Брахманізм і буддизм
Брахманізм і буддизм
Політичним ідеалом брахманізму була своєрідна теократична держава, де цар править під керівництвом жерців, визнає вищість релігійного закону над світським. За допомогою таких ідей брахмани боролись за свою політичну гегемонію в суспільстві.
Основні елементи держави: государ, міністр, сільська місцевість, укріплені міста, скарбниця, військо, союзники.
Згідно з ідеологією брахманізму кожна варна повинна слідувати своєму боговстановленому порядку (дхармі).
В «Рігведі» дається релігійне освячення поділу суспільства на чотири стани, що походили з перволюдини Пуруші.
(До вищих варнів належали ” двічі народжені ”– брахмани, кшатрії, вайшьї. Перші дві варни – володіють правом управляти державними справами. Вони могли вивчати тексти релігійних творів, знати їх розпорядження і ритуали. Пізніше з’явилась пригнічена варна – шудри, “раз народжені”.)
Згідно з брахманістським праворозумінням нерозривним є зв’язок права і ритуалу, що зафіксовано і у Законах Ману.
Пануюча брахманська ідеологія викликала неприйняття і критику з боку засновника буддизму в VI ст. до н. є. Сиддхартхи Гаутами, прозваного Буддою (Просвітлений).
Визнання буддизмом морально-духовної рівності всіх людей заперечувало брахманський принцип нерівності людей у суспільному житті. «Не по народженню треба вирізняти освічених, знатних і низьких, а по життю їх», — підкреслюється в буддійських писаннях. Заперечувалася і думка про Бога як верховну особистість і морального правителя світу, першоджерело закону. На відміну від традиційно-теологічного брахманістського тлумачення дхарми, буддизм трактував її як керуючу світом природну закономірність, природний закон («Вічний Закон»).
Він обмежує роль і масштаби покарання, підкреслює неприпустимість застосування покарання безвинно, стверджує: шлях законності — шлях справедливості, істини, добра.