Компетенція та акти Верховної Ради України
Зміст сторінки:
4. Компетенція та
акти Верховної Ради України
Компетенцію Верховної Ради України становлять закріплені Конституцією
України предмети відання та повноваження, необхідні для реалізації функцій Верховної
Ради України.
Конституційні повноваження
Верховної Ради України можна систематизувати відповідно до її функцій за групами:
1. Законодавчу компетенцію становлять такі
повноваження Верховної Ради України:
а) внесення змін до Конституції України, крім розділу І “Загальні засади”,
розділу III “Вибори. Референдум” і розділу XIII “Внесення змін до
Конституції України”;
б) призначення всеукраїнського референдуму
з питань про зміну території України; прийняття законів; затвердження Державного
бюджету України та внесення до нього змін;
в) визначення засад
внутрішньої і зовнішньої політики; затвердження загальнодержавних програм економічного,
науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони довкілля;
г) надання у встановлений
законом термін згоди на обов’язковість міжнародних договорів України та денонсації
міжнародних договорів України.
2. Установчу
компетенцію Верховної Ради України становлять її повноваження
з формування органів державної влади і державних установ, призначення, затвердження
або обрання посадових осіб тощо. До них, зокрема, можна віднести:
а) повноваження щодо
призначення виборів органів публічної влади (призначення виборів Президента України,
чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування);
б) повноваження щодо надання згоди на призначення
на посаду та звільнення з посади Президентом України Генерального прокурора України;
в) повноваження щодо призначення на
посаду та звільнення з посади відповідних посадових осіб на власний розсуд (Голови
та інших членів Рахункової палати, половини складу Ради Національного банку України,
половини складу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Уповноваженого з прав людини,
третини складу Конституційного Суду України);
г) повноваження щодо призначення на
посаду за поданням Президента України (Прем’єр-міністра України, Міністра оборони України,
Міністра закордонних справ України, Голови Служби безпеки України, Голови національного
банку України, членів Центральної виборчої комісії України);
д) повноваження з обрання посадових осіб (обрання
суддів безстроково).
3. Контрольну компетенцію становлять повноваження Верховної Ради України, що забезпечують реалізацію
контрольної функції парламенту. Відповідно, можна виділити контрольні повноваження
по відношенню до:
а) Президента України – заслуховування
щорічних та позачергових послань Президента України про внутрішнє і зовнішнє становище
України; усунення Президента України з поста в порядку особливої процедури (імпічменту),
встановленої статтею 111 Конституції України; прийняття рішення про направлення
запиту до Президента України на вимогу народного депутата України, групи народних
депутатів чи комітету Верховної Ради України;
б) Кабінету
Міністрів України– розгляд і прийняття рішення щодо схвалення Програми діяльності Кабінету Міністрів
України; здійснення контролю за діяльністю Кабінету Міністрів України відповідно
до Конституції України; розгляд за пропозицією не менш як однієї третини народних
депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України питання про
відповідальність Кабінету Міністрів України та прийняття резолюції недовіри Кабінетові
Міністрів України більшістю від конституційного складу Верховної Ради України (наслідком
прийняття такої резолюції є відставка Кабінету Міністрів України).
Парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод людини
і громадянина здійснює згідно зі ст. 101 Конституції України Уповноважений Верховної
Ради України з прав людини.
У фінансовій
сфері Верховна Рада
України здійснює такі контрольні повноваження: контролює виконання Державного бюджету
України, приймає рішення щодо звіту про його виконання; затверджує рішення про надання
Україною позик і економічної допомоги іноземним державам та міжнародним організаціям,
а також про одержання Україною від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових
організацій позик, не передбачених Державним бюджетом України; здійснює контроль
за їх використанням. Відповідно до ст. 98 Конституції України контроль від імені
Верховної Ради України за надходженням коштів Державного бюджету України та їх
використанням здійснює Рахункова палата.
4. Повноваження в галузі зовнішньої політики,
оборони та безпеки передбачають права Верховної Ради України: оголошувати за поданням Президента
України стан війни і укладати мир; схвалювати рішення Президента України про використання
Збройних Сил України та інших військових формувань у разі збройної агресії проти
України; затверджувати загальну структуру, чисельність, визначати функції Збройних
Сил України, Служби безпеки України, інших, утворених відповідно до законів України,
військових формувань, а також Міністерства внутрішніх справ України; схвалювати
рішення про надання військової допомоги іншим державам, про направлення підрозділів
Збройних Сил України до іншої держави чи про допуск підрозділів збройних сил інших
держав на територію України; затверджувати протягом двох днів з моменту звернення
Президента України указів про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні
або в окремих її місцевостях; про загальну або часткову мобілізацію; про оголошення
окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації.
5. Повноваження із самоорганізації роботи Верховної Ради України включають:
обрання Голови Верховної Ради України, першого заступника і заступника Голови Верховної
Ради України та їх відкликання; затвердження переліку комітетів Верховної Ради України
та обрання голів цих комітетів; створення тимчасових спеціальних та тимчасових
слідчих комісій; призначення на посаду та звільнення з посади керівника апарату
Верховної Ради України; затвердження кошторису Верховної Ради України та структури
її апарату.
Верховна Рада України
здійснює також інші повноваження, які згідно з Конституцією України віднесено до
її відання.
Акти
Верховної Ради України
Стаття 91 Конституції
України передбачає, що Верховна Рада України приймає закони, постанови та інші акти, більшістю від її конституційного складу.
Стаття 46 Регламенту Верховної Ради України закріплює, що акти Верховної Ради приймаються
у формі закону, постанови, резолюції, декларації, звернення, заяви.
Закон – це нормативно-правовий акт, що приймається
органом законодавчої влади (Верховною Радою України) або безпосередньо народом
України (на всеукраїнському референдумі) з дотриманням вимог законодавчої процедури,
який має вищу (щодо всіх інших нормативно-правових актів) юридичну силу та регулює
найбільш важливі суспільні відносини переважно загального характеру.
Стаття 92 Конституції
України закріплює, які питання визначаються та встановлюються виключно законами
України.
Постанова – ненормативний акт, за допомогою якого
Верховна Рада України оформлює свої дії щодо самоорганізації (обрання керівних
посадових осіб Верховної Ради, утворення комітетів та обрання їх голів), обрання,
призначення, затвердження відповідних посадових осіб тощо.
Заяви та звернення – це акти ненормативного характеру,
які містять заклики до парламентів, інших вищих органів зарубіжних країн здійснити
певні дії (або утриматися від здійснення певних дій) з метою підтримання миру, подальшого
розвитку дво- та багатосторонніх відносин, усунення джерел ускладнення міжнародного
становища в цілому чи двосторонніх відносин.
Декларація – це акт, який в загальній, принциповій
формі передає основні властивості конституційно-правового регулювання, виражає
наміри та зобов’язання учасників правових відносин. Приклади – Декларація про державний
суверенітет України від 16 липня 1990 року, Декларація прав національностей України
від 1 листопада 1991 року.
Резолюція – це акт Верховної Ради України
про оголошення недовіри певному органу (Кабінету Міністрів України) чи певній посадовій
особі (Генеральному прокуророві України), наслідком прийняття якого є відставка
останніх.