5.8-5.10. Інститут глави держави
5.8.
Інститут глави держави
Розділена
на три гілки державна влада не перестає бути єдиною і суверенною: у неї єдине
владоутворююче джерело — народ; вона
виражає єдині інтереси населення країни. Тому самостійність органів
законодавчої, виконавчої та судової влади не абсолютна, а відносна. Глава держави якраз і покликаний забезпечувати узгоджене
функціонування цих органів на
користь єдиної владної волі народу і досягнення
загальнодержавної мети.
Глава
держави — це
конституційний орган і одночасно вищий посадовець держави, що представляє
державу зовні й
усередині країни, символ державності народу.
Глава
держави відповідно до конституцій різних країн розглядається як:
1) невід’ємна складова частина парламенту, тобтозаконодавчої
влади, оскільки без його підпису закон є недійсним (монарх у Великій Британії,
президент в Індії);
2) глава
виконавчої влади і
одночасно глава держави (Єгипет, США);
3) особа,
яка є тільки главою держави і не входить до будь-якої гілки влади (Німеччина,
Італія).
Залежно
від форми правління, державного режиму глава держави може бути номінальним
главою (імператор Японії,
президент Індії), оскільки свої повноваження він здійснює за вказівками уряду, або реальним главою (король Марокко, президент СІЛА).
Глава
держави буває одноосібним і колегіальним. У більшості сучасних держав діє одноосібний
глава держави, це монарх у монархіях або президент у республіках. Колегіальний глава держави — це звичайно
постійно діючий орган
парламенту, ним обираний. Такою є Державна рада на Кубі, де немає президента, а
главою держави є Голова Державної
ради. У Швейцарії повноваження глави держави здійснює Федеральна Рада, що
виконує одночасно функції
уряду. Голову Федеральної Ради називають президентом, але
істотних повноважень він не має. В Ірані повноваження глави держави розділені між
керівником держави, обраним
особливим чином із вищих духовних осіб-мусульман, і Президентом республіки («двоголова президентура»). У Боснії та
Герцеговині роль глави держави виконує Президія, до складу якої входять три
члени — боснієць,
хорваті
серб. У Об’єднаних Арабських Еміратах існує «колективний монарх», у Малайзії — виборний монарх.
Глава
держави має деякі загальні для всіх країн повноваження. Відносно
парламенту це — скликання сесій, публікація
законів, право розпуску, інколи — право
вето. Глава
держави формує уряд, або формально його затверджує, має право звільняти міністрів і відправляти уряд у
відставку (часто це формальний акт), призначати суддів, надавати громадянство і право притулку, укладати і ратифікувати певного роду міжнародні угоди,
призначати дипломатичних представників, нагороджувати, помилувати засуджених тощо.
Здійснення
цих повноважень на практиці залежить від форми правління і реального положення глави держави. Крім того, при будь-якій формі правління одні
повноваження глава держави може
реалізовувати самостійно, а для здійснення
інших потрібна згода або затвердження парламенту (для призначення послів у США потрібна згода
Сенату)
або навіть згода уряду (у парламентарній республіці). У парламентарних республіці і
монархії, у багатьох парламентарно-президентських республіках, для того, щоб діяли деякі акти
президента або монарха, прем’єр-міністр повинен скріпляти їх своїм підписом
(контрасигнатура).
Монарх має
низку прав щодо парламенту: скликання сесій, розпуску (звичайно нижньої
палати), призначення членів верхніх палат (там, де це прийнято), затвердження та публікації
законів. Він призначає (або затверджує) главу уряду та міністрів, але з
урахуванням думки парламентської більшості. Формально він вважається верховним головнокомандувачем
і представляє країну в міжнародних відносинах. Але фактично ці
повноваження здійснюються урядом (або відповідним міністром).
Роль
монарха в різних країнах різна: так, в абсолютній монархії він
має необмежену владу, а посаду прем’єр-міністра посідає, як правило, найближчий родич монарха, в дуалістичній монархії він сам підбирає та
призначає міністрів, реально
очолюючи уряд, в парламентарній — царює, але не править.
У
більшості країн главою держави є президент, який обирається або
населенням, або парламентом, або шляхом особливої виборчої процедури.
Президент
приймає іноземних дипломатичних представників, призначає послів до інших
держав, у ряді країн
ратифікує (затверджує)
міжнародні договори та угоди, є верховним головнокомандувачем збройними силами. У деяких країнах президент має право
розпускати парламент, відмовити у схваленні
закону, передати його на повторний розгляд парламенту.
У парламентарних і президентських республіках
роль і повноваження президента далеко не
однакові. У президентській республіці він здійснює повноваження
самостійно, в парламентарній — за порадою уряду, в змішаних діє самостійно, але при рішенні деяких
питань зв’язаний парламентом.
У парламентарних республіках президент є
малоактивною фігурою у внутрішніх справах,
він затулений главою уряду, в руках
якого зосереджена реальна влада. Наприклад,
розпуск парламенту в таких державах, хоч і оформляється указом президента, здійснюється за рішенням уряду; для
призначення уряду потрібна згода парламенту. Акти
президента не мають чинності без підпису глави уряду або міністра, до
ведення якого належить предмет акта.
У президентських
республіках президент — центральна політична фігура. Так, президент США є одночасно главою держави й уряду, відповідального перед ним, а не перед Конгресом. Тільки на вищі федеральні
посади президент призначає «за порадою і
з відома» Сенату. Він видає укази з різних питань державного життя.
5.9. Інститут виконавчої влади
Виконавча влада — це сукупність повноважень з безпосереднього управління суспільством.
На відміну від
законодавчої влади, що має первинний характер, виконавча влада має за своєю сутністю вторинний (похідний), під законний характер.
Всі дії та акти виконавчих органів мають
ґрунтуватися на законі, не повинні йому
суперечити, направлені на виконання закону. Звідси їхня назва — виконавчі.
{lang_content_nav} діяльності
виконавчої влади — управління, що включає:
1) виконавчу діяльність — здійснення рішень, які
прийняті органами законодавчої влади;
2) розпорядчу діяльність — здійснення управління шляхом видання підзаконних актів і
виконання організаційних дій.
Виконавчі органи влади, крім того, здійснюють адміністративний контроль. Наприклад, міністерства і відомства проводять
перевірки, ревізії, інспекції з метою проконтролювати діяльність нижчестоячих органів і установ.
Для здійснення своїх завдань виконавча влада
потребує особливих структур. Вона володіє
найбільш розгалуженою системою
різноманітних органів із численним кадровим складом державних службовців у центрі і на місцях. Ці органи складають виконавчу вертикаль, засновану
на ієрархії та підпорядкуванні.
Органи виконавчої влади мають право безпосередньо зобов’язувати підлеглі
органи, указуючи їм, як слід діяти, як саме
вирішувати те або інше питання, що
не допускається в інших гілках влади.
У сучасних країнах
виконавчу владу може очолювати: глава уряду (Франція, Греція, Польща); глава держави (США), уряд (Ізраїль, Україна). Глава виконавчої влади делегує
ряд повноважень органам і посадовцям нижчого рангу.
У системі виконавчої
влади перебувають органи примусу (поліція, армія, в’язниці). «Силовий» характер виконавчої влади складає об’єктивну
основу для можливої узурпації державної влади саме виконавчими органами. Тут
надзвичайно важливими є дієві механізми заборон і противаг та ефективні важелі
політичної відповідальності з боку законодавчої влади (через правові закони), з боку судової влади (через судовий
контроль), з боку контрольної влади (конституційний контроль).
Ієрархічна побудова
виконавчої влади з виділенням центральної, в окремих випадках — регіональної та місцевої влади — забезпечує чіткість і
швидкість виконання ухвалених рішень. Виходячи зі змісту та результатів діяльності виконавчої влади, судять про
ефективність державної влади в цілому. Від
роботи всієї системи виконавчої влади залежить
стан економічного, політичного, соціального і культурного життя суспільства, рівень життя індивіда.
Уряд — це вищий колегіальний виконавчий орган держави. Уряд є найвищим органом
виконавчої влади в державі незалежно від того,
яка роль належить главі держави.
Назва уряду
встановлюється конституцією та законодавством. Найчастіше уряд має офіційну назву — Рада або Кабінет міністрів. Уряд
очолюється главою уряду. Як правило, це прем’єр-міністр, або голова Ради міністрів, канцлер, державний
міністр.
У президентських
республіках, де ця посада відсутня, главою уряду є безпосередньо президент. Разом із главою уряду до його складу входять
заступник (віце-прем’єр), міністри, що
очолюють окремі міністерства.
Виділяють парламентський принцип утворення уряду (виходячи з розстановки сил у парламенті), який застосовується в парламентарних монархіях і
парламентарних республіках, напівпарламентський принцип, який застосовується в змішаних
республіках і позапарламентський принцип, коли глава держави самостійно підбирає, призначає і звільняє членів
кабінету, як правило, із найближчих родичів, що є характерним для абсолютних монархій (Бахрейн, Катар,
Саудівська Аравія).
У унітарній державі
утворюється один уряд. У федеральній державі існують федеральний уряд
і уряди членів федерації.
Уряди можуть бути однопартійними,
коаліційними, безпартійними. У першому випадку до них входять
представники однієї партії,
у другому — двох або кількох. Коаліційні уряди формуються, як правило, у державах із парламентарною
формою правління. Безпартійні уряди властиві військовим режимам та постсоціалістичним державам, де партійна система має нерозвинений
характер. У надзвичайних ситуаціях
(громадянська війна, економічна або політична криза) нерідко створюються тимчасові уряди або уряди національної єдності.
Уряд забезпечує
виконання законів та інших актів законодавчої
влади, є відповідальним перед нею, підзвітним і підконтрольним їй. Він покликаний
відпрацьовувати шляхи та способи
реалізації законів, займатися поточним управлінням, здійснювати розпорядчу
діяльність. З цією метою з усіх питань своєї компетенції уряд видає нормативно-правові
акти (укази, декрети, ухвали, розпорядження
тощо), які є обов’язковими для виконання.
Свою багатосторонню
діяльність уряд здійснює через численні органи державної адміністрації — міністерства, відомства, комісії тощо. Міністерства та інші відомстваобростають складним,
громіздким і розгалуженим чиновницько-бюрократичним
апаратом, що створює основу механізму
держави. Перелік міністерств та інших центральних державних установ у різних державах неоднаковий. Незважаючи на це, всі вони покликані забезпечувати
безпеку країни, підтримання
громадського порядку, оптимальне
управління основними сторонами життя суспільства: економікою, соціальним будівництвом.
Міністерства та
відомства формуються, виходячи із конкретних завдань, що стоять перед урядом. При уряді можуть бути утворені й інші центральні відомства (наприклад, комітет із зовнішньоекономічних зв’язків, у
справах релігій). До специфічних
органів та установ виконавчої влади
належать органи охорони правопорядку (міліція, поліція), установи з виконання кримінальних покарань; органи державної безпеки, збройні сили.
У більшості держав
відсутні жорстко фіксована структура і чисельний склад уряду. Всі ці характеристики визначаються при створенні нового уряду або його реорганізації. Інститут парламентської відповідальності уряду означає не судову, а конституційну відповідальність. Міністри несуть колективну, тобто солідарну
відповідальність за політику і
рішення уряду, та індивідуальну відповідальність за справи свого
міністерства.