Критерії прийняття рішень
Критерії прийняття рішень
У процесі відбору базових варіантів
необхідно керуватися певними критеріями, за якими можуть оцінюватись варіанти рішень.
Вибір критеріїв — процес творчий і досить часто неформалізований. Назвемо деякі
загальні групи критеріїв, що можуть використовуватися
для порівняння варіантів:
- економічні (собівартість, рентабельність,
прибутковість тощо); - технологічні (надійність, якість,
термін експлуатації і т. д.); - техніко-економічні (продуктивність,
строк окупності, інвестиції, експлуатаційні витрати тощо); - ергономічні (безпека, зручність
тощо); - психологічні (навички керівництва,
індивідуальні особливості та ін.); - соціальні (юридичні норми, соціальні
наслідки та ін.); - екологічні (природоохоронні норми,
екологічні стандарти, екологічний моніторинг і наслідки).
У колективному прийнятті рішень
важливо «домовитися», чітко узгодити, якими пріоритетними критеріями доцільно користуватись
під час аналізу та вибору рішення.
Для цього можна скористатись індивідуальними
й колективними експертними оцінками. Аналітики виявляють свої суб’єктивні погляди
на проблему, по-різному розставляють акценти, дають різні прогнози. Дія того щоб
рухатися вперед, слід пам’ятати про компроміси.
Визначальні фактори
|
Підхід
|
Застосовувані критерії прийняття
управлінських рішень |
Зовнішнє середовище: науково-технічні фактори, економічні фактори, природні фактори, юридичні фактори Внутрішнє середовище: витрати, терміни. Завдання: терміни, витрати, вигоди. |
Цілком раціональний
|
Кількісні (максимізація прибутку акціонерної вартості фірми й ін.) |
Зовнішнє середовище: фактори культурного оточення, демографічні фактори, політичні фактори і т. п. Внутрішнє середовище: корпоративна культура (норми, цінності), ієрархія і повноваження в організації, особистісні особливості, організаційна структура і т. п.
Завдання: учасники, баланс сил, баланс інтересів тощо.
|
Цілком ірраціональний
|
Якісні
(завоювання престижу фірми, інтереси груп усередині фірми, задоволення амбіцій керівника й ін.) |