Розділ 25. Законність і правопорядок
Розділ 25
ЗАКОННІСТЬ І ПРАВОПОРЯДОК
25.1. Законність та її принципи
Законність — це режим суспільно-політичного життя, що заснований на правовому характері
його організації і виражається у вимозі
точного, строгого і неухильного дотримання
і виконання чинних правових актів усіма суб’єктами права.
Сутність законності полягає в добросовісному і неухильному дотриманні і виконанні всіма суб’єктами права діючих законів, яке й забезпечує стан
правомірності суспільних відносин. Мета
законності в демократичній державі
полягає в забезпеченні прав і свобод людини і громадянина. Засоби і методи реалізації вимог законності повинні носити правовий характер. Єдність
сутності, мети і засобів реалізації
вимог законності виражається в категорії правозаконності. За класичним визначенням англійського
конституціоналіста Альберта Дайсі: «Правозаконність — це абсолютний авторитет і верховенство чинного законодавства, що
протиставлені довільним розпорядженням влади і виключають не тільки свавілля з боку уряду, а й саму можливість діяти в
якихось ситуаціях на свій розсуд».
Принципи законності є
основними ідеями, що розкривають зміст
законності як стани правомірності суспільних відносин,
законоподібності поведінки індивідів:
1) принцип верховенства закону передбачає, що закон очолює систему нормативно-правових
актів, оскільки є актом вищого
законодавчого органу, який безпосередньо виражає волю народу. Всі підзаконні акти не мають суперечити
законам і повинні прийматися в строго встановленому законом порядку і формі, а правозастосовчі акти мають відповідати
законам і виданим відповідно до них підзаконним
актам;
2) принцип єдності законності, що
означає одноманітне розуміння і застосування законів на всій території держави. У демократичній державі не
може бути законності «калузької» або «рязанської», правосуддя «басманного» або «печерського» — всі органи держави, їхні посадовці і громадяни повинні однаково сприймати
і виконувати вимоги законів;
3) принцип загальності законності, який
передбачає, що вимоги законів і підзаконних
актів поширюються на всіх суб’єктів права без
будь-якого винятку. Ніхто не має права самостійно вирішувати, який обсяг вимог закону поширюється особисто на нього, ніхто
не має права ставити себе над законом або поза законом;
4) принцип рівності всіх перед
законом, тобто наявність рівних прав і обов’язків у кожного, незалежно
від соціального стану, посади, раси, статі;
рівна захищеність усіх і кожного;
однакові гарантії від зловживань із боку посадовців і органів державної влади;
5) принцип гарантованості основних
прав і свобод людини, що полягає в необхідності забезпечення пріоритету прав індивіда , а також гарантіях їх із боку держави;
6) принцип взаємозв’язку
законності і демократії. Законність є основою для становлення і розвитку демократії, і навпаки, демократія є
основним чинником зміцнення режиму законності. Без демократії законність може перерости у свавілля держави щодо особи,
без законності демократія може виродитися в
охлократію (влада натовпу), анархію і свавілля натовпу щодо особи. Цей принцип пов’язує дію законності тільки з
правовими законами. Тоді законність набуває якості
правозаконності;
7) принцип доцільності, що розкриває,
як співвідносяться цілі та засоби їх
реалізації в діяльності держави. Передбачається, що закон утілює в собі вищу
суспільну доцільність, тобто
відповідає цілям і завданням суспільства. В рамках закону слід обирати найбільш оптимальне рішення. Неприпустимим є порушення закону
під приводом доцільності (житейської,
місцевої, корпоративної), рівно як неможливо досягти навіть найблагородніщих цілей шляхом утиску і відчуження прав людини;
8) принцип невідворотності
відповідльності, який означає, що будь-яке протиправне діяння має бути своєчас
но розкрите, а винні в його вчиненні особи повинні понести справедливе покарання. Усвідомлення неминучості відповідальності
є головним стримуючим чинником для потенційних
правопорушників.
Законність, у свою чергу,
розглядається як загальноправовий принцип, суть якого полягає в категоричній вимозі правомірної поведінки всіх суб’єктів
права в усіх сферах правового життя.
Гарантії законності — це система умов і засобів, що забезпечує процес реалізації законності.
Законність як суспільний
феномен є результатом взаємодії різних чинників, які й визначають її природу. За характером дії цих чинників на
створення режиму законності їх можна умовно
розділити на дві групи: загальні умови і
спеціальні (юридичні) засоби.
Загальні умови впливають на формування законослухняної поведінки особи побічно, створюючи
передумови для зміцнення режиму
законності. У розряд загальних включаються такі умови:
1) економічні (безкризовий економічний розвиток суспільства, ефективна організація
системи господарювання, стійка грошова система тощо);
2) політичні (стан державної влади, її
легальність і легітимність, здатність
реагувати на потреби населення, а також демократична політична культура і зрілість інститутів громадянського суспільства — партійна система, наявність опозиції, вільна преса тощо);
3) духовні (рівень духовної і правової
культури, система правових ціннісних
орієнтації, організація правової пропаганди і виховання, характер ідеології, стан етичної свідомості);
4) соціальні (достатній рівень життя і
забезпечення соціальної захищеності
населення).
Спеціальні (юридичні)
засоби забезпечення законності — це сукупність умов і засобів, закріплених в чинному законодавстві, безпосередньо спрямованих на
забезпечення : режиму законності, дотримання і
захист прав і свобод особистості.
Серед юридичних
гарантій слід зазначити:
1) досконале і повне законодавство, що адекватно відображає тенденції суспільної еволюції, ефективний
механізм реалізації правових норм,
засоби правового регулювання. Прогальне,
колізійне законодавство, яке відстає від суспільних потреб, саме по собі
є перешкодою для здійснення режиму
законності;
2) засоби попередження
правопорушень, призначення яких полягає у своєчасному запобіганні можливим правопорушенням (наприклад, митний
огляд);
3) засоби виявлення
правопорушень, спрямовані на ефективне виявлення правопорушень правоохоронними органами;
4) засоби припинення правопорушень (затримання,арешт, обшук, підписка
про невиїзд, скасування незаконних актів посадовців і органів тощо);
5) засоби захисту і
відновлення порушених прав, усунення наслідків правопорушень;
6) заходи юридичної відповідальностіяк заходи державного примусу за
вчинене правопорушення;
7) процесуальні гарантії — наявність ефективного механізму реалізації правових норм. Законодавчо закріплені права і обов’язки суб’єктів
права можуть бути успішно реалізовані тільки за
наявності надійних і доступних юридичних процедур і юридичних процесів;
8) гарантії правосуддя — наявність незалежної судової влади, що своєчасно вирішує цивільні та кримінальні справи.
Загальні умови і
спеціальні (юридичні) засоби забезпечення режиму законності мають існувати і
функціонувати в комплексі, у
взаємозв’язку один з одним.
25.3. Правопорядок і громадськийпорядок
Правопорядок — це заснований на праві стан впорядкованості і організованості
суспільного життя, що склався в результаті здійснення режиму законності. Правопорядок є метою і одночасно підсумком,
результатом правового регулювання.
Як системне утворення
правопорядок складається з безлічі взаємодіючих елементів, пов’язаних між собою від
носинами взаємозалежності та взаємовпливу. До них належать:
1) суб’єкти (учасники) правопорядку;
2) сукупність актів
реалізації права;
3) всі правові відносиниі зв’язки між учасниками, їхніми властивостями, кореляційні зв’язки прав, свобод і обов’язків, відповідальності;
4) врегульована, впорядкована
взаємодія названих елементів, які створюють єдиний погоджено
діючий організм.
Ознаки правопорядку:
1) правопорядок є станом впорядкованості
суспільних відносин, передбачених
нормами права. Антиподом правопорядку виступає свавілля суб’єктів права щодо один одного, породжений свавіллям хаос;
2) правопорядок — це результат проведення в життя принципу законності та інших принципів
права;
3) змістом правопорядку є правомірна поведінка
суб’єктів права;
4) правопорядок забезпечується
державою.
Правопорядок як система
є складовою частиною системи вищого рівня — громадського порядку. Проте на відміну від правопорядку громадський порядок
утворюється під впливом не тільки
правових, а й інших соціальних норм: норм моралі, звичаїв, корпоративних норм тощо. Отже, громадський порядок є станом
врегульованості суспільних відносин, заснованим на реалізації всіх соціальних норм і принципів.
Між громадським і
правовим порядком існує тісний взаємозв’язок, який виражається в єдиній соціальній природі цих явищ. У той же час між правопорядком і громадським
порядком існують відмінності. У них різна соціально-нормативна основа: для правопорядку такою основою є право і законність, для громадського порядку — вся сукупність соціальних норм і засобів соціального впливу.
Правопорядок і
громадський порядок співвідносяться як частина і ціле. Стан громадського порядку багато в
чому зумовлений станом правопорядку. Б той же час неможливо підтримувати
правопорядок, не впливаючи на громадський порядок.
25.4. Проблема формування світового правопорядку
Світовий правопорядок — це система суспільних планетарних відносин, що формуються на
основі загально-гуманістичних і природно-правових засад і функціонують відповідно
до загальновизнаних принципів і норм міжнародного і внутрішньодержавного
права.
Необхідність створення і зміцнення світового
правопорядку зумовлена наявністю глобальних
проблем, рішення яких можливе тільки
при згоді і співпраці різних держав. Право, його загальнолюдські
сутнісні якості забезпечують можливість становлення і розвитку світового
правопорядку. Властивості права дозволяють
взаємодіяти нормам національного і
міжнародного права у справі формування світового правопорядку.
Реальний характер
світового правопорядку забезпечується наявністю і функціонуванням мережі міжнародних організацій планетарного і регіонального масштабу. Перш за все, це Організація Об’єднаних Націй (ООН) —
універсальна міжнародна організація, створена в 1945 p., що діє на основі Статуту ООН. її статутні
цілі:
1) підтримувати міжнародний
мир і безпеку і з цією метою вживати ефективних
колективних заходів для запобігання й усунення загрози миру;
2) розвивати дружні відносини
між націями на основі поваги принципу
рівноправ’я і самовизначення народів;
3) здійснювати міжнародну співпрацю у
вирішенні міжнародних проблем економічного, соціального, культурного і гуманітарного характеру і в заохоченні і розвитку
поваги до прав людини і основних свобод для
всіх, без відмінності раси, статі,
мови і релігії;
4) бути центром для узгодження
дій націй у досягненні цієї загальної мети.
Важливе значення для
встановлення світового правопорядку мають міжнародні організації, які примикають до ООН: Міжнародна організація праці, Всесвітня організація охорони здоров’я, Всесвітня
організація інтелектуальної власності,
Міжнародна організація цивільної авіації тощо.
Реальний характер
міжнародно-правових відносин забезпечується наявністю міжнародних судів,
міжнародно-правових процедур. До
розгляду Міжнародним судом ООН (Гаага) приймаються всі справи, які
передаються йому
сторонами (державами) — учасниками спору, і справи, які виникають з питань,
спеціально передбаченим Статутом 00Н або
чинними договорами і конвенціями. Широкі повноваження
регіонального характеру мають Суд Європейських Співтовариств, Європейський Суд з прав людини, Економічний суд СНД.
Світовий правопорядок — це складна і динамічна система взаємин
різних держав, міжнародних організацій, соціальних і національних спільнот. Світ постійно змінюється, змінюються й уявлення про
нього, виникає необхідність у вдосконаленні міжнародного і
національного законодавства, в рішенні
нових проблем глобального характеру (охорона
природи, комп’ютерні війни, боротьба з організованою злочинністю, тяжкими хворобами, голодом тощо).
Світовий правопорядок — це результат узгодження інтересів держав і народів. Кожна держава є
самостійним суверенним утворенням і
будує свої взаємини з іншими учасниками на принципах невтручання у внутрішні справи, територіальної цілісності держав, рівноправ’я і самовизначення народів.
Світовий правопорядок — це умова і гарантія успішної міжнародної співпраці в найрізноманітніших сферах життєдіяльності людей.