Поняття соціального розвитку села
Зміст сторінки:
Розділ 9. Організаційно-правове
забезпечення соціального розвитку села
§ 1. Поняття соціального розвитку села
У сільській місцевості в найближчій
перспективі проживатиме близько третини населення України, основна частина
якого зайнята в аграрній сфері виробництва. Село не тільки виконує функцію
продовольчого забезпечення держави, а й лишається носієм самобутніх
матеріальних, культурних, моральних надбань і традицій минулих поколінь. У
селі сконцентровано значну частину соціально-економічного потенціалу
суспільства. З огляду на це, важливим фактором визначення цивілізованості
будь-якого суспільства є ставлення його до селянина.
Досвід сучасного реформування аграрного
сектора економіки країни наочно показав, що сама реорганізація державних і
колективних сільськогосподарських підприємств та надання землі у приватну
власність не вирішують проблеми насичення ринку продовольчими товарами.
Ефективне виробництво товарної сільськогосподарської продукції не можливе без
наявності державних протекціоністських програм, спрямованих на формування
повноцінного життєвого середовища, задоволення економічних і соціальних інтересів
сільського населення, забезпечення комплексного розвитку сільських територій,
об’єктів соціальної інфраструктури, сучасних систем зв’язку та інформатики,
транспорту, житлово-комунального та водного господарства, шляхового
будівництва, збереження сільської поселенської мережі тощо. Аграрний
протекціонізм являє собою систему державних заходів (політичних,
економічних, правових), метою якого є стимулювання розвитку національного сільськогосподарського
товаровиробника, обстоювання інтересів на зовнішньому і внутрішньому ринках та
створення належного рівня життя для сільського населення.
Сільське господарство потребує підвищеного
виробничо-господарського ризику. Тому світова практика виходить із того, що ця
галузь, позбавлена державного регулювання, спеціально орієнтованого на захист
майнових інтересів виробників сільськогосподарської продукції, та відповідної
підтримки виробничої і соціально-побутової сфер, не може ефективно
функціонувати. Виробничий процес у сільському господарстві навіть за наявності
найвищого рівня науково-технічного й сервісного забезпечення не може контролюватися
людиною у повному обсязі. Державна підтримка є неодмінною також з урахуванням
ролі села в демографічному розвитку суспільства, соціально-побутових особливостей
сільського життя. Так, країнам ЄЕС процвітання сільського
господарства коштує щорічно 40 млрд євро. У 24 розвинених країнах, об’єднаних
Організацією з економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР), фермери
близько 40% своїх доходів отримують у вигляді дотацій, шляхом штучного
підвищення державою цін на сільськогосподарську продукцію, що закуповується. У
деяких країнах, отримані таким чином доходи сягають 80%.
Концептуальним підґрунтям державної підтримки
сільського господарства є визнання його становища хронічно невигідним у системі
товарних зв’язків народного господарства. Встановлено, що в США вартість
обробленої продукції в сільському господарстві вдвічі менша, ніж вартість
засобів виробництва для сільського господарства. Середній прибуток у ньому є
нижчим. Вищий ступінь ризику призводить до того, що сільське господарство
функціонує в умовах нерівності його економічних суб’єктів з аналогічними
суб’єктами в інших галузях. У ФРН з 5 вересня 1955 р. діє закон про аграрне
господарство. У ньому зазначається, що завданням держави є забезпечення
соціальної справедливості шляхом регулювання сільського господарства з метою
захисту його інтересів. Цим законом була введена система щорічної звітності
Уряду перед парламентом про економічну ситуацію в сільському господарстві та паритет
у відносинах з іншими галузями. Стаття 39 Римського договору про створення ЄЕС
1957 року однією із цілей сільськогосподарської політики співтовариства
називає забезпечення справедливого рівня життя сільського населення.
Спеціально зазначається, що, розробляючи аграрну політику, члени співтовариства
повинні брати до уваги специфічний характер сільськогосподарської діяльності,
необхідність державного регулювання сільського господарства властивими йому
методами, з відповідною поступовістю.
Сучасний етап реформування аграрних відносин в
Україні характеризується погіршенням фінансового стану та зниженням платоспроможності
сільськогосподарських і агропромислових товаровиробників, недосконалістю кредитно-фінансової
системи тощо. Це призводить до того, що із 7,8 млн працездатних осіб, які мешкають
у сільській місцевості, 1,6 млн — безробітні, а 1,9 млн — зайняті лише в
особистих селянських господарствах. Майже не зростають реальні доходи селян,
головним джерелом яких є надходження від низькопродуктивної праці в особистих
підсобних господарствах. За рівнем середньомісячного заробітку, який становить
лише 48,6% середнього рівня заробітної плати у виробничих галузях, сільське
господарство посідає останнє місце. Практично не відновлюється діяльність
підприємств і закладів сфери обслуговування, припинилося оновлення матеріальної
бази соціальної інфраструктури. Наслідками цих процесів є критична соціально-демографічна
ситуація на селі. Так наприкінці 2002 р. перевищення смертності над
народжуваністю досягло 156 тис. чоловік на рік. Майже в 90% сіл протягом
останніх 5 років кількість померлих перевищила кількість народжених, у 11 %
сіл за цей час не народилося жодної дитини. Зростають темпи обезлюднення сіл, майже
у третини з них не самовідтворюється населення. Як бачимо, соціальне
відродження села та підвищення ефективності аграрного виробництва — процеси
органічно пов’язані. За таких умов збереження і розвиток села, забезпечення
повноцінного відтворення в ньому українського народу має стати головним пріоритетом
державної аграрної політики.
Це й дістало своє відображення в указах
Президента України від 20 грудня 2000 р. “Про Основні засади розвитку
соціальної сфери села” та від 15 липня 2002 р. № 640 “Про
першочергові заходи щодо підтримки розвитку соціальної сфери села”.
Названі нормативні акти визначають коло організаційно-правових заходів щодо
здійснення соціальних перетворень на селі, а саме:
— збільшення зайнятості сільського населення на
сільськогосподарських підприємствах різних організаційно-правових форм та особистих
селянських господарствах за допомогою нарощування обсягів виробництва
сільськогосподарської продукції, її первинної переробки й збереження, поширення
в сільській місцевості практики урізноманітнення видів господарської
діяльності;
— підвищення продуктивності праці, рівня
заробітної плати працівників сільського господарства та застосування науково
обгрунтованих норм праці;
— ефективне використання трудових ресурсів і
робочого часу;
— відновлення діяльності раніше закритих та
відкриття нових закладів соціально-культурного призначення в сільських
населених пунктах, а також зупинення їх закриття;
— нарощування обсягів житлового будівництва на
основі спеціальних програм його підтримки;
— збільшення обсягів будівництва інженерних
мереж і споруд, насамперед, у регіонах, де відсутні місцеві джерела питної води
та паливно-енергетичні ресурси; розвиток систем розвідних мереж водо- і
газопроводів з метою повнішого завантаження існуючих магістралей;
— створення сприятливих умов для розвитку на
селі сфери платних послуг.
Юридично забезпечити реалізацію визначених
органами влади й управління України організаційно-економічних напрямів аграрної
реформи і соціального розвитку села покликані також нормативно-правові акти.
Зокрема, одним із перших таких законодавчих актів є Закон України від 17
жовтня 1990 р. “Про пріоритетність соціального розвитку села та
агропромислового комплексу в народному господарстві”. На жаль, практика
показала, що положення цього Закону є декларативними. Неможливість його практичної
реалізації призвела до необхідності прийняття цілої низки підзаконних
нормативно-правових актів, зокрема вищезгаданих указів.
§ 2. Правовий режим об’єктів соціальної сфери
села
У процесі реструктуризації
сільськогосподарських підприємств, заснованих на колективній та інших формах
власності, відбувалась передача в комунальну власність закладів соціальної
інфраструктури, що належали реформованим сільськогосподарським підприємствам.
Постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1060 “Про
поетапну передачу у комунальну власність об’єктів соціальної сфери, житлового
фонду сільськогосподарських, переробних та обслуговуючих підприємств, установ
і організацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших
формах недержавної власності”, визначено умови такої передачі,
згідно з якими, починаючи з 1997 і до 2001 р. вона здійснювалася безоплатно,
поетапно, на основі розроблених і затверджених у встановленому порядку
переліків об’єктів соціальної сфери.
Передачі в комунальну власність підлягали:
житловий фонд (крім гуртожитків); дитячі дошкільні заклади, школи та інші заклади
освіти, табори відпочинку й оздоровлення дітей, об’єкти культури та
аматорського спорту, приміщення будинків-інтернатів для престарілих та
інвалідів, об’єкти охорони здоров’я й побуту; мережі електро-, тепло-,
газоводопостачання і водовідведення, а також інженерні будівлі та споруди,
призначені для обслуговування житлового фонду і соціальної сфери (бойлерні,
котельні, теплові, каналізаційні та водопровідні мережі й споруди, збудовані
та прибудовані приміщення, обладнання тощо).
Зазначені об’єкти переходили в комунальну
власність за рішенням загальних зборів членів підприємства чи зборів
уповноважених колективних сільськогосподарських підприємств або за рішенням органів,
уповноважених розпоряджатися майном підприємств інших форм недержавної
власності. Об’єкти соціальної сфери передавалися в комунальну власність
адміністративно-територіальних одиниць за згодою органів місцевого
самоврядування.
Об’єкти соціальної інфраструктури передавалися
в комунальну власність відповідно до Положення про порядок передачі в комунальну
власність загальнодержавного житлового фонду, що перебував у повному
господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та
організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6
листопада 1995 р.
Однак дії щодо передачі в комунальну власність
закладів соціальної інфраструктури не підкріплювались відповідним наповненням
місцевих бюджетів фінансовими ресурсами, потрібними для утримання таких
закладів. Практично припинилися фінансування за рахунок бюджетних коштів
соціальної інфраструктури села й відшкодування суб’єктам господарювання витрат
на її розвиток. Держава, вирішуючи дану ситуацію, створює умови для розв’язання
соціальних проблем відповідно до встановлених нормативів.
Так, згідно з положеннями Державної програми
розвитку соціальної сфери села на період до 2005 року, затвердженої Указом
Президента України від 15 липня 2002 р. № 640/2002, на розвиток соціальної
інфраструктури села в 2003-2005 рр. мало бути спрямовано не менш як 30%
видатків з Державного бюджету України на капітальні вкладення. Ці заходи мали
сприяти виділенню бюджетних коштів на розвиток соціальної інфраструктури села
в обсягах, передбачених Законом України “Про пріоритетність соціального
розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві”.
Щоб забезпечити єдиний підхід до визначення
об’єктів соціальної сфери у практичній діяльності, Головна державна податкова
інспекція України спільно з Міністерством України у справах будівництва та
архітектури в листі від 9 квітня 1993 р. затвердили Тимчасовий перелік
об’єктів, які відносяться до соціальної сфери. Відповідно до зазначеного
Переліку, об’єкти соціальної сфери поділено на такі групи:
— житлово-комунальне господарство й побутове
обслуговування населення (житлові будинки, гуртожитки для працівників, студентів
вищих і середніх спеціальних навчальних закладів, учнів загальноосвітніх шкіл,
шкіл-інтернатів, водогони, об’єкти газопостачання й теплозабезпечення тощо);
— охорона здоров’я, фізична культура й соціальне
забезпечення (лікарні, станції швидкої допомоги, лікувально-фізкультурні заклади,
протитуберкульозні, наркологічні диспансери, поліклініки, пункти охорони
здоров’я, фельдшерсько-акушерські пункти, санаторії-профілакторії, пансіонати,
спеціалізовані санаторії, піонерські табори, будинки відпочинку, пансіонати,
стадіони, спортивні зали, водні басейни, дитячі спортивні школи, спортивні клуби
тощо);
— народна освіта (академії, університети,
інститути, технікуми, професійні училища, курси, навчальні комбінати, курси підвищення кваліфікації, методичні кабінети,
школи, школи-інтернати, дитячі садки, ясла, дитячі ясла-садки (комбінати), дитячі
майданчики, дитячі будинки тощо);
— культура та мистецтво (бібліотеки,
фільмотеки, будинки культури, клуби, будинки художнього виховання дітей, кінотеатри
тощо).
Крім названих груп об’єктів соціальної сфери, цей
Перелік визначає також і види робіт, виконання яких вважається
“будівництвом об’єктів соціальної сфери села” за умови їх бюджетного
фінансування.
Для будівництва та реконструкції об’єктів
соціальної сфери села Державна програма передбачає використання коштів
Державного бюджету України як пайову участь держави для заохочення місцевих
органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та недержавних
інвесторів до розвитку соціальної інфраструктури села. Цікавим прикладом
залучення недержавних інвесторів до фінансування будівництва та реконструкції
об’єктів соціальної сфери села є реалізація в 4 областях України (Донецькій,
Луганській, Одеській та Київській) Програми, розробленої Міністерством у справах
міжнародного розвитку Великобританії. Спеціалісти проекту надають на місцях
консультаційну допомогу сільським мешканцям з питань раціональнішого ведення
господарства й власного бізнесу. Одним із головних напрямів реалізації цієї
Програми є створення кредитних спілок, діяльність яких буде спрямована на кредитування
соціальних програм на селі.
Чинним законодавством встановлено заборону
щодо зміни функціонального призначення певних груп об’єктів соціальної сфери села.
Так, згідно зі ст. 6 Закону України “Про пріоритетність соціального
розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві”, в
сільській місцевості не дозволяється ліквідація, реорганізація й
перепрофілювання закладів охорони здоров’я, освіти, соціального захисту
населення (будинки-інтернати для людей похилого віку та інвалідів), які
утримуються за рахунок бюджету.
§ 3. Правове забезпечення наукових досліджень, підготовки кадрів для села та зайнятості сільського населення
Відповідно до ст. 21 Закону України “Про
пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в
народному господарстві” за рахунок державного бюджету здійснюється фінансування
наукових досліджень проблем соціального розвитку села та агропромислового
виробництва.
Дослідні та дослідно-експериментальні
господарства мають право самостійно визначати свою господарську діяльність,
розвивати зв’язки з промисловими підприємствами та зарубіжними партнерами.
Доходи від освоєння науково-технічних нововведень в агропромисловому виробництві
протягом 5 років не підлягають оподаткуванню.
Підготовка й перепідготовка спеціалістів для
соціальної сфери села здійснюється за рахунок державного бюджету через систему державних
закладів освіти та науки. Законодавство України визначає основні форми
підготовки спеціалістів і підвищення їх кваліфікації. Відповідно до законів
України від 4 червня 1991р. “Про ос-віту”(в редакції Закону від 23
березня 1996 р.), від 10 лютого 1998 р. “Про професійно-технічну
освіту”, від 13 травня 1999 р. “Про загальну середню освіту” та
від 17 січня 2002 р. “Про вищу освіту”, спеціалісти для села можуть
готуватися засобами загальної середньої освіти, у професійно-технічних
закладах, закладах вищої освіти шляхом підвищення кваліфікації і
перепідготовки кадрів.
Відповідно до ст. 22 Закону України “Про
пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в
народному господарстві”, в усіх вищих навчальних закладах (університетах,
інститутах), коледжах, технікумах тощо встановлюється обов’язкова для
виконання квота приймання сільської молоді. Порядок та умови квотування, а
також використання випускників визначає Уряд.
Підготовка, перепідготовка та підвищення
кваліфікації спеціалістів і робітничих кадрів для виробничої та соціальної
сфери села в державних навчальних закладах провадяться за рахунок державного й
місцевого бюджетів, а також на підставі договорів між навчальними закладами,
підприємствами, організаціями.
Перепідготовка й підвищення кваліфікації
спеціалістів, робітничих кадрів є обов’язковими і здійснюються періодично в
строки, визначені державними органами. У разі невиконання відповідних договорів
сільськогосподарські підприємства, незалежно від форм власності, а також
організаційно-правових форм, у тому числі фермерські господарства,
відшкодовують матеріальні витрати державному і місцевому бюджетам в порядку,
визначеному Урядом.
З метою підвищення рівня зайнятості сільського
населення Державна програма розвитку соціальної сфери села на період до 2005
року передбачає: збільшення кількості працівників сільськогосподарських
підприємств різних організаційно-правових форм завдяки нарощуванню обсягів
виробництва; сприяння розвитку особистих селянських господарств, власники яких
приєднали до присадибних ділянок землі, отримані внаслідок розпаювання сільськогосподарських
угідь; створення мережі підприємств і організацій агросервісу, передусім, у
сфері матеріального постачання та збуту продукції; розвиток малого
підприємництва у сферах діяльності, не пов’язаних із сільськогосподарським
виробництвом, зокрема побутового та комунального обслуговування
населення, туризму тощо; законодавче врегулювання питань зайнятості сільських
громадян, які одержали в приватну власність земельні ділянки у процесі
реформування сільськогосподарських підприємств, та питань, пов’язаних із
наданням таким громадянам статусу безробітних у разі втрати ними роботи.
Програма спрямована на реалізацію заходів щодо
зростання доходів сільського населення. До таких заходів належать: впровадження
механізму забезпечення державних гарантій, положень Генеральної угоди між Кабінетом
Міністрів України, Конфедерацією роботодавців України та всеукраїнськими
профспілками і профоб’єднаннями на 2002—2003 роки, галузевих угод, а також
колективних договорів щодо оплати праці та захисту прав працівників на своєчасну
виплату заробітної плати аж до притягнення в установленому порядку винних у
порушенні зазначених гарантій і положень до відповідальності; формування та
здійснення ефективної цінової політики в галузі сільського господарства;
погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам сільськогосподарських
підприємств усіх організаційно-правових форм; поступове зменшення виплати
заробітної плати працівникам сільськогосподарських підприємств у натуральній
формі; створення умов для участі членів трудового колективу в розподілі та
одержанні частини прибутку сільськогосподарського підприємства; підвищення рівня
забезпечення найманих сільськогосподарських працівників страховими виплатами та
соціальними послугами за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням;
розв’язання проблеми фінансування виплати пенсій сільським жителям.