Норми адміністративного процесуального права
Зміст сторінки:
2.1
Поняття, ознаки та основні риси адміністративних процесуальних норм,
особливості їх структури
Вивчаючи
адміністративне процесуальне право як цілісну правову систему, що має складне
утворення, ми не можемо обійти увагою таку первинну категорію даної системи,
якою є норма права. По-перше, така норма є передумовою існування
адміністративного процесуального права, її слід розглядати, насамперед, як
первинний фактор усієї адміністративної процесуальної системи (норми права,
органи, що розглядають адміністративні справи, принципи, засоби тощо).
По-друге, норми
адміністративного процесуального права, як і норми інших галузей права,
виконують функції регулятора відповідних суспільних відносин. Вони або
вимагають від учасників процесу визначеної поведінки, або дозволяють їм здійснення
дій на власний розсуд. Наприклад, ст. 280 КУпАП встановлюється перелік
обставин, що підлягають з’ясуванню при розгляді справи про адміністративні
правопорушення, який орган (посадова особа) зобов’язаний з’ясувати ці
обставини. І інший приклад: ст. 287 КУпАП передбачено, що постанова у справі
про адміністративне правопорушення може бути оскаржена
особою, щодо якої вона винесена, а також потерпілим. Отже, «може бути
оскаржена», а може й ні — на розсуд зазначених осіб.
По-третє, норми
адміністративного процесуального права відрізняються від інших галузей права
тим, що предметом їх регулювання є суспільні відносини щодо реалізації та
захисту прав і законних інтересів фізичних чи юридичних осіб, а також держави у
сфері державного управління (в публічній сфері).
По-четверте,
норма адміністративного процесуального права — це правило поведінки, що
набуває якостей нормативності і загальнообов’язковості в чітко встановленому
порядку. Причому норма такою стає лише тоді, коли вона видається уповноваженим
на те органом у межах його компетенції і в рамках визначеної процедури, а також
коли її реалізація забезпечується державою шляхом створення реальних умов і
засобів, що сприяють безперешкодному здійсненню сформульованих у правовій нормі
зразків поведінки та засобами заохочення, переконання, а в необхідних
випадках, і примусу.
В юридичній
літературі однією із ознак адміністративно-процесуальних норм є значне коло
суб’єктів, уповноважених їх приймати, а також прийняття цих норм не тільки на
законодавчому рівні, а й органами виконавчої влади різного рівня. Питання
дискусійне. Зважаючи на те, які дії органів виконавчої влади відносити до
адміністративного процесу. Якщо дії органів виконавчої влади з питань
самоорганізації органу, створення або ліквідації інших органів, реалізації
власних повноважень зі сфери функціонування органу, діловодство тощо відносити
до адміністративного процесу, то, звичайно, такі норми будуть приймати не
тільки органи виконавчої влади, а й органи місцевого самоврядування і органи
самоорганізації населення та ін.
На нашу думку,
норми адміністративного процесуального права в основному приймаються на
законодавчому рівні. Те, що приймаються, наприклад, інструкції, правила,
методики з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення чи укази
Президента України щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного
права на звернення та інші підзаконні нормативні акти, які теж містять
адміністративні процесуальні норми, дійсно підкреслює особливості адміністративного
процесу, на відміну від кримінального і цивільного процесу. Проте зазначені
підзаконні акти приймаються: по-перше, відповідно до закону і з метою
деталізації окремих положень (носять характер методичного забезпечення процесуальної
діяльності); по-друге, ці акти приймаються щонайменше на рівні центральних
органів виконавчої влади, а не на місцевому.
На основі
узагальнення властивостей та особливостей адміністративних процесуальних норм,
поняття їх може бути сформульоване наступним чином.
Адміністративні процесуальні норми — це встановлені державою
та забезпечені її примусом (організаційними заходами) формально-визначені,
загальнообов’язкові правила поведінки, які регулюють суспільні відносини щодо
визнання, реалізації та захисту прав і законних інтересів фізичних чи
юридичних осіб, а також інтересів держави в публічній сфері, розгляду і
вирішення адміністративних справ.
Крім зазначених
вище ознак, адміністративні процесуальні норми характеризуються певними
особливостями та специфікою. Як зазначалося раніше, вони взаємодіють із цілою
низкою матеріальних галузей. Наприклад, порядок реалізації норм фінансового,
господарського, банківського, митного, земельного та інших галузей права
значною мірою визначається нормами адміністративного процесуального права.
Отже, норми адміністративного процесуального права мають полігалузевий характер
регуляторного впливу. До однієї із особливостей процесуальних норм В. К.
Колпаков відносить те, що процесуальні норми другорядні щодо матеріальних. Це
означає, що вони виникають і існують лише за наявності потреби у реалізації матеріальних
норм, за наявності потреби встановити обов’язкові для виконавчо-розпорядчих
органів та їх посадових осіб правила розгляду адміністративних справ. Однак це
не означає, що адміністративні процесуальні норми породжуються нормами
матеріального прав. Адже одну матеріальну норму права можуть «обслуговувати»
кілька процесуальних норм, а одна процесуальна норма «обслуговує» кілька
матеріальних норм, прийнятих у різних часових рамках та за різними предметами
правового регулювання. Реалізація матеріальних та кореспондуючих
адміністративно-процесуальних норм розпочинається одночасно та до певного часу
відбувається паралельно. Отже, другорядність адміністративних процесуальних
норм щодо матеріальних можна визнати лише умовно.
Як і іншим
правовим нормам, адміністративним процесуальним нормам теж притаманна певна
структура. Класична модель правової норми базується на ідеї — триелементній
побудові правової норми, відповідно до якого вона складається з гіпотези,
диспозиції та санкції. Така структура найбільш повно відповідає і нормі
адміністративного процесуального права з точки зору логічності її побудови.
Однак С. С.
Алексєєв відокремлює логічну структуру норми від структури норми-припису,
остання з яких складається з двох елементів — гіпотези і диспозиції або
диспозиції і санкції. На існування двочленної структури правових норм права
звертає увагу і А. М. Колодій.
Гіпотеза— це частина правової норми, в якій міститься вказівка на ті умови, за яких
настає чинність правил, що встановлені в диспозиції.
Диспозиція — це частина правової норми, в якій у вигляді владного примусу визначається те,
як повинні (чи можуть) вести себе суб’єкти — учасники суспільних процесуальних
відносин.
Санкція — це частина правової норми, яка містить вказівку на ті правові наслідки, що
настають через порушення правила, зафіксованого у диспозиції, чи умови,
зазначені в гіпотезі.
Більшість
адміністративних процесуальних норм містить права й обов’язки учасників
процесу, форми та методи діяльності осіб, уповноважених розглядати та
вирішувати індивідуальну адміністративну справу. Специфіка таких норм полягає в
тому, що вони у більшості випадків містять лише правила поведінки — диспозицію,
характерною ознакою якої є імперативність. У них, як правило, відсутня така
частина норми, як санкція, наявність якої перетворює
процесуальну норму на матеріальну.
Норми
адміністративного процесуального права можна класифікувати за наступними
критеріями:
— за змістом норми поділяються на регулятивніі дефінітивні. Регулятивні встановлюють правила
поведінки учасників адміністративно-процесуальних відносин, у тому числі і
органів, уповноважених розглядати адміністративні справи. Дефінітивнінорми визначають завдання проваджень, встановлюють принципи процесу,
формулюють визначення понять правоздатності та дієздатності, процесуальних
строків, доказів, судових витрат тощо;
— за сферою застосування норми адміністративного процесуального
права поділяються на загальні, спеціальні,
виняткові. Загальні норми мають значення для всіх видів провадження,
всіх стадій процесу і містяться в загальних розділах адміністративно-процесуальних
актів. Спеціальні норми регулюють права, обов’язки, умови
і порядок процесуальних дій суб’єктів правовідносин щодо окремих видів
проваджень, здійснення певних процедур. Виняткові норми
в адміністративному процесуальному праві спрямовані на врегулювання особливих
видів проваджень, умови виняткової підсудності та ін. Наприклад, провадження в
окремих категоріях справ, провадження за винятковими обставинами, провадження
за нововиявленими обставинами та ін.;
— за методом впливу на відносини адміністративні процесуальні
норми поділяються на імперативні і диспозитивні.
Оперативні встановлюють зобов’язання, заборону, примушування вчинення
тих чи інших дій учасниками адміністративного процесу. Диспозитивнівстановлюють права учасників адміністративного процесу на вчинення дій на
власний розсуд, однак спрямованих на повне, об’єктивне, справедливе вирішення
адміністративних справ.
Можна зазначити
й інші підходи до класифікації норм адміністративного процесуального права.
Норми адміністративного процесуального права можуть класифікуватися за їх дією
у часі та просторі, за сферою публічних відносин, за змістом повноважень тощо.
Наприклад, за змістом повноважень адміністративні процесуальні норми
поділяються на:
— норми, що
зобов’язують, установлюють (диктують) суб’єктам певну поведінку (обов’язок щодо
прийняття адміністративного позову чи скарги);
— норми, що
уповноважують, наділяють суб’єкта процесуальними правами (право на складання
протоколу про адміністративне правопорушення);
— норми, що
зобов’язують утриматися від вчинення певних дій під страхом застосування
примусу (неявка без поважних причин в суд).
Залежно від
того, як у статті викладено елементи норм (всі або їх частина), можна визначити
способи викладання норми у статті адміністративно-процесуального акта.
Традиційно правова наука визначає такі способи викладання норми у статті: прямий, відсильний, бланкетний, які мають місце і в адміністративному
процесуальному праві. Так, за прямими способом усі елементи норми містяться у
статті нормативно-процесуального акта; за відсильним — одні елементи правової
норми викладені в одній статті, а решта — в інших статтях цього ж нормативного
акта; за бланкетним — одні елементи правової норми викладені у статті одного, а
інші — у статтях іншого нормативного акта.
Наявність усіх
способів викладання норм адміністративного процесуального права пояснюється
тим, що воно є частиною всієї правової системи України та системи права
України.
2.2 Джерела
адміністративного процесуального права
З теорії права відомо, що джерела (або
форма) права — це
конкретні форми зовнішнього вираження загальнообов’язкових правил поведінки,
встановлених державою, через яке ці правила справляють свій владно-регулюючий
вплив на суспільні відносини. Це
визначення не є винятком і для адміністративного процесуального права з точки
зору юридичного позитивізму, адже в Україні джерелом права офіційно визнається
нормативний акт.
Ринкова
економіка і розбудова громадянського суспільства вимагають нових форм
упорядкування суспільних відносин. Такими формами дедалі частіше стають правові
договори та прецедентне право, необхідність визнання яких як джерел права
України досить ґрунтовно доводить доктор юридичних наук Л. Петрова. Звичайно,
важко уявити, щоб розгляд і вирішення індивідуальних адміністративних справ
здійснювалися на підставі правових договорів. Інша справа, що такі договори можуть
укладатися (застосовуватися) в управлінській діяльності органів виконавчої
влади та місцевого самоврядування, а не в адміністративних процесуальних
відносинах.
Водночас в
адміністративному процесі при розгляді й вирішенні індивідуальних
адміністративних справ набули значного поширення у застосуванні роз’яснення,
які даються постановами Пленуму Верховного Суду України та пленумів Вищих спеціалізованих
судів. Ці постанови мають деякі ознаки прецедентного права. Не будучи носіями
норм права, вони певною мірою здійснюють вплив на вирішення конкретних справ.
Вони не мають нормативного характеру, але є обов’язковими для судів, інших
органів і посадових осіб, котрі застосовують норми права, щодо яких зроблені
такі роз’яснення. Наприклад, постанова Пленуму Верховного Суду України «Про
практику розгляду судами скарг на постанови у справах про адміністративні
правопорушення» (п. 10) роз’яснюється судам, що, перевіряючи обґрунтованість
притягнення громадян до адміністративної відповідальності за порушення
законодавства про охорону рибних запасів, суди повинні враховувати, що сам
факт перебування на водоймі у безпосередній близькості до неї із забороненими
знаряддями лову, вибуховими чи отруйними речовинами, відповідно до Правил
рибальства у внутрішніх водоймах України, є підставою для застосування
адміністративного стягнення, передбаченого ст. 85 КУпАП. Хоча у законодавстві
про адміністративну відповідальність поки що не передбачено відповідальності за
замах на правопорушення. Однак це окреме питання матеріального права і може
бути темою дискусії, наукового обґрунтування. Таких роз’яснень, узагальнюючих
судову практику з метою однакового розуміння і правильного застосування норм
як матеріального, так і процесуального права, тільки у сфері адміністративних
(управлінських) та адміністративно-процесуальних правовідносин понад 20 назв.
Особливістю їх застосування є те, що у разі перегляду адміністративної справи
в порядку оскарження чи опротестування апеляційний чи касаційний суд
обов’язково звертає увагу на дотримання судом першої інстанції роз’яснень
Пленуму Верховного Суду України щодо застосування норм матеріального і
процесуального права. Отже, обов’язковість наданої вищою судовою інстанцією
практики застосування норм права породжує нові відносини, в яких убачається
застосування судової практики як джерела права України.
В юридичній
літературі більшість авторів до джерел права відносять рішення Конституційного
Суду України щодо тлумачення норм Конституції України, визнання
конституційними чи неконституційними норм законодавчих актів та порядку застосування
норм інших законів України, з чим слід погодитися. Результатами такого
тлумачення є виникнення, розвиток або припинення відповідних правовідносин як
це мало місце у справі про безоплатне користування шкільними підручниками, чи
роз’яснення порядку і умов застосування правової норми. Наприклад, розглядаючи
справу про адміністративну відповідальність юридичних осіб, Конституційний Суд
України дійшов висновку, що за чинним Кодексом України про адміністративні правопорушення
суб’єктами адміністративної відповідальності є фізичні особи, у ч. 3 ст. 2
цього Кодексу під словосполученням «законодавством, ще не включеним до
Кодексу» слід розуміти закони, що встановлюють відповідальність фізичних осіб
за вчинення адміністративних правопорушень, які ще не включені в установленому
порядку до зазначеного Кодексу. Так
Конституційний
Суд України окреслив коло суб’єктів адміністративної відповідальності, і саме
до кого може бути застосована норма ст. 38 КУпАП.
Раніше ми зазначали,
що основним джерелом права, тобто конкретною формою зовнішнього вираження
правил поведінки, є нормативний акт. Нормативні акти, в свою чергу, складають
певну сукупність, яку можна визначити як систему адміністративного
процесуального законодавства.
З огляду на
різноманітність джерел (нормативних актів) адміністративного процесуального
права, з урахуванням ієрархічності підлеглості їх доцільно класифікувати таким
чином.
1. Конституція України — як основний закон, що
встановлює загальні правові принципи, права, свободи і особисту недоторканність
людини, гарантії їх забезпечення та здійснення правосуддя в державі.
Конституція України є основним джерелом прав, має найвищу юридичну силу. Вона
виступає як юридична база поточного законодавства.
2. Міжнародні
договори (угоди), згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України
відповідно до ст. 19 Закону України від 29 червня 2004 р. «Про міжнародні
договори України», є частиною національного законодавства і застосовуються у
порядку, передбаченому для норм національного законодавства.
3. Кодекси
України:
— Кодекс
України про адміністративні правопорушення. Розділ ІІІ цього Кодексу встановлює
перелік органів, які уповноважені розглядати справи про адміністративні
правопорушення, порядок їх утворення, права, обов’язки та компетенція цих
органів, а також підвідомчість справ. У розділі ІУ регламентуються умови і
порядок провадження в справах про адміністративні правопорушення, розгляд
адміністративних справ, винесення постанов про накладення адміністративних стягнень,
їх оскарження і опротестування. Розділ У встановлює порядок виконання постанов
про накладення адміністративних стягнень;
— Кодекс
адміністративного судочинства України, завданням якого є захист прав, свобод
та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері
публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при
здійсненні ними владних управлінських функцій. Кодекс визначає повноваження
адміністративних судів щодо розгляду справ адміністративної юрисдикції, порядок
звернень до адміністративних судів і порядок здійснення адміністративного
судочинства;
— Митний
кодекс України також визначає засади організації провадження у справах про
порушення митних правил (статті 356—406).
4. Закони
України:
— Закон
України «Про судоустрій України» від 7 лютого 2002 р. визначає правові засади
організації судової влади та здійснення правосуддя в Україні, систему судів
загальної юрисдикції;
— Закон
України «Про звернення громадян» від 2 жовтня
1996р.
регулює питання щодо звернення громадян до органів влади з заявами і
пропозиціями у тому числі й оскарження дій посадових осіб, державних і
громадських органів;
— Закон
України «Про боротьбу з корупцією» від 5 жовтня 1995 р. встановлює особливості
проваджень у справах про корупційні дії.
5. Укази
Президента України:
— Указ
Президента України «Про заходи щодо забезпечення конституційних прав громадян
на звернення» від 19 березня
1997р. на
виконання вимог Закону України «Про звернення громадян» зобов’язує органи
влади, їх посадових осіб об’єктивно, всебічно і вчасно здійснювати перевірку
заяв і скарг громадян, домагатися реального здійснення прийнятих по них рішень;
— Указ
Президента України «Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації
громадянами конституційного права на звернення» від 13 серпня 2003 р.
зобов’язує керівників органів державної влади та органів місцевого
самоврядування не рідше ніж двічі на рік розглядати стан роботи зі зверненнями
громадян на засіданнях президій, колегіях із запрошенням представників суду,
органів прокуратури, громадських організацій;
— Указом
Президента України «Про кількість судів апеляційного суду України, касаційного
суду України та Вищого Адміністративного суду України» від 7 листопада 2002 р.
встановлено, що кількість судів Вищого адміністративного суду України складає
65 осіб, а Указом «Про утворення місцевих та апеляційних адміністративних
судів, затвердження їх мережі та кількісного складу» від 16 листопада 2004 р. в
Україні утворено 27 окружних адміністративних судів, 7 апеляційних та 1 касаційний
суд для розгляду і вирішення індивідуальних адміністративних справ.
6. Норми
адміністративного процесуального права містяться у постановах Кабінету
Міністрів України, нормативних актах (інструкціях, правилах, методиках)
центральних органів виконавчої влади, а також у Цивільному процесуальному кодексі
України, Господарському процесуальному кодексі України,
Кримінально-процесуальному кодексі України, які взаємодіють з нормами
адміністративно-процесуального права.
7. Постанови
Пленуму Верховного Суду України та постанови Пленуму Вищого адміністративного
суду України, котрі містять роз’яснення з питань застосування норм адміністративного
матеріального та процесуального права.
Такий досить докладний перелік
нормативних актів, які концентрують норми адміністративного процесуального
права, дає змогу пересвідчитися в наявності достатньої нормативної бази, як
кодифікованої, так і на рівні поточних законів та інших нормативних актів, щоб
можна було стверджувати про сформовану самостійну нову галузь —
адміністративне процесуальне право і виокремлення її із системи
адміністративного права. Процеси формування, утворення нових галузей права
невідворотні, оскільки розвиваються та удосконалюються суспільні відносини.
Формування цих галузей, не виключено, буде відбуватися і за рахунок
традиційних усталених галузей права.