Станово-представницька монархія
Зміст сторінки:
2.
Станово-представницька монархія
Виникнення
станово-представницьких установ у державах Західної Європи.
Економічний
образ західноєвропейських держав істотно змінився в ХІІІ-ХІV ст., що зумовило
перехід до нової форми феодальної держави, а також певні зміни у праві. В
Європі спостерігалося бурхливе зростання міст, кількості міського населення.
Це сприяло зміцненню внутрішнього ринку. Розвиток товарно-грошових відносин,
поштовх яким дали організовані католицькою церквою хрестові походи, викликав
розквіт ремесла і торгівлі.
Ідейними
організаторами походів були римо-католицька церква та рицарство, які прагнули
розширити свої земельні володіння.
Феодали, які мали на території своїх земельних
володінь міста, нещадно грабували міщан, викликаючи в їхнім середовищі не лише
гнів, а й постійні повстання. Міста прагнули звільнитися від зверхності
феодалів і нерідко вдавалися до купівлі у короля хартій свободи.
У цій ситуації інтереси міст і короля багато в чому
збігалися. Міщани прагнули міцної централізованої держави, в якій були б умови
для захисту їхніх інтересів, власності, вільного розвитку ремесла й торгівлі.
Король також хотів єдності та могутності країни. Міста боролися проти сваволі
феодалів, і король бажав обмеження влади останніх. Так і виникла неписана
угода: міста забезпечують короля грошима і солдатами, король забезпечує містам
захист від домагань феодалів. Отже, серйозні зміни в економічному укладі
зумовили зміни і в суспільному житті.
Зміни у суспільному ладі в період станово-представницької монархії
В аналізований період у державах Західної Європи
остаточно сформувалися такі стани: дворянство, духовенство і третій
стан, куди входили міщани і селяни. Проте розподіл на стани
не повністю відображав правове становище різних груп населення, оскільки ці
стани складалися з неоднорідних прошарків суспільства.
Вищими, привілейованими станами залишалися дворянство
і духовенство. У середовищі дворян відбулося розшарування, в результаті якого
утворилася група вищих дворян із загалу старої феодальної знаті й багатих міщан
(у Франції це – дворяни шпаги, в Англії – лорди, в Німеччині – князі-курфюрсти, в Росії – бояри). Підпорядковане становище посідали дворяни,
які вийшли з рицарів, чиновників і суддів. Такий самий розподіл відбувся й у
стані духовенства.
Бурхливий розвиток капіталістичних відносин у містах
забезпечив значну вагу в суспільному житті третьому станові – міщанам. Міське
населення, як і два інші стани, було досить неоднорідним. Вищий прошарок міщан
– патриціат – захопив найважливіші посади в містах і протиставив себе бюргерству(у Франції – буржуазія), тобто середнім прошаркам міського населення, а
також плебейській частині міського населення, що складалася з підмайстрів,
поденників та інших бідняків.
Із розвитком товарно-грошових відносин і ринків
відбувалися значні зміни в правовому становищі та складі селянства. Феодали,
які потребували грошей для придбання предметів розкоші, почали заміняти
натуральні повинності грошовими. Це зумовило розвиток товарності селянських
господарств, диференціацію селян на верхівку і малоземельних бідняків. Заможні
кріпосні селяни викуповували собі право переходу в становище вільних,
орендували землі у феодалів, які розорялися, і скуповували їх у бідняків.
Одночасно відбувався процес обезземелювання селян-бідняків, які мали шукати
роботу в заможних господарствах, поповнювали ряди міського й сільського пролетаріату.
Зміни соціально-економічних відносин, обумовлені
ростом продуктивних сил, викликали ряд змін і в політичній галузі. Розвиток
міст свідчив не лише про порушення замкнутості феодальних господарств і
посилення економічних зв’язків, а й про створення реальних передумов для
формування єдиної, більш або менш централізованої держави (зокрема у Франції).
У місті сформувався новий суспільний лад, який втілив у собі подальший розвиток
виробництва та обміну і став природним союзником королівської влади в її
боротьбі з великими феодалами за об’єднання феодально-роздрібненої держави.
Однією з характерних ознак політичного устрою держав
цього періоду є утворення станово-представницьких
установ: у Франції це – Генеральні штати, в Англії – парламент, у Німеччині
– рейхстаг. Ці установи значною мірою відрізнялися від феодальних з’їздів
минулої епохи, маючи представників трьох станів, а не двох. Крім того, якщо
феодальні з’їзди були найчастіше зброєю знаті в боротьбі проти централізованої
політики монархів, то станово-представницькі органи були знаряддям політики
зміцнення влади, централізації держави.
Суспільний
та державний лад Франції, Англії та Німеччини
Станово-представницька монархія у Франції
Головною зміною в державному ладі аналізованого
періоду була поява нової форми держави – станово-представницької монархії.У Франції станово-представницький орган (Генеральні штати) утворився
1302 р., в період правління Філіпа IV.
Приводом для заснування Генеральних штатів у Франції
послужила суперечка між Філіпом IV і Папою Римським з питань фінансів.
Невпинні війни з Англією вимагали великих коштів, і Філіп IV наказав
французькому духовенству сплачувати в державну скарбницю все те, що раніше
відраховувалося до папської курії. Папа Римський був цим розгніваний і викликав
Філіпа IV до Рима. Тоді Філіп IV відправив запрошення графам, герцогам і вищим
служителям церкви прибути на засідання Генеральних штатів. Дрібне дворянство і
міщани надіслали на збори виборних представників. Як і розраховував король,
Генеральні штати підтримали його в суперечці з папою. Було проголошено, що у
світських справах король залежить лише від Бога. Становище Папи Римського
сильно похитнулося, і протягом 70 років Папи змушені були перебувати в місті
Авіньйоні у Франції, що поставило їх у залежність від французьких королів, хоч
Авіньйон і не входив до королівського домену.
Генеральні штати скликалися головним чином в тих
випадках, коли королі потребували грошей, але за умов феодальної роздробленості
мали отримати згоду на субсидії та введення податків. Отже, серед найважливіших
повноважень Генеральних штатів було право на самооподаткування. Найчастіше цей
орган скликався в XIV, XV і XVI ст.
У XIV ст. нерідко траплялися конфлікти Генеральних
штатів із дофіном (спадковим принцом), майбутнім королем Карлом V. Зрештою,
спалахнуло повстання паризьких ремісників. Під тиском Генеральних штатів у 1357
р. було видано «Великий березневий ордонанс», який передавав
Генеральним штатам контроль над управлінням і витратою фінансів.
За своїм складом Генеральні штати представляли
духовенство, дворянство і міську аристократію. Під час засідань депутати від
цих станів утворювали окремі групи. Кожний стан засідав і виносив рішення
окремо від інших і володів одним голосом, незалежно від кількості депутатів,
які входили до його складу. За такого порядку голосування перевага завжди була
на боці представників дворянства і духовенства, якщо між ними не було розбіжностей.
Урочисте відкриття і закриття Генеральних штатів
проводилося в загальній залі в присутності короля. Генеральні штати намагалися
обмежити королівську владу і вплив на вирішення державних питань. Але цьому
заважали суперечності між двома привілейованими і третім станами.
У середині XV ст. майже в усій Франції утворилися
штати в окремих сеньйоріях. Вони формувалися за таким же принципом, як і
Генеральні штати, і клопоталися здебільшого питаннями податків, розглядом
проблем місцевого розвитку.
Станово-представницька монархія в Англії
До ХІІІ ст. англійська феодальна монархія відзначалася
сильною королівською владою і значною централізацією системи управління.
Зміцненню влади монархів сприяла боротьба між завойовниками, зокрема
нормандською знаттю і англосаксонськими феодалами. Проте згодом, коли
завойовники асимілювалися з місцевим населенням, зв’язок англійської знаті з
троном почав слабшати. Всі прошарки населення – від феодалів до селян – почали
протестувати проти сваволі і деспотизму королівської влади. Невдоволення
населення ще більше загострилося через поразки Англії у війні з Францією.
Цікаво, що в потужному русі за обмеження королівської влади, який очолили
феодали, об’єднались і церква, і міста, і навіть значна частина селянства. Річ
у тім, що всі прошарки населення і стани піддавалися нещадному здирству і
поборам з боку бездарних королів, які програвали війну за французькі землі.
Приводом до відкритого антикоролівського виступу стала
капітуляція короля Іоанна Безземельного перед римським папою, васалом якого
він зобов’язався стати.
У 1215 р. барони, дрібне рицарство і міщани зі зброєю
в руках підступили до королівської резиденції. Король змушений був піти на
поступки і підписав запропоновану йому баронами Велику хартію вольностей.
Період станово-представницької монархії в Англії
характеризувався створенням станово-представницького органу – парламенту,
зміною та вдосконаленням окремих ланок системи державного управління.
Велика хартія вольностей не поклала край боротьбі
короля і баронів. У XIII ст. було створено олігархічний орган – раду. Вона була
скликана 1258 р. королем Генріхом III і складалася з баронів та вищого
духовенства. Рада зажадала від короля затвердження Оксфордських провізій, що за
своїм характером були рівнозначні конституції. Оксфордські провізії передбачали
широкі повноваження для баронської ради та її комітетів. Король повинен був
здійснювати свою владу через комітети, які наділялися правом контролювати
діяльність усіх вищих посадових осіб держави: великого юсциніарія, канцлера та
ін. Встановлювалося, що рада баронів повинна збиратися тричі на рік, і навіть «мірою
потреби».
У 1259 р. Генріх III спробував залучити на свій бік у
боротьбі з баронами дрібних і середніх феодалів, видавши Вестмінстерські
провізії, які передбачали: а) звільнення васалів великих феодалів від
обов’язкової участі в роботі курій баронів; б) заборону баронам вимагати від
своїх васалів більших грошових внесків або служби, ніж було встановлено
спочатку. Проте дрібні та середні феодали не стали опорою короля. Мало того,
1264 р. саме завдяки їхній підтримці барони дістали перевагу над королем.
Згодом, після перемоги, барони створили при королі
раду з 19 членів, яка повинна була брати участь в управлінні країною. Тоді
поширилася доктрина, згідно з якою король обмежений у своїх діях законами. Так,
у творі англійського юриста ХІІІ ст. Брайтона зазначалося: «Король має над
собою Бога і право, тому що право робить його королем».
Парламент. Ще більше було обмежено королівську
владу в Англії після створення парламенту. Спершу цей орган лише визначав
розміри податків. З часом він перетворився на вищий законодавчий орган країни.
Щоправда, парламент скликався з волі короля, який міг схвалювати або відхиляти
законопроекти. Король не міг видавати або змінювати законів (статутів), але
зберігав право видавати ордонанси, що містили загальні норми. Відсутність чіткого
розмежування між статутами й ордонансами дозволяла королю обминати статути, а
іноді й змінювати їх.
Королю належало верховне командування армією, флотом.
Він оголошував війну та укладав мир, призначав на найвищі посади як у центрі,
так і на місцях.
Керівництво країною здійснювалося через державну раду.
Управлінські функції виконували також особи, які очолювали державні установи,
зокрема канцлер (керівник канцелярії), члени центральних судів, лорд-скарбник,
королівський камергер та ін. Особистим радником короля був хоронитель печатки
(він мав статус міністра).
Війни, що їх у XIII ст. вела Англія, призвели до
розладу фінансів, а це вимагало нових поборів з населення. Через це виникла
потреба скликання великої королівської ради, яка вже називалася парламентом.
У 1254 р. вперше була скликана велика рада
королівства, яка включала представників двох станів: духовенства та світських
феодалів. Представники третього стану (міщани) дістали доступ у парламент лише
через 11 років.
У 1256 р. після перемоги феодалів під керівництвом
Симона де Монфора до великої ради були запрошені по два представники від деяких
міст.
До складу парламенту, скликаного у 1295 р. королем
Англії Едуардом І, крім представників світських і духовних феодалів, увійшли
також по двоє представників від 37 графств і по двоє – від міст. Цей парламент
отримав назву «зразкового».
У другій половині XIV ст. відбувся поділ парламенту на
дві палати: верхню (палата лордів) і нижню (палата общин).
Своєрідність цього поділу полягала в тому, що рицарі та міщани опинилися в
одній палаті. Спершу вони могли лише затверджувати рішення, прийняті баронами і
духовенством, які складали велику раду.
У 1352 р.
обидві половини парламенту почали засідати окремо.
Загалом у період станово-представницької монархії парламент
мав такі права:
а) вирішувати
питання про розмір зборів на користь королівської скарбниці;
б) брати участь у виданні законів;
в) здійснювати контроль за вищими посадовими
особами;
г) провадити судочинство.
Право контролю за діяльністю посадових осіб дозволяло
палаті общин виступати з обвинуваченням найвищих посадових осіб держави.
Обвинувачуваний міг бути засудженим навіть до страти з позбавленням будь-яких
спадкових прав і конфіскацією майна.
Виняткове право на видання законів виникло з права парламенту
подавати королю петиції. Король міг відхилити вимоги парламенту або погодитися
з ними.
Станово-представницька монархія у Німеччині
У той час, коли встановлення станово-представницької
монархії у Франції сприяло посиленню королівської влади, об’єднанню й
централізації країни, а в Англії не призвело до ослаблення процесу
централізації, Німеччина розпадалася на велику кількість князівств, графств
тощо. Наскільки Німеччина була роздрібненою, можна уявити на підставі таких
даних: до кінця XVII ст. в Німеччині існувало 324 територіальні одиниці, які
мали права самостійних держав, і 1475 вільних рицарських володінь, подібних до
сучасного Ліхтенштейну.
Наприкінці XIII ст. Німеччиною фактично управляли сім
найбільших князів-курфюрстів. Незадоволені посиленням баварського дому,
курфюрсти ще за життя короля Людвіга обрали на престол чеського короля Карла
Люксембурга. Карл IV (1347-1378 рр.) піклувався насамперед про зміцнення свого
спадкового королівства – Чехії. Тому, прагнучи встановити спокій в імперії,
він йшов на поступки князям.
Отже, німецька імперія, яка з кінця XV ст. іменувалася
«Священною Римською імперією німецької нації», не являла собою єдиної, тим
паче централізованої, держави. Формально до її складу, крім Німеччини, входили
Нідерланди, дрібні італійські держави.
Вища влада в імперії належала не імператорові, а
князям-курфюрстам. Імператор, власне, був одним із можновладних князів і
реально мав у своєму розпорядженні лише ті засоби, що їх давали його спадкові
землі. Коронні володіння попередніх династій і королівські регалії були
привласнені князями ще в період міжцарювання, і відновити їх було неможливо. Не
було ні загальноімперського уряду, ні загальноімперських збройних сил.
Імператор, окрім власних військ, міг розраховувати лише на добровільну допомогу
васалів – князів та імператорських рицарів. Верховним органом імперії була
колегія курфюрстів, яка мала право обирати і зміщати імператора. Законодавча
влада формально визнавалася за рейхстагом, який складався з «імператорських
чинів» – курфюрстів, князів, представників імперських і вільних міст. Але сфера
діяльності рейхстагу була надто вузькою: він узагалі не втручався в політичне
життя князівств, а клопотався лише
загальноімперськими справами.
У той час як в імперії дедалі більше слабшав зв’язок
між різними регіонами, у князівствах, навпаки, відбувався процес політичного
зміцнення. Князі підпорядкували собі все населення, яке жило на їхній
території, збирали податки, користувалися прибутками від ремесла й торгівлі,
карбували власну монету. У князівствах скасовувалася васально-ленна система.
Військові сили васалів замінялися найманими військами. Створювалося
централізоване управління з чиновників, які отримували оплату. Запроваджувалось
єдине князівське (земське) право. У кожному князівстві сформувався власний
станово-представницький орган – ландтаг(земський з’їзд), що складався з місцевого дворянства, духовенства і представників
земських міст.
У 1437 р. імператорська влада остаточно перейшла до
рук Габсбургів. Імперія щораз більше набувала характеру слабкої федерації
самостійних німецьких держав.
Характеристика
пам’яток права Західної Європи.
Франція. «Великий
березневий ордонанс» 1357 р. передавав Генеральним штатам контроль над
управлінням і витратою фінансів. В ордонансі було передбачено виняткове право
Генеральних штатів на видачу субсидій, а також регулярне скликання цього органу
та інші гарантії. Загалом «Великий березневий ордонанс» став апогеєм діяльності
Генеральних штатів, але діяв цей документ усього півтора року.
Англія. Велика хартія вольностей містила
права і привілеї вільного населення країни (духовенства, феодалів, міщан). Що ж
стосується закріпачених селян (віланів), тобто більшості населення Англії, то
хартія не надавала їм особливих прав.
Велика
хартія вольностей містила статті, присвячені:
а) обмеженню прав короля стосовно феодалів;
б) забезпеченню
особистої недоторканності вільних людей і забороні довільного застосування до
них покарань;
в) обмеженню фінансових прав короля;
г) підтвердженню
прав і свобод Лондона та інших міст.
Велика
хартія вольностей забороняла
довільне тлумачення ленних прав
корони (наприклад, установлення опіки короля над спадкоємцями його васалів,
надання дозволів на одруження, що дозволяло англійським королям одержувати
значні суми грошей). Закріплювалися певні розміри поборів. Так, рельєф (сума данини, яку сплачував
королю спадкоємець земельних володінь), згідно з хартією, встановлювався
залежно від розміру землеволодіння. Крім того, особистий опікун міг одержувати
на свою користь лише помірні прибутки і не завдавати «збитку і розорення ні
людям, ні речам» опікуваного володіння.
Велике значення для визначення васальних відносин мала
ст. 16 хартії, яка передбачала, що «ніхто не повинен примушуватися до несення
більшої служби за своє рицарське володіння чи за інше вільне утримання, ніж та,
яка вимагається з нього».
Стаття 39 передбачала істотні обмеження королівської
влади в царині відправлення правосуддя: «Жодна вільна людина не буде
заарештована, або ув’язнена, або позбавлена володіння, або оголошена поза
законом, або вигнана, або в якийсь інший спосіб знедолена, і ми не підемо на
неї та не пошлемо на неї інакше, як за законним вироком їй рівних і за законом
країни». Були й інші статті, які обмежували судову владу короля. Так, ст. 17
встановлювала, що розгляд цивільних справ повинен відбуватись у певному
місці. Стаття 45 забороняла призначати на посади суддів, констеблів, шерифів
осіб, які не знають законів країни і не мають бажання їх добровільно
виконувати. Вона забороняла також стягувати довільні й непропорційні судові
мита.
Захищаючись від сваволі з боку короля і його
чиновників, барони, рицарі, духовенство і вільні громадяни міст ввели до
хартії статті 12 й 14, які обмежували фінансові права короля. Робити стягнення
з міста Лондона на користь короля дозволялося лише за згоди ради королівства,
що складалася з осіб, які отримали землю безпосередньо від короля (зокрема його
васалів).
У хартії передбачались обмеження повинностей вільного
населення щодо будівництва гребель і мостів (ст. 23). Заборонялося примушувати
вільних людей приймати на постій солдат і надавати фураж (статті 28, 30).
Хартію було затверджено присягою короля та його
васалів. У ст. 61 було передбачено створення особливого комітету 25 баронів
для нагляду за виконанням цього документа. У разі порушення положень хартії
комітет міг закликати васалів до опору та захоплення замків і земель короля,
поки той не відновить порушених прав.
Велика хартія вольностей свідчила про опозицію до
королівської влади усього вільного населення Англії. Незважаючи на те, що
хартія ще нечітко формулювала положення про комітет 25 і про раду васалів, за
суттю вона стала юридичною основою опору королівській владі і створила умови
для утворення парламенту.
Золота булла (Німеччина). У 1356 р.
Карл IV видав Золоту буллу – основний закон німецького багатовладдя. Золота
булла законодавчо закріпила фактично встановлений порядок обрання короля (імператора)
колегією курфюрстів, яка складалася з трьох духовних князів (архієпископів
майнського, кельнського і трірського) і чотирьох світських (короля чеського,
герцога саксонського, маркграфа брандербургського і пфальцграфа рейнського).
Визначався суворий порядок проведення виборчих засідань курфюрстів. Скликати
засідання повинен був архієпископ майнський у Франкфурті-на-Майні. Обрання
короля (імператора) здійснювалося простою більшістю голосів.
Між курфюрстами розподілялися ранги і титули. Першим
серед духовних князів вважався майнський архієпископ, серед світських –
чеський король. Золота булла підтверджувала попередні привілеї князів і
надавала нові. Курфюрстам дозволялося вільно володіти монетною і гірничою
регаліями. Заборонялися спілки міст, спрямовані проти князів. Водночас феодалам
дозволялося створювати коаліції та вести приватні війни, щоправда, за умови
оголошення стану війни за законом, тобто за три дні до її початку.
Утворення
Московської централізованої держави.
Виникнення Московської держави (Московії). Московське
князівство сформувалось у ХІІІ-ХV ст. в умовах монголо-татарського панування. У
другій половині XIII ст. Московське князівство виокремилось як уділ
Володимиро-Суздальського князівства, а на початку XIV ст. стало незалежним.
Дипломатична політика московського князя Івана Калити забезпечила князівству
піднесення. З милості хана Золотої Орди за розгром Твері І. Калита у 1328 р.
дістав титул «великого князя всієї Русі» та ярлик на управління. Він поширив
вплив на Новгород і Псков, майже на всі північні князівства. За вірність
Золота Орда доручила І. Калиті збір данини та підтримувала його політику
територіальної експансії.
За князювання Івана III (1462-1505 рр.) до
Московського князівства було приєднано Ярославське (1463 р.), Ростовське (1474
р.), Тверське (1485 р.) князівства, Новгород (1478 р.), В’ятську землю (1489
р.) тощо. За Івана III було також складено перший збірник законів Московського
князівства – Судебник 1497 р., який започаткував оформлення кріпосного права.
Політику територіальної експансії продовжив Василь III
(1505-1533 рр.), який приєднав до Московського князівства Псковську землю і
Рязанське князівство, м. Смоленськ та ін. У XV ст. в Московії в основному
сформувалась ідеологія самодержавної монархії.
У 1547 р. Іван IV Грозний (1533-1584 рр.) в
Успенському соборі Москви урочисто «вінчався на царство» і оголосив себе царем
«всієї Русі». За його царювання було загарбано Поволжя і Західний Сибір. У
1552 р. було завойоване Казанське ханство, а в 1556 р. – Астраханське. Владу
царя були змушені визнати Кабарда і Башкирія, Сибірське ханство (1598 р.). До
Московського князівства увійшли землі народів комі, карелів, удмуртів, мордви,
чувашів, марійців, татар та ін. Московія розпочала запеклу і довготривалу
боротьбу за вихід до Балтійського, а згодом – і Чорного морів.
Отож, до середини XVI ст. остаточно сформувалося
Московське князівство як багатонаціональна феодальна держава. Зміцнення
Московського князівства було тісно пов’язане з посиленням феодального гніту та
експлуатацією народів.
Суспільний
та державний лад Московії.
На початку XV ст. встановився порядок, за яким удільні
князі були зобов’язані підпорядковуватися великому князеві просто на підставі
його становища. В середині XVI ст. істотно змінилася форма правління.
Ранньофеодальну монархію заступила станово-представницька.
Причиною виникнення станово-представницької монархії
була відносна слабкість влади монарха, який прагнув до встановлення
самодержавства, але був змушений ділити владу з Боярською думою. У царя
виникла потреба на противагу Боярській думі залучити до державного управління
дворян і верхівку міщан.
Розвиток товарно-грошових відносин повинен був
по-різному позначитися на господарстві князів, бояр-вотчинників,
дворян-поміщиків. Бояри здебільше несли службу в Москві, а господарство вели
прикажчики, які привласнювали значну частину прибутків. В умовах розвитку
товарно-грошових відносин боярству доводилося вести боротьбу проти дворянства
за робочі руки, зокрема затримувати своїх селян легшими формами експлуатації.
Це часто вело до розорення окремих бояр.
Дворянство мало іншу економічну і політичну програму.
Воно порушувало питання про роздавання йому нових земель за рахунок
експропріації боярських вотчин або захоплення нових територій у сусідніх
народів, домагалося закону про загальне закріпачення селянства, вимагало
доступу до органів влади та управління Московії.
У той час інтереси помісного дворянства, міських
купців і ремісників певною мірою збігалися. Вони були зацікавлені у сильній
царській владі, спрямованій проти старої феодальної знаті (удільних князів), у
перебудові всього державного апарату, в завоюванні інших країн.
Іван Грозний провів низку реформ із метою зміцнення
Російської централізованої держави та обмеження влади удільних князів і
бояр-вотчинників.
За Івана IV утворилася рада з близьких до нього людей,
відома в історії під назвою Обраної ради. Члени ради розуміли потребу
серйозних перетворень у Російській державі. Рада вела політику, засновану на
компромісі між боярами і дворянами. Іван IV разом із радою провів ряд заходів,
які забезпечили посилення економічного і політичного становища помісного
дворянства і купецтва.
У 1564 р. Іван IV здійснив систему заходів, відомих
під назвою опричнини. Мета – остаточно ліквідувати економічний і політичний
вплив боярства. Всю державу було поділено на дві частини: земщину та опричнину
– спеціально виділені володіння, які належали особисто цареві (від слова
«опріч» – окремо). Цар відписав в опричнину вотчини найбільш опозиційних
дворян. Значну кількість князів було страчено. Всі ці заходи цар провів за
допомоги створеного ним війська (опричників), яке набиралося з малоземельних
дворян.
Цар. За часів правління Івана Грозного
Московська держава перетворилася на станово-представницьку монархію. В 1549 р.
цар вперше скликав Земський собор. Завдяки проведеним у той час заходам, зокрема
експропріації боярських вотчин, яка підірвала економічне і політичне значення
феодальної знаті, перебудові політичного апарату посилилася царська влада.
Після введення опричнини у державному устрої сталися
деякі зміни. Утворилися дві системи управління. У земщині все залишилось як і
раніше: там функціонувала Боярська дума – вищий орган державної влади, який
ділив владу з царем. В опричнині фактично необмежена влада належала цареві. Там
була особлива система державних органів: опрична дума, спеціальні опричні
прикази, опричне військо, опрична скарбниця. Опрична дума контролювала Боярську
думу, істотно обмежуючи її права.
Боярська дума була вищою законодорадчою і судовою установою,
її склад і чисельність у різні часи були неоднаковими. Спершу Дума складалася
з представників феодальної знаті. Потім, під час боротьби царя з князями, вона
поповнилася представниками «худорідних» родів. На початку XVII ст. значну роль
почало відігравати старе боярство. У XVII ст. до складу думи входили представники
тих служивих людей, дворянства і дітей боярських, які висунулися в епоху
селянських війн (Болотникова, Разіна) і зарекомендували себе як надійні
захисники нової династії та нового ладу. Кількість членів Боярської думи (бояр,
окольничих, думних дворян, дяків і придворних думних чинів) збільшувалася з
кожним новим царюванням. До думи чимраз більше проникали представники
неродових сімей. Поступово відбувався процес її бюрократизації, а водночас –
обмеження політичного впливу.
Наприкінці XVII ст. виникло особливе відділення думи,
де вирішувалися судові справи, – Розправна палата.
У другій половині XVI ст. реальне політичне значення
думи було значно вищим, ніж у XVII ст. Боярська дума разом із царем здійснювала
законодавчу владу. Вона вирішувала найважливіші питання суду, управління,
зовнішньої та внутрішньої політики. У заголовку царського Судебника 1550 р.
вказувалося: «Цар і великий князь Іван Васильович усієї Русі зі своєю братією і
бояри цей Судебник уклали». Далі в цьому ж Судебнику говориться, що подальші
закони повинні видаватися «из государева докладу со, всех бояр притвору». Дума
була і вищою судовою інстанцією.
Маючи значну владу, Боярська дума не мала самостійної
компетенції. За загальним правилом, її рішення або обговорювалися і приймалися
разом із царем, або обговорювалися і приймалися без царя, але ним
затверджувалися.
Особливої ваги набувала влада Боярської думи в період
між царюваннями. Тоді вона ставала єдиним постійним органом влади.
Земський
собор – центральна станово-представницька установа, яка не
була постійно діючою, а збиралася в разі потреби. Лише в перше десятиліття
царювання Михайла Романова Земський собор дістав значення постійного
представницького органу.
Земські собори складалися з трьох частин – Боярської
думи, собору вищого духовенства (освяченого собору) і зборів представників
різних чинів, тобто помісного дворянства і купецтва. Спочатку, як-то у
скликанні собору 1566 р., представництво організовувалося не за обранням, а за
довірою (як і в Європі). Але згодом для деяких чинів було організовано справжні
вибори.
Постійно скликалися лише дворяни і діти боярські
(середні та дрібні феодали). Посадські (представники міст) збиралися рідко.
Селяни (і то лише державні) брали участь у соборі тільки один раз – 1613 р.,
коли обрали на престол царя Михайла Романова та було започатковано нову
династію.
Право скликання Земського собору мав цар або ті органи
влади чи посадові особи, що його заступали, тобто Боярська дума, патріарх,
тимчасовий уряд. Іноді ініціатива зібрання належала попередньому соборові. Про
скликання Земського собору зазвичай надсилалася грамота на ім’я воєводи, яка
оголошувалась у головному храмі міста. У ній вказувалося, яку кількість
виборних слід відправити до Москви і до якого терміну вони повинні з’явитися.
Іноді пояснювалась і мета Земського собору.
Кожна частина Собору обговорювала питання, винесені на
розгляд, окремо і формулювала своє рішення письмово. Ці рішення
узагальнювалися на других загальних зборах. Зазвичай це був тільки матеріал, на
основі якого свої висновки робив цар чи Боярська дума.
Земські собори скликалися для вирішення найважливіших
державних питань: для обрання царів, для вирішення питань війни і миру, для
встановлення нових податків, для ухвалення особливо важливих законів.
Власне, земські собори були органами впливу помісного
дворянства і найвищого купецтва. Зі зростанням суперечностей між цими
соціальними групами собори стали непотрібними і навіть небезпечними для
верхівки помісного дворянства, яке остаточно перетворилося на правлячий клас і
домагалося встановлення абсолютизму.
Приказна система. Розвиток
кріпацтва (слово «кріпацтво» походить від назви документа, що від кінця XV ст.
фіксував прикріплення селян до землі) викликав загострення класових
суперечностей. Селянство почало відповідати на посилення експлуатації організацією
загонів, які нападали на поміщицькі садиби. У помісного дворянства і купецтва
з’явилася нагальна потреба створити такі органи, які могли б достатньою мірою
захистити їхні права та привілеї. Стара система управління вже не забезпечувала
інтересів панівного класу. Тому виникла потреба у створенні принципово нових
органів центрального управління. Такими стали прикази, які почали розвиватися
вже у попередній період. Остаточного розвитку приказна система набула у другій
половині XVI ст. Прикази виникали мірою потреби без заздалегідь виробленого
плану. Окремі прикази поділялися на відділи, які, поступово розвиваючись,
перетворювалися в самостійні прикази. Наприклад, з приєднанням України було
утворено Малоросійський приказ. Безплановість організації приказів обумовила
нечіткість розмежування компетенції між ними. Кількість приказів постійно
змінювалася, доходячи іноді до 50.
Оскільки в той час адміністрація і суд не розділялися,
то прикази були не лише адміністративними установами, а й судовими.
Прикази поділялися на палацово-вотчинні (приказ
Великого палацу, який відав утриманням царського палацу, Сокольничий тощо),
військові (Стрілецький, Козачий, Іноземний), судово-адміністративні
(Холопський, Помісний), обласні (Нижегородський, Малоросійський), спеціальні
(Посольський, Аптекарський, Монастирський).
Склад приказів також не відрізнявся визначеністю.
Іноді на чолі були вищі чини: бояри, окольничі, а іноді – прості дворяни, дяки.
Очевидно, все залежало від важливості приказу в системі управління. Загалом у
приказах працював численний канцелярський апарат – дяки і піддячі.
Приказний лад розвинувся з органів палацово-вотчинного
управління і тому зберіг багато рис старої системи управління. У середині
XVII ст. вади приказної системи почали визнаватися урядом. Не наважуючись на
пряму відмову від неї, уряд шукав виходу в об’єднанні окремих приказів. У 1658
р. було здійснено спробу централізації управління через заснування Таємного
приказу безпосередньо при царі. Цей приказ повинен був поєднувати контроль
над державним управлінням.
Джерела та
основні риси права Московії.
Джерела права. Державно-політична
централізація супроводжувалася створенням загальноросійської правової системи
і перебудовою феодального суду. «Руська правда» – кодекс Давньої Русі — до
кінця XV ст. втратила своє пряме значення. З погляду А.А. Зиміна, вона
застосовувалася лише як зразок, «яким належало керуватися в повсякденній
практиці, швидше, слідуючи її духові, а не букві».
Розвиток феодальних відносин, загострення класової та
внутрікласової боротьби, потреба централізації державного і, зокрема, судового
апарату, підтримки панування феодалів над експлуатованим народом обумовлювали
появу різного роду грамот. Велике значення мали статутні грамоти намісницького
управління.
Першою спробою узагальнення окремих законодавчих положень
стало видання в другій половині XV ст. у північноросійських землях
Новгородської та Псковської судних грамот.
Новгородська судна грамота, що була
укладена у 1456 р. (але дійшла до нас у редакції 1471 р.), містила норми
судоустрою і судочинства. Перші перелічували види судів, які діяли в
Новгороді, – церковний, князівський, суди посадника, тисяцького, новгородських
докладачів, особливої колегії з представників «кожного новгородського кінця»,
очолюваної княжим тіуном (господарським управителем). Норми судочинства,
засновані «на старовині», були спрямовані на посилення впливу московських
великокнязівських намісників у новгородському суді.
Псковська судна грамота 1462-1467
рр. являла собою поєднання грамот псковських князів Олександра і Костянтина з
подальшими приписами у вигляді постанов псковського віче ХІV-ХV ст. Грамота
містила норми як процесуального, так і матеріального права, з яких особливо
повно було розроблене цивільне право.
Відображаючи інтереси феодалів-хліборобів, грамота
приділяла особливу увагу захистові їхніх земельних багатств, установлюючи
порядок судочинства у справах про польову землю, водні угіддя і спадкування
майна. Вона відрізняла володіння від права власності, яке могло бути здійснене
за допомоги купівлі, міни, данини, приплоду тощо, визначала порядок
взаємовідносин феодалів з різними категоріями залежних людей. Заохочуючи
торгові корпорації псковського купецтва, грамота регламентувала договори поклажі,
позики, займу, дарування, знахідки тощо.
Крім того, Псковська судна грамота запроваджувала
низку новацій у процесуальне й кримінальне право. Так, розглядаючи злочин як
діяння, що порушує інтереси не лише приватної особи, а й усього суспільства, вона
вперше ввела поняття «перевету» – державної зради; відрізнила слідчий процес
від позовного, припустила використання наймитів у судовому поєдинку,
передбачала широке застосування такого виду покарання, як смертна кара.
Першу систематизацію в загальноросійському масштабі
було здійснено в Судебниках 1497 і 1550 рр.
Судебник 1550 р. поділявся на
чотири частини за досить простою системою: перша містила постанови, що
стосувалися суду центрального; друга – суду обласного; третя – цивільного права
і процесу; четверта містила додаткові статті. Отже, Судебник являв собою
головним чином збірник судового права.
Слід зауважити, що джерела права цього періоду містили
норми не лише світського, а й церковного права. До найважливіших джерел
церковного права належить складений майже одночасно з Судебником 1550 р. Стоглав
(1551 р.) Він був результатом законодавчої діяльності собору, скликаного з
ініціативи уряду, який запропонував програму церковних реформ. Крім постанов
собору, Стоглав, або, як його називали переписувачі XVIII ст., «Стоглавник»,
містив описання діянь цього зібрання духовенства. Це дало привід деяким
дослідникам заперечувати канонічне значення Стоглава. Але протягом другої
половини XVI ст. — першої половини XVII ст. він був основним кодексом, що регламентував
внутрішнє життя представників духовного стану, його відносини з суспільством і
державою.
Якщо судебники ХV-ХVІ ст. були збірками законів
переважно процесуального характеру, а вказані книги наказів хоч і містили норми
матеріального права, але об’єднували законодавство лише за принципом відомчої
належності в хронологічному порядку, то Соборне уложення 1649 р. було
вже значним кроком вперед у розвитку права. Цей документ перевершував попереднє
законодавство як обсягом регульованих відносин, так і рівнем систематизації
норм права, які розташовувалися відповідно до сфер правового регулювання, що
згодом оформилися в галузі.