Формалізоване і неформалізоване інтерв’ю
Формалізоване і неформалізоване інтерв’ю
Інтерв’ю — це метод одержання необхідної інформації шляхом безпосередньої цілеспрямованої бесіди інтерв’юера з респондентом. Напрям бесіди визначається тією проблемою, яка цікавить інтерв’юера.
Формалізоване інтерв’ю можна розглядати і як один з різновидів інтерв’ю, і як перехідну від інтерв’ю до анкетування форму. Так, якщо під час роздавального анкетування анкетер зустрічається з респондентом, котрий сам неспроможний заповнити анкету (малограмотний, не володіє мовою опитування, поганий зір не дає можливості самостійно заповнити анкету тощо), в такому разі анкетер виконує функції інтерв’юера, опитуючи респондента за анкетою і пристосовуючи його відповіді до набору наперед сформульованих відповідей на запитання. При цьому ні порядок, ні формулювання запитань не зазнають змін.
Перевагами цього опитувального методу насамперед є:
1) можливість залучення як інтерв’юерів осіб без спеціальної підготовки;
2) впевненість дослідника в тому, що на запитання відповідає саме той респондент, який відібраний згідно з вимогами вибірки;
3) те, що інтерв’юер контролює ситуацію під час опитування і може спробувати переконати респондента продовжити опитування у разі його відмови.
– нестандартизоване інтерв’ю, де інтерв’юер керується лише загальним планом опитування, формулює запитання відповідно до конкретної ситуації. Методика такого інтерв’ю характеризується певною гнучкістю, варіюється в широких межах. Інтерв’юер має право сам формулювати запитання та змінювати їхній порядок відповідно до конкретної ситуації.
Переваги нестандартизованого інтерв’ю: можливість стандартизації змісту запитань; найбільша обгрунтованість, оскільки за формою наближається до звичайної бесіди; гнучкість дає змогу пристосовувати його до тієї чи іншої конкретної ситуації; можливість отримання більш глибокої інформації. Головний недолік такого інтерв’ю полягає у тому, що часом важко зіставити отримані дані внаслідок варіацій або навіть помилок у формулюванні запитань та їхній послідовності.