27.4-27.7. Романо-германський тип правової системи
27.4. Романо-германський (нормативно-актний)
тип правовоїсистеми
Романо-германський
(нормативно-актний) тип правової системи більш поширений, ніж англо-американський. До нього відносять національні правові
системи Франції, Бельгії, Голландії, Італії,
Іспанії, ФРН, Австрії, Швейцарії, скандинавських країн. Правові системи слов’янських країн, зокрема Росії та України, споріднені саме цьому
типові правових систем. Географія
романо-германського типу правової системи нині виходить за межі Європи: Латинська Америка, частина Африки, Японія,
Індонезія.
У своєму становленні романо-германська
правова сім’я пройшла три основні етапи:
1) епоха Римської імперії— XII ст. н.е. — зародження римського права і його занепад у
зв’язку із загибеллю Римської імперії (476 р.
н.е.), панування в Європі архаїчних способів рішення спорів — поєдинки, ордалії (випробування), чаклунство тощо, тобто фактична
відсутність права у сучасному розумінні цього слова;
2) ХШ-XVII ст. — відродження римського права, по ширення його в Європі та пристосування
його до нових умов, досягнення незалежності
права від королівської влади;
3) XVIII ст. — до наших днів — кодифікація права, поява
конституцій — Польща та Франція (1791 р.) і галузевих кодексів — Цивільний кодекс Франції 1804р. (Кодекс Наполеона), Цивільне укладення Німеччини (1896 p.), створення національних правових
систем.
Характерні риси
романо-германського типу правової системи:
1) цей тип правових
систем виник і розвивався в континентальній Європі. Для країн цього регіону загальними були етапи розвитку суспільства
— від варварського до громадянського, а також етапи розвитку держави — від патримоніальної монархії до
конституційної держави. Крім того, всі соціальні та політичні системи континентальної Європи відчули сильний вплив
римського соціального та правового порядку;
2) загальні джерела права
романо-германського типу: римське право, яке було рецеповане
всіма правовими системами континенту,
починаючи з XI ст.; звичаєве право німецьких і слов’янських племен («варварські правди»). З римського права були сприйняті поділ права на приватне і публічне, конструкції більшості майнових і
особистих прав і правовідносин
(власність, шлюб, договір, заповіт);
3) чітка, струнка
система джерел права, серед яких основною формою є нормативно-правовий акт. Уся решта
форм права використовується
тільки у випадках, обумовлених законом.
Нормативно-правові акти, як правило, побудовані
за такою ієрархічною схемою: конституційні (органічні) закони — звичайні (поточні) закони — підзаконні
акти.
Поширені кодифіковані
нормативно-правові акти;
4) право є чітко структурованим, а саме: існує поділ на публічне і приватне, на галузі та інститути. Серед
галузей права базовими вважаються
конституційне, адміністративне,
цивільне, кримінальне, а також цивільно-процесуальне і кримінально-процесуальне право;
5) юридична термінологія країн
континентальної Європи уніфікована і
в основному запозичується з римського права
(контракт, віндикація, депозит, сервітут тощо);
6) провідна роль у правотворчості належить законодавцю, як
правило, — представницькому органу державної влади;
7) панівна юридична
доктрина — доктрина верховенства закону. По-перше, вона означає, що закон має
вищу юридичну чинність і всі
інші нормативно-правові акти мають бути приведені у відповідність із законом, а у разі суперечності закону будь-який акт
може бути опротестований або скасований. По-друге,
відповідно до доктрини верховенства закону
правозастосовувач зобов’язаний діяти строго відповідно до закону, не створюючи при цьому новихправових норм;
8) матеріальне право
робить визначальний вплив на розвиток процесуального права. Процесуальні галузі права розглядаються як утворення, що
«обслуговують» норми матеріального права;
9) в процесі розробки
нового законодавства і в підготовці юристів чільне місце належить теоретичним
побудовам.
У цей час правові системи,
що належать до романо-германського типу, запозичують
деякі риси англо-американського права. Зокрема, підвищується роль
процесуального права, ширше використовуються
судова практика і юридичні
прецеденти.
27.5. Релігійний тип правової системи
При класифікації
правових систем багато як зарубіжних, так і вітчизняних учених виділяють особливий тип правової системи — релігійний. Головним критерієм виділення цього типу правової системи є державне
визнання і забезпечення релігійних
приписів. Історично багато релігій були вогнищами прааоутворення і,
врешті-решт, державо-утворення. Прикладами
тому є Синайське законодавство у стародавніх іудеїв або канонічне право в середньовічній Європі. Але в наш час у рамках
релігійного типу правової системи виділяються
тільки дві підсистеми — мусульманське
та індуське право. До релігійного типу належать правові системи таких мусульманських країн, як Іран, Ірак, Пакистан, Судан
та інші, а також індуське право громад Індії,
Сінгапуру, Бірми, Малайзії тощо.
Характерні риси
релігійного типу правової системи:
1) домінуюче місце в соціальному
регулюванні посідають не норми права, релігійні
норми. Головний творець права — Бог, а не суспільство або держава, тому юридичні приписи надані раз і назавжди, в них потрібно вірити і,
відповідно, строго дотримуватися. Так, у
мусульманському суспільстві норми
ісламу мають пріоритет перед позитивним законодавством, а останнє має
відповідати Корану;
2) джерелом права
виступають священні книги: Коран, Сунна, Іджма, що поширюються на мусульман; Шастри, Веди, Закони Ману, що поширюються на індусів. На їхній основі створюються власне правові форми у вигляді
тлумачень і коментарів. Релігійно-філософські ідеї ісламу, індуїзму відіграють роль принципів права.
Нормативні правові акти
(законодавство) мають вторинне значення. Судова практика у власному сенсі слова не є джерелом права;
3) особливе місце в системі
джерел права мають праці учених-богословів (доктрини), які конкретизують
тлумачені першоджерела і покладаються
в основу конкретних рішень;
4) правові норми не розчленовані з
нормами релігії, а складають з ними синкретичну
єдність. Так, норма мусульманського права розглядається як загальнообов’язкове правило поведінки, адресоване
мусульманам Аллахом;
5) право не
структуроване, а саме — відсутній звичний для романо-германського типу поділ
права на приватне і публічне, на галузі та інститути. Наприклад, мусульманське право містить такі структурні
спільності: правила здійснення релігійних
обов’язків, право особистого статусу, деліктне право, регулювання майнових відносин;
6) у правовому регулюванні переважають зобов’язання,на відміну від систем європейського
права, де переважають дозволи.
Релігійний тип правової системи є найменш
схильним до зовнішнього впливу. Для цього
типу права характерна стабільність,
навіть консерватизм, а подекуди й нетерпимість до інших впливів.
27.6. Традиційний тип правової системи
До сім’ї традиційного
права належать правові системи низки країн
Екваторіальної, Південної Африки та Океанії. При
всій відмінності історичних особливостей виникнення і розвитку їх зближує заперечення західної ідеї
права як основного регулятора суспільних відносин.
Система звичаєвого
(традиційного) права — це форма регламентації суспільних
відносин, заснована на державному визнанні тих соціальних норм, що склалися природним чином та увійшли до звички
населення (звичаїв).
Звичай є найдавнішим
джерелом права, відомим усім правовим системам,
проте якщо в країнах романо-герман-ського й
англо-американського права він виконує лише другорядну роль, то в більшості африканських країн він був і продовжує залишатися основним регулятором
суспільних відносин, особливо за
межами міст.
Численні народності Африки мають свої звичаї,
покликані забезпечити єдність,
згуртованість соціальної групи (племені,
роду, села), повагу до пам’яті предків, зв’язок із навколишньою природою, духами, іншими
надприродними силами. Міфічний
характер звичаїв, їх плюралізм, неформалізованість
і розрізненість не дозволяють ефективно використовувати їх для створення національних правових систем за типом
європейських.
Ознаки традиційного типу
правової системи:
1) домінуюче місце в соціальному
регулюванні посідають не норми права, а звичаїта традиції, що мають, як правило, неписаний характер і передаються з покоління в покоління. Звичаї та традиції, що
склалися природним чином і визнані державою,
виступають як основне джерело права;
2) правові норми не розчленовані з нормами
моралі, звичаїв і традицій, магічних
уявлень, а складають з ними синкретичну єдність. Інакше кажучи, основна
форма соціального регулювання в
цих країнах — це монокорми;
3) звичаї і традиції регулюють
відносини і захищають інтереси, в першу чергу, групабо співтовариств, а не окремих індивідів, як це властиво системам права країн Європи;
4) у соціальному
регулюванні переважають зобов’язування і заборони (табу), на відміну від
європейського права, де переважають
дозволи;
5) центральною фігурою в системі соціальних
відносин є жерці і старійшини, від
розсуду яких багато в чому залежить
вирішення конфліктів і інші правові акти;
6) процесуальною формою
реалізації і застосування права виступають не юридична процедура, а ритуал і магічні обряди. Зокрема, тут досі використовується
спосіб з’ясування істини шляхом
звернення до духів предків, духів природи та інші незвичні для європейця дії;
7) метою судового
розгляду є, як правило, примирення сторін, відновлення згоди в громаді та забезпечення її згуртованості. Примирні процедури,
інтерес до яких зростає нині в усьому світі, є внеском традиційного
типу правової системи у правовий розвиток людства.
Період колонізації Африки створив передумови
для запозичення сучасного законодавства,
судової системи, але принципово не змінив правової свідомості більшості
сільського населення, яке продовжує орієнтуватися на колишню систему цінностей. У наш час лідери незалежних
африканських держав здійснюють
систематизацію звичаїв домінуючих
етнічних груп, включають їх до нормативних актів, але при цьому нерідко
ігнорують звичаї етнічних меншин.
Такі ж труднощі виникають при створенні судових органів влади та здійсненні судового процесу. Ці дії підвищують і без того конфліктний потенціал регіону.
Таким чином, сучасний
стан правового розвитку Африки можна охарактеризувати як складний перехідний період визначення шляхів і способів
взаємодії двох правових культур:
законодавчо-прецедентної європейської та звичаєво-правової африканської.
Історично правова система
України тяжіла до романо-германської правової сім’ї. Наприклад, за типом
романо-германського права були
побудовані Статути Великого
князівства Литовського,
«Права, за якими судиться малоросійський народ» та інші джерела українського права. У радянський період правова система
України входила в сім’ю соціалістичного (ідеологізованого) права. Проте й тоді правова система України
зберігала основну ознаку романо-германського права, а саме — нормативно-актний характер джерел права.
Особливістю сучасної
правової системи України є те, що на початковому етапі становлення незалежної державності діяла значна кількість нормативних
актів колишнього СРСР і УРСР, причому
деякі з них зберігають чинність і сьогодні. Знов утворені органи влади незалежної держави активно видавали власні нормативні
акти, забезпечуючи тим самим появу
оновленої правової системи. Істотні зміни відбулися
в різних сферах суспільного життя: державному статусі
України; правовому статусі людини і громадянина; політичній системі суспільства і формі його держави. Це зумовило корінні структурні перетворення як
державних інститутів, так і правової
системи в цілому.
Перехідний характер
правової системи України (подібно до
інших пострадянських країн) зумовив виникнення спорів щодо її місця на правовій карті світу. Згідно з однією точкою зору колишня належність соціалістичних
країн до романо-германської правової
сім’ї дозволяє вести мову лише про
їх повернення в це співтовариство. Згідно з іншою, історична та етнокультурна специфіка східноєвропейськихкраїн дозволяє говорити про те, що пострадянські слов’янські країни утворюють слов’янську правову сім’ю.
Принципи правової
держави, проголошені Конституцією України, забезпечили істотну зміну змісту норм, що становлять основу правової системи
України. В рамках системи права зміни
відбулися в складі і змісті норм як публічно-правових, так і приватно-правових галузей. Наслідком визнання пріоритету
загальнолюдських цінностей над державними з’явилася ширша диспозитивність поведінки суб’єктів.
У цілому структура
системи національного права у вигляді його поділу на галузі, інститути та норми, залишилася тією самою, проте внаслідок зміни
системи суспільних відносин змінилися предмети правового регулювання, що слугують підставою диференціації на
галузі та інститути. Наслідком цього з’явилася поява нових
галузей, інститутів і норм (податкового,
бюджетного, банківського, земельного права тощо).
Однією з тенденцій
розвитку права України є його тісна взаємодія з принципами і нормами міжнародного права. Процес зближення правової системи
України і країн Європи передбачає
взаємозумовленість міжнародного і національного права.
Джерелами права в
сучасній Україні є акти національного
права й акти міжнародного права. Кажучи про систему права України у формально-юридичному сенсі, можна виділити основні і похідні джерела, а також джерела
первинного і вторинного характеру.
Україна є країною
кодифікованого права. Основним джерелом національного права є нормативно-правовий акт. На чолі ієрархії нормативно-правових
актів стоїть Конституція України,
далі йдуть закони та підзаконні акти. Міжнародні договори, ратифіковані Верховною Радою України, є складовою частиною її
правової системи. При розбіжності правил
міжнародного договору України з правилами
її внутрішньодержавного характеру застосовуються правила міжнародного договору.
Додатковими джерелами права є нормативні договори, правові звичаї, юридичний прецедент.
Серед джерел права
України значно зростає значення нормативно-правового договору. Нормативний договір застосовується як
джерело права у сфері міжнародного публічного права, конституційного права, трудового права,його поширення має місце також у сфері
адміністративного і цивільного права.
Досить обмежене
застосування як джерело права має правовий звичай. Так, звичаї ділового обігу визнаються джерелом цивільного права.
Юридичний прецедент має
похідний щодо інших джерел права характер. Розрізняють так звані прецеденти тлумачення (нормативні інтерпретаційні акти) і
судовий прецедент. Прецеденти
тлумачення створюються Конституційним Судом України, Верховним Судом України, Вищим Господарським судом України. Ці
акти мають деякі ознаки нормативних, проте не є
самодостатніми і діють лише до тих пір, поки діє
акт, з інтерпретацією якого пов’язані відповідні
прецеденти. Судовий прецедент (своєрідним варі
антом якого виступає узагальнення судової практики) офіційно не визнаний як джерело
права. Проте фактично його роль в останні
десятиліття значно зростає. Все частіше при вирішенні конкретних справ правозастосовувачі посилаються на рішення вищих судових
інстанцій.
У результаті слід зазначити, що нині
правова система України в цілому
відповідає ознакам романо-германської сім’ї, повертаючись до неї після понад сімдесятилітнього
панування соціалістичної системи.