Система адміністративного процесуального права
Зміст сторінки:
1.5 Система адміністративного процесуального
права
Адміністративне
процесуальне право, як і будь-яка інша галузь права, має власну внутрішню
будову, елементами якої є юридичні норми та інститути, спрямовані на
забезпечення доступного і зручного розуміння правових приписів під час розгляду
і вирішення індивідуальних адміністративних справ, а також вивчення і
усвідомлення механізму правового регулювання процесуальних правовідносин.
Ознаками системи адміністративного процесуального права є:
а) структурність — тобто система складається з визначених
елементів — процесуальних норм;
б) об’єднаність цих норм, розташованих іноді в різних джерелах
процесуального права, в правові інститути (підгалузі), що регулюють предметні
якісно однорідні суспільні відносини;
в) логічність об’єднання та єдність взаємозв’язків між нормами і
правовими інститутами (підгалузями), в результаті чого одні й ті самі норми
(інститути) можуть впливати на суспільні відносини в різноманітних провадженнях
на їх різних стадіях;
г) предметність і сфера регулювання
суспільних відносин, за якою
визначається галузева належність права;
ґ) цілісність системи, яка внаслідок динамічності якісно не
втрачає властивостей її елементів.
Отже, система адміністративного
процесуального права може бути визначена як сукупність процесуальних норм та
інститутів, об’єднаних у логічній послідовності і необхідних взаємозв’язках
щодо розгляду і вирішення індивідуальних адміністративних справ у сфері
публічних відносин та (визначення) встановлення механізму правового регулювання
процесуальних відносин.
Серед усієї
сукупності процесуальних норм виділяються норми, які мають універсальний
характер і розраховані на застосування у всіх видах і стадіях
адміністративного процесу (судочинства). Ці норми складають Загальну
частину адміністративного процесуального права. Вони визначають
завдання і сутність адміністративного процесу.
Загальна частина
адміністративного процесуального права поєднує правові норми та теоретичні
положення, що розкривають:
— поняття
адміністративного процесуального права та його основні категорії;
— принципи
адміністративного процесуального права;
— адміністративні процесуальні відносини;
— сутність
адміністративного процесу та його зміст;
— коло
суб’єктів і учасників адміністративних проваджень;
— докази в
адміністративному процесі;
— процесуальні строки та їх значення;
— заходи
процесуального примусу та відповідальності в адміністративному процесі тощо.
Однак специфіку
кожного виду провадження (судочинства) відображають окремі норми, їх комплекси
— правові інститути. Такі норми складають Особливу частинуадміністративного процесуального права. Вони розкривають сутність та зміст окремих
видів проваджень:
— провадження за заявою суб’єкта звернення щодо
визнання, реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів та
визначення кола обов’язків;
— провадження за ініціативою органа владних
повноважень;
— провадження за скаргою суб’єкта звернення;
— провадження з адміністративного судочинства;
— провадження у справах про адміністративні
правопорушення.
{lang_content_nav} Загальної
і Особливої частин адміністративного процесуального права є взаємозалежним і
складає єдине ціле. Норми та інститути Загальної частини мають значення для
усіх видів адміністративних проваджень та їх стадій. Наприклад, норми, що
визначають поняття доказів, їх належність і види та покладення обов’язку
доказування, застосовуються у всіх випадках при розгляді й вирішенні
конкретної адміністративної справи і, навпаки, провадження за заявою чи скаргою
суб’єкта звернення або за позовом чи в справах про застосування заходів примусу
ґрунтуються на певних, відповідних доказах. Ті самі приклади можна навести з
дотримання процесуальних строків, принципів провадження, застосування заходів
процесуального примусу, встановлення наявності правовідносин та ін.
Разом із тим,
норми адміністративного процесуального права взаємодіють і з нормами інших
процесуальних і матеріальних галузей права.
1.6 Взаємодія
адміністративного процесуального права з іншими галузями права
Адміністративне
процесуальне право, як і будь-яка інша галузь права, має власний предмет
правового регулювання — суспільні відносини, що забезпечують реалізацію та
захист прав, свобод і інтересів фізичних і юридичних осіб в публічній сфері та
відповідне нормативне врегулювання цих відносин. Однак, як зазначає О. В.
Кузьменко, наявність двох об’єктивних ознак галузі права — предмета регулювання
та певної системи організації — ще не дає підстав для твердження про
можливість виокремлення певної групи норм в окрему галузь права. Для цього
треба підтвердження щодо здатності цієї групи норм взаємодіяти не тільки з
нормами однойменної матеріальної галузі права, а й з матеріальними нормами
інших галузей.
Системний підхід
до вивчення юридичних явищ, аналіз чинного законодавства показують, що норми
адміністративного процесуального права тісно пов’язані з норами інших галузей
права.
З
конституційним правом. Конституція України визначає, що утвердження і
забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (ст. 3); кожна
людина має право на свободу та особисту недоторканність (ст. 29); право
громадян на участь в управлінні державними справами (ст. 38), право на мирні
збори (ст. 39), право на звернення до органів державної влади, органів
місцевого самоврядування та посадових і службових осіб (ст. 40); права і
свободи людини і громадянина захищаються судом (ст. 55); кожен зобов’язаний не
заподіювати шкоди природі, культурній спадщині (ст. 66); кожен зобов’язаний
сплачувати податки і збори (ст. 67); кожен зобов’язаний неухильно додержуватися
Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь
і гідність інших людей (ст. 68); юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини,
що виникають у державі (ст. 124). Ці та інші матеріальні норми Конституції
України тісно пов’язані з адміністративними процесуальними нормами при
реалізації і захисті зазначених прав та інтересів фізичних і юридичних осіб.
Норми
адміністративного процесуального права мають тісний зв’язок з
нормами цивільного права. Так ч. 2 ст. 11 ЦК України встановлено, що у
випадках, визначених актами цивільного законодавства, цивільні права та
обов’язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади та місцевого
самоврядування. Цивільним кодексом України встановлюється державна реєстрація
фізичних осіб (ст. 49) і правові форми участі держави і у цивільних відносинах
(ст. 167); розмежування відповідальності за зобов’язаннями держави (ст. 176);
право на особисту недоторканність (ст. 289); умови викупу пам’ятки історії та
культури з ініціативи державного органу (ст. 352); реквізиція з ініціативи
державного органу в разі виникнення певних надзвичайних обставин (ст. 353);
відшкодування шкоди, завданої органами держави (статті 1173-1177); державна
реєстрація права на спадщину (ст. 1299) тощо. Реалізація цих прав тісно
пов’язана з адміністративними провадженнями.
Через норми
адміністративного процесуального права реалізуються певні сімейні
правовідносини. Наприклад, соціальна і економічна підтримка та розвиток
сім’ї; державна допомога сім’ям з дітьми; реєстрація актів цивільного стану; усиновлення;
підтримка прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу; нагляд за
дотриманням прав дітей та ін.
За допомогою
норм адміністративного процесуального права значною мірою реалізуються
відносини у сфері дії господарського права. Господарським
кодексом України передбачено обмеження конкуренції (ст. 26), монополізму (ст.
27); заборона неправомірних угод між суб’єктами господарювання (ст. 30),
дискримінації суб’єктів господарювання (ст. 31), недобросовісної конкуренції
(ст. 32), неправомірного використання ділової репутації суб’єкта господарювання
(ст. 33), створення перешкод суб’єктам господарювання у процесі конкуренції
(ст. 34) та інші, відповідальність за порушення яких передбачена Кодексом
України про адміністративні правопорушення (статті 164, 166,
166, 166), а розгляд справ і притягнення до
відповідальності здійснюється саме через адміністративно-процесуальні норми.
Господарським кодексом України передбачена державна реєстрація суб’єктів
господарювання (ст. 58), ліцензування, патентування та квотування у
господарській діяльності (ст. 14), процедури визнання суб’єкта підприємництва
банкрутом (гл. 23) та інші відносини регулюються шляхом здійснення
адміністративних проваджень. Крім цього, главами 27 та 28 ГК України
передбачено застосування адміністративно-господарських санкцій та
відповідальності за порушення антимонопольно-конкурентного законодавства, що
також потребує застосування адміністративних процесуальних норм при розгляді і
вирішенні справи про спір чи спору про право в адміністративному чи судовому
порядку.
З кримінальним правом. Частиною 2 ст. 38 КУпАП передбачено, що у
разі відмови в порушенні кримінальної справи або закриття кримінальної справи,
але за наявності в діях порушника ознак адміністративного правопорушення
адміністративне стягнення може бути накладене не пізніше як через місяць із дня
прийняття рішення про відмову в порушенні кримінальної справи або про її
закриття. Статтею 253 КУпАП установлено, якщо при розгляді справи орган
(посадова особа) дійде висновку, що в порушенні є ознаки злочину, він передає
матеріали прокурору, органу досудового слідства або дізнання. Отже, притягнення
до адміністративної відповідальності певним чином пов’язане і з матеріальними
нормами кримінального права.
Адміністративні
процесуальні норми взаємодіють з нормами у сфері: фінансового
права, наприклад, щодо обігу цінних паперів та діяльності фондового
рину, банківської діяльності тощо; трудового права — щодо
адміністративної відповідальності за порушення законодавства про працю та охорону
праці; земельного права, житлового права, природоохоронного
права, лісового права, водного права — щодо правил використання земельних,
лісових, водних ресурсів та житлового фонду і відповідальності за їх
порушення; податкового права, митного права — щодо сплати
податків і зборів; транспортного права — щодо правил
безпеки перевезень пасажирів, пошти, багажу, вантажів та відповідальності у
разі їх порушення.
1.7 Адміністративне процесуальне право як самостійна галузь
у системі права України
Історія розвитку
і становлення адміністративного процесуального права України характеризується
неоднозначністю і суперечливістю в розумінні науковцями поняття, змісту та
юридичної природи адміністративного процесу зокрема, та адміністративного
процесуального права в цілому. В юридичній літературі використовуються
різноманітні підходи до усвідомлення і визначення цього цілком матеріального,
реально існуючого юридичного явища: від визнання адміністративного процесу як
засобу розв’язання суперечок між сторонами адміністративних правовідносин —
«вузької» концепції адміністративного процесу до управлінської «широкої»
концепції адміністративного процесу, якою охоплюється вся діяльність суб’єктів
владних повноважень із приводу реалізації матеріальних норм не тільки адміністративного
права, а й інших галузей права та визнання адміністративного процесу лише
виключно діяльністю органів судової влади.
Поява в правовій
системі нового правового інституту, підга- лузі чи галузі права обумовлюється
багатьма чинниками економічного, соціального, політичного, юридичного
характеру, потребами будівництва громадянського суспільства та є об’єктивною
закономірністю розвитку держави. Соціальна спільність держави має якісно нову
правову систему забезпечення і захисту прав і законних інтересів фізичних і
юридичних осіб.
Проте і на
сьогодні провідні науковці у галузі дослідження процесуальних відносин — Ю. П.
Битяк, I. П. Госніченко,
В.К.
Колпаков, О. В. Кузьменко, М. М. Тищенко та інші — під адміністративним
процесом розуміють: порядок, правила, за якими реалізуються матеріальні норми
адміністративного права; діяльність виконавчих органів щодо реалізації
адміністративного та інших галузей права; щодо адміністративних проваджень
належать нормотворчі, установчі, дисциплінарні, виконавчі, контрольні
провадження та провадження з діловодства тощо; що провадження у справах про
адміністративні правопорушення є різновидом виконавчо-розпорядчої діяльності.
Величезна сила
історичної традиції «широкого» і «вузького» розуміння адміністративного процесу
тримає дослідників у полоні віднесення всієї управлінської діяльності до сфери
адміністративного процесу. За такого підходу можна дійти висновку, що вся
сфера публічних відносин є суцільним адміністративним процесом, а норми, що
його регулюють — адміністративним процесуальним правом. Якщо пов’язувати
адміністративний процес зі всією управлінською діяльністю адміністративних
органів, включаючи як внутрішньоорганізаційні питання, завдання, функції,
форми і методи управлінської діяльності, так й розгляд і вирішення
адміністративних справ, втрачається головна соціальна цінність
адміністративного процесуального права — це визнання та забезпечення реалізації
прав, свобод і законних інтересів людини і громадянина, фізичних і юридичних
осіб. Адже головне призначення адміністративного процесуального права —
регулювання публічних і приватних інтересів у сфері публічних відносин, а не
процеси державного управління.
Разом із тим,
згадані дослідники погоджуються в тому, що адміністративне процесуальне право
має право на існування як самостійне юридичне утворення. В. К. Колпаков ще у
1999 р. у підручнику «Адміністративне право України» виділив окрему главу
«Адміністративно-процесуальне право».
Традиційно в
теорії права вважається, що головними ознаками будь-якої галузі права є:
— певний
масив як кодифікованих, так і некодифікованих правових норм;
— чітко
визначені предмет та метод правового регулювання;
— правові
принципи, притаманні лише конкретній галузі права;
— власна
внутрішня структура (система) цих норм, об’єднана в правові інститути і
підгалузі;
— наявність
взаємодії з іншими галузями права;
— власні
джерела галузі права.
Попередній
аналіз соціального призначення адміністративного процесуального права, його
предмета, методу, принципів, системи норм та порівняння з наведеними вимогами
до галузі права дає всі підстави вважати, що адміністративне процесуальне
право є самостійною, однією з провідних галузей права у вітчизняній правовій
системі. Воно становить складне юридичне утворення, в якому відображається
комплекс різноспрямованих правових інститутів, (зачіпає) регулює матеріальні,
особисті, ідеологічні, моральні та інші відносини в публічній сфері. Сформоване
у межах певних завдань, адміністративне процесуальне право можна розглядати: як
галузь права; як галузь законодавства; як галузь юридичної науки; як навчальну
дисципліну.
Адміністративне
процесуальне право як галузь права — становить систему
правових норм, інститутів, принципів, методів і форм діяльності, за допомогою
яких забезпечується визнання, реалізація та захист прав і законних інтересів
фізичних чи юридичних осіб у сфері публічних відносин.
Адміністративне
процесуальне право як галузь законодавства — це система
(вся сукупність) нормативно-правових актів, що містять норми адміністративного
процесуального права, викладені у формі кодифікованих і поточних законів,
указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інструкцій,
правил, методик та інших підзаконних нормативних актів, які видані на підставі
законів та на їх розвиток.
Адміністративне
процесуальне право як галузь юридичної науки — це
сукупність теоретичних понять, тлумачень і уявлень про адміністративне
процесуальне право, адміністративний процес, адміністративні провадження,
адміністративні процедури, розгляд і вирішення індивідуальних адміністративних
справ; його правові інститути, історичні аспекти становлення і перспективи
розгляду, предмет і метод правового регулювання та сферу застосування.
Предметом адміністративного процесуального права як юридичної науки є належне
визначення поняття і змісту основних категорій, всебічне дослідження механізму
правового регулювання суспільних відносин, розкриття і пояснення складних
процесів та визначення правового статусу суб’єктів відносин.
Адміністративне процесуальне право як навчальна дисципліна являє
собою системне викладення теоретичного і прикладного матеріалу відповідно до
навчальної програми з курсу цієї галузі права. Такий матеріал утворює
відповідну систему практичного та теоретичного засвоєння норм адміністративного
процесуального права як соціально-юридичного явища, забезпечує підготовку
кваліфікованих кадрів, здатних розглядати і вирішувати адміністративні справи
на належному законодавчому та науковому рівні.