Основні теорії походження релігії
Спроби пізнати походження, сутність,
розвиток релігії були започатковані давно. Більшість віруючих і духовенства
стверджує, що релігію подарував людству Бог, вона є вічною і незмінною, саме
їхня релігія істинна і не потребує знань щодо її походження. Але, попри це,
існує загальновизнана історія релігій, яка фіксує початок кожної з них.
Залежно від концептуальних засад сформувалися різні теорії походження релігії.
Теологічні теорії походження релігії.Вони ґрунтуються на твердженнях про надприродні
причини та обставини походження релігії.
Традиціоналістська теорія. Згідно з нею релігію відкрив людям безпосередньо Бог. У християнстві це
викладено в біблійній оповіді про спілкування перших людей Адама та Єви в раю
з Богом, а також про надприродні контакти з Богом Мойсея, інших біблійних
персонажів. Базуючись на беззастережній вірі, вона не спирається ні на які
аргументи, не апелює до розуму.
Такий підхід властивий давній філософії.
Так, давньогрецький мислитель Платон (428—348 до н.е.) вважав, що існують реальний світ речей і світ ідей, які
відображають ці речі. Світ ідей сповнений ідеєю Єдиного. Воно є особливою
субстанцією всього світу, його витоком і основою, не має ні початку, ні кінця,
жодних ознак, не потребує простору і руху, бо для руху потрібні зміни, а Єдине
— незмінне. Релігія є наслідком споглядання людською душею ідеї Єдиного, яке
втілює у собі Бога. Отже, сповнена ідеєю Бога людська душа згадує про нього в
матеріальному світі, що і є основою релігії.
Цю теорію походження релігії пізніше
розвивали мислителі, яких церковна історія назвала святими отцями Церкви. У
православ’ї це Афанасій Александрійський (прибл. 295—373), Іоанн Златоуст (прибл. 350—407), Іоанн Дамас-кін (прибл. 675—753), у католицизмі — Августин Блаженний (354—430),
Фома Аквінський (1225—1274).
Традиціоналістська теорія не потребує
доведення, оскільки ґрунтується на вірі. Стосується вона тільки християнства.
Тому набула значного поширення у християнському богослов’ї. Щодо походження
інших релігій християнство допускає будь-які пояснення.
Теїстична теорія. Ідейним джерелом її є теїзм, який визнає буття Бога як істоти, принципово
відмінної від світу речей і явищ, істоти абсолютної, вищої за людину і природу,
тобто надлюдської й надприродної. Бог є джерелом усього, а отже, і релігії.
Усі варіанти теїстичної концепції єдині
в головному — релігія є результатом розумового
розвитку людства. Ця теорія теж виходить із беззастережного визнання існування
Бога. її сповідувало багато визначних мислителів, особливо у XVI—XIX ст.
Концепція вроджених ідей. Згідно з нею ідея Бога притаманна людині від її народження. Уявлення про
Бога як найдосконалішу істоту передбачає визнання його існування: людина
мислить про Бога, отже, він існує. А мислить вона про Бога тому, що ідея
Божества є провідною вродженою ідеєю, вона існує у свідомості людини від
народження і виявляється як пізнання Бога. Найпомітнішим представником цієї
концепції був французький філософ, математик, природодослідник Рене Декарт
(1569—1650).
Богословський раціоналізм. На думку його засновника, німецького філософа Готфріда-Вільгельма Лейбніца(1646—1716), розгортання декартівських
вроджених ідей починається під впливом досвіду, емпіричних знань. Завдяки
цьому людство прийшло до християнства — єдиної релігії Одкровення.
Споглядальний теїзм. Започаткувавши його, німецький філософ Іммануїл-Герман Фіхте (1797—1879)
вважав, що релігія як ставлення людини до Бога є комплексом певних почуттів,
породжених усвідомленням людиною скінченності свого буття. З цього
народжується благоговіння.
Містичні теорії. їх єднає визнання надприродного походження релігії, яка є наслідком
Одкровення, але не назавжди даного людям Богом, а результатом постійного
впливу Божества на дух людини, що діє вічно. Наприклад, німецький письменник,
філософ-ірраціоналіст Фрідріх-Ген-ріх Якобі (1743—1819) вважав, що знання Бога
людині дають лише її внутрішні почуття, які і є джерелом релігії. Людина
споглядає Бога внутрішнім зором, не тілесними, а духовними очима. Це
споглядання виникає за певних специфічних умов і потребує не розуму, а віри.
Богослови, які оперують логічними категоріями і науковими даними, до містичних
концепцій ставляться стримано.
Православно-академічна теорія. Сформувалася вона в другій половині XIX ст. у російському богослов’ї. Засновником
її був професор Московської духовної академії Федір Голубинський (1797—1854).Згідно з цією теорією виникнення релігії зумовлене
дією двох джерел: 1) об’єктивного, що існує поза
людиною і виявляється у впливі Бога на дух людини; 2) суб’єктивного, яке залежить від людини, від засвоєння нею цього впливу. Для
аргументації цієї точки зору використовувалася теорія вродженого знання:
свідомість містить знання, яке існує, коли душа ще до народження тіла споглядає
сутності поза межами фізичного світу, тобто Бога.
Оскільки вроджені ідеї є результатом
Божественної волі, вони повинні містити ідею Бога. Ці ідеї є релігією. Але
наявність невіруючих у світі доведеться за такою логікою пояснювати відсутністю
у них вроджених ідей про Бога. Тому стверджувалося, що не слід вважати, ніби
вроджена ідея Бога з самого початку існує у свідомості людини як уявлення чи
поняття. Вона існує навіть не як здатність утворювати поняття про Бога, а як
вроджене прагнення до нескінченного, як потреба здобуття знань про Бога.
Одкровення має дві передумови: безмежні
здібності Бога; процес людського пізнання. Під впливом Одкровення і людської
розумової діяльності твориться релігія.
Академічний теїзм використовує наукові
аргументи і тому до певної міри удосконалює богословські теорії походження
релігії. Але він визнає абсолютний пріоритет віри і не переходить межі, за якою
починається справжня наука, а прагне досягти сучасного рівня розвитку людського
мислення, осучаснити релігію.
Наукові теорії походження
релігії. Головна їх особливість полягає у
намаганні пояснити релігію як результат реалізації певних потреб, інтересів чи
неспроможності людини подолати свою залежність від зовнішніх сил.
Політико-державна теорія. Започаткована вона у V ст. до н.е. давньогрецьким філософом Крітієм (460—403 до н.е.), який
висловив припущення, що релігія є вигадкою законодавців. її поділяв Лактацій
(250—225 до н.е.), який вважав засновником релігії римського царя Помпілія. Цю
гіпотезу розвинули гуманісти (ідейний напрям у культурі Відродження, який
обстоював право на існування незалежної від релігії світської культури) та
енциклопедисти (французькі мислителі-просвітники Дідро, Монтеск’є, Вольтер,
Руссо та ін.), які брали участь у створенні «Енциклопедії» — першого твору, що
систематизував тогочасні наукові знання) XVII—XVIII ст. Релігію вони вважали ошуканством,
вигадкою, результатом неуцтва, свідомої нечесної змови для досягнення чиїхось
інтересів чи загального суспільного спокою.
Євгемеризм. Його автором був грецький філософ Євгемер (340—260 до н.е.), який гадав, що
релігія бере початок із вшанування й обожнювання найдавніших царів.
Натуралістична (матеріалістична)
концепція. Поставши одночасно з євгемеризмом, вона
ґрунтувалася на твердженнях, що сфера духовного, зокрема релігія, є похідною
від матеріального світу. її прихильники вважали релігію фантастичним
відображенням світу в свідомості людей. Серед мислителів цього напряму —
грецький філософ-матеріаліст Епікур (342—270 до н.е.), який висунув гіпотезу
про атомістичну будову світу, що є вічним і нескінченним, і тому не міг бути
створений богами. Лукрецій Кар (прибл. 99—55 до н.е.) писав, що уявлення про богів виникло зі спостережень за природою,
а страх людей перед її могутніми силами спонукає їх на спорудження богам
капищ. Одному з послідовників Епікура — римському письменнику Петронію ( — прибл. 66 н.е.) належить вислів: «Перших богів на Землі створив страх». Так думав і
засновник матеріалістичної лінії у філософії Демокріт (460—361 до н.е.), за
часів якого було поширене твердження, що релігія виникла у давніх єгиптян від
страху перед природою, у них її запозичили інші народи. Про це писали й історик
Діодор Сицилійський (прибл. 90—21 до н.е.), письменник із сирійського міста Са-мосата — Лукіан (прибл. 120—180).
Натуралістична концепція походження
релігії прижилася в численних теоріях як матеріалістів, так і нематеріалістів.
Серед її прибічників — англійські філософи Д. Юм, Т.
Гоббс, представники німецької класичної філософії — Г.-В.-Ф. Гегель, Ф. Ніцше,
засновник «філософії життя» Л. Фейербах, представник марксистської філософії Ф. Енгельс та ін.
Міфологічна теорія. її сповідував англійський лінгвіст Макс Мюллер (1823—1900), який, вивчаючи мови давніх народів, зробив припущення, що релігія бере
початок з міфу про Сонце, з обожнювання Сонця. Це було ударом по теологічній
концепції, бо певною мірою заперечувало надприродне походження релігії.
Концепція Мюллера мала хитку наукову основу, оскільки не
вписувалася в історію виробництва. Міфи про Сонце відображали перехід окремих
племен до землеробства, а релігійні уявлення існували задовго до цього.
Міфологічну теорію походження релігій
сповідували брати Грімм, О. Потебня та ін. Вона є своєрідним продовженням астральної
теорії походження релігії, представники якої вважали її виникнення
наслідком намагань давніх людей пояснити метеорологічні, астральні явища.
Анімістична
теорія. Поширилася наприкінці XIX — на початку XX ст. Засновником її був англійський етнограф, релігієзнавець Е. Тайлор. Він
вважав, що релігія сформувалася від віри в духів і в душу. Цю віру він назвав
анімізмом (лат. anima, animys —
душа, дух), який пізніше було доповнено іншими релігійними уявленнями.
Англійський філософ і соціолог Г.
Спенсер виводить походження анімізму з ідеї «двійника»: первісна людина бачила
свого двійника чи двійника іншої людини уві сні або у мареннях, і в неї
з’являлася думка про подвійну сутність людини. За іншими твердженнями, анімізм
виник завдяки прагненню первісної людини до самопізнання у філософському
самозаглибленні. Анімістична теорія спонукала до визнання розумових здібностей
первісної людини.
З критики анімізму постала концепція
преанімізму, згідно з якою найважливішими чинниками виникнення релігії є
переживання, емоції. Англійський учений Роберт Маретт (1866—1943) вважав, що
анімізму передувала віра в силу, позбавлену індивідуальності та фізичних
властивостей, не пов’язану з матеріальними тілами, яка, однак, виявляється в
них.
Теорія аніматизму. її висунули критики анімізму, стверджуючи, що анімізму передувало
одухотворення речей, всієї природи, згідно з яким кожна річ, кожне явище має
«свого господаря», «свій голос». Це був примітивний пантеїзм — обожнювання природи. Теорію аніматизму активно поглиблювали етнографи В. Богораз(1865—1936) і Л. Пштернберг (1861—1927).
Теорія прамонотеїзму. Автор цієї теорії католицький монах і етнограф А. Ланг (1841—1912)переконував, що люди споконвіку визнавали існування
єдиного Бога. Ця віра виникла з розмірковувань первісної людини щодо своєї
творчої діяльності та з традиції батьківської влади в родині. Ланг пов’язував
зародження релігії з періодом розвинутого патріархату, але історія свідчить, що
вона існувала ще за часів матріархату.
Магічна теорія. Вона постала в намаганнях англійського етнографа, історика, релігієзнавця
Джеймса-Джорджа Фрезера пояснити духовний розвиток людства як процес, що
проходить три стадії: магії, релігії, науки. Основу первісної релігії, на його
думку, становить магія, що впливає на волю надприродних сил. Людина спочатку
намагається боротися за свій добробут з допомогою магічних засобів, але,
впевнившись у їхній неспроможності, вдається до релігії, яка виникає з магічних
образів. Переконавшись згодом у безсиллі релігії, людина «винаходить» науку.
Звідси випливає, що магія, релігія і наука є елементами одного ряду. Насправді
— це різні сфери мислення і галузі діяльності людей.
Психологічна теорія. В основу її взято тезу, що зародження релігії зумовлене особливостями
природи людини, її започаткував австрійський психолог, автор теорії
психоаналізу 3. Фрейд. Релігія,
згідно з його вченням, є наслідком психічних переживань людини в стресовій ситуації.
Духовний світ первісної людини подібний до світорозуміння душевнохворого, бо
він, як і первісна людина, вірить у силу своїх ідей. Тому психічне передує
соціальному, зумовлює, визначає його, а значить, психічне сприйняття світу
первісною людиною є джерелом її релігійного світорозуміння.