Правове регулювання здійснення окремих видів сільськогосподарської діяльності
Зміст сторінки:
Розділ 18. Правове регулювання здійснення окремих
видів сільськогосподарської діяльності
§ 1. Загальна характеристика законодавства про окремі види сільськогосподарської діяльності
Аграрне право, регулюючи суспільні відносини з
виробництва, переробки та реалізації сільськогосподарської продукції,
встановлює особливі правила щодо тих чи інших видів сільськогосподарської діяльності.
Специфіка такого правового регулювання пов’язана з особливостями ведення
сільськогосподарської діяльності в цих галузях з потребою державного
регулювання тих чи інших її аспектів, або з доцільністю підтримки розвитку
депресивних галузей. Отже, в Особливій частині аграрного права України
вирізняють правові інститути, які регулюють той чи інший вид аграрної
діяльності.
Слід мати на увазі, що ці правові інститути не
вповні збігаються з класифікацією галузей сільського господарства. І це не
випадково, адже коли йдеться про право, то мають на увазі тільки сформовані
правові інститути, а не галузі матеріальної діяльності. А правові інститути
формуються там, де виникає потреба в правовому регулюванні. Ті види
сільськогосподарської діяльності, що не потребують окремого правового регулювання,
регулюються загальними нормами аграрного права. Через це система правових
інститутів особливої частини аграрного права, які регулюють окремі види
сільськогосподарської діяльності, не є такою логічно послідовною, як
класифікація галузей сільського господарства. Наприклад, в аграрному праві
маємо Закон від 22 лютого 2000 р “Про бджільництво”, але не маємо
законів про свинарство, скотарство, кролівництво тощо.
У цьому розділі ми розглядатимемо лише ті
правові інститути, що регулюють сам процес окремих видів сільськогосподарської
діяльності. До них не належать ті правові інститути, які регулюють переважно
відносини з формування ринкової системи реалізації того чи іншого виду
сільськогосподарської продукції. Наприклад, не розглядатимемо інститути ринку
зерна, олії, цукру тощо, позаяк вони регулюють здебільшого не процес
сільськогосподарської діяльності, а механізм реалізації окремих продуктів, а
відтак належать до більшого правового інституту формування аграрного ринку.
Система правових інститутів, які регулюють
порядок здійснення окремих видів сільськогосподарської діяльності, поділяється
на 3 основні групи. Це — інститути, що регулюють: а) сільськогосподарську
діяльність у галузі тваринництва; б) сільськогосподарську діяльність у галузі
рослинництва; в) обслуговуючі види сільськогосподарської діяльності. До першоїгрупи правових інститутів належать інститути: племінної справи у
тваринництві; ветеринарної медицини; бджільництва; рибництва; птахівництва й
молочарства. Друга група охоплює правові інститути: насінництва та
охорони прав на сорти рослин; захисту рослин; регулювання вирощування
наркотичних рослин; льонарства та коноплярства; садівництва, виноградарства й
хмелярства; вирощування сої. До третьої групи належать правові інститути
з вирощування штамів мікроорганізмів; транспортування сільськогосподарської
продукції; фінансування й кредитування сільського господарства; аграрної освіти
та ін.
А. Правове регулювання тваринництва
§ 2. Загальна характеристика правового
регулювання галузі тваринництва
Тваринництво є провідною галуззю сільського
господарства, основним постачальником повноцінного харчового білка й сировини
для переробної промисловості АПК. Воно виробляє 45% валової продукції
сільського господарства. Однак протягом останнього десятиріччя в цій галузі
катастрофічно скоротилося поголів’я великої рогатої худоби — у 2,7 рази, свиней
— у 2,6, овець і кіз — у 4,8, птиці — більш як у 2 рази. Виробництво м’яса
зменшилося у 2,5 раза, молока і яєць — у 1,9, вовни — у 8 разів. Унаслідок
цього споживання м’яса і м’ясопродуктів на душу населення зменшилося з 68 кг у
1990 р. до 32 кг — у 2000 р., молока й молокопродуктів — відповідно з 373 до
198 кг, яєць — з 272 до 163 шт. Під час переходу країни до ринкових методів
господарювання криза охопила, насамперед, сільське господарство, найбільшого ж
спаду зазнало тваринництво.
Це пов’язано з тим, що в умовах ринку
сільськогосподарським товаровиробникам невигідно займатися тваринництвом.
Система ціноутворення й механізми збуту вироблюваної цією галуззю продукції,
механізми постачання комбікормів і забезпечення її іншими необхідними
ресурсами призвели до того, що собівартість продукції тваринництва удвічі, а
подекуди — й тричі, перевищувала її реалізаційну ціну. Внаслідок чого у колективних
сільськогосподарських підприємствах почали вирізати поголів’я худоби.
Цікавим є й той факт, що значний спад
виробництва продукції тваринництва в колективних господарствах не спричинив
дефіциту продукції тваринництва на ринку України. Річ у
тім, що на відміну від колективних господарств, у яких ще збереглася консервативна
радянська система управління, в підсобних господарствах населення, цілком за
законами ринкової економіки, відбулося значне зростання виробництва продукції
тваринництва. Це явище закономірне: приватна власність і закони ринку
стимулюють розвиток тих галузей, які можуть дати реальний прибуток. А потреби
ринку в продукції тваринництва зумовили ринкові механізми встановлення цін на
ту її частину, яку вирощено в підсобних господарствах громадян, а також
ринкові механізми її реалізації. Це виправдовує парадоксальну, на перший
погляд, ситуацію: в колективних господарствах тваринництво було збитковим,
тоді як у підсобних господарствах населення, навпаки, — воно давало прибуток.
На жаль, із самого початку проведення ринкових
реформ в Україні держава взяла помилковий курс на збереження державного регулювання
сільського господарства переважно неринковими методами. Хоча це робилося з
огляду на стратегічний характер галузі й необхідність забезпечення
продовольчої безпеки, така політика відкинула сільське господарство на кілька
років назад. Серед методів штучного підтримування тваринництва, що не
виправдали себе, можна назвати адміністративне регулювання цін на продукцію
тваринництва та механізму її реалізації, адміністративне забезпечення
тваринництва потрібними ресурсами, нескінченні дотації у галузь, різного роду
доплати та асигнування, а також постійне списання боргів.
Не виправдали себе й заходи щодо штучного
створення інтегрованих формувань з виробництва, переробки й реалізації
продукції тваринництва за участі сільськогосподарських товаровиробників,
комбікормових і переробних підприємств, заготівельних і торговельних
організацій усіх форм власності, банків, вітчизняних та іноземних інвесторів,
що були започатковані відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від
29 грудня 1997 р. “Про подолання кризового стану у тваринництві і
птахівництві та стабілізацію розвитку галузі”. Згідно з Указом Президента
України від 17 лютого 2001 р. № 100/200 “Про заходи щодо стабілізації
ситуації на споживчому ринку та розвитку тваринництва у 2001—2002 роках”,
передбачено поступовий перехід до ринкових методів регулювання сільського
господарства із збереженням державного регулювання. Важливим є положення про
навчання сільськогосподарських товаровиробників ринкових методів
господарювання.
2002 р. тривало правове регулювання
тваринництва шляхом поступового переходу до ринкових механізмів стимулювання
розвитку тваринництва і зменшення застосування адміністративно-командних
методів. Можна прогнозувати, що державне регулювання тваринництва
зберігатиметься і надалі, але охоплюватиме переважно царини забезпечення
публічної безпеки продукції цієї галузі. Держава повинна навчити селян
господарювати ефективно і підтримувати для них такі умови їх роботи, за яких
виробництво продукції тваринництва було б прибутковим і ефективним.
§ 3. Правове регулювання племінної справи у
тваринництві
Згідно зі ст. 1 Закону України від 15 грудня
1993 р. “Про племінну справу у тваринництві” (в редакції Закону від
21 грудня 1999 р.) племінна справа — це система зоотехнічних,
селекційних та організаційно-господарських заходів, спрямованих на поліпшення
племінних і продуктивних якостей тварин. її правове регулювання зумовлене
потребою забезпечення породної чистоти вітчизняного тваринництва і виведення
нових високопродуктивних порід тварин. Одержані селекційним шляхом породи
сільськогосподарських тварин мають певні сталі якості, що характеризують їх
сільськогосподарську цінність і продуктивність. Втрата порідної чистоти тваринництва
може призвести до втрати цих якостей, що істотно зменшить продуктивність
сільського господарства.
Усього в господарствах України розводять
порід: великої рогатої худоби — 34, свиней — 10, овець — 10, коней — 9, птахів
— понад 51, кролів — 5. Тварини кожної породи характеризуються специфічними
біологічно-господарськими особливостями. їх можна розводити в певних
геокліматичних та екологічних умовах України. Для забезпечення застосування
інтенсивних технологій ведення тваринництва передбачається розвиток селекційної
справи у тваринництві, спрямованої на виведення нових високопродуктивних порід
тварин із сталими породними ознаками, а також на збереження їх породної
чистоти й поліпшення породних ознак. Ця справа регулюється правовим інститутом
племінної справи у тваринництві.
Об’єктами племінної
справи є велика рогата худоба, свині, вівці, кози, коні, птахи, риба, бджоли,
шовкопряди, хутрові звірі, яких розводять задля одержання певної продукції. За
ст. 5 Закону до суб’єктів цієї справи належать: власники племінних
(генетичних) ресурсів, підприємства (об’єднання) з племінної справи, селекційні,
селекційно-технологічні та селекційно-гібридні центри, іподроми, станції
оцінювання племінних тварин, юридичні та фізичні особи, що надають відповідні
послуги та беруть участь у створенні та використанні племінних (генетичних)
ресурсів, власники неплемінних тварин — споживачі племінних (генетичних)
ресурсів і замовники послуг з племінної справи у тваринництві.
Племінна справа в Україні здійснюється на
основі загальнодержавних програм селекції у тваринництві, які розробляються
Кабінетом Міністрів України на період 5—10 років. Такі програми є
обов’язковими для всіх суб’єктів племінної справи. їх виконавців добирають
згідно з Положенням про умови проведення конкурсу з визначення виконавців
державної програми селекції у тваринниц
тві, що фінансується з державного бюджету,
затвердженим наказом Мінагрополітики України від 3 березня 2000 р. № 27.
Відповідно до п. 66 ст. 9 Закону України від 1
червня 2000 р. “Про ліцензування певних видів господарської
діяльності” господарська діяльність з виробництва, зберігання і
реалізації племінних (генетичних) ресурсів, проведення генетичної експертизи
походження та аномалій тварин підлягає ліцензуванню. Ліцензії на таку
діяльність видає Мінагрополітики. Інші види діяльності з племінної справи у
тваринництві ліцензуванню не підлягають.
Суб’єктам племінної справи, які працюють у
межах прийнятих загальнодержавних програм селекції у тваринництві, залежно від
напряму їхньої діяльності та якості племінних (генетичних) ресурсів,
Мінагрополітики присвоює відповідний статус, характеристика та процедура отримання
якого визначені Положенням про присвоєння відповідних статусів суб’єктам
племінної справи у тваринництві, затвердженим наказом Мінагрополітики України
і Української академії аграрних наук від 17 липня 2001 р. № 215/66.
Мінагрополітики присвоює відповідний статус
суб’єктам племінної справи за результатами їх державної атестації. Закон передбачає
такі статуси:
— у скотарстві, свинарстві, вівчарстві й
козівництві: племінний завод, племінний репродуктор, селекційний центр,
підприємство (об’єднання) з племінної справи, контрольно-випробувальна станція,
підприємство (лабораторія) генетичного контролю, підприємство (лабораторія) з
трансплантації ембріонів, підприємство (лабораторія) з оцінювання якості
тваринницької продукції;
— у конярстві: кінний завод, племінний
репродуктор, селекційний центр, підприємство (об’єднання) з племінної справи,
заводська стайня, іподром, трендепо, підприємство (лабораторія) генетичного
контролю, підприємство (лабораторія) з
трансплантації ембріонів;
— у звірівництві й кролівництві: племінний
завод, племінний репродуктор, селекційний центр, підприємство (лабораторія) з
оцінювання якості тваринницької продукції;
— у птахівництві: племінний завод, племінний
птахорепродуктор, селекційний центр, контрольно-випробувальна станція з птахівництва;
— у бджільництві: племінний завод, племінна
пасіка, племінний бджолорозплідник;
— у рибництві: племінний завод, племінний
репродуктор, селекційний центр.
Державна атестація і присвоєння відповідних
статусів суб’єктам племінної справи у тваринництві провадяться один раз на 4
роки. Суб’єкти племінної справи всіх форм власності, які бажають набути
відповідного статусу, подають заявку до головних управлінь сільського
господарства і продовольства облдержадміністрацій. Атестаційні комісії, що
формуються наказом Мінагрополітики і Української академії аграрних наук, обстежують
суб’єкт племінної справи безпосередньо на місці і встановлюють відповідність
його умовам атестації, викладеним у Положенні про відповідність суб’єктів племінної
справи у тваринництві статусу племінного заводу, племінного репродуктора і
племінного птахорепродуктора, затвердженому наказом Мінагрополітики України і
Української академії аграрних наук від 17 липня 2001 р. № 215/66, чи Положенні
про відповідність суб’єктів племінної справи в тваринництві статусу
селекційного центру, підприємства (об’єднання) з племінної справи у тваринництві,
заводської стайні, контрольно-випробувальної станції, контрольно-випробувальної
станції з птахівництва, іподрому, трендепо, підприємства (лабораторії)
генетичного контролю, підприємства (лабораторії) з трансплантації ембріонів,
підприємства (лабораторії) з оцінювання якості тваринницької продукції (це
Положення затверджене наказом Мінагрополітики України і Української академії аграрних
наук від 29 липня 2002 р. № 211/61).
Матеріали атестації комісії передають через
головні управління сільського господарства і продовольства облдержадміністрацій
до Мінагрополітики, яке після розгляду матеріалів експертною комісією приймає
рішення про присвоєння відповідного статусу. Підтвердженням статусу суб’єкта
племінної справи є атестат, який видається за результатами атестації.
Присвоєння відповідного статусу дає право суб’єктам племінної справи брати
участь у державних програмах селекції у тваринництві.
Породна чистота сільськогосподарських тварин
захищається законом шляхом встановлення вимог до племінних (генетичних) ресурсів.
До останніх, згідно із Законом належать: тварини, сперма, ембріони,
яйцеклітини, інкубаційні яйця, які мають племінну (генетичну) цінність.
Показником племінної (генетичної) цінності є усталена здатність тварин
передавати нащадкам визначені якісні породні ознаки.
За ст. 10 Закону, племінних тварин треба
ідентифікувати, пронумерувати, сфотографувати, присвоїти їм клички, що дасть
змогу збирати інформацію про кожну з них окремо та встановлювати відповідність
цій інформації. У зв’язку з поширенням в європейських країнах та в Америці
захворювань худоби на губчасту енцефалопа-тію та інших небезпечних хвороб і
виникненням загрози для вітчизняного тваринництва, в Україні, згідно з наказом
Мінагрополітики від 14 січня 2003 р. № 2 “Про дослідне впровадження
ідентифікації великої рогатої худоби”, запроваджено особливий порядок
ідентифікації великої рогатої худоби. Засоби таврування останньої мають
відповідати вимогам ДСТУ 1706-92 “Бирки для таврування худоби. Загальні
технічні умови”.
Щодо правового регулювання офіційної
класифікації племінних тварин нині діють інструкції з бонітування окремих
видів тварин: Інструкція з бонітування сільськогосподарської птиці, затверджена
наказом Мінагрополітики України від 22 червня 2001 р. № 179, Інструкція з
бонітування великої рогатої худоби м’ясних порід, затверджена наказом Мінагрополітики
України від 6 червня 2002 р. № 154, Інструкція з бонітування свиней,
затверджена наказом Мінагрополітики від 17 грудня 2002 р. № 396.
Племінні тварини мають походити від батьків,
зареєстрованих у документах із племінної справи. У разі потреби походження
тварин може бути встановлене генетичною експертизою. Сперма, яйцеклітини,
ембріони мають бути одержані від племінних тварин, ідентифіковані, заготовлені
та оброблені в умовах, передбачених технологічними та ветеринарно-санітарними
вимогами до цієї продукції. Дані про них також заносять до документації з
племінної справи. Для збереження племінних (генетичних) ресурсів поліпшуючих,
існуючих, локальних і зникаючих порід Мінагрополітики забезпечує створення за
кошти Державного бюджету України генофондового стада, банків сперми та
ембріонів. Стаття 14 Закону “Про племінну справу у тваринництві”
зазначає, що для ведення офіційного обліку продуктивності тварин, офіційної
класифікації (оцінювання) за типом, отримання, ідентифікування, зберігання
сперми, ембріонів, яйцеклітин, штучного осіменіння маток та трансплантації ембріонів
треба залучати лише атестованих працівників.
Плідники мають походити від племінних тварин
вищої племінної (генетичної) цінності, оцінюватися за походженням, продуктивністю
та якістю отриманого від них потомства. Бугаї-плідники, жеребці-плідники та
плідники інших видів тварин атестуються та допускаються до відтворення у
встановленому порядку. Для зручності користувачів Мінагрополітики
щороку видає за наслідками атестації каталоги атестованих бугаїв,
спермопродукцію яких дозволено застосовувати для відтворення поголів’я великої
рогатої худоби. Суб’єкти племінної справи у тваринництві зобов’язані згідно зі
ст. 7 Закону “Про племінну справу у тваринництві” застосовуваго
осіменіння корів і телиць, затвердженою наказом мінагрополітики від 1 серпня
2001 р. № 230, Інструкціями зі штучного осіменіння свиней та зі штучного
осіменіння овець і кіз, затвердженими наказом Мінагрополітики від 13 грудня
2002 р. № 395.
Племінні тварини та племінні стада підлягають державній реєстрації, яка полягає у внесенні даних про племінних
тварин, що мають відповідну генетичну якість та рівень продуктивності, до державних
книг племінних тварин. Племінні стада реєструються у Державному
племінному реєстрі. Реєстрацію провадить Мінагрополітики. Порядок ведення
Державного племінного реєстру визначається Положенням про Державний племінний
реєстр, затвердженим наказом Мінагрополітики і Української академії аграрних
наук від 20 травня 2002 р. № 134/40. Дані державних книг племінних тварин і
Державного племінного реєстру є доступними для всіх зацікавлених осіб і не
можуть становити державної чи комерційної таємниці.
Згідно зі ст, 13 Закону “Про племінну
справу у тваринництві” власники племінних (генетичних) ресурсів
зобов’язані мати племінні свідоцтва (сертифікати), які є документальним
підтвердженням якості належних їм племінних тварин, сперми, ембріонів, яйцеклітин.
Ці свідоцтва (сертифікати) містять відомості про походження, продуктивність,
тип та інші якості генетичних ресурсів, дані імуно-генетичного контролю, оцінку
типу тварин у балах. Ними послуговуються для підтвердження якості племінних
(генетичних) ресурсів і для захисту прав споживачів племінної продукції.
Порядок оформлення племінних свідоцтв регулюється Положенням про племінне
свідоцтво (сертифікат), затвердженим наказом Мінагрополітики України від 29
грудня 2002 р. № 416.
Наявність племінного свідоцтва є обов’язковою
умовою реалізації племінних (генетичних) ресурсів для відтворення на внутрішньому
і зовнішньому ринках, а також переміщення коней для їх випробування, участі в
змаганнях та парувальній кампанії. Під час ввезення племінних (генетичних)
ресурсів з-за кордону племінне свідоцтво заповнюється на основі перекладу
закордонних племінних документів українською мовою. Племінні свідоцтва видають
на замовлення власника племінних (генетичних) ресурсів держплемінспектором
району або відповідальним фахівцем організації, визначеної Мінагрополітики.
Управління й контроль за дотриманням
законодавства про племінну справу у тваринництві здійснює підпорядкована
Мінагропо
літики державна племінна служба. Система
державної племінної служби охоплює Головну державну племінну інспекцію
Мінагрополітики, а також підпорядковані їй племінні інспекції обласного і
районного рівнів.
Слід мати на увазі, що Закон України “Про
племінну справу у тваринництві” не регулює охорону прав на селекційні
досягнення як на інтелектуальну власність. Селекційні досягнення визнаються
винаходом, і права на них охороняються згідно із Законом України від 15 грудня
1993 р. “Про охорону прав на винаходи і корисні моделі” (в редакції
закону від 1 червня 2000 р.).