Лобізм. Клієнтелізм. Корпоративізм
Лобізм. Клієнтелізм. Корпоративізм
Лобізм (або представництво інтересів) – система і практика реалізації групових інтересів
шляхом організованого впливу на законодавчу та адміністративну діяльність органів
державної влади.
Це цілі системи контор та агентств великих монополій
при органах влади. Їхня робота – у відстоюванні інтересів приватних компаній у законодавчій
сфері.
Корпоративізм припускає наявність формальних організацій, іменованих корпораціями, в рамках
яких представники тих чи інших форм економічної діяльності (власники, працівники,
технічні фахівці і т. д.) і представники держави об’єднують свої зусилля в пошуку
взаємоприйнятних рішень, які працювали б на благо нації в цілому. Такого роду корпорації
виконують роль посередника між державою та її громадянами.
Патронажно-клієнтельні стосунки базуються на обміні благами між суб’єктами
з неоднаковими суспільним статусом і силою впливу: сильний, або патрон, пропонує
захист (протекцію) і доступ до дефіцитних ресурсів (земля, робочі місця, квартири
в колишньому СРСР) клієнтові; клієнт, у свою чергу, надає підтримку чи послуги патронові
(робота, виборчі голоси).