Концепції релігії
Концепції релігії
Намагання з’ясувати витоки і сутність
релігії покликало до життя спеціальну галузь знань — релігієзнавство, яке
разом з теологією є двома, хоч і відмінними між собою, формами осягнення
феномену релігії. У лоні кожної з них розроблено відповідно до їх засадничих
принципів концепції релігії: теологічні, філософські, соціологічні,
біологічні, психологічні, етнологічні. Прагнучи з’ясувати особливості феномену
релігії, кожна з них виходить зі своїх світоглядних орієнтацій. Водночас вони
тісно взаємодіють між собою, користуючись дослідницьким інструментарієм одна
одної, взаємозбагачуючись і взаємокоригуючись.
Богословсько-теологічні
концепції. Теологія (teos — Бог,logos —
вчення) — вчення про Бога і богослов’я — наука про уславлення Бога є
історично першими формами вчення про релігію. Вони сформувалися внаслідок намагання
пояснити, зрозуміти релігію «зсередини»; зробити доступними для віруючих
загальні положення певної релігії, образи, втілені у священних книгах,
догматичні формули. До них належать: догматика — системний виклад
положень, які згідно з конкретною релігією вважаються істинними, екзегетика (грец.ezegeomai — витлумачую, пояснюю) — тлумачення біблійних текстів, каноніка —
теорія церковного права та ін.
Якщо теологія безпосередньо пов’язана з
конкретним віросповіданням, вивчає релігію, різні форми релігійного життя з
погляду їх практичного використання, то релігієзнавство намагається порівняти
різні релігійні системи, узагальнити релігійний досвід різних народів у історичному
розвитку.
Богословсько-теологічний підхід до
релігії — це погляд на неї зсередини, з позиції самої релігії, відповідного
релігійного досвіду. Основою його є релігійна віра. Збагнути релігію, вважають
теологи, може тільки релігійна людина, а невіруючим релігія недоступна.
Віруючим властивий особливий вид духовного пізнання — релігійний досвід — переживання,
пов’язані з відчуттям присутності у житті Вищого начала. Реалізується він на основі
визнання абсолютності релігійного віровчення.
Головне в богословсько-теологічному
підході — обґрунтування та захист
релігійного віровчення, визнання вічної цінності релігії для кожної людини і
людства загалом. Теологічні пояснення релігії наскрізь пронизані ідеями, які
відображають конфесійну належність їх авторів. Єднає їх визнання того, що
релігія є особливим феноменом, результатом взаємопричетності Бога і людини.
У процесі становлення теологічних
пояснень окреслилося два підходи у визначенні релігії: супранатуралізм та
історична школа в теології. Супранатуралізм ґрунтується на визнанні
існування надприродної, надрозумної субстанції, а релігію тлумачить як
«надприродне одкровення», «нестворюваний феномен». Але такий погляд вступає в
суперечність із залежністю еволюції релігії від тенденцій суспільного
розвитку. Саме на це звертали увагу представники історичної школи в
теологи. Найвідоміший серед них німецький теолог, філософ, соціолог Ернст
Трельч (1865— 1923) стверджував, що релігія є водночас суб’єктивним ставленням
до Бога та об’єктивною історичною реальністю.
Згодом у теологічному релігієзнавстві
заявили про себе роз’єднуюча та об’єднуюча тенденції. Стосувалися вони
відносин суспільства і релігії. Представники роз’єднуючої тенденції стверджували,
що суспільство і релігія існують як «самостійні величини», різняться між
собою. Втілена у догматичному вченні суть релігії постає «вічними істинами»,
«позачасовими принципами», «надісторич-ним зерном». Соціальними аспектами
наділені лише явища релігії, а також релігійні організації, установи. Прихильникиоб’єднуючої тенденції стверджують, що релігійні ідеї та принципи
неухильно оволодівають світською сферою, яка вже не є позарелігійною.
Теологічному підходові до релігії
(погляду «зсередини») протистоїть філософський метод розуміння її (погляд
«ззовні»).
Філософський аналіз релігії. Розглядаючи релігію з певної дистанції, філософія прагне з’ясувати
загальні її принципи та закономірності, пізнати їх сутність. Вона сповідує
критичний підхід до всього, у тому числі й до релігії. Філософія є
розгалуженою системою вчень, шкіл, течій, напрямів. Однією з них є релігійна
філософія, яка, вдаючись до філософської методології, досягає такої самої
мети, що й богословсько-теологічний підхід до релігії. Одночасно з релігійною
філософією у XVII—XVIII ст.
зароджується філософія релігії — розділ релігієзнавства, завдання якого
полягає у пізнанні, осмисленні природи, сутності й сенсу релігійного феномену,
ролі релігії у житті людини та суспільства, її тлумачення релігії виходить за
межі конкретного релігійного напряму, релігійних конфесій. Особливість філософії
релігії полягає і в тому, що вона, будучи методологічною основою інших
розділів літературознавства, водночас синтезує, узагальнює результати їх
досліджень.
Одним із перших зосередився на
філософських аспектах релігії І. Кант, який вважав, що наукове знання про
душу, Бога неможливе, але у своїй етичній концепції застосовував ідеї душі та
Бога. Філософський аналіз релігії домінував до середини XIX ст., коли поряд з теологічним та філософським починає формуватися науковий
підхід.
Наукові дослідження релігії. Відмінність між філософським і науковим підходами в дослідженні релігії
виявляється як у предметній сфері, так і в методах дослідження. Предметною
сферою філософії є дослідження дійсності під кутом зору світоглядних проблем.
Тому філософія акцентує увагу на світоглядних аспектах релігії. Найсуттєвіше
для неї — як вирішується у релігії проблема
духовного й матеріального начал (що є первинним): чи Бог створив світ і людину,
чи людина створила у своїй свідомості Бога. Наука вивчає релігію як одну зі
сфер суспільного життя у її взаємозв’язках та взаємодії: як формується
релігія; як певні релігійні системи пояснюють світ; які цінності, норми та
моделі поведінки вони виробляють у людей; як діють релігійні організації; які
функції виконує релігія в суспільстві.