17.4-17.7. Законодавчий процес і його стадії
17.4. Законодавчий процес
і його стадії
Процес створення, зміни
і скасування законів називають законодавчим процесом. У національній
правовій системі він складається з таких стадій:
1) законодавча ініціатива — внесення в законодавчий орган пропозиції про видання, зміну або
скасування закону. Таким правом у
будь-якій державі володіє порівняно вузьке коло осіб. В Україні право законодавчої ініціативи мають народні депутати України, Президент, Кабінет
Міністрів України;
2) розробка
законопроекту. Вона може бути доручена парламентським комітетам,
міністерствам, колективам учених-фахівців. Перша і друга стадії законодавчого процесу можуть збігатися, і тоді на
розгляд парламенту вноситься готовий
законопроект;
3) обговорення
законопроекту. Прийнятий до розгляду законопроект поетапно обговорюється
парламентаріями, до нього вносяться поправки і доповнення (цей
процес називають першим і другим читанням
законопроекту);
4) ухвалення закону (звичайно в результаті третього читання). Ухвалення закону
здійснюється голосуванням. За загальним правилом, закон має бути схвалений простою більшістю членів
парламенту (тобто 50 % + 1 голос). Деякі закони мають бути схвалені 2/3 голоси парламентаріїв (кваліфікована більшість);
5) підписання закону
главою держави. На цю стадію відводиться строго визначений строк
(наприклад, в Україні — 15 днів). Як правило, глава держави має право повернути закон на повторний розгляд зі своїми мотивованими зауваженнями (відкладне вето). Якщо закон
повторно приймається кваліфікованою більшістю голосів, то
глава держави зобов’язаний підписати його та
обнародувати. Так, якщо Президент
України не підписав повторно прийнятий закон, то після закінчення десяти днів закон невідкладно обнародується
Головою Верховної Ради України;
6) обнародування закону. Ця стадія має важливе значення. Неопубліковані і, таким
чином, не доведені до відома людей закони не
застосовуються;
7) набрання законом
чинності. За загальним правилом, закон набуває чинності протягом
певного терміну (в Україні — через десять днів після
публікації), якщо інше не вказане самим законом.
17.5. Систематизація нормативно-правових актів
Для того щоб система законодавства
була внутрішньо узгоджена і
несуперечлива, нормально функціонувала, удосконалювалася і розвивалася, вона потребує постійної
дії на неї спеціального процесу — систематизації.
Систематизація — це діяльність, спрямована на впорядкування нормативно-правових
актів, узгодження їх у певну систему.
Необхідність систематизації зумовлена тим, що
постійно йде процес видання нових
нормативно-правових актів, з часом
деякі акти фактично втрачають силу, застарівають, накопичуються суперечності між юридичними розпорядженнями.
Розрізняють такі види систематизації
нормативно-правових актів:
1) [i]облік
нормативно-правових актів [/i]є збором державними
органами і неофіційними організаціями чинних нормативних актів, їх обробкою і розташуванням за певною системою, що забезпечує пошук необхідної правової
інформації в масиві актів, узятих на
облік. Облік здійснюється практично
всіма державними органами і юридичними особами для задоволення власних
потреб у правовій інформації або в
комерційних цілях для забезпечення правовою інформацією інших суб’єктів.
Сукупність нормативних
актів, узятих на облік, складає інформаційний фонд, у якому нормативні акти зберігаються в певному порядку. Для швидкого
знаходження нормативно-правового розпорядження,
прийнятого з того або іншого питання (темі), створюються інформаційно-пошукові системи. В Україні існує ІПС
«Законодавство України» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України, а також неофіційніпошукові системи «Юрист+», «Ліга-Закон» тощо.
Крім самостійного
значення, облік нормативно-правових актів є
підготовчою стадією для інших видів систематизації;
Різновиди інкорпорації
за суб’єктом здійснення: [i]офіцій на інкорпорація — здійснюється державним органом; неофіційна інкорпорація — здійснюється видавництвами, науковими і навчальними закладами,
окремими фахівцями. Прикладами
офіційної інкорпорації є «Відомості Верховної Ради України», «Офіційний вісник України».
Різновиди інкорпорації за критерієм відбору
нормативно-правового матеріалу: хронологічна — нормативно-правові акти збираються за часом їх видання або
набрання сили («Відомості Верховної Ради України», «Офіційний вісник України»); предметна — нормативно-правові
акти систематизувалися за галузями або інститутами права, сферами державної діяльності (наприклад, такими є
тематичні бюлетені Міністерства юстиції України).
Різновиди інкорпорації за
обсягом охоплюваного нормативно-правового
матеріалу: генеральна — до збірки включаються всі нормативно-правові акти суб’єкта правотворчості (наприклад, багатотомне видання «Закони
України»); часткова — в збірку включаються нормативно-правові акти у певній сфері правового регулювання
(наприклад, збірки, присвячені
правовому регулюванню нотаріату, банкам і банківській діяльності,
правовому становищу неповнолітніх в
Україні);
3) консолідація — ухвалення укрупненого уніфікованого акта на основі об’єднання норм розрізнених актів. При цьому нові норми не створюються, всього лише
усуваються повтори, виправляється застаріла
термінологія. Особливість консолідації
полягає в тому, що вона містить у собі деякі
риси кодифікації та інкорпорації. Консолідований акт є зведеним нормативно-правовим актом, що формально зближує його з кодифікованим; а той
факт, що він по суті не вносить нічого
нового в регулювання суспільних відносин,
ріднить його з інкорпорацією. Ця форма систематизації з успіхом застосовується в англомовних країнах (Звід законів США) і деяких країнах СНД (у Російській Федерації виданий Звід законів);
Різновидами консолідації
є використовувані у США компіляція та ревізія. Компіляція полягає
в тому, що нормативні акти
публікуються в хронологічному порядку, при цьому
виключаються частини актів, що втратили чинність, і вносяться частини актів, які замінені пізнішими рішеннями законодавчого органу.
Ревізія полягає в тому, що нормативні акти
та їхні частини приводяться в
логічний порядок за предметною ознакою, виключаються положення, що фактично втратили силу, скорочується множинність
актів, поліпшується їх граматична структура. Результати ревізії законодавства підлягають затвердженню законодавчим
органом або як самостійний закон, або
шляхом прийняття закону, що схвалює
документ, що висловлює зміст ревізії законодавства;
4) кодифікація —створення нового логічно
цілісного нормативно-правового
акта (кодексу, основ) на основі старих актів, з частковою або повною зміною їхнього змісту, усуненням прогалин і суперечностей. Кодифікація — один з
прийомів правотворчості і як такий може здійснюватися тільки державою.
Різновиди кодифікації
за обсягом охоплюваного нормативно-правового матеріалу:
– загальна — утворення зведеного акта по всіх галузях законодавства («кодекс кодексів»). Наприклад,
такий характер мав Звід законів Російської
імперії;
– галузева — об’єднання правових норм тієї або іншої галузі — Цивільний кодекс
України, Кримінальний кодекс України;
– міжгалузева (комплексна) — об’єднання правових норм різних галузей права, що
регулюють суспільні відносини у певній сфері, наприклад,
Повітряний кодекс України, Кодекс торговельного мореплавства України;
– спеціальна (внутрішньогалузева) — об’єднання правових норм
окремого інституту або підгалузі права (прикладом є Водний кодекс України, Кодекс України про надра, Лісовий кодекс України).
Співвідношення різних
видів систематизації за глибиною «вторгнення» у нормативно-правовий матеріал є таким: облік нормативно-правових актів та
інкорпорація не вносять змін у текст і зміст нормативно-правових актів, консолідація вносить зміни в текст
нормативно-правового акта, не змінюючи змісту норм і не створюючи нових норм права, а кодифікація є різновидом
правотворчості.
17.6. Система законодавства:поняття і структура
{lang_content_nav} категорії «законодавство» різні учені
визначають неоднозначно. Існують прихильники
вузького розуміння законодавства виключно як сукупності діючих у державі законів, тобто актів вищої юридичної сили.
Конституційний Суд України поняття «законодавство» розтлумачив як закони, укази Президента України і постанови уряду.
Але більшість учених і практиків схиляються до розуміння законодавства як сукупності всіх чинних
нормативно-правових актів. У
широкому розумінні слова законодавство — це форма існування права, спосіб
надання юридичного значення нормам права, засіб
їх організації та поєднання в конкретні статті,
нормативні розпорядження, нормативно-правові
акти, інститути та галузі законодавства.
Система законодавства — це сукупність законодавчих актів, розташованих у певному ієрархічному порядку. На вершині законодавчої піраміди — конституція та/або конституційні
закони, яким мають відповідати всі нормативно-правові акти держави. Ступенем нижче в ієрархії законів — звичайні (поточні)
закони. У систему законодавства держави можуть включатися також акти Кабінету Міністрів і міжнародні договори,
ратифіковані парламентом.
Окрім такої ієрархічної,
вертикальної будови, система законодавства поділяється також за галузевою ознакою (за предметом
правового регулювання, за горизонталлю): конституційне, адміністративне, цивільне, цивільно-процесуальне, сімейне, трудове,
кримінальне, кримінально-процесуальне законодавство.
17.7. Співвідношення системи права та системи законодавства
Однією з найважливіших властивостей права є
його системність, тобто поділ права на окремі структурні елементи, узгоджені та взаємопов’язані. Системна
побудова права має важливе значення,
оскільки дозволяє більш повно і точно
тлумачити окремо взяту норму права і правильно застосувати її на практиці.
Система законодавства
та система права представляють дві сторони, два аспекти тієї ж суті — права. Вони співвідносяться
між собою як форма і зміст. Відмінність системи права та системи законодавства полягає в наступному:
1) первинним елементом системи права є норма, а первинним елементом системи
законодавства — стаття (пункт) нормативно-правового акта;
2) система права
складається об’єктивно (стихійно) відповідно до існуючих суспільних
відносин, а система законодавства формується за волею законодавця;
3) система права має
тільки горизонтальну (галузеву) будову, а система законодавства ще й вертикальну (ієрархічну);
4) система права
відображає внутрішню будову права, а система законодавства — зовнішню форму права;
5) система права і система
законодавства розрізняються за об’ємом. Система права включає, крім законів, інші джерела права (правові звичаї, юридичні прецеденти,
нормативні договори),
загальні принципи права. З іншого боку, в систему законодавства включаються положення, що не єправовими (наприклад, преамбула Конституції
України має програмно-політичний,
а не правовий зміст).