Сутність та основні класифікації методів виховання
Сутність та основні класифікації методів виховання
Виховання як цілеспрямований процес
формування особистості здійснюється завдяки реалізації різноманітних виховних методів.
Методи виховання – способи
взаємопов’язаної діяльності вихователів і вихованців, спрямованої на формування
у вихованців поглядів, переконань, навичок і звичок поведінки.
Залежно від виховної ситуації обирають
конкретні прийоми виховання, що є передумовою підвищення ефективності методів виховання.
Прийом виховання – частина, елемент
методу виховання, необхідний для ефективнішого застосування методу в конкретній
ситуації.
У взаємозв’язку з методами і прийомами
виховання відбувається використання засобів виховання.
Засоби виховання – вид суспільної діяльності,
який впливає на особистість у певному напрямі.
До засобів виховання належать праця,
мистецтво, засоби масової інформації, шкільний режим та ін.
Методи виховання поділяють на загальні (застосовують в усіх напрямах
виховання) і часткові (використовують
переважно в одному з них – правовому, економічному, фізичному та ін.).
Вибір методу та ефективність його використання
залежать від:
– вікових особливостей школярів та
їх життєвого досвіду;
– рівня розвитку дитячого колективу;
– індивідуальних особливостей школярів.
На ці особливості слід зважати не лише в індивідуальній виховній роботі, а й під
час групових і фронтальних виховних заходів;
– ефективності методів виховання, умовою
ефективності якої є врахування психології школяра. Учень реагує на виховний вплив
позитивно, негативно або нейтрально. Це потребує від педагога вміння з’ясувати реакцію
вихованця і відповідно скоригувати його сприймання.
Класифікація методів – це побудована (складена) за певною
ознакою система методів.
За характером методи
виховання поділяють на переконання, вправи, заохочення і покарання.
За результатами методи
впливу на вихованця поділяють на два класи:
1. Впливи, що створюють моральні настанови,
мотиви, відношення, сприяють формуванню уявлень, понять, ідей.
2. Впливи, що утворюють звички, які
визначають той або інший тип поведінки.
Нині найбільш об’єктивною і зручною
є класифікація методів виховання на основі спрямованості — інтегративної
характеристики, що містить у собі єдність цільового, змістового і процесуального
аспектів методів виховання (Г.І. Щукіна). У відповідності з цією характеристикою
виділяються три групи методів виховання:
1. Методи формування свідомості особистості.
2. Методи організації діяльності і формування досвіду суспільної
поведінки.
3. Методи стимулювання поведінки і діяльності.
За критерієм функціональності розрізняють такі групи
методів виховання: методи формування свідомості; методи формування суспільної
поведінки; методи стимулювання діяльності та поведінки; методи контролю
й аналізу рівня вихованості.