Президент України та його Адміністрація як суб’єкт прийняття політичного рішення
Президент України та його Адміністрація як суб’єкт прийняття політичного
рішення
Президент України є гарантом державного суверенітету,
територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод
людини і громадянина.
На
виконання своїх повноважень Президент України може приймати два види правових актів:
укази і розпорядження. Проекти правових актів Президента України розробляють та
вносять Глава Адміністрації Президента України, радники Президента України, структурні
підрозділи Адміністрації Президента України, Кабінет Міністрів України, міністерства,
центральні органи виконавчої влади у межах своєї компетенції, Рада Міністрів АРК.
На підпис Президентові України укази та розпорядження подає Глава Адміністрації
Президента України.
Правові
акти Президента України є підзаконними, оскільки приймаються на основі та в межах
Конституції і законів України.
Укази – це нормативно-правові чи індивідуально-владні
акти, які приймаються Президентом України на виконання Конституції та законів України
з найважливіших питань державного і суспільного життя. Нормативні акти Президента
України поширюються на невизначене коло суб’єктів правовідносин, а індивідуально-владні
акти мають індивідуальне, тобто персоніфіковане спрямування.
Указами
Президента України оформляються:
- скасування актів Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів АРК, рішень голів місцевих
державних адміністрацій; - нагородження державними нагородами, присвоєння почесних звань;
- присвоєння вищих дипломатичних рангів, вищих військових звань, інших спеціальних
звань і класних чинів; - прийняття до громадянства України та припинення громадянства України, надання притулку;
- рішення Президента України щодо призначення та звільнення з посад керівників відповідних
державних органів, установ та організацій; - встановлення президентських відзнак та нагородження ними;
- помилування.
Розпорядження – це індивідуально-владні внутрішньо-організаційні
акти Президента України, що приймаються з питань кадрового та іншого забезпечення.
Розпорядженнями
Президента України оформляються:
- рішення з кадрових, оперативних та організаційних питань Адміністрації Президента
України; - призначення уповноважених Президента України для представництва інтересів глави
держави у відповідних державних органах, установах, організаціях; - доручення Кабінету Міністрів України, міністерствам та іншим центральним органам
виконавчої влади;
Правові
акти Президента України не пізніше ніж у п’ятнадцятиденний строк після їх підписання
оприлюднюються в офіційних друкованих виданнях: “Урядовий кур’єр”, “Офіційний
вісник України”. Оприлюднені правові акти набирають чинності через 10 днів
або в інший визначений самим правовим актом строк, але не раніше дня опублікування
у зазначених офіційних виданнях.
Ненормативні
правові акти Президента України оприлюднюються дещо по-іншому – шляхом надсилання
певним державним органам, органам місцевого самоврядування, які у свою чергу зобов’язані
повідомити ті підприємства, установи чи організації, на які поширюється владно-регулюючий
вплив правових актів глави держави. Набирають чинність ненормативні правові акти
Президента України з моменту їх отримання адресатами або у визначений актом строк.
Індивідуально-правові акти про призначення, звільнення з посад набирають чинність
з моменту їх підписання Президентом України.
Адміністрація Президента
України —
постійно діючий орган, утворений Президентом України для здійснення його повноважень.
Загальне керівництво Адміністрацією
здійснює Глава Адміністрації. Основними
завданнями Адміністрації є забезпечення здійснення Президентом України його конституційних
повноважень на засадах відкритості, гласності та прозорості.