Поняття адміністративного процесуального права України
Зміст сторінки:
1.1 Соціальне
призначення адміністративного процесуального права
Виокремлюючи
відносно самостійну царину права, необхідно віднайти складові елементи,
частини, за допомогою яких установлюється, реалізується і припиняється юридичне
регулювання відносин, що відбуваються у суспільстві. Відомий російський вчений
С. С. Алексєєв, розкриваючи соціальну природу загальних дозволів і загальних
заборон, зазначає, що право за своєю природою є безпосереднім вираженням,
найближчим утіленням і провідником економічних та інших глибинних процесів
соціального життя. Це об’єктивізує право, надає йому значення реального фактора
у житті суспільства, забезпечує зв’язок держави і людини. Саме через зв’язок
держави і людини професор В. К. Колпаков розкриває соціальне призначення адміністративного
права, вказуючи на наявність публічного інтересусоціальної спільності, що визнаний і задоволений державою шляхом його
правового (юридичного) забезпечення (фіксації в нормах і встановленні
механізму реалізації).
Для України як
демократичної держави, яка прагне до запровадження європейських правових
цінностей особливої актуальності набувають питання щодо реалізації
конституційних прав і свобод людини та створення новітньої правової ідеології.
Кардинальна зміна ідеології правової системи, соціального призначення права
потребує сучасного оновлення і перегляду єдності та структурного взаємозв’язку
норм та інститутів, що утворюють будь-яку систему галузі. Тим більш це
стосується публічних галузей права, зокрема адміністративного. Адже адміністративне
право у сучасному вигляді включає в свою систему інститути адміністративної
відповідальності та адміністративного процесу, які на концептуальному та
доктринальному рівні недостатньо визначені, наукове обґрунтування їх в юридичній
літературі не досить переконливе, не беззаперечне та не має чіткої визначеності
кола і меж правового регулювання суспільних відносин.
Відсутність
чітко визначеного поняття юридичних категорій, принципів, заходів забезпечення
прав та інтересів громадян на науковому, концептуальному, доктринальному рівні
тягне таку саму невизначеність й на законодавчому рівні. Відомо, що метод
адміністративного права характеризується відносинами субординації за ознаками
«влада—підпорядкування», а відтак конструкція правових норм адміністративного
права вибудована так, що надає державі необмежене право регламентувати
поведінку громадян, установлює значне коло заборон та притягнення громадян
органами державної влади до відповідальності. Вбачається, що існування до
цього часу в системі адміністративного права інститутів адміністративної
відповідальності і адміністративного процесу не тільки не забезпечує захисту
прав і свобод людини, а навпаки, створює передумови правового, політичного,
соціального, ідеологічного обґрунтування права держави на самостійне
розв’язання питання захисту людини в «кращих» традиціях радянських часів
органами державного управління. Це саме те, на що розраховує чиновник. Він
приймає нормативні акти, він встановлює права і обов’язки осіб, він їх
розглядає, і у разі порушення — притягає до відповідальності. Такий підхід
забезпечує адміністративну систему управління та використання адміністративного
ресурсу в суспільному житті.
Конституційні
положення, що людина, її життя і здоров’я честь і гідність, недоторканність і
безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а утвердження і
забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (ст. 3), а
також закріплення універсального права на оскарження в суді рішень, дій чи
бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування,
посадових і службових осіб (ч. 2 ст. 55) потребують:
а) створення
організаційно-правових механізмів реформування судової системи, правоохоронних
та контрольно-наглядових органів, удосконалення норм матеріального права,
створення економіко-соціальних умов, які б забезпечили вільне та ефективне
користування належними людині правами і свободами;
б) встановлення
юридичних режимів щодо дотримання (виконання) принципів
адміністративно-процесуальної діяльності, чіткого встановлення
адміністративно-процесуального статусу суб’єктів адміністративного процесу,
повноти правової урегульованості процесуальної діяльності, вдосконалення норм
процесуального права, які б представляли собою чітку, налагоджену систему
розгляду індивідуальних адміністративних справ, забезпечення проведення в життя
принципу відповідальності держави перед людиною за свою діяльність;
в) здійснення
концептуальних, методологічних досліджень засад захисту прав і законних
інтересів учасників правовідносин, створення ґрунтовних наукових праць,
теоретичних і прикладних розробок у галузі адміністративного процесу, втілення
нових підходів і поглядів на роль адміністративного процесуального права у
суспільстві.
Саме через норми
адміністративного процесуального права можна забезпечити захист прав, законних
інтересів громадян у сфері державного управління. Адже адміністративні процесуальні
норми регулюють питання адміністративного судочинства, за якими суду надано
право: а) визнання протиправними рішення суб’єкта владних повноважень чи
окремих його положень, дій чи бездіяльності; б) скасування або визнання нечинними
рішення чи окремих його положень; в) поворот виконання цього рішення чи
окремих його положень із зазначенням способу його здійснення та ін.
Адміністративними процесуальними нормами регламентуються також питання,
пов’язані з притягненням до адміністративної відповідальності, оскарженням
постанов про накладення адміністративних стягнень, вирішенням заяв та скарг,
застосуванням заходів адміністративного примусу та ін.
Нормами
адміністративного процесуального права регулюються суспільні відносини:
1) щодо
встановлення юридичних фактів, які мають значення при вирішенні питання про
право;
2) які
виникають при поновленні порушеного права;
3) пов’язані
з реалізацією суб’єктивних прав і обов’язків фізичними чи юридичними особами;
4) щодо
придбання передбаченого законодавством суб’єктивного права;
5) щодо
оскарження дій чи бездіяльності органів владних повноважень;
6) пов’язані
із застосуванням заходів адміністративного примусу.
Отже, норми
адміністративного процесуального права виступають регулятором суспільних
відносин у сфері державного впливу на вирішення конкретних адміністративних
справ з реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів фізичних осіб
та прав і законних інтересів юридичних осіб, а органи владних повноважень,
здійснюючи відповідні провадження, мають слугувати інтересам громадян. Процес є
те, що спрямовано на реалізацію і захист прав людини. Навіть застосування
заходів адміністративного примусу певним чином забезпечує захист публічного
інтересу.
Таким чином,
соціальне призначення адміністративного процесуального права виражається в
конструкції правових норм, спрямованих на забезпечення реальної можливості реалізації
та захисту в адміністративному (інстанційному), а в необхідних випадках й в
судовому порядку, прав і законних інтересів приватної (фізичної чи юридичної)
особи.
Адміністративне
процесуальне право відіграє значну роль у реалізації економічних, соціальних,
політичних прав та інтересів людини. Це обмовлено наступним.
1. Адміністративні процесуальні
норми опосередковують функціонування публічної влади в державі,оскільки предмет процесуальних галузей права є похідним від предмета правового
регулювання матеріальних галузей права. Саме цим пояснюється, що матеріальне і
процесуальне право пов’язані між собою і діалектично, і функціонально.
Адміністративні процесуальні норми тісно і різноманітно пов’язані з матеріальними
адміністративно-правовими нормами та матеріальними нормами інших галузей права.
Однак слід
звернути увагу на те, що майже усі матеріальні галузі права (адміністративне,
трудове, митне, податкове, земельне, лісове, повітряне, транспортне і навіть
цивільне та кримінальне) мають у своєму складі певні процесуальні (процедурні)
норми для обслуговування внутрішніх потреб матеріальної галузі, її
самоорганізації, які не належать до структури і системи галузевих процесів.
Такі нормативні акти як положення, статути, інструкції, умови, порядок,
правила містять норми, що належать до процесуальних (процедурних), які, наприклад,
регулюють умови і порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад,
умови преміювання, нагородження державними нагородами, атестації працівників
тощо. Ці норми, хоча і процесуальні за своїм змістом і природою, все ж
спрямовані на забезпечення потреб системи, її самоорганізацію та потреб лише
своєї матеріальної галузі. Вони реалізуються відповідно до встановлених
процедур, регламентуються правовими нормами, проте відношення до галузевих
процесів не мають. Тому ми не відносимо їх до адміністративного процесу. На
нашу думку, вони не входять ні до юрисдикційних проваджень, ні до проваджень
неюрисдикційного характеру, ні до конфліктних чи неконфліктних проваджень. Ця
діяльність органів управління не становить змісту проваджень і не може стосуватися
адміністративного процесу, проте норми, що регулюють її, можна умовно віднести
до норм адміністративного процесуального права.
Принциповою
відмінністю адміністративного процесу від адміністративного права є те, що адміністративний процес — це урегульована нормами
адміністративного процесуального права система відносин щодо забезпечення,
реалізації та захисту прав, свобод та законних інтересів фізичних чи юридичних
осіб, в деяких випадках і держави або суспільства в цілому, а адміністративне
право — це система юридичних норм, за допомогою яких регулюються
державно-владні, організуючі суспільні відносини, що виникають у зв’язку з
діяльністю публічної адміністрації в сфері реалізації виконавчо-розпорядчих
функцій.
Адміністративні
процесуальні норми, що регулюють адміністративні провадження, містяться у
багатьох галузях (земельного, трудового, господарського, природоохоронного,
банківського, фінансового та ін.) законодавства і забезпечують реалізацію, а в
необхідних випадках і захист прав, обов’язків та законних інтересів громадян чи
юридичних осіб. Видача ліцензії, наприклад, відповідно до Закону України «Про
ліцензування певних видів господарської діяльності» від 1 червня 2000 р.
регламентується процесуальними нормами, які за галузевою ознакою можна віднести
до господарського законодавства, але зміст відносин, наявність у відносинах як
однієї сторони органа владних повноважень, характеризує їх як засіб, за допомогою
якого забезпечується функціонування публічної влади і реалізація прав та
інтересів фізичних чи юридичних осіб.
2. Адміністративні справи складають
значну частину суспільних відносин у сфері державного управління. Вони
охоплюють велике коло публічно-правових відносин різних галузей права
(конституційного, адміністративного, трудового, земельного, митного,
податкового, господарського, житлового, соціального забезпечення, цивільного
тощо) щодо розгляду і вирішення конкретної адміністративної справи.
Адміністративною
справою визнається звернення фізичних чи юридичних осіб до суду з позовом або
до органів владних повноважень із заявою чи скаргою щодо реалізації та захисту
їхніх прав, свобод і законних інтересів, а також вирішення відповідних питань
у сфері публічно-правових відносин за ініціативою органів владних повноважень.
У більшості
випадків адміністративні справи характеризуються застосуванням
адміністративного примусу як одного із впливових методів реалізації норм
матеріального права в управлінській діяльності. Це, насамперед, провадження у
справах про адміністративні правопорушення, провадження щодо застосування
заходів адміністративного примусу. Тенденція до збільшення притягнення до
адміністративної відповідальності буде зберігатися і в майбутньому в зв’язку з
декриміналізацією злочинів. Значна кількість справ розглядається за заявами громадян,
та спостерігається тенденція зростання рівня вирішених у суді справ за скаргами
на неправомірні дії органів державного управління та їх посадових і службових
осіб.
3. Розгляд і вирішення
адміністративних справ завжди несе на собі відбиток практики управління.Так, реєстрація певного виду підприємницької діяльності тісно пов’язана з
управлінням. Орган державної реєстрації шляхом здійснення процесуальних дій
реалізує (застосовує) норму матеріального права. Причому ця діяльність
передбачена і врегульована певними нормативними актами, входить до кола завдань
і функцій реєстраційного органу і є функціональним обов’язком відповідної службової
чи посадової особи органу влади.
Отже, розглядає
і вирішує адміністративні справи орган публічної влади чи уповноважена ним
посадова або службова особа. Зв’язок же між матеріальним і процесуальним
правом, як зазначає А. М. Колодій, має такий вигляд: матеріальне пра-
во—процес—процесуальне право. Тут матеріальне право визначає процес, а
процесуальне право закріплює процесуальні форми, необхідні для реалізації норм
матеріального права, регулювання відносин, що склалися у сфері їх
застосування. Таким чином, реалізація суб’єктивних прав, свобод та інтересів
здійснюється через норми процесуального права. Щодо реалізації і захисту прав,
свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, то їх здійснення
опосередковують саме норми адміністративного процесуального права, соціальне призначення якого характеризується тим, що за допомогою норм
права та способів їх реалізації забезпечується захист публічного інтересу
суб’єктів у сфері державного управління.
Проте
розпорошеність норм адміністративного процесуального права в законодавстві
інших галузей права не дозволяє стверджувати про кореспондування
адміністративному праву такого юридичного явища, як «адміністративний процес»
чи «адміністративне процесуальне право». Це і створює головну особливість адміністративного
процесу у порівнянні з цивільним і кримінальним процесами: якщо у цивільному і
кримінальному процесі тільки санкція потребує застосування відповідних
процесуальних форм, то в адміністративному процесі — й диспозиція матеріальної
норми. Саме ця особливість і породжує різноманітні підходи до визначення
поняття «адміністративний процес» і «адміністративне процесуальне право».
На нашу думку,
захист прав та інтересів людини може бути здійснений лише за умови виведення
інституту адміністративного процесу за межі системи адміністративного права,
що сприятиме більш широкому і повному дослідженню правових проблем поза
ідеологією адміністративного права, а адміністративне право звільняється від
невластивих йому функцій. Адже адміністративне право — це державно-владне
регулювання суспільних відносин, а адміністративне процесуальне право — це
надання адміністративних послуг та захист прав і законних інтересів фізичних
чи юридичних осіб, публічного інтересу суспільства. Крім цього, виділення адміністративного
процесуального права в окрему галузь права ініціюватиме вивчення цієї
дисципліни у всіх навчальних закладах з підготовки фахівців з вищою юридичною
освітою. Це спричинить значний вплив на підготовку фахівців у напрямі
адміністративної процесуальної діяльності. А таких спеціалістів, як було
зазначено 31 березня 2006 р. на першому в історії адміністративного судочинства
в Україні Пленумі Вищого адміністративного суду України, катастрофічно не
вистачає.
Розв’язання
цього завдання можливе за наявності нових за змістом навчальних програм,
підручників, навчальних посібників та науково-методичного забезпечення, а
також здійснення наукових досліджень у цій царині.
1.2 Предметадміністративного
процесуального права України
Традиційно
склалося, що адміністративно-процесуальні норми складають окремий правовий
інститут, який входить до системи адміністративного права, предмет якого
складає сукупність правових відносин у сфері публічного (державного і
громадського) управління або у сфері публічної діяльності.
Адміністративне
право характеризується як одна з найрельєфніших галузей публічного права,
оскільки управлінські процеси «пронизують» усі сфери життєдіяльності
суспільства. На цей час до системи адміністративного права відносять правові
норми та інститути, які регулюють суспільні відносини, що виникають:
— в процесі
здійснення публічного (державного і громадського) управління;
— при
здійсненні делегованих повноважень у сфері державного управління;
— при
забезпеченні внутрішньоорганізаційного розвитку управлінських систем;
— у зв’язку
з наданням адміністративних послуг;
— у зв’язку
з розглядом і вирішенням заяв і скарг фізичних та юридичних осіб щодо
реалізації та захисту їх прав і законних інтересів;
— у зв’язку
з притягненням особи до адміністративної відповідальності, що, до речі, в
літературі юридично не виправдано визначається як здійснення правосуддя у
формі адміністративного судочинства, адже притягнення до відповідальності не
входить у сферу адміністративного судочинства (ст. 17 КАСУ);
— у зв’язку
зі зверненням фізичних чи юридичних осіб до суду з позовом щодо захисту їх
прав, свобод і законних інтересів та ін.
Отже, якщо перші
три види правовідносин споріднює їх управлінська діяльність, в якій
застосовуються ідентичні форми і методи, то інші зазначені види правовідносин
до управлінських можна зарахувати з певною часткою умовності. Саме ці
обставини ставлять під сумнів твердження, що адміністративне право регулює
якісно однорідні відносини суспільного життя. Проте існування на сьогодні цих
правовідносин у складі адміністративного права на теоретичному рівні особливого
значення може і не мати, зате на прикладному рівні для суб’єктів публічної
адміністрації створюються умови для збереження необмеженого адміністративного
розсуду, неминуче може перетворитися на джерело беззаконня.
Зрозуміло,
адміністративне право і адміністративний процес мають достатньо спільних ознак:
вони виникають у результаті управлінської діяльності з реалізації публічних
інтересів; у них обов’язково бере участь суб’єкт, наділений державно-владними
повноваженнями; для них характерні відносини владності тощо. Водночас вони
мають значну змістовну відмінність. Норми адміністративного права спрямовані
на цілеспрямований, організуючий вплив у сфері виконавчо-розпорядчої
діяльності з метою планомірно і владно впливати на суспільні системи, норми ж
адміністративного процесуального права спрямовані на забезпечення реалізації
прав і законних інтересів фізичних чи юридичних осіб, розгляд і вирішення
конкретних адміністративних справ.
Автори
підручників та іншої літератури адміністративно-правового спрямування
одностайно вказують на одну із ознак адміністративного процесу — це вирішення
конкретної адміністративної справи. На законодавчому рівні поняття адміністративної
справи визначається стосовно до адміністративного судочинства (ст. 3 КАСУ).
Але, враховуючи різноманітність сфери публічних відносин, таке визначення
адміністративної справи буде неповним, адже за визнанням, вирішенням та захистом
своїх прав, обов’язків та інтересів громадяни, фізичні чи юридичні особи
звертаються не тільки до суду, а й до інших органів владних повноважень,
зокрема до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування тощо.
Тому, на нашу думку, адміністративна справа — це вирішення органами адміністративної юрисдикції (в тому числі й
адміністративними судами) питання про визнання, реалізацію та захист прав,
обов’язків, свобод і законних інтересів фізичних чи юридичних осіб у публічно-правових
відносинах, у яких хоча б однією із сторін є орган виконавчої влади, орган
місцевого самоврядування, їх посадова особа або інші суб’єкти, які на основі
законодавства уповноважені розглядати і вирішувати порушені у справі питання.
У цьому зв’язку,
на наше переконання, адміністративне право має регулювати відносини публічної
адміністрації і публічні інтереси, а адміністративне процесуальне право —
відносини визнання і забезпечення реалізації та захисту прав, свобод і
законних інтересів фізичних чи юридичних осіб, у тому числі й держави.
Отже, йдеться
про наявність поряд із усталеним адміністративним правом окремої самостійної
галузі — адміністративного процесуального права. Щоправда, провідні фахівці
визнають цілком безпідставними будь-які спроби обґрунтувати самостійне
існування адміністративного процесуального права, що регулювали б таке
кореспондуюче адміністративному праву явище як «адміністративний процес». З
цією тезою погодитися навряд чи можна. По-перше, поняття «адміністративний
процес» і «адміністративне право» не ідентичні. Адміністративний процес — як
зазначалося раніше, — це урегульована нормами адміністративного процесуального
права система відносин щодо визнання, забезпечення та реалізації і захисту
прав, свобод і законних інтересів фізичних чи юридичних осіб у процесуальній
формі, а адміністративне право — це системне об’єднання юридичних норм, якими
регулюються державно-владні, організуючі суспільні відносини, що виникають у
зв’язку з реалізацією виконавчо-розпорядчих функцій. По-друге, припустимо, що
цілісного явища як адміністративний процес в реальності не існує, але можемо
говорити про різні його форми, які утворюють системне, об’єктивне юридичне
поняття незалежно від наукових поглядів (підходів) дослідників. По-третє,
адміністративний процес і адміністративне процесуальне право можуть не
кореспондувати і не мусять, як на нашу думку, кореспондувати адміністративному
праву за аналогією кримінального та цивільного процесу. В цьому і виявляється
особливість адміністративного процесуального права та його відмінність від
кримінального і цивільного аналогів, що його нормами регулюється застосування
не тільки матеріальних норм адміністративного права, а й інших матеріальних
галузей права (трудового, цивільного, банківського, фінансового,
господарського, земельного, лісового та ін.). Наявність різноманітних
проваджень саме й відрізняє адміністративний процес від усіх інших юридичних
процесів.
Визнання
адміністративного процесуального права як самостійної галузі права в правовій
системі України знімає і дискусійне питання щодо місця адміністративної
юстиції в системі юридичних процесів. Адже і В. Б. Авер’янов, і О. В. Кузьменко
та інші автори сходяться на думці, що адміністративна юстиція не входить до
системи адміністративного права, що цілком логічно і вірно. На нашу думку,
місце адміністративної юстиції як підгалузі права — саме в системі
адміністративного процесуального права (зауважимо: яке не є складовою
адміністративного права та не обов’язково може кореспондувати йому, оскільки
адміністративна юстиція — це судовий контроль за діяльністю публічної
адміністрації, а діяльність суду не розглядається і не може розглядатися як
продовження діяльності адміністрації).
Адміністративне
процесуальне право України як системне об’єднання юридичних норм і правових
інститутів являє собою складне реально існуюче юридичне утворення, основними завданнями
якого є:
1)створення
умов для реалізації суб’єктивних прав, свобод і інтересів фізичними чи
юридичними особами, а також виконання ними суб’єктивних юридичних обов’язків;
2)забезпечення захисту в процесуальній формі
прав, свобод та інтересів фізичних чи юридичних осіб шляхом: а) управлінської
(адміністративної) діяльності через виконання завдань і функцій органами
владних повноважень, їх посадовими особами; б) поновлення порушеного права
органами владних повноважень, їх посадовими особами в судовому порядку за
позовом;
3)розгляд і
вирішення правових спорів чи спорів про право шляхом: а) розгляду і вирішення
індивідуальних адміністративних справ органами владних повноважень, їх
посадовими особами у порядку підлеглості, підвідомчості та компетентності,
тобто в адміністративному порядку; б) розгляду і вирішення індивідуальних
адміністративних справ адміністративними судами в порядку судового позову щодо
захисту прав та інтересів фізичних чи юридичних осіб у сфері державного
управління (публічних відносин).
Ці завдання
адміністративного процесуального права, по-перше, визначають предмет правового
регулювання суспільних відносин; по-друге, обумовлюють існування двох форм
(видів) процесуальної діяльності або двох форм проваджень і на теоретичному
рівні об’єднують два різні за обсягом явища: а) адміністративну (управлінську)
форму процесуальної діяльності (провадження); б) судочинську форму
процесуальної діяльності (провадження) одночасно і як форму контролю за
діяльністю публічної адміністрації. Спільним у адміністративній і судочинській
процесуальній формі можна, на наш погляд, вважати сферу відносин — публічне
(державне і громадське) управління.
Підсумовуючи викладене, можна вважати, що предмет
адміністративного процесуального права становить система суспільних
правовідносини, які виникають між органом владних повноважень, їх посадовими
особами, судом, з одного боку, та фізичними чи юридичними особами, з іншого,
щодо визнання, реалізації і захисту прав і законних інтересів особи і держави у
сфері публічних відносин та розгляду і вирішення адміністративних справ у
порядку, визначеному адміністративним процесуальним законодавством.