Тоталітарні концепції держави
Тоталітарні концепції держави
Перші тоталітарні погляди в історії політичних учень сягають далекого минулого. Так, тоталітарними вважаються теорія давньогрецького філософа Геракліта про необхідність загальної регуляції суспільства, політичні погляди, які висловив у моделі ідеальної держави Платон. Деякі тоталітарні моменти наявні в політичних доктринах А. Сен-Сімона, Г.В.Ф. Геґеля, Ж.-Ж. Руссо.
Поняття “тоталітарний” почали вживати критики Муссоліні на початку 20-х років 20 ст., коли в Італії формувалася фашистська система. Але Муссоліні сам підхопив це поняття й проголосив своєю метою створення тоталітарної держави.
Концепція тоталітаризму з явилася на початку 50-х років, коли ще була жива пам ять про фашизм, у СРСР існував сталінський режим, а нові комуністичні держави наслідували радянську модель правління.
У 1951 р. X. Арендт опублікувала свою працю “Походження тоталітаризму“, в якій давалися соціологічна й політична характеристики тоталітаризму.
Передумови виникнення й розвитку тоталітаризму в політичній практиці пов язують з індустріальною стадією розвитку суспільства, з наявністю засобів масової інформації, колективістського світогляду, могутнього державного апарату. Причому засоби масової інформації є необхідним моментом для існування тоталітаризму взагалі. Завдяки їм проводяться ідеологічне оброблення населення.
Критерієм тоталітаризму є поглинання державою сфери громадянського суспільства, відсутність плюралізму.
Класичними тоталітарними державами вважають гітлерівську Німеччину і СРСР. Причому політичний режим у колишньому Радянському Союзі мав такі етапи:
- період воєнного комунізму 1917-1921 pp. (тоталітарно-авторитарний тип політичного режиму);
- 1921-1929 pp. (авторитарний режим);
- 1929-1956 pp. (тоталітарний режим);
- 1956-1985 pp. (зникли ознаки класичного тоталітаризму, але в основному режим залишався тоталітарним).
Занепад епохи тоталітаризму в СРСР почався з часів так званої горбачовської перебудови, коли впала “залізна завіса” ідеологічного монізму й закритості суспільства.