Правові основи діяльності інформаційних агентств
Правові основи діяльності інформаційних агентств
Законодавство
України про інформаційні агентства складають Конституція України, закони
України “Про інформацію”, “Про друковані засоби масової
інформації (пресу) в Україні” , “Про телебачення і
радіомовлення”, “Про державну таємницю”, цей ЗУ “Про інформаційні
агенства”, інші законодавчі акти України, міжнародні договори в галузі свободи
слова та інформації, ратифіковані Україною.
Відповідно
до Закону України “Про інформаційні агентства” (ст. 1), це зареєстровані
як юридичні особи суб’єкти інформаційної діяльності, що діють з метою надання
інформаційних послуг.
Свобода
діяльності інформаційних агентств гарантується Конституцією України та чинним
законодавством.
Забороняється
цензура інформації, поширюваної інформаційними агентствами.
Інформаційні
агентства не мають права у своїх матеріалах розголошувати дані, що становлять
державну таємницю, або іншу інформацію з обмеженим доступом, крім випадків,
визначених законом, закликати до насильницької зміни або повалення існуючого
конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, підриву її
безпеки, вести пропаганду війни, насильства і жорстокості, розпалювати расову,
національну, релігійну ворожнечу, розповсюджувати порнографію або іншу
інформацію, яка підриває суспільну мораль або підбурює до правопорушень
Інформаційні
агентства не лише надають інформаційні послуги шляхом поширення інформаційної
продукції, а й створюють власні інформаційні продукти. Адже, згідно зі ст. 5
цього Закону, діяльність інформаційних агентств включає такі дії, як: збирання,
обробка, творення, зберігання, підготовка інформації до поширення, випуск та
розповсюдження інформаційної продукції. При чому випуск і розповсюдження
інформаційними агентствами власної продукції з метою отримання прибутку з
погляду законодавства розглядається як підприємницька діяльність в інформаційній
сфері.
Продукція
інформаційного агентства – це матеріалізований результат його діяльності, призначений для
розповсюдження з метою задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних
осіб, держави, і, як правило, є власністю агенства. Основними видами продукції
інформаційних агентств є: електронна, друкована, фото-, кіно-, аудіо- та
відеопродукція.
Продукція
інформаційних агентств розповсюджується за допомогою засобів комунікації, до яких законодавство відносить: друковані та екранні видання, радіо,
телебачення (кабельне, супутникове, глобальне), електричний та електронний
зв’язок (телеграф, телефон, телекс, телефакс), комп’ютерні мережі та інші
телекомунікації.
Інформаційне
агентство може бути створене у будь-якій організаційній формі та має статус
юридичної особи, якого набуває з моменту його державної реєстрації. Мета,
завдання, функції та порядок діяльності інформаційного агентства визначаються
законодавством та його статутом або положенням, яке затверджується засновником
або співзасновниками інформаційного агентства.