Опитування, анкетування, інтерв’ю: процедури, вимоги до використання, пізнавальні можливості
Опитування, анкетування, інтерв’ю: процедури, вимоги до використання, пізнавальні можливості
Опитування — найбільш уживаний метод збору соціальної інформації. За допомогою опитування можна отримати повну картину функціонування громадської думки щодо проблем соціальної практики, про запити, потреби, інтереси та орієнтації, мотиви поведінки різних груп населення. Використання опитування дозволяє отримувати інформацію про сьогодення, про оцінку подій, які відбувалися багато років тому, а також про плани на майбутнє. Інформація, яка буде отримана за допомогою опитування, досить легко піддається кількісному аналізу, а також інтерпретації після обробки.
Як правило, анкетування проводиться з метою більш широкого охоплення одиниць аналізу, інтерв’ю розраховане на досить невелику аудиторію та більш глибокий якісний аналіз проблеми.
Умовою успішного проведення анкетування або інтерв’ю є обов’язкове створення атмосфери доброзичливості та довір’я до респондента. У цьому випадку респондент буде бажати надавати виважену та реальну оцінку чи судження щодо проблем, які підлягають аналізу в дослідженні.
Анкета — упорядкований за змістом і формою набір питань та висловлювань, що вміщені на одному чи кількох аркушах паперу. Анкетою не можна назвати будь-який перелік запитань. Так, запитання журналіста не вважаються анкетою, попри те, що вони є і послідовні, і логічні. Анкета повинна бути адресована багатьом людям (респондентам). Логіка побудови питань в анкеті відповідає цілям дослідження і спрямована на отримання тільки такої інформації, яка дає можливість перевірити певні гіпотези.
Якщо анкету респондент заповнює самостійно, то в інтерв’ю запитання йому зачитує підготовлений спеціаліст. Інтерв’ю буває стандартизованим, коли формулювання питань і їхній порядок є фіксованими, а інтерв’юер не має права їх змінювати (наприклад, телефонне інтерв’ю), а також не стандартизованим, яке схоже на журналістське. Результати не стандартизованого опитування практично не піддаються стандартизованому опрацюванню, його мета — отримати в експертів інформацію про невідоме явище, поглиблено вивчити проблему, з’ясувати подробиці, які неможливо виявити шляхом стандартизованого інтерв’ю.