітації.
Основним завданням центрів
медико-соціальної реабілітації є створення умов і забезпечення лікування дітей
від алкоголізму, наркоманії, токсикоманії та їх психо-соціальна реабілітація і
корекція.
До центрів медико-соціальної
реабілітації направляються діти віком від 11 років на підставі висновку
медико-експертної комісії.
Діти перебувають у центрах
медико-соціальної реабілітації протягом терміну, необхідного для лікування,
але не більше двох років.
Питання про перебування дитини у
центрі медико-соціальної реабілітації розглядається керівництвом центру на
підставі прохання, поданого батьками (усиновителями) чи опікунами
(піклувальниками), а в разі відсутності останніх — на основі рішення служби у
справах дітей.
Зараз в Україні діє Постанова
Кабінету Міністрів України від 6 вересня 1996 року № 1072 «Про затвердження
Положення про центр медико-соціальної реабілітації неповнолітніх».
Спеціальні виховні установи
Державної кримінально-виконавчої служби України — це установи, в яких
відбувають покарання неповнолітні віком від 14 років, засуджені до позбавлення
волі.
Організація та діяльність
спеціальних виховних установ регламентується кримінально-виконавчим
законодавством.
Притулки для дітейутворюються, реорганізуються та ліквідуються відповідно до соціальних потреб
відповідного регіону Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними,
Київського та Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та
Севастополі державними адміністраціями, виконавчими органами міських, районних
у містах рад і підпорядковуються відповідній службі у справах дітей.
Притулки для дітей можуть також
створюватися за погодженням із службами у справах дітей підприємствами, установами
та організаціями незалежно від форм власності, громадськими організаціями та
громадянами.
У притулках для дітей тимчасово
розміщуються діти віком від 3 до 18 років, які опинились у складних життєвих
обставинах.
Діти можуть перебувати в притулку
для дітей протягом часу, необхідного для їх подальшого влаштування, але не
більш як 90 діб.
Не підлягають розміщенню у
притулках діти, які перебувають у стані алкогольного або наркотичного
сп’яніння, психічно хворі з вираженими симптомами хвороби, а також ті, які
вчинили правопорушення і щодо яких є відомості про винесене компетентними
органами чи посадовими особами рішення про затримання, арешт або поміщення до
приймальника-розподільника для дітей.
Основними завданнями притулків для
дітей є соціальний захист дітей, які опинились у складних життєвих обставинах,
залишили сім’ї, навчальні заклади; створення належних житлово-побутових і психолого-педагогічних
умов для забезпечення нормальної життєдіяльності дітей, надання їм можливості
навчатися, працювати та змістовно проводити дозвілля.
На сьогоднішній день діє Постанова
Кабінету Міністрів України від 9 червня 1997 року № 565 «Про Типове положення
про притулок для дітей».
Центри соціально-психологічної
реабілітації дітей утворюються, реорганізуються та ліквідуються Радою
міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською
міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними
адміністраціями, виконавчими органами міських і районних у містах рад і
підпорядковуються відповідній службі у справах дітей для тривалого
(стаціонарного) або денного перебування дітей віком від 3 до 18 років, які
опинились у складних життєвих обставинах, надання їм комплексної соціальної,
психологічної, педагогічної, медичної, правової та інших видів допомоги.
Строк перебування дитини в центрі
соціально-психологічної реабілітації дітей залежить від конкретних обставин,
але не може перевищувати відповідно 9 і 12 місяців у разі стаціонарного і
денного перебування. Строк перебування дитини в центрі визначається
психолого-медико-педагогічною комісією за погодженням із відповідною службою у
справах дітей.
До центрів соціально-психологічної
реабілітації дітей не приймаються діти, які перебувають у стані алкогольного
або наркотичного сп’яніння, психічно хворі, із симптомами хвороби в гострому
періоді або в період загострення хронічних захворювань, а також ті, що вчинили
правопорушення і щодо яких прийнято відповідними органами чи посадовими
особами рішення про затримання, арешт або поміщення до приймальника-розподільника
для дітей.
Центри соціально-психологічної
реабілітації дітей є юридичними особами, мають реєстраційні рахунки в
органах Державного казначейства України, бланки, печатку і штамп встановленого
зразка.
Соціально-реабілітаційні центри
(дитячі містечка) є закладами соціального захисту для проживання дітей-сиріт
та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які опинились у
складних життєвих обставинах, безпритульних дітей віком від 3 до 18 років,
надання їм комплексної соціальної, психологічної, педагогічної, медичної,
правової, інших видів допомоги та подальшого їх влаштування.
Соціально-реабілітаційні центри
(дитячі містечка) утворюються, реорганізуються та ліквідуються місцевою
державною адміністрацією і підпорядковуються службі у справах дітей. Вони
також можуть бути утворені громадськими, благодійними організаціями та
фондами, у тому числі міжнародними, за погодженням з відповідною службою у
справах дітей.
Соціально-реабілітаційні центри
(дитячі містечка) забезпечують перебування в них дітей протягом періоду, визначеного
службою у справах дітей.
До соціально-реабілітаційних
центрів (дитячих містечок) не приймаються діти, які перебувають у стані
алкогольного або наркотичного сп’яніння, психічно хворі з вираженими симптомами
хвороби, а також ті, що вчинили правопорушення і щодо яких прийнято
відповідними органами чи посадовими особами рішення про затримання, арешт або
поміщення до приймальника-розподільника для дітей.